Doom Eternal analyserat - Calle och Jimmy är oroliga för hur det nya tas emot

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det ser mörkt ut för Doom-serien, men det började egentligen med Doom 3, nu har man en ulv i fårakläder, det är "trevligt förpackat" men i slutändan så är det ett halvsegt spel pga långa animationer, långsamma dubbelhopp etc. Det är troligen, som med alla nya spel, för många som skall designa.

Och moddning kommer ni inte få, inte på det sättet. Snapmap är ju en level editor med begränsad scriptning. Man behöver komma åt ren gameplay kod för att fixa mer avancerade saker. Doom är ju ett konsolspel nu, moddning kommer inte vara en hög prio.

Doom 3 var aldrig en uppföljare till Doom 1 & 2 och ska inte ses som det. Namnet är kanske olyckligt, men det var ett fantastiskt spel i sig självt (i mitt tycke), och ett tekniskt under. Doom 2016 är ju precis det svaret som de som gnällde över D3 ville ha, och det med bravur. Jag hyllar verkligen 2016 alla dagar i veckan för det är precis 90-talets Doom i modern förpackning..

Eternal kommer jag lira skiten ur men jag är oroad över att det jag diggade med 2016 inte finns där. Allt ser ut att vara överskruvat till max, och som många nämnt även Calle & Jimmy, det är arenor och plattformar som bara finns där för pusslandets & gameplayets skull och inte i någon vettig kontext. Det ser inte längre ut att finnas någon rimlig logik i att detta är en Mars bas utan nu är det bara saker taget ur arslet och roterande gigantiska vapen och ikoner överallt vilket snarare ser ut som Quake. Det kommer bli ännu mer plattformande och arenande, något som jag tycker inte längre börja likna Doom åt andra hållet, även om jag säkert kommer njuta av gameplayet. Om D3 var för lite Doom så känns Eternal för mycket något annat, åtminstone om man faktiskt går tillbaka och spelar 90-talets Doom och jämför. Resource management till viss del behövdes ju även i de äldre titlarna, men till den extrem som verkar vara i Eternal känns oklart.

Så om det är det du menar med mörkt så visst, man tar det för mycket åt ett annat håll. Jag tyckte verkligen 2016 var en perfekt nytappning av konceptet. Jag tror inte spelet i sig självt blir något misslyckande, inget tyder ju på det alls utan snarare tvärtom, kanske bara inte den uppföljare till 2016 som många hoppats på.

Annat namn på spelet hade kanske varit passande, precis som med Doom 3.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

På sätt och vis kan jag uppskatta att man uppmuntrar spelaren att använda exempelvis pistolen mer, vilket man ofta kör med i början och sen aldrig igen. Tycker att fler SP FPS borde vara mer konservativ med ammunitionen så man bara inte kör med samma vapen hela tiden.
Dock är det inte säkert att detta upplägg passar Doom som ska vara lite mer rappt i besluten istället för strategiskt tänkande.

Fast problemen är att det inte finns vapen med oändlig ammo längre, pistolen finns inte alls i Eternal Så man fann sig ibland i lägen utan ammo alls, och bara försökte ducka runt och leta på banan. Speciellt om man inte hade nog med bensin till motorsågen att döda dom större fienderna.


signatur

Videomupp

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Det ser mörkt ut för Doom-serien, men det började egentligen med Doom 3, nu har man en ulv i fårakläder, det är "trevligt förpackat" men i slutändan så är det ett halvsegt spel pga långa animationer, långsamma dubbelhopp etc. Det är troligen, som med alla nya spel, för många som skall designa.

Och moddning kommer ni inte få, inte på det sättet. Snapmap är ju en level editor med begränsad scriptning. Man behöver komma åt ren gameplay kod för att fixa mer avancerade saker. Doom är ju ett konsolspel nu, moddning kommer inte vara en hög prio.

Tyvärr tror jag du har rätt.

