Doom Eternal analyserat - Calle och Jimmy är oroliga för hur det nya tas emot

Robot
Doom Eternal analyserat - Calle och Jimmy är oroliga för hur det nya tas emot

Id Software tar inte den enkla vägen med uppföljaren till 2016 års hyllade actionspel.

#doom-eternal, #id-software


Skägg.
10 Chambers

"Hur ser ett ljudspår ut efter att du manuellt gått och sänkt och höjt de medverkade så att den enda micken plockar upp bådas röster på ett bra sätt?"

Kul att ni frågar. Som en berg-och-dalbana!


signatur
Medlem

Därför har man i Doom Eternal implementerat en rad system som mer eller mindre tvingar dig att spela varierat. Mängden ammo du kan bära är kraftigt reducerad för att uppmuntra dig att ta fram motorsågen och därmed få nya bulor från delade fiender. På samma sätt får du hälsa av de extra våldsamma avslutningarna och för att få armor sätter du helt enkelt eld på fienderna innan du dödar dem.

Det är så jag upplevde nya Doom lite, fast detta är mycket värre eller? Hur får man folk att använda "melee" och visa allt jobb/alla pengar vi lagt på animationer som spelaren bara upplever om han står framför i 5 sekunder utan att flytta sig, 600 ggr under spelets gång.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Combat-chess är nog en bra beskrivning av stridssystemet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Därför har man i Doom Eternal implementerat en rad system som mer eller mindre tvingar dig att spela varierat. Mängden ammo du kan bära är kraftigt reducerad för att uppmuntra dig att ta fram motorsågen och därmed få nya bulor från delade fiender. På samma sätt får du hälsa av de extra våldsamma avslutningarna och för att få armor sätter du helt enkelt eld på fienderna innan du dödar dem.

Det är så jag upplevde nya Doom lite, fast detta är mycket värre eller? Hur får man folk att använda "melee" och visa allt jobb/alla pengar vi lagt på animationer som spelaren bara upplever om han står framför i 5 sekunder utan att flytta sig, 600 ggr under spelets gång.

Ja, de har skruvat upp de aspekterna rejält.

Skrivet av magma:

Combat-chess är nog en bra beskrivning av stridssystemet.

Ja, men i Doom vill man ju vara en drottning, inte en häst.


signatur
phi
Medlem

Blir nog att vänta på en infernaliskt bra rabatt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, de har skruvat upp de aspekterna rejält.

Ja, men i Doom vill man ju vara en drottning, inte en häst.

Lösningen kanske skulle vara ett ”classic” mode och ett ”standard” så får folk spela som de vill. Jag håller med om att pusslen får inte bli för många. Att ”tvinga” spelarna är nog inte ett väg att gå.

Men man måste ändå ge dom cred för att de vågar prova på något nytt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent

Jag är nog mer orolig över att spelet verkar vara mer storydrivet än tidigare med cutscenes och massa karaktärer Doomslayer kommunicerar med. Missförstå mig inte nu, jag gillar story och bra berättade spel, men det var det avskalade som var speciellt och fräscht med just Doom. När alla andra idag satsar på manus och välberättade narrativ så slängde Doom bara ut det genom fönstret och köttade på. De gör ju till och med en grej av det när Doomsnubben slänger datorskärmen i väggen när en röst försöker förklara dina "objectives". Det var ju där spelet satte standard, liksom nu KÖR VI! Sen fanns det ju story, men den var mer subtil och sådant som du själv fick upptäcka och leta upp, nästan lite som Souls-spelen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Verkar schysst, väntar nog tills priset går ner eller till en Rea dock.

Genom att sänka mängden ammo (tror jag) leder till ett mer kreativt sätt att spela spelet. Det behöver nödvändigtvis inte vara bra, men det kan fungera. Ammo blir mer av en strategisk resurs, vad ska man använda när, hur ska man använda det etc. Man får helt enkelt tänka efter mer. Gillar man det så blir det nog kanon. Vill man bara springa igenom spelet utan att tänka passar det nog inte speciellt bra. Känns möjligtvis som att dom anpassat spelet till en mer "hardcore" approach kanske?

Pussel är alltid kul

Moderator | Testpilot

Kan bli bra. Behöves ju dock en viss balans för att det ska fungera. Jag förstår båda läger där en kan tycka det blir för lite ammo och vill köra med vilket vapen de vill, men kan även tycka om att man får lite mindre resurser så man måste spela smartare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Lösningen kanske skulle vara ett ”classic” mode och ett ”standard” så får folk spela som de vill. Jag håller med om att pusslen får inte bli för många. Att ”tvinga” spelarna är nog inte ett väg att gå.

