Problem med Xbox-versionen bakom Cyberpunk 2077-förseningen

låter lite udda att värdens bästa spelföretag böjer rygg för en konsol och får sina pc fans arga


signatur

New life, New hope

Medlem

När jag slängde ur mig en liknande kommentar om ett annat spel när samma incident inträffade så fick jag massa skit. Nu haglar det kommentarer som är betydligt värre än min, som löd i stil med.. "Varför måste alla bli drabbade pga av en? Jag tycker det är fel.."
Men ja.. Nu är det vanligt att vissa plattformar får spel medan andra får vänta. Jävla kass ifall detta ryckte stämmer. Alla blir lidande pga xbox..

Avstängd
Skrivet av PontusT:

När jag slängde ur mig en liknande kommentar om ett annat spel när samma incident inträffade så fick jag massa skit. Nu haglar det kommentarer som är betydligt värre än min, som löd i stil med.. "Varför måste alla bli drabbade pga av en? Jag tycker det är fel.."
Men ja.. Nu är det vanligt att vissa plattformar får spel medan andra får vänta. Jävla kass ifall detta ryckte stämmer. Alla blir lidande pga xbox..

Mmmm... Förhoppningsvis inser Microsoft detta också snabbt när xbox series x släpps


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Redaktör
Skrivet av Gen:

Sen är det intressant att du upplevde Valentine som tuffare än St.Denis då Digital Foundrys analys verkade visa motsatsen. Har dock själv inte kommit till St.Denis och spelar förövrigt på PC så ska inte säga för mycket om den saken.

Jag talar förstås om konsolversionen. Och det var helt uppenbart: frameraten störtdök på huvudgatan i Valentine, något jag aldrig varit med om på samma sätt i St Denis.


signatur
Medlem

Varför inte då bara släppa det på platformarna som det är färdigt på? Är ju inte helt ovanligt att spel släpps först på pc sedan konsol eller vice versa

Medlem

Surt, får hoppas på lite mer puts på PC/PS under tiden också.
Jag tror det här kan vara lite känsligt eftersom det utannonserades på Microsofts konferens på E3.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jo, så kan det vara. Men fortfarande - de har haft tid på sig. Om konsole(r)n(a) är för klena för CDPR:s vision borde de kanske skruva på visionen, eller skippa konsol. Fast det kanske är så enkelt att de kan fixa problemet med mer tid. Vi får hoppas det.

Ja, jo, men de var väl säkra på att de kunde hinna, spelutveckling är inte precis en exakt vetenskap, saker går inte alltid som planerat.

Medlem

Bara att hoppas på att dom optimerar spelet på ett bra sätt och inte nedgraderar allt för mycket på grund av en plattform. Alla blir glada av ett bättre optimerat spel.

Gen
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag talar förstås om konsolversionen. Och det var helt uppenbart: frameraten störtdök på huvudgatan i Valentine, något jag aldrig varit med om på samma sätt i St Denis.

Jo, jag vet och i DFs video så kör de också igenom konsolversionerna vilket var min poäng. Sen menade att jag själv kör på PC varför jag inte kan jämföra på samma sätt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Bara att hoppas på att dom optimerar spelet på ett bra sätt och inte nedgraderar allt för mycket på grund av en plattform. Alla blir glada av ett bättre optimerat spel.

Roligt med en liten mer positiv kommentar! Tumme upp!

Det kommer nog bli bra det här tids nog, trist att det händer men är bara utvecklarna som egentligen vet varför


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jo, så kan det vara. Men fortfarande - de har haft tid på sig. Om konsole(r)n(a) är för klena för CDPR:s vision borde de kanske skruva på visionen, eller skippa konsol. Fast det kanske är så enkelt att de kan fixa problemet med mer tid. Vi får hoppas det.

Blir nog svårt att bara skippa konsolmarknaden som genererar större intäkter globalt än vad PC gör.