Blir inge köp på releasedagen i alla fall som det blev med förra. Lite mer avvaktande den här gången.

edit: Även om jag är tämligen säker på att Doom Eternal på ett eller annat sätt kommer hamna i backloggen.

Skribent
Skrivet av heady89:

Det är fortfarande löjligt lite story som på något sätt hindrar dig, däremot har de byggt på loren rejält vilket är najs! Men jag tycker inte de argumentet att doom skulle ha för mycket story håller. Tröttsam att någon kan påstå att tex 2016 har för mkt story, jag tkr det har för lite story och om det är något procent mer cutscenes i Eternal vad fan gör de när du ändå gibbar 98% av tiden. ??!

Men jag älskar sci fic stories och Doom 3 så im not just in it for teh gibb.

Jag tycker spontant det är mer trist med en LSD-trippad hud, massa gigantiska vapen och 1ups och plattformar som bara är där för gameplay som totalt ruinerar inlevelsen ur ett trovärdighetsperspektiv. Jätte vackra världar förstörda med sånt

Doom 2016 plockade du ju ändå upp vapen från döda marines, osv, tog någon döds torso och låste upp en dörr, de var lite mer "realitiskt" om du nu kan missförstå begreppet rätt.

Nu verkar typ allt bara vara uppbyggt kring gameplay mer än logik, vilket jag som inte bara bryr mig om att gibba tycker är lite synd för story/immersion etc.

Missförstå mig rätt

Jag gillade Doom 3 också, just för storyn och allt det där. Men det som var skönt med Doom 2016 var just att det stack ut, back to basic. När alla andra satsar mer på cinematiska upplever (vilket också är nice) där storyn är grunden och spelmomenten byggs runt det. Gjorde Doom tvärt om utan att ändå bli "hinderbanor" där du går från A till B.

Varför jag blev lite orolig var för att jag såg någon youtube preview där de beskrev spelet som mer cinemstiskt än tidigare. Men om det är som du säger, och som andra säger här, att det är bara lite mer story och cutscenes. Då är det fine.

Jag vill inte att Doom ska bli ett Uncharted, överdriven liknele, jag vet. Men du förstår nog vad jag menar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Föredömligt av en AAA-utvecklare att inte göra en kopia av föregående succé-titel.

"Jag förstår inte varför man som spelutvecklare ska tvinga folk till en viss spelstil"
Är inte det hela problemet med hur spel är nu för tiden? Att företag lyssnar alldeles för mycket på varenda spelare och gör vanilj av allting.
Om man i alla spel alltid får spela precis som man själv vill, vad skiljer spelen åt? Då blir ju allt bara likadant. Urtrist!

I stort sett alla spel som hyllats genom åren, som varit nyskapande och som fått spelare att känna sig mest belönade är just de spel där man "tvingats" in i ett system och måste lära sig att utnyttja/använda systemet på allra bästa sätt.
Det är den utmaningen jag som spelare lever för, det är det som är hela essensen av ett spel för mig.
Passar det inte kan man ju välja att spel CoD, Halo eller nån annan dussin-shooter istället.

Jag håller med Calle och Jimmy om att det här spelet kommer dela fansen på ett sätt, men jag tycker det är trångsynt att anse att spelutvecklare ska anpassa sig efter DIG ( med andra ord "alla"), när det är spelutvecklarna som är artisterna och har en vision. Vi som spelare erbjuds en unik upplevelse, varöfr inte uppskatta det istället för att försöka smutsa ner och förvrida den till något man är van vid och har upplevt hundratals timmar, eller mer, av redan?
Då är det ju inte mediumet "spel" man gillar, utan något annat.

Det är tråkigt att se att det finns så många som faktiskt bara vill ha ännu ett spel som är likadant som föregående. Jag tycker det är en fantastisk grej att ID väljer att inte göra en exakt kopia av förra spelet som var en succé hur man än mäter det. Det är ovanligt i dagens klimat, och jag ser få AAA-studios som vågar göra samma sak.
Om jag vill spela mer Doom 2016 är det bara att starta det spelet och spela det igen!

