Rockstar kritiseras för skatteplanering, svarar att man skapar massor av jobb

Inaktiv
Skrivet av Zulthar:

Vilket otroligt barnsligt och bortskämt perspektiv på skatt. Vet du ens vad majoriteten av din skatt går till? Du tycker att vård, skola, polis, rättsväsende, räddningstjänst, försvaret, trafiken, pensioner etc. är värdelöst skit? Typiskt egoistiska borgare, du har fått ditt så fuck alla andra. Sen har ni mage att klaga på något ni inte ens bidrar till. Slöseri med syre är vad ni är.

Nej jag tycker inte att "vård, skola, polis, rättsväsende, räddningstjänst, försvaret, trafiken, pensioner" är värdelöst skit.

Dock mycket av det andra, som asylinvandringen, Sveriges Television och Sveriges Radio, värdelösa kulturprojekt som konst för daggmaskar https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-ma..., myndigheter som MSB som inte gör ett piss, en femtedel av befolkningen i Malmö som lever på socialbidrag, Nya Karolinska o.s.v. Ingen tar ansvar för vad pengarna går till.
Högt skattetryck och stor offentlig sektor betyder ineffektivitet och statlig korruption.

Skatter bör i mina ögon endast gå till det absolut nödvändigaste som exempelvis "vård, skola, polis, rättsväsende, räddningstjänst, försvaret, trafiken, pensioner".

De som skatteplanerar bidrar ofta med betydligt större skatteintäkter än genomsnittspersonen.

Leif Östling sa det bra:

@anon_306295: Givetvis tenderar de skatteplanerande höginkomsttagarna att ge högre skatt till kommun och stat än vad genomsnittsarbetaren gör. Däremot undanhåller de många gånger högre summor än kostnaden för allt det där du ogillar som skattepengar går till. Så när Leif Östling frågar vad fan han får för pengarna så får han exakt vad han betalar för – det vill säga han får för lite.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

@Pecman: Givetvis tenderar de skatteplanerande höginkomsttagarna att ge högre skatt till kommun och stat än vad genomsnittsarbetaren gör. Däremot undanhåller de många gånger högre summor än kostnaden för allt det där du ogillar som skattepengar går till. Så när Leif Östling frågar vad fan han får för pengarna så får han exakt vad han betalar för – det vill säga han får för lite.

Att skatteplanerande höginkomsttagare undanhåller många gånger högre summor än kostnaden för sakerna jag räknade upp tvivlar jag starkt på.

Det är också hans pengar. När man tvingar av någon dennes intjänade pengar bör det finnas en rimlighet i och någon som tar ansvar för vad man använder pengarna till.

Tycker det är fullt rimligt och vettigt att skatteplanera så att man i större grad själv kan välja vad ens intjänade pengar ska gå till. Varför ska någon annan bestämma?

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Att skatteplanerande höginkomsttagare undanhåller mer pengar än kostnaden för sakerna jag räknade upp tvivlar jag starkt på.

Det är också hans pengar. När man tvingar av någon dennes intjänade pengar bör det finnas en rimlighet i och någon som tar ansvar för vad man använder pengarna till.

Tycker det är fullt rimligt och vettigt att skatteplanera så att man i större grad själv kan välja vad ens intjänade pengar ska gå till. Varför ska någon annan bestämma?

Jag räknas som höginkomsttagare och skulle aldrig i helvete skatteplanera eller gnälla på att jag betalar för mycket skatt.

Alltså jag får ju ut så mycket efter skatt att det skulle vara oförskämt mot alla hårt arbetande sjuksköterskor eller liknande att klaga på att jag får för lite pengar pga av skatt...


signatur

IDKFA

Skrivet av anon_306295:

Att skatteplanerande höginkomsttagare undanhåller många gånger högre summor än kostnaden för sakerna jag räknade upp tvivlar jag starkt på.

Det är också hans pengar. När man tvingar av någon dennes intjänade pengar bör det finnas en rimlighet i och någon som tar ansvar för vad man använder pengarna till.

Tycker det är fullt rimligt och vettigt att skatteplanera så att man i större grad själv kan välja vad ens intjänade pengar ska gå till. Varför ska någon annan bestämma?

Det är ju inte hans pengar, det är ju själva kärnan i att undangömma pengar. Det är ju inte direkt så att han arbetar 1210 % hårdare än den arbetskraft som skapar hans lönsamhet. Eftersom hela hans verksamhet har byggt på att han utnyttjat arbetskraft som betalats av våra skattemedel så är det väl snarare en fråga vad vi får för våra pengar?