Men man måste ändå ge dom cred för att de vågar prova på något nytt.

Ja, jag hoppas ju lite att moddare löser den biffen om in id vill det. Och det är modigt av dem, att verkligen ta gameplay ett par steg längre. Lyssnar man på intervjun med Hugo Martin så är det också tydligt att de verkligen tror på justeringarna och att de inte kom över en natt. En av de bättre spelintervjuerna på länge.


signatur
Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag är nog mer orolig över att spelet verkar vara mer storydrivet än tidigare med cutscenes och massa karaktärer Doomslayer kommunicerar med. Missförstå mig inte nu, jag gillar story och bra berättade spel, men det var det avskalade som var speciellt och fräscht med just Doom. När alla andra idag satsar på manus och välberättade narrativ så slängde Doom bara ut det genom fönstret och köttade på. De gör ju till och med en grej av det när Doomsnubben slänger datorskärmen i väggen när en röst försöker förklara dina "objectives". Det var ju där spelet satte standard, liksom nu KÖR VI! Sen fanns det ju story, men den var mer subtil och sådant som du själv fick upptäcka och leta upp, nästan lite som Souls-spelen.

Vad jag har läst från folk som har spelet så är storyn presenterad på samma sätt som i Doom 2016, plus att du kan stänga av divers grejer om man tycker att man får för mycket information.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ibland läser man lite för snabbt...
På samma sätt får du hälsa av de extra våldsamma avsugningarna och för att få armor sätter du helt enkelt på fienderna innan du dödar dem

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av phi:

Blir nog att vänta på en infernaliskt bra rabatt.

Knee-deep in the price cut.

Skrivet av Johlor:

Jag är nog mer orolig över att spelet verkar vara mer storydrivet än tidigare med cutscenes och massa karaktärer Doomslayer kommunicerar med. Missförstå mig inte nu, jag gillar story och bra berättade spel, men det var det avskalade som var speciellt och fräscht med just Doom. När alla andra idag satsar på manus och välberättade narrativ så slängde Doom bara ut det genom fönstret och köttade på. De gör ju till och med en grej av det när Doomsnubben slänger datorskärmen i väggen när en röst försöker förklara dina "objectives". Det var ju där spelet satte standard, liksom nu KÖR VI! Sen fanns det ju story, men den var mer subtil och sådant som du själv fick upptäcka och leta upp, nästan lite som Souls-spelen.

Du kan skippa varenda cutscene och fördjupning i olika codex är högst frivillig

Skrivet av Adlyd:

Verkar schysst, väntar nog tills priset går ner eller till en Rea dock.

Genom att sänka mängden ammo (tror jag) leder till ett mer kreativt sätt att spela spelet. Det behöver nödvändigtvis inte vara bra, men det kan fungera. Ammo blir mer av en strategisk resurs, vad ska man använda när, hur ska man använda det etc. Man får helt enkelt tänka efter mer. Gillar man det så blir det nog kanon. Vill man bara springa igenom spelet utan att tänka passar det nog inte speciellt bra. Känns möjligtvis som att dom anpassat spelet till en mer "hardcore" approach kanske?

Pussel är alltid kul

Ja, skill curven (dat svengelska) är ju brutalt mycket högre i det här spelet och Martin säger det i intervjun - duktiga spelare hade generellt sett roligare i Doom 2016. Och det kan jag uppskatta, men just "ammo som resurs" är jag än så länge lite försiktigt skeptisk till. De fetaste vapnen har ju alltid varit begränsade men att snåla på hagelbrakarbulor skaver.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan bli bra. Behöves ju dock en viss balans för att det ska fungera. Jag förstår båda läger där en kan tycka det blir för lite ammo och vill köra med vilket vapen de vill, men kan även tycka om att man får lite mindre resurser så man måste spela smartare.

Verkligen så - id säger uttryckligen att man gjort detta för att spelarna ska tvingas att spela smartare och mer kreativt. Men är det vad folk vill ha av Doom?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Verkligen så - id säger uttryckligen att man gjort detta för att spelarna ska tvingas att spela smartare och mer kreativt. Men är det vad folk vill ha av Doom?