ID går i bräschen här, och borde hyllas. Jag vill iaf inte ha mellanmjölk i ett halvfullt glas som en del verkar föredra.
Jag kanske inte kommer gilla allt med Eternal när det väl släpps, men redan nu uppskattar jag att de försöker göra något annorlunda från föregående istället för att gå den säkra, tråkiga, simpla, och gråa vägen.

Medlem

Bra och informativ video av FZ. Jag har verkligen sett fram emot Doom Eternal, men man blir ju klart tveksam.

Doom 2016 var ju hur bra som helst och såg verkligen fram emot Eternal med Ray Tracing o allt. Ska köpa det ändå givetvis, men hoppas det inte blir en besvikelse.

SoL
Medlem

Fick ni testa spela med handkontroll? Fanns det någon som gjorde det på eventet? Undrar verkligen hur alla nya moment programmeras in på en handkontroll, jump, dash, flamethrower osv osv.. och få det att kännas lika tajt som doom 2016 hmm

Medlem
Skrivet av SoL:

Fick ni testa spela med handkontroll? Fanns det någon som gjorde det på eventet? Undrar verkligen hur alla nya moment programmeras in på en handkontroll, jump, dash, flamethrower osv osv.. och få det att kännas lika tajt som doom 2016 hmm

Det gick att spela med handkontroll om man ville, men inget jag testade. Såg någon som spelade med det, så det är uppenbart att det funkar någorlunda iaf


signatur

Videomupp

Medlem

Fick spela nån nivå på Dreamhack nu i vinter, var svinbra :D. Ända jag inte var så hypad över är all platforming.

Skribent
Skrivet av TheTriumpH:

I stort sett alla spel som hyllats genom åren, som varit nyskapande och som fått spelare att känna sig mest belönade är just de spel där man "tvingats" in i ett system och måste lära sig att utnyttja/använda systemet på allra bästa sätt.
Det är den utmaningen jag som spelare lever för, det är det som är hela essensen av ett spel för mig.
Passar det inte kan man ju välja att spel CoD, Halo eller nån annan dussin-shooter istället.

Jag håller med Calle och Jimmy om att det här spelet kommer dela fansen på ett sätt, men jag tycker det är trångsynt att anse att spelutvecklare ska anpassa sig efter DIG ( med andra ord "alla"), när det är spelutvecklarna som är artisterna och har en vision. Vi som spelare erbjuds en unik upplevelse, varöfr inte uppskatta det istället för att försöka smutsa ner och förvrida den till något man är van vid och har upplevt hundratals timmar, eller mer, av redan?
Då är det ju inte mediumet "spel" man gillar, utan något annat.

Det är tråkigt att se att det finns så många som faktiskt bara vill ha ännu ett spel som är likadant som föregående. Jag tycker det är en fantastisk grej att ID väljer att inte göra en exakt kopia av förra spelet som var en succé hur man än mäter det. Det är ovanligt i dagens klimat, och jag ser få AAA-studios som vågar göra samma sak.
Om jag vill spela mer Doom 2016 är det bara att starta det spelet och spela det igen!

Jag håller med delvis och skulle nog säga att i princip alla spel "tvingar" in spelaren i någon form av system som du ska behärska. Bara att vissa gör det mer subtilt än andra, sen är det skillnad på att göra trial and error-grejor som straffar spelare och göra ett system som spelarna ska kunna bemästra.

Annars tror jag de flesta inte vill ha ett spel som är likadant som förra spelet. För mig ligger balansen i att göra nya saker, men samtidigt behålla känsla och essensen av förra spelet. Det är när man helt gör något nytt och går för långt ifrån "hjärtat" på förra spelet som saker blir lite fel. Då kan man ju lika gärna göra ett nytt IP. Men det är ju här tricket ligger också, när utvecklare kan balansera på linjen utan att ramla över blir det oftast fantastiskt. Det är en svårt dock och handlar om en känsla...i detta fall, om spelet känns som "Doom" då har de lyckats.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Varit skeptisk till hur man rör sig i Eternal ända sedan jag såg första spelvideon. Klättra, dash, svinga runt på stolpar.. Jag såg redan då att dom tog ut svängarna FÖR mycket. Och nu låter det verkligen mer som ett Quake 3 Arena single-player spel mer än något annat. Trist. Men jag tvivlar på att många kommer våga recensera spelet helt ärligt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fuzzball:

Varit skeptisk till hur man rör sig i Eternal ända sedan jag såg första spelvideon. Klättra, dash, svinga runt på stolpar.. Jag såg redan då att dom tog ut svängarna FÖR mycket. Och nu låter det verkligen mer som ett Quake 3 Arena single-player spel mer än något annat. Trist. Men jag tvivlar på att många kommer våga recensera spelet helt ärligt

Varför skulle få våga recensera spelet ärligt?


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag vill absolut inte framhäva mig som den sortens spelare (faktum är att jag är en småbarnspappa som knappt haft tid att spela alls de senaste 4-5 åren), men efter att ha läst mitt inlägg igen så förstår jag hur du kan ha läst det så. Min kommentar är uppdaterad för att inte var riktad direkt till er. Jag upplevde bara citatet som inledde min post väldigt svepande och generaliserande.
Jag har redan skrivit att jag håller med er om att det kommer vara en vattendelare så det känner jag att vi redan är överens om.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av TheTriumpH:

@Carl Johansson-Sundelius:

Jag vill absolut inte framhäva mig som den sortens spelare (faktum är att jag är en småbarnspappa som knappt haft tid att spela alls de senaste 4-5 åren), men efter att ha läst mitt inlägg igen så förstår jag hur du kan ha läst det så. Min kommentar är uppdaterad för att inte var riktad direkt till er. Jag upplevde bara citatet som inledde min post väldigt svepande och generaliserande.
Jag har redan skrivit att jag håller med er om att det kommer vara en vattendelare så det känner jag att vi redan är överens om.

Haha, igenkänningsfaktor på första meningen. Ibland blir det fel i text, jag fimpar mitt föregående inlägg. Ska bli sjukt intressant att läsa forumets åsikter om spelet när det släpps!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Varför skulle få våga recensera spelet ärligt?

Generellt missnöje från många människor om man bara googlar. Då kan man ser att många inte litar på recensenter. Jeff Gerstman soppan som hände för många år sedan. Annat ex är filmer som blir recenserade (vanligast på Youtube) som får ovanligt mycket beröm (exempel på kanal som driver om detta är red letter media). Rädslan att tappa läsare/tittare om man "retar" upp fansen. Tror dock inte FZ ligger i den riksgränsen då dom är för små.

Ett spel som får 8/10 är nästan felfritt. Tänk på att 5/10 är ok. 10/10 är helt felfritt. Om det visar sig att själva spelmekanismen eller banorna är "meh" har jag svårt att se det bättre än 6/10.
Och folk blir för hypade och kan inte ta ett steg tillbaka. Egentligen borde man bara få recensera spelet efter ett par månader efter man spelat

Medlem

För mig var alltid Doom "panga" på utan att behöva oroa sig vidare mycket för ammo. Lite trött, men blir vi utan dom maffiga avslutningarna på fiender Carl?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av YmerXE:

För mig var alltid Doom "panga" på utan att behöva oroa sig vidare mycket för ammo. Lite trött, men blir vi utan dom maffiga avslutningarna på fiender Carl?