Vi behöver ett nytt 1683, den nya tidens adel verkar ha förvillat sig i sin egen girighet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Det är ju inte hans pengar, det är ju själva kärnan i att undangömma pengar. Det är ju inte direkt så att han arbetar 1210 % hårdare än den arbetskraft som skapar hans lönsamhet. Eftersom hela hans verksamhet har byggt på att han utnyttjat arbetskraft som betalats av våra skattemedel så är det väl snarare en fråga vad vi får för våra pengar?

Vi behöver ett nytt 1683, den nya tidens adel verkar ha förvillat sig i sin egen girighet.

Det är visst hans pengar. Staten tar en del av ens intjänade pengar för att finansiera den offentliga sektorn.
Hur menar du att han utnyttjat arbetskraft som betalats av våra skattemedel?
Vad vi har fått för pengarna? Vilka pengar? Det är ju Scania som tjänat in pengarna och bidragit enormt till Sveriges ekonomi. Pengarna går från Scania till Sverige, inte åt andra hållet.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Nej jag tycker inte att "vård, skola, polis, rättsväsende, räddningstjänst, försvaret, trafiken, pensioner" är värdelöst skit.

Dock mycket av det andra, som asylinvandringen, Sveriges Television och Sveriges Radio, värdelösa kulturprojekt som konst för daggmaskar https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-ma..., myndigheter som MSB som inte gör ett piss, en femtedel av befolkningen i Malmö som lever på socialbidrag, Nya Karolinska o.s.v. Ingen tar ansvar för vad pengarna går till.
Högt skattetryck och stor offentlig sektor betyder ineffektivitet och statlig korruption.

Skatter bör i mina ögon endast gå till det absolut nödvändigaste som exempelvis "vård, skola, polis, rättsväsende, räddningstjänst, försvaret, trafiken, pensioner".

De som skatteplanerar bidrar ofta med betydligt större skatteintäkter än genomsnittspersonen.

Leif Östling sa det bra:
https://www.youtube.com/watch?v=OW_y4wveAmI

Jag håller med om att vår regering spenderar skattepengar på onödiga saker. Samtidigt så står dessa kostnader för en ganska liten del jämfört med vad som går till de samhällsviktiga tjänster som du själv gillar. Och majoriteten av de skattepengar du klagar på går tillbaka till vårt samhälle och vår egen ekonomi. Och även om du inte håller med om detta måste du hålla med om att det knappast kommer bli en förändring om folk slutar betala skatt. Högerns politik gynnar multinationella bolag som suger ut pengar från Sverige och flyttar dem till andra länder samtidigt som vi ger dem extremt mycket makt. Det är intressant att du nämner Karolinska också med tanke på att det är Moderaterna som har ansvarat för den skitstormen.

Men nu kommer vi ifrån ämnet och jag håller med om att höjd skatt inte löser många problem. Grundproblemet är att vår ekonomi bygger på den trasiga och omoraliska kapitalmarknaden som denna artikel egentligen handlar om. Den oreglerade kapitalismen som högern vurmar om. Den grundar sig på att bygga kapital till vilket pris som helst, oavsett om det handlar om människoliv eller miljön. Spekulativ fantasikapital som gradvis har blivit allt mindre grundad i verkligheten sedan början av 70-talet. Bostadsmarknaden beräknas till exempel vara värd ungefär 3 gånger mer än hela världens sammanlagda BNP, låter det rimligt? Samma bransch som var en av de största anledningarna bakom finanskrisen 2008 har alltså blivit rikare än någonsin. Jag tycker att det är tragiskt att de har förblindat så många med en lögn om att alla kommer bli miljardärer så länge vi har en fri och oreglerad marknad. Det är en lögn som kommer fördärva samhället och göra de rikaste ännu rikare. Vi har ju inte ens en oreglerad marknad nu men som du säger så behöver ingen ta ansvar när reglerna inte följs. När var det senast en miljardär fick sitta i fängelse?

PS. Leif Östling är en jävla pajas

Skrivet av anon_306295:

Det är visst hans pengar. Staten tar en del av ens intjänade pengar för att finansiera den offentliga sektorn.
Hur menar du att han utnyttjat arbetskraft som betalats av våra skattemedel?
Vad vi har fått för pengarna? Vilka pengar? Det är ju Scania som tjänat in pengarna och bidragit enormt till Sveriges ekonomi. Pengarna går från Scania till Sverige, inte åt andra hållet.

Hans intjänade pengar är de pengar han får efter han betalat sin skatt. Pengarna som ska gå till skatten är per definition inte hans.

Scania är inte en magisk box där pengar plötsligt trillar ut. Det som skapar värde för Scania är den arbetskraft som Staten sörjt för genom bland annat fri rörlighet för personer inom riket (det här har inte alltid varit en självklarhet), betald skolgång, betald högkvalitativ vård, bostadsmöjligheter und so weiter. Samt självklart alla dessa skattelättnader som företag kan dra nytta av (utan att börja smussla undan pengar till hemliga konton utomlands). En kan till och med argumentera att enda anledningen till att vi har en hög nivå av välfärd i Sverige är för att arbetskraften till industrin ska vara så duglig som möjligt.

Så vad får staten i gengäld för denna historiskt extremt höga kostnad? Gråt och tandagnisslan samt en stor portion otacksamhet, uppenbarligen. Leif Östling är bara en i raden av mångmiljonärer som inte kan bli nöjd trots att han intet saknar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Hans intjänade pengar är de pengar han får efter han betalat sin skatt. Pengarna som ska gå till skatten är per definition inte hans.

Scania är inte en magisk box där pengar plötsligt trillar ut. Det som skapar värde för Scania är den arbetskraft som Staten sörjt för genom bland annat fri rörlighet för personer inom riket (det här har inte alltid varit en självklarhet), betald skolgång, betald högkvalitativ vård, bostadsmöjligheter und so weiter. Samt självklart alla dessa skattelättnader som företag kan dra nytta av (utan att börja smussla undan pengar till hemliga konton utomlands). En kan till och med argumentera att enda anledningen till att vi har en hög nivå av välfärd i Sverige är för att arbetskraften till industrin ska vara så duglig som möjligt.

Så vad får staten i gengäld för denna historiskt extremt höga kostnad? Gråt och tandagnisslan samt en stor portion otacksamhet, uppenbarligen. Leif Östling är bara en i raden av mångmiljonärer som inte kan bli nöjd trots att han intet saknar.

Stackars staten som får sådan otacksamhet, gråt och tandgnisslan när allt pappa staten vill ha är tacksamma medborgare.
Tror Leif är väldigt nöjd över sin livssituation men man kan kritisera Sveriges skattesystem ändå.
När man har råd att lägga en miljon på daggmaskkonst och det bara är ett av tusentals exempel på värdelösa saker skatterna går till är det knappast skatterna som bör bli högre, utan slöseriet som måste minska.
Eller för att citera Leffe: "We have got a very narrow sense of corridor in Sweden if all political parties consider the political system to have unlimited taxation rights without the right of citizens to question how the money is used."

Skrivet av anon_306295:

Stackars staten som får sådan otacksamhet, gråt och tandgnisslan när allt pappa staten vill ha är tacksamma medborgare.
Tror Leif är väldigt nöjd över sin livssituation men man kan kritisera Sveriges skattesystem ändå.
När man har råd att lägga en miljon på daggmaskkonst och det bara är ett av tusentals exempel på värdelösa saker skatterna går till är det knappast skatterna som bör bli högre, utan slöseriet som måste minska.
Eller för att citera Leffe: "We have got a very narrow sense of corridor in Sweden if all political parties consider the political system to have unlimited taxation rights without the right of citizens to question how the money is used."

Självklart är målet att vi ska ha tacksamma medborgare. Tacksamma medborgare känner sammanhållning och en vördnad för landet, vilket gör att de arbetar betydligt hårdare för att hålla samman landet.

Jag förstår att det kan sticka i ögonen med "daggmaskkonst" men lyft perspektivet. Det är ju pengar som Konstnärsnämnden redan fått och som de är fria att distribuera hur de vill eftersom det är direkt fel att låta politiken styra konsten (du säger ju själv att du inte vill ha en åsiktskorridor). Ser du till projektplanen så ser du att de som de facto drar nytta av projektet är SLU, Konsthall Norra Kvarken och Nordmalings kommun. Hade du kallat det för ett bidrag för en levande landsbygd så hade inte en jävel tyckt att det vore något konstigt med en futtig miljon dit. Det är ju 1 % av vad Leif Östling öppet redovisar som inkomst och ingenting mot de minst 400 miljarder kronor som svenskar gömmer undan från skatteverket.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Självklart är målet att vi ska ha tacksamma medborgare. Tacksamma medborgare känner sammanhållning och en vördnad för landet, vilket gör att de arbetar betydligt hårdare för att hålla samman landet.