Tyckte att Doom 2016 var lite enformigt på den fronten, använde kanske två vapen igenom hela spelet. Fanns som ingen anledning att byta vapen konstant (Om man inte körde på max svårighetsgrad)

Nu känns det som att alla vapen är användbara och att man vill använda dom i rätt situation.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vileoxe:

Tyckte att Doom 2016 var lite enformigt på den fronten, använde kanske två vapen igenom hela spelet. Fanns som ingen anledning att byta vapen konstant (Om man inte körde på max svårighetsgrad)

Nu känns det som att alla vapen är användbara och att man vill använda dom i rätt situation.

Då kommer du förmodligen att gilla förändringarna skarpt!


signatur
Inaktiv

Jag som tyckte Doom 2016 var för styrt med sina meleekills med drops. :I

Skulle vilja se ett riktigt hardcore singleplayer FPS där man får träna sina FPS skills. Typ som att göra ett riktigt spel av Kovaaks Aim Trainer: https://store.steampowered.com/app/824270/KovaaK_20_The_Meta/
Fiender som springer runt i taket som man måste tracka, bossar som bara öppnar sina svaga punkter under någon sekund som man måste flicka och raketer som man måste timea rätt. Men ett sånt spel skulle nog bara fungera som PC exklusivt, folk har dock blivit så pass mycket bättre på FPS att det kanske skulle funka.

Medlem

Älskade Doom, som jag faktiskt körde för första gången förra året. Det som låter ännu underligare är att jag gillar storyn bakom Doom också. Den aspekten får helst inte väga över och göra ett rpg av det hela, för det är inte det spelet går ut på i mina ögon.

Jag blev först skeptisk till nyheterna med "påtvingade" vapenbyten. Jag tycker folk ska få spela som de vill, även om jag är sympatisk till att utvecklare vill att man ska se allt fint de lagt tid på.

Ju mer jag tänker på det så gillar jag det dock. Den STORA grejen med Doom är ju ÖS! Dvs, när man får slåss så in i helve*e, springa som en galning och med sin sista hagelpatron lyckas sänka sista demonen. Den känslan är ju grym i mina ögon och detta system skulle faktiskt kunna öka den i alla delar. Jag är nog hoppfull.


signatur

K9
:.:

Gnällkuk

Det enda jag är lite fundersam över är att det blir lite för mycket micromanagement där man hela tiden måste tänka på ammo, liv och rustning. Man önskar ju hjärndött slaktande, jag är lite osäker på om det blir samma tempo och nöje när man får avväga om man ska använda en av de tre sakerna på nästa fiende och kommer jag kunna komma tillräckligt nära?

Känner att det kan finnas en risk att det känns lite kul och nytt i början men att det sedan byts ut mot att bli omständligt och smått enerverande ju längre du kommer i spelet i takt med att det blir svårare.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Johlor:

Jag är nog mer orolig över att spelet verkar vara mer storydrivet än tidigare med cutscenes och massa karaktärer Doomslayer kommunicerar med. Missförstå mig inte nu, jag gillar story och bra berättade spel, men det var det avskalade som var speciellt och fräscht med just Doom. När alla andra idag satsar på manus och välberättade narrativ så slängde Doom bara ut det genom fönstret och köttade på. De gör ju till och med en grej av det när Doomsnubben slänger datorskärmen i väggen när en röst försöker förklara dina "objectives". Det var ju där spelet satte standard, liksom nu KÖR VI! Sen fanns det ju story, men den var mer subtil och sådant som du själv fick upptäcka och leta upp, nästan lite som Souls-spelen.

Det är fortfarande löjligt lite story som på något sätt hindrar dig, däremot har de byggt på loren rejält vilket är najs! Men jag tycker inte de argumentet att doom skulle ha för mycket story håller. Tröttsam att någon kan påstå att tex 2016 har för mkt story, jag tkr det har för lite story och om det är något procent mer cutscenes i Eternal vad fan gör de när du ändå gibbar 98% av tiden. ??!

Men jag älskar sci fic stories och Doom 3 så im not just in it for teh gibb.

Jag tycker spontant det är mer trist med en LSD-trippad hud, massa gigantiska vapen och 1ups och plattformar som bara är där för gameplay som totalt ruinerar inlevelsen ur ett trovärdighetsperspektiv. Jätte vackra världar förstörda med sånt

Doom 2016 plockade du ju ändå upp vapen från döda marines, osv, tog någon döds torso och låste upp en dörr, de var lite mer "realitiskt" om du nu kan missförstå begreppet rätt.