Medlem

Är väl ingen nämvärd skillnad emellan PS4 och XBox rent arkitektur-mässigt? Någon kunnig som kan koka ner prestandaskillnaden?

Har för mig Xbox använder nån processor-kärna dedikerat till att endast köra OS-et och är låst för spelutvecklare att utnyttja... Kan detta vara anledningen? Att det är såpass anpassat efter t.ex. 4 kärnor för att det inte ska skapa problem att ha t.ex. 3 på xbox?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tråkigt, men ärligt talat har vi i detta land betydligt större problem än försenade spel.

Jo fast nu hänger vi ju på en spelsida och diskuterar spelbranschen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Är väl ingen nämvärd skillnad emellan PS4 och XBox rent arkitektur-mässigt? Någon kunnig som kan koka ner prestandaskillnaden?

Xbox (ej One X) kör med en sämre minneslösning som dessutom tar upp plats på chipet. Denna plats använder PS4 till en kraftigare grafikdel. Xbox kompenserade lite genom att höja frekvensen en aning innan release. Jag har för mig att Digital Foundry och liknande sajter bedömde att PS4 är ca 40% mer kraftfull.

Medlem

Trodde helt ärligt de va skitsnack när dom ens börja snacka om current gen konsoler. På det man sett från spelet har jag svårt å se hur det nånsin skulle kunna funka. Släpp det på next gen istället.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men skrota Xbox One, det var en skitkonsol redan från början (jag antar dom menar första Xbox one och den var verkligen värdelös)

Låt PC få spelet först sen kan dom som medvetet väljer en sämre upplevelse få spela

Äh, ni e la vana å vänta vid det här laget? Har inte ni precis börjat lira rdr2? 🤣

Medlem

Jävla konsol skit. Hoppas dom skrotar alla konsoler inom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Äh, ni e la vana å vänta vid det här laget? Har inte ni precis börjat lira rdr2? 🤣

Jo tyvärr är det så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om det går att trycka in Red Dead 2 på dagens konsoler, eller för den delen GTA V på gårdagens, så borde det gå att lösa även för CDPR, gissar jag.

Sen känns det extremt sent att först nu, några månader innan tänkt release, inse att en maskins prestanda inte räcker för att driva spelet. Xbox One och PS4 kom ju för snart sju år sedan.

GTA och RDR har dock väldigt mycket öppna vyer och distans mellan objekt som gör det möjligt att få lös prestanda genom culling osv.

Spel som skall rita upp megastäder med höga byggnader i hög detaljrikedom etc har det svårare att göra på det sättet. Eftersom avstånden mellan objekt är små så det är så många tungdrivna objekt som måste vara aktiva i omgivningen på samma gång samtidigt som man på många håll måste se objekt på distans då en stad där byggnader försvinner med draw distance inte är trovärdig. Låter således troligt att den klena XBone konsolen är en flaskhals till den grad att en vanlig nedgradering av grafik ej räcker.

Risken finns nu att det blir ännu en konsoldriven downgrade likt den CDPR blev anklagade för runt Witcher 3. De här ryktena kommer användas som motivation för detta ifall PC versionen är för snarlik Konsol versionerna samt om det likt Witcher 3 är högre kvalitet på Tidigare demos som visats på tex E3 mot för det färdiga spelet.

Edit: Skall tillägga att PS5 och XboXX, som har SSDs, kommer innebära större möjligheter att lösa ovanstående problematik via asset streaming. Det är mycket svårt att strömma in objekt, även objekt av begränsad detaljrikedom, på så klen hårdvara som Xbone har. Speciellt när den har en slö 5400rpm Sata II hårddisk att strömma från och inte nog med RAM att köra en asset cache från. Skall nämna att även Xbox one S har en 5400rpm HDD men den kör via Sata III istället så den är således "snabbare". 5400 RPM HDD är generellt dock en mycket dålig lösning för att strömma krävande innehåll från.

https://www.theverge.com/circuitbreaker/2016/8/3/12367406/xbo...

Ovanstående gör att krävande nextgenspel, som inte har några ambitioner att köras på Nuvarande konsolgeneration, numer har SSD i sina minimum requirements. Minimum, inte recommended. Detta för att de lutar sig väldigt tungt på Streaming av tunga assets för att göra det möjligt att bibehålla hög detaljrikedom på så överkomlig hårdvara som möjligt. Star Citizen är ett exempel på detta. Så vi kommer se mer av detta när vi kommer in i nästa konsol generation som har SSDs. HDD för spelande är således död. Länge leve SSDn

Dex
Medlem

Väldigt tråkigt om många spelutvecklare måste göra så här i fortsättningen bara för att alla XBox spel måste fungera på XBox One konsollerna också i flera år framåt.

Hoppas att dessa ryktena inte stämmer utan det är något annat som ligger bakom.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Är väl ingen nämvärd skillnad emellan PS4 och XBox rent arkitektur-mässigt? Någon kunnig som kan koka ner prestandaskillnaden?

Har för mig Xbox använder nån processor-kärna dedikerat till att endast köra OS-et och är låst för spelutvecklare att utnyttja... Kan detta vara anledningen? Att det är såpass anpassat efter t.ex. 4 kärnor för att det inte ska skapa problem att ha t.ex. 3 på xbox?

Tror det är DDR3 minnet på vanilla Xbox One som är främsta skillnaden och kanske det som ställer till det här. Grafikdelen var även lite svagare men det brukar ju gå att lösa genom lägre upplösningar.

-

Hela spelet känns som det varit bättre att satsa på enbart PC och därefter nextgen istället. Utöver slöa minnen lär nog blivit stora kompremisser och nedskalningar överlag pga Jaguar APUn, 5400rpm HDD, för att inte tala om bekymmret att anpassa ett fps/rpg efter gamepads. Tror PC versionen av Witcher 3 sålt bäst och känns som Cyberpunk borde sälja ännu bättre.

Men men, misstänker de har kontrakt de måste följa, typ samma bs som bland annat gör att versionerna inte får skilja för mycket emellan och vi får massiva nedgraderingar.

Angående sen folk som säger Rockstar lyckades med RDR2 utan problem...
1. Utan problem är en tolkningsfråga.
2. Skalan är nog inte desamma (Hur ofta ser man dussintals npc:er samtidigt osv..)
3. Personal, CD Project har väl knappt 1/3 av personalen att jobba med.
4. Motor, är den baserad på att hantera PC, DDR5 osv kanske inte nedskalningar är lika enkelt.
5.???
6. Profit

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Jävla konsol skit. Hoppas dom skrotar alla konsoler inom en snar framtid.

Jo det kan man ju hoppas om man e lagd så. Men hade cdpr inte tjänat så mycket pengar som dom gjorde på the Witcher 3, främst då konsolversionerna, så hade dom inte haft pengarna att göra detta spelet så storslaget som dom nu kan. Då kanske vi inte fått Keanu reeves som kompanjon, utan den långhårige snubben från the room.

Gen
Medlem
Skrivet av Sapiens:

4. Motor, är den baserad på att hantera PC, DDR5 osv kanske inte nedskalningar är lika enkelt.

Jag hoppas och tror att RedEngine är bättre optimerad än RAGE engine. Tycker verkligen det är pinsamt hur kasst optimerad RAGE är, speciellt på PC.

Om man jämför med AC:Odyssey (AnvilNext 2) slänger ju ur sig enorma städer med hundratals NPCer utan större problem som kan köras i 4K@60fps om man tweakar inställningarna lite grann. RDR2 håller ju nästan aldrig 60 även om man sänker det mesta.

Skrivet av CARTMAN:

Jo fast nu hänger vi ju på en spelsida och diskuterar spelbranschen.

Ja, det har du rätt i.

