Tencent vill köpa hela Funcom, bjuder 1,4 miljarder kr

Robot
Tencent vill köpa hela Funcom, bjuder 1,4 miljarder kr

Kan ge företagets Dune-projekt större muskler.

#conan-exiles, #funcom, #tencent


Releasehästryttare

Har noll förtroende för att Funcom skulle kunna göra ett Dune spel rättvisa.

Kan inte komma på ett enda spel de gjort som jag gillat.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

Har noll förtroende för att Funcom skulle kunna göra ett Dune spel rättvisa.

Kan inte komma på ett enda spel de gjort som jag gillat.

Jag är lite i samma bana. Dock är det inte konstigt att de senaste spelen inte blivit höjdare då de inte haft den fetaste plånboken heller. Nu har de ju faktiskt en bra chans att visa vad de går för.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag tror de kan göra riktigt bra spel om de bara får den ekonomiska möjligheten

Medlem

Conan Exiles är riktigt bra - klart roligaste survival pvp spelet jag spelat.

Medlem

Är det bara jag som oroar mig för att Tencent kommer göra med Spelbranchen vad den gjorde med Sveriges biografer?

Dvs, enbat superhjälte filmer inga vågade projekt alls osv.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Inte alls kul. Mer kinesiska pengar investerat runt omkring i världen, mindre pushback mot deras anti-humanitära handlingar.

Förstår ju naturligtvis att folk vill tjäna pengar, men jag gör nog det lilla jag kan för att sova bättre på natten, vilket en madrass fylld med kinesiska yuan ikke hade hjälpt med.

Medlem
Medlem
Mutant var helt okej
Skrivet av Devan:

Har noll förtroende för att Funcom skulle kunna göra ett Dune spel rättvisa.

Kan inte komma på ett enda spel de gjort som jag gillat.

Visst, det KUNDE varit helt fantastiskt men landade på "bara" 3,5 / 5 i min egna lilla värld. Men hade ändå väldigt kul mesta delen av tiden jag spelade.

Medlem

Akta kommentarerna, annars kanske kinesiska regeringen börjat hota svenska folket om inte FZ stängs ned XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Conan Exiles är riktigt bra - klart roligaste survival pvp spelet jag spelat.

Kan bara hålla med. Spelar själv på PS4 pro och där har de varit otaliga buggar, men känner ändå att bolaget varit öppna med sin kommunikation med spelarbasen och man förstår att de är kunniga men bara underbemannade och de släpper bra och nytt innehåll ofta.

Medlem

Var tvungen att kika på deras Wiki sida för att se vad de egentligen gjort... bara en hel massa "va? vad är det?" med några få undantag.

Mutan Year Zero: Road to Eden var nice dock!

Gen
Medlem
Citat:

Vidare säger Funcom att affären inte kommer innebära några förändringar för företagets ledning, personal eller struktur, och att man kommer fortsätta arbeta oberoende med sina redan släppta spel.

Hur kan de ens säga så? De har ju egentligen ingen aning. Klart kinesen "lovar att inget ska förändras" men äger de 100% av bolaget finns det inget som säger att de inte kan tvinga Funcom att göra vad de vill.

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Inte alls kul. Mer kinesiska pengar investerat runt omkring i världen, mindre pushback mot deras anti-humanitära handlingar.

Förstår ju naturligtvis att folk vill tjäna pengar, men jag gör nog det lilla jag kan för att sova bättre på natten, vilket en madrass fylld med BLODIGA kinesiska yuan ikke hade hjälpt med.

Jag har korrigerat åt dig!

Medlem

The secret world är ett av mina absoluta favorit spel genom tiderna,Ragnar Törnquist är ett geni.Vet inte om han fortsatt är kvar på Funcom dock


signatur

More COOP for the masses

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Inte alls kul. Mer kinesiska pengar investerat runt omkring i världen, mindre pushback mot deras anti-humanitära handlingar.

Förstår ju naturligtvis att folk vill tjäna pengar, men jag gör nog det lilla jag kan för att sova bättre på natten, vilket en madrass fylld med kinesiska yuan ikke hade hjälpt med.

Precis min tanke


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av IceTeus:

The secret world är ett av mina absoluta favorit spel genom tiderna,Ragnar Törnquist är ett geni.Vet inte om han fortsatt är kvar på Funcom dock

Nja, han lämnade sin aktiva roll strax efter TSW hade släppts och startade Red Thread Games istället för att göra Dreamfall Chapters. Han har funnits kvar som Creative Director för Secret World men med tanke på hur långsamt det spelet rört sig framåt så har det nog inte varit så mycket att göra.

Medlem

Undrar hur aktieägarna ställer sig till förslaget. 27% högre än vad kursen var igår, men lägre än efter Conan Exiles släppet och efter nyheterna om att dom säkrat Dune licensen.
Aktien har länge betraktats som undervärderad och det känns som att det inte är något större premiumpris dom erbjuder för vad köpet innefattar. Får inte glömma att Funcom äger 50% av ett gäng Robert E. Howard IP'n för spel t.ex. Conan. Plus Mutant och några till.

Gnällkuk
Skrivet av Ghan:

Var tvungen att kika på deras Wiki sida för att se vad de egentligen gjort... bara en hel massa "va? vad är det?" med några få undantag.

Mutan Year Zero: Road to Eden var nice dock!

Dagens roligaste felskrivning med tanke på ämnet? :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Vi behöver mindre inflytande från diktaturer som Kina, inte mer. Kina har visat att de inte är ett diplomatiskt land, utan hotar gladeligen suveräna stater som inte delar deras åsikter. Så jag hoppas verkligen att Funcom ger Tencent fingret. Speciellt med tanke på att Kina har hotat Norge ett flertal gånger. Men folk som bara har pengar på hjärnan tänker aldrig på politiska konsekvenser, utan är bara ute efter att tjäna mer pengar, så jag hoppas mest troligt på för mycket.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har noll förtroende för att Funcom skulle kunna göra ett Dune spel rättvisa.

Kan inte komma på ett enda spel de gjort som jag gillat.

Det enda bra spel de har gjort var Anarchy Online, där jag har lagt nära 5000 timmar på en char..
Men vi alla är olika.. jag tycker WoW är sämsta skit. De enda två mmo som jag tycker har varit bäst genom tiderna är Anarchy Online och Dark Age of Camelot.

Så man kan ju alltid hoppas att de får till det komplexa skill systemet de hade i början av Anarchy Online.. Hoppas de finner inspiration till sitt nya spel från "gamla tänket" och inte "blizzard filosofin.. = barnvänligt och alla ska ha kul!"

Medlem

Ja, det finns nog ingen chans att Funcom skulle tacka nej. De har ju inte direkt producerat några kassakor, och bör vara glada att någon vill lägga bud överhuvudtaget. Har nära noll förtroende för bolaget och deras förmåga att producera bra spel.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

För att förtydliga för folk;
Funcom har redan sagt ja, men 90% av alla aktieägare måste säga ja för att det ska gå igenom.

Det är dock troligt att även aktieägarna gör det om man följer finansnyheterna idag. Flera av de större ägarna har redan sagt att dom kommer att acceptera trots att dom tycker att priset är lite lågt. Några andra stora sålde sina innehav redan idag då dom inte förväntade sig annat än att det går igenom.

Medlem

Vad jag lärt mig ifrån krigsstrategispel, är att du antingen vinner kampanjen genom våld eller handel.

Känns lite som att Kina går handelsvägen to victory.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Hahaha om folk ska köpa spel efter från vilket land spelbolagen kommer ifrån så kan ni ju lika gärna sluta köpa spel från CD Project Red.

Googla vad polska staten håller på med nu.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahaha om folk ska köpa spel efter från vilket land spelbolagen kommer ifrån så kan ni ju lika gärna sluta köpa spel från CD Project Red.

Googla vad polska staten håller på med nu.

Jag blev intresserad av vad den polska staten håller på med. Länka en källa istället för att säga åt en att googla "vad polska staten håller på med", antar att de håller på med rätt mycket som alla andra stater, så jag vet inte riktigt vad det är jag ska leta efter.

Medlem
Skrivet av Ghan:

Var tvungen att kika på deras Wiki sida för att se vad de egentligen gjort... bara en hel massa "va? vad är det?" med några få undantag.

Mutan Year Zero: Road to Eden var nice dock!

Fast nu var det ju inte Funcom som gjorde det spelet, utan The Bearded Ladies, en svensk liten studio. Funcom vart "enbart" publisher, så vette tusan om jag skulle säga att det är ett bevis på hur duktiga de är som utvecklare

Men håller med, Mutant var riktigt jäkla bra!

Medlem

Tencent är en smittohärd.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Spel ägda av Tencent ( https://dotesports.com/business/news/major-assets-tencent-own... )
Riot Games (League of Legends) - 100 percent
Grinding Gear Games (Path of Exile) - 80 percent
Epic Games (Fortnite) - 40 percent
Bluehole (PlayerUnknown's Battlegrounds) - 11.5 percent
Ubisoft - 5 percent
Activision Blizzard - 5 percent
Paradox Interactive - 5 percent

ALSO ...
Honor of Kings / Arena of Valor,
QQ Speed,
Clash Royale & Clash of Clans,
H1Z1: King of the Hill,
FIFA Online,
Rainbow Six: Siege,

Tencent äger också..
WeGame (Steam kina-variant)
"Nintendo and Tencent are teaming up to release the Switch in China at an undisclosed point in the future"

Tencent har även procent i EA, Ubisoft, Activision, m.m.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahaha om folk ska köpa spel efter från vilket land spelbolagen kommer ifrån så kan ni ju lika gärna sluta köpa spel från CD Project Red.

Googla vad polska staten håller på med nu.

Jag är polsk. Vad är det som mitt land gör nu som inte faller dig i smaken? Vet inte riktigt vad du menar.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

12
Skriv svar