Glory kills? De är en hörnpelare i Doom Eternal, tillsammans med motorsågandet och eldkastaren


signatur
Gnällkuk
Skrivet av TheTriumpH:

"Jag förstår inte varför man som spelutvecklare ska tvinga folk till en viss spelstil"
Är inte det hela problemet med hur spel är nu för tiden? Att företag lyssnar alldeles för mycket på varenda spelare och gör vanilj av allting.
Om man i alla spel alltid får spela precis som man själv vill, vad skiljer spelen åt? Då blir ju allt bara likadant. Urtrist!

I stort sett alla spel som hyllats genom åren, som varit nyskapande och som fått spelare att känna sig mest belönade är just de spel där man "tvingats" in i ett system och måste lära sig att utnyttja/använda systemet på allra bästa sätt.
Det är den utmaningen jag som spelare lever för, det är det som är hela essensen av ett spel för mig.
Passar det inte kan man ju välja att spel CoD, Halo eller nån annan dussin-shooter istället.

Jag håller med Calle och Jimmy om att det här spelet kommer dela fansen på ett sätt, men jag tycker det är trångsynt att anse att spelutvecklare ska anpassa sig efter DIG ( med andra ord "alla"), när det är spelutvecklarna som är artisterna och har en vision. Vi som spelare erbjuds en unik upplevelse, varöfr inte uppskatta det istället för att försöka smutsa ner och förvrida den till något man är van vid och har upplevt hundratals timmar, eller mer, av redan?
Då är det ju inte mediumet "spel" man gillar, utan något annat.

Det är tråkigt att se att det finns så många som faktiskt bara vill ha ännu ett spel som är likadant som föregående. Jag tycker det är en fantastisk grej att ID väljer att inte göra en exakt kopia av förra spelet som var en succé hur man än mäter det. Det är ovanligt i dagens klimat, och jag ser få AAA-studios som vågar göra samma sak.
Om jag vill spela mer Doom 2016 är det bara att starta det spelet och spela det igen!

ID går i bräschen här, och borde hyllas. Jag vill iaf inte ha mellanmjölk i ett halvfullt glas som en del verkar föredra.
Jag kanske inte kommer gilla allt med Eternal när det väl släpps, men redan nu uppskattar jag att de försöker göra något annorlunda från föregående istället för att gå den säkra, tråkiga, simpla, och gråa vägen.

Öhh, nej? Snarare tvärtom, de ska alltid vara så sjukt jävla uppfinningsrika att de förstör spelet för att det är för innovativt, uppföljaren har massa nya element ingen frågat efter eller vill ha. Visst, jag förstår utvecklarna att man vill förändra men hur ofta blir en uppföljare i en spelserie bättre när det sker innovation?

Tyckte det var en fräsch fläkt när BL3 var mer av samma. Det finns inget krav på att utvecklare ska anpassa sig efter mig och mitt tyckande, det är deras spel. Däremot att strunta i kritik och bara köra på känns sällan som en lyckad grej, det ska vara en symbios. Kolla på PoE, de är nog världsledande på detta och har varit under lång tid.

Jag har lite svårt att uttala mig säkert eftersom jag inte spelat spelet ännu, men det känns som en del som man inte riktigt vill ha eller ser vitsen med, om det inte är valfritt. Jag hoppas att de kommer att implementera valmöjligheten att spela som i 2016 efter släpp (de lär knappast hinna med detta nu).

Jag tror att journalister överlag kommer att ge positiva omdömen, men att stödet hos kunderna kommer vara klart svalare. Oh, well. Tiden får utvisa.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Öhh, nej? Snarare tvärtom, de ska alltid vara så sjukt jävla uppfinningsrika att de förstör spelet för att det är för innovativt, uppföljaren har massa nya element ingen frågat efter eller vill ha. Visst, jag förstår utvecklarna att man vill förändra men hur ofta blir en uppföljare i en spelserie bättre när det sker innovation?

Tyckte det var en fräsch fläkt när BL3 var mer av samma. Det finns inget krav på att utvecklare ska anpassa sig efter mig och mitt tyckande, det är deras spel. Däremot att strunta i kritik och bara köra på känns sällan som en lyckad grej, det ska vara en symbios. Kolla på PoE, de är nog världsledande på detta och har varit under lång tid.

Jag har lite svårt att uttala mig säkert eftersom jag inte spelat spelet ännu, men det känns som en del som man inte riktigt vill ha eller ser vitsen med, om det inte är valfritt. Jag hoppas att de kommer att implementera valmöjligheten att spela som i 2016 efter släpp (de lär knappast hinna med detta nu).

Jag tror att journalister överlag kommer att ge positiva omdömen, men att stödet hos kunderna kommer vara klart svalare. Oh, well. Tiden får utvisa.

Så jag tänker också. Att recensenter är alldeles för snälla när dom ger betyg. Har man lanserat ett sjukt bra spel så får oftast uppföljaren väldigt bra betyg oavsett om man tyckte det var bra. Tänker på MGS2 här.. Enormt bra betyg men nästan alla fans var väldigt missnöjda. Hur går det ihop?

Och jag har sagt samma sak som du en längre tid, tom här på FZ.. Att ha alla ingredienser på en pizza gör sällan en bra pizza. Sa så om Eternal och ser ut som det stämmer. Vapen pick-up lyser i neon? Swinga runt och plattform spel? I doom? Man har missat målet. En Youtube recension av demot klagade på plattformingen. Sa att det fanns ingen logik för demonerna att bygga plattformar som ramlar om man står kvar för länge eller eldstolpar som snurrar likt något ur Bowsers slott. Men även han är för snäll.. Varför vågar man inte ge beröm där beröm ska ges och ordentlig kritik där kritik ska ges?
https://youtu.be/FkAxD_DX2N8

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Tack, jag var väldigt orolig att dom försvann. Ber om ursäkt ifall det räknas som en bump.

Medlem

Detta kanske låter lite ignorant men tror känslan av brist på ammo kan oxå beröra att många siktar inte så väl och bara skjuter. detta kan dock vara riktigt frustrerande för riktigt dåliga spelare.

Får väl se vid launch

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Detta kanske låter lite ignorant men tror känslan av brist på ammo kan oxå beröra att många siktar inte så väl och bara skjuter. detta kan dock vara riktigt frustrerande för riktigt dåliga spelare.

Får väl se vid launch

Ingen dålig skjutare här

Medlem

För mig är det en enormt stor skillnad mellan den råbarkade men logiska designen på Doom 2016, där alla områden faktiskt kändes realistiska (!) och trovärdigt uppbyggda och sen nu Doom "Quake3Arena" Eternal, där neonljus och plattformar har tagit förarsätet och sladdar runt i studion, lyssnandes till Marilyn Manson. Det känns inte som Doom för mig, däremot kan det vara bra på sina egna premisser.


signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av Tarotikum:

För mig är det en enormt stor skillnad mellan den råbarkade men logiska designen på Doom 2016, där alla områden faktiskt kändes realistiska (!) och trovärdigt uppbyggda och sen nu Doom "Quake3Arena" Eternal, där neonljus och plattformar har tagit förarsätet och sladdar runt i studion, lyssnandes till Marilyn Manson. Det känns inte som Doom för mig, däremot kan det vara bra på sina egna premisser.

Det är detta jag är lite orolig för också. Jag gillar att de designar det så att man måste använda alla sina verktyg för att klara sig. I min ögon kräver det mer färdighet än att bara dra fram och ösa (vilket också är kul).

MEN, när de plötsligt börjar designa banorna på ett ologiskt sätt för att få fram ett visst spelsätt, då kan det vara avtändande. Svävande plattformar och annat som är placerat helt ologiskt för en hord demoner som klampar fram på två ben kan störa mig mycket mer än att demonerna i sig har underliga sammansättningar.

Jag ser fram emot spelet, för jag hade väldigt kul med 2016.


signatur

K9
:.:

12
Skriv svar