Kan dock bara inte låta bli drömma bort om hur det hade sett ut om svenne var lika engagerad mot regeringen när dom kör ner Sverige mot ruinens brant som man är i denna tråd över ett försenat spel.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Det kommer den fortfarande att göra även när den nya generationen kommer ut. Microsoft gick ju ut och sa att under första året minst så kommer spel utvecklas till alla xbox generationer och därmed kommer inte utvecklare få skapa spel som kräver att du sitter på senaste och bästa hårdvaran.

Så vitt jag vet gäller detta enbart d "egna" spelen, inte 3part

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hela spelet känns som det varit bättre att satsa på enbart PC och därefter nextgen istället. Utöver slöa minnen lär nog blivit stora kompremisser och nedskalningar överlag pga Jaguar APUn, 5400rpm HDD, för att inte tala om bekymmret att anpassa ett fps/rpg efter gamepads. Tror PC versionen av Witcher 3 sålt bäst och känns som Cyberpunk borde sälja ännu bättre.

The Witcher 3 har sålt ungefär lika mycket enhter till PC som till PS4, lägger man ihop konsollerna så det blir konsoller vs pc så har konsoller sålt mest.

Frågan hur mycket man kan behöver kompromissa, skala ner eller anpassa så beror ju det helt och hållet på vad man vill göra med spelet.

Vad gäller kvalitét tror jag inte det är orimligt att tänka att budgeten för Cyberpunk hade varit hälften så stor om dom inte släpper till konsoll, då dom hade halverat sina intäkter.

Dvs hälften så mycket tid har man på sig eller hälften så mycket personal har man till sitt förfogande.

Känns som det mycket väl kan tvinga utvecklaren att kompromissa mycket mer än vad dom behöver göra om dom ist släpper till konsoll.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Intressant att ett rykte (som ALLTID ska tas med en stor näve salt) får vissa att gå i taket. Sitt ner i båten och vänta som alla andra det finns mycket andra spel att spela under tiden. Se det istället att ni kommer få ett mer finputsat spel i slutändan för ja dom kommer troligen finputsa alla version så det blänker.

Sån sjuk dubbelmoral att vissa ska väsnas så mycket för en försening men kommer spelet ut och är buggigt och optimerat så sitter antagligen samma folk och bölar om dålig release och att dom skulle försenat det.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

The Witcher 3 har sålt ungefär lika mycket enhter till PC som till PS4, lägger man ihop konsollerna så det blir konsoller vs pc så har konsoller sålt mest.

Frågan hur mycket man kan behöver kompromissa, skala ner eller anpassa så beror ju det helt och hållet på vad man vill göra med spelet.

Vad gäller kvalitét tror jag inte det är orimligt att tänka att budgeten för Cyberpunk hade varit hälften så stor om dom inte släpper till konsoll, då dom hade halverat sina intäkter.

Dvs hälften så mycket tid har man på sig eller hälften så mycket personal har man till sitt förfogande.

Känns som det mycket väl kan tvinga utvecklaren att kompromissa mycket mer än vad dom behöver göra om dom ist släpper till konsoll.

Ta bort vinst Sony/MS vill ha. Större marginal via gog. Lägg också till betydligt högre marknadsföringsbudget som krävs för sälja konsolspel. +Kostnaden i Witcher 3 att göra om en jädra massa assets, pga downgrade som de troligtvis inte räknat med. Säger inte heller man inte kan porta en konsolversion sen efter man gjort klar PC versionen. Då kan man skala ner allt efteråt, typ liknande många AAA-Switch portar.

Bäst av allt, spelet kunde ha primärt designas efter mus/tangentbord och vi kunnat få bra mekanik, gameplay och interface/inventory igen. Visst det hade gjort en konsolportning svårare, men det är ju lättare att försimpla ett spel efteråt, än tvärtom.

Medlem

Det är Xbox One och ES Ram. One X har endast en av dem design valen. Jaguar cpun.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Tråkigt, men ärligt talat har vi i detta land betydligt större problem än försenade spel.

Sverige eller Polen?

123
Skriv svar