Jag förstår att det kan sticka i ögonen med "daggmaskkonst" men lyft perspektivet. Det är ju pengar som Konstnärsnämnden redan fått och som de är fria att distribuera hur de vill eftersom det är direkt fel att låta politiken styra konsten (du säger ju själv att du inte vill ha en åsiktskorridor). Ser du till projektplanen så ser du att de som de facto drar nytta av projektet är SLU, Konsthall Norra Kvarken och Nordmalings kommun. Hade du kallat det för ett bidrag för en levande landsbygd så hade inte en jävel tyckt att det vore något konstigt med en futtig miljon dit. Det är ju 1 % av vad Leif Östling öppet redovisar som inkomst och ingenting mot de minst 400 miljarder kronor som svenskar gömmer undan från skatteverket.

Du har rätt, staten vet såklart bäst vad pengarna ska läggas på. Bara att lita på dem och fortsätta slava vidare, det går ju så bra nu.

Skrivet av anon_306295:

Du har rätt, staten vet såklart bäst vad pengarna ska läggas på. Bara att lita på dem och fortsätta slava vidare, det går ju så bra nu.

De flesta slavar inte för staten, de böjer sin rygg för profitörer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Kindra:

Ja det är dyrare än man tror att ha anställda.

991 000 000 / 1000 = 991 000 kr per anställd/år
991 000 / 1000 ~= 82 600 kr per annställd/månad

Som Kebbe skriver så är inte 80kr per månad per anställd nått orimligt alls, tvärtemot nästan billigt, om man tänker att alla ska ha lön, pension, arbetsutrusting , friskvårdsbidrag och andra förmåner.
Dessutom utöka lokaler och nya kaffemaskiner osv eftersom man är 1000 mera.

Jag håller med, det är inga fantasisummor för 1000 personer. Men jag är mer tveksam till att de anställt 1000 extra personer de åren som skattelättnaden varit i bruk. Då de under 2018 hade 650 anställda. Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rockstar_North
Det skulle ju innebära i runda slängor en ökning i personal med 250% det senaste året/åren. Om de nu då har anställt 1000 personer under tiden de fått skattelättnader (2018-2019 enligt artikeln). Jag ser inte hur en organisation i den storleken skulle kunna öka så mycket på så kort tid. Jag gissar att de bara höftar till med en siffra för att de anser att kringliggande tjänster såsom brevbärare, resturanger i närheten också får jobb. Vilket de egentligen inte har någon insyn i. Och jag gissar att dessa tjänster inte är i närheten lika välbetalda/kostnadskrävande som tjänsterna på Rockstar North.

Skrivet av beltet:

Jag håller med, det är inga fantasisummor för 1000 personer. Men jag är mer tveksam till att de anställt 1000 extra personer de åren som skattelättnaden varit i bruk. Då de under 2018 hade 650 anställda. Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rockstar_North
Det skulle ju innebära i runda slängor en ökning i personal med 250% det senaste året/åren. Om de nu då har anställt 1000 personer under tiden de fått skattelättnader (2018-2019 enligt artikeln). Jag ser inte hur en organisation i den storleken skulle kunna öka så mycket på så kort tid. Jag gissar att de bara höftar till med en siffra för att de anser att kringliggande tjänster såsom brevbärare, resturanger i närheten också får jobb. Vilket de egentligen inte har någon insyn i. Och jag gissar att dessa tjänster inte är i närheten lika välbetalda/kostnadskrävande som tjänsterna på Rockstar North.

De kan också tänka på så kallade projektanställningar eller visstidsanställningar där personal är tillfälligt anställda under delar av ett projekt för att sedan sparkas ut när deras del är färdig. Detta är också ett kritiserat sätt att hålla nere personalkostnaderna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Finns gott om företag som skatteplanerar, spelbranschen är verkligen lesser evil i det stora hela, om ens det.

Finns liksom hela städer i latinamerika där alla dricker coca cola för det är billigare än det privat ägda vattnet.

Sånt här är en piss i Mississippi att spendera energi på, då kan man lika gärna sura över något som faktiskt påverkar oss i Sverige, detta påverkar ju till och med oss gamers positivt eftersom pengar slussas tillbaka i skiten vi älskar ?

Är övertygad över att UK's system klarar sig galant med, för summan kan liknas vid en piss i Mississippi också i relation till deras skatteintäkter.

Precis som många anser att en miljon är fjuttig i det svenska.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

De kan också tänka på så kallade projektanställningar eller visstidsanställningar där personal är tillfälligt anställda under delar av ett projekt för att sedan sparkas ut när deras del är färdig. Detta är också ett kritiserat sätt att hålla nere personalkostnaderna.

Jo Det finns ju olika syn på vad som är ett "jobb". Helt subjektivt tycker inte jag man skapat arbeten när det handlar om tidsbegränsade anställningar.

12
Skriv svar