Nu verkar typ allt bara vara uppbyggt kring gameplay mer än logik, vilket jag som inte bara bryr mig om att gibba tycker är lite synd för story/immersion etc.

Medlem
Skrivet av heady89:

Det är fortfarande löjligt lite story som på något sätt hindrar dig, däremot har de byggt på loren rejält vilket är najs! Men jag tycker inte de argumentet att doom skulle ha för mycket story håller. Tröttsam att någon kan påstå att tex 2016 har för mkt story, jag tkr det har för lite story och om det är något procent mer cutscenes i Eternal vad fan gör de när du ändå gibbar 98% av tiden. ??!

Men jag älskar sci fic stories och Doom 3 så im not just in it for teh gibb.

Jag tycker spontant det är mer trist med en LSD-trippad hud, massa gigantiska vapen och 1ups och plattformar som bara är där för gameplay som totalt ruinerar inlevelsen ur ett trovärdighetsperspektiv. Jätte vackra världar förstörda med sånt

Doom 2016 plockade du ju ändå upp vapen från döda marines, osv, tog någon döds torso och låste upp en dörr, de var lite mer "realitiskt" om du nu kan missförstå begreppet rätt.

Nu verkar typ allt bara vara uppbyggt kring gameplay mer än logik, vilket jag som inte bara bryr mig om att gibba tycker är lite synd för story/immersion etc.

Med det sagt ang storydelen, det gick att skippa nästan varje cutscene i spelet. Spelar om 2016 nu, och där är det ett måste att kika på allt. Så storyn är inte nödvändigtvis negativt Vill du ha den kikar du, annars hoppa man.


signatur

Videomupp

Gen
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det enda jag är lite fundersam över är att det blir lite för mycket micromanagement där man hela tiden måste tänka på ammo, liv och rustning. Man önskar ju hjärndött slaktande...

Tror kommande Serious Sam 4 blir perfekt för dig

Skribent

Generellt brukar det inte bli bra när spelutvecklare ska försöka styra hur spelet skall spelas. Det brukar fixas med moddar dock så vi får hoppas Bethesda tillåter det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, jag hoppas ju lite att moddare löser den biffen om in id vill det. Och det är modigt av dem, att verkligen ta gameplay ett par steg längre. Lyssnar man på intervjun med Hugo Martin så är det också tydligt att de verkligen tror på justeringarna och att de inte kom över en natt. En av de bättre spelintervjuerna på länge.

Jag vet inte hur det blev med snapmap, men där kan det finns potential? Jag håller med, Hugo Martin verkar vara oerhört passionerad över att doom eternal ska bli bra. Får hoppas spelet ror hela vägen in i hamn i mars!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det ser mörkt ut för Doom-serien, men det började egentligen med Doom 3, nu har man en ulv i fårakläder, det är "trevligt förpackat" men i slutändan så är det ett halvsegt spel pga långa animationer, långsamma dubbelhopp etc. Det är troligen, som med alla nya spel, för många som skall designa.

Och moddning kommer ni inte få, inte på det sättet. Snapmap är ju en level editor med begränsad scriptning. Man behöver komma åt ren gameplay kod för att fixa mer avancerade saker. Doom är ju ett konsolspel nu, moddning kommer inte vara en hög prio.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Avstängd

Låt mig säga decenniets sämsta ordvits: Is Doom Doomed?

Medlem

Gillar inte alls vad jag hör.

Fan asså. Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan

Medlem

Som en lite äldre äldre quakespelare tyckte jag att Doom (2016) var förvånansvärt bra. En av de segare inslagen var ju så klart "glory kills" (eller vad de nu kallades) och störde spelandet en hel del tills dess att man låste upp turboversionen.

Även om jag knappt tror på den själv (id borde väl satt sig in i vad köparna gillade och inte med förra titeln) så är min teori att majoriteten av de potentiella köparna ogillar än mer fokus på den biten, det kändes som att folk faktiskt uppskattade det snabba tempot och ösandet mer än något annat.

Medlem

På sätt och vis kan jag uppskatta att man uppmuntrar spelaren att använda exempelvis pistolen mer, vilket man ofta kör med i början och sen aldrig igen. Tycker att fler SP FPS borde vara mer konservativ med ammunitionen så man bara inte kör med samma vapen hela tiden.
Dock är det inte säkert att detta upplägg passar Doom som ska vara lite mer rappt i besluten istället för strategiskt tänkande.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Doom handlar ju just om att skjuta demoner i ansiktet med hagelgevär. Varför ändra på ett vinnande koncept?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar