Playstation 5 - Vilka spel motiverar ett köp för er?

Medlem

Half life 3?

Nej men skämt åt sido,så tycker jag att många spelsläpp på konsoll även släpps på pc nu för tiden. Men Gta VI hade ju varit trevligt, och ett nytt Final Fantasy som letar sig tillbaka till sina rötter igen, nu känns serien mest actionbetonad istället för den mysiga och lugnare atmosfär som de tidigare spelen på Ps1 hade.

Medlem

Med SSD:n behöver jag inte övertalas med någon speciell titel, laddtider stör mig lika mycket som reklam.

Även om releaselistan bli svag så har jag ändå nytta av PS5 från dag ett. Kommer även ge bort en av mina PS4 till en familj på existensminimum som julklapp, så kommer ha behov av PS5:an direkt.

Vill inte riskera att bli utan, blir förhandsbokning när jag vet priset. Har dock ett tak på 8000, går det över så måste jag se över "finanserna", pallar inte köra nudlar osv..

Men har vart först på bollen sen första playstation, så vore riktigt tråkigt att behöva bryta traditionen. Saknar webhallens kö-event, hade gärna varit med på något liknande.

Medlem

Skulle väl högst troligen vara GTA VI... Fast jag kommer förmodligen dyka i containrarna utanför mataffärerna efter föda för att ha råd att uppgradera min dator till Microsoft Flight Simulator 2020 - så då är det är det förmodligen värt att vänta något år efter konsol-release på PC-release för GTA VI. Inte en chans i helvetet att jag har råd att både uppgradera datorn och köpa mig ett PS5, så jävla dyr hårdvara har blivit de senaste åren.. PS5 lär ju för fan landa på 10-15k...


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Skulle väl högst troligen vara GTA VI...

...CE city.
Snälla rockstar, let it happen

Medlem
Skrivet av FRULZ:

Skulle väl högst troligen vara GTA VI... Fast jag kommer förmodligen dyka i containrarna utanför mataffärerna efter föda för att ha råd att uppgradera min dator till Microsoft Flight Simulator 2020 - så då är det är det förmodligen värt att vänta något år efter konsol-release på PC-release för GTA VI. Inte en chans i helvetet att jag har råd att både uppgradera datorn och köpa mig ett PS5, så jävla dyr hårdvara har blivit de senaste åren.. PS5 lär ju för fan landa på 10-15k...

Ja det har blivit dyrt,inte så länge sedan som mam fick en ganska bra speldator för 10k. Idag hamnar man nästan i mellansegmentet för de pengarna. Det var lite roligare att uopgradera datorn när du fick en dollar för lite över 6 spänn, mot idag runt 10kr, det påverkar priserna ganska rejält.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det krävs nog en hel del. Jag är först och främst PC-spelare och skaffade inte PS4 förrän Horizon, Detroit: Become Human, RDR 2, God of War, Spider-Man, Days Gone och några andra spel alla fanns tillgängliga. Liknande med PS3 där det bl.a. var Heavy Rain, GTA V och The Last of Us som lockade.

Så blir nog inte något PS5 än på X antal år.

KoP
Medlem

Brukar köpa både nya generationens Playstation och Xbox, men just nu är siktet bara inställt på nya Xboxen. Finns inget som motiverar ett ägande av båda.. än så länge.

Medlem

Jag kan nog vänta med PS5:an tills Horizon 2 släpps. Men då blir det alldeles säkert köp dag ett.

Skulle även kunna köpa för något i stil med Mass Effect 4 eller Elder Scrolls 6, om de råkade bli konsol-exklusiva. Annars blir det nog köp när priset gått ned och spelpoolen vuxit lite.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag kommer att köpa ps5an hur som. Gillar tv spel så mycket så jag blir lika glad i om jag kanske får sätta tänderna i något jag annars inte skulle spela. Har väldigt bred spel smak.

Medlem

Ghost of Tsushima är nog det enda jag är intresserad av..

Jag har PS1 och PS3...så med tanke på att jag uppenbarligen skippar varannan är det väl dags att ha en 5:a med - jag är dock inte direkt en konsolspelare.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Avstängd

Kommer köpa oavsett för jag vet att det kommer grymma spel i många år framåt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då är det "oerfarna" PC-spelare, PC-spelare med kontroll (ja det finns massa såna) eller aim-assist när man kör med kontroll.

Njae, var inte så säker på det. I bland annat Fortnite har konsoll-spelarna visat att de kan möta sig med PC-spelarna även i turneringssammanhang. Visst för att det spelet är lite speciellt med sitt byggande, men det visar att konsol inte är ett fullt så stort handikapp som vissa gör gällande.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

jbx
Medlem

Har redan bokat ps5 och Xbox S X. Finns det möjlighet att 3080Ti också släpps i år? Detta år kommer belasta mitt teknikkonto hårt...
Vilka spel som kommer släppas dag ett spelar ingen roll för mig. Men skulle uppskatta ett nytt Forza till Xbox.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Förbokar säkert utan spel som vanligt... även om anledningen att äga konsol minskat lite grann för mig som alltid kört både pc och konsol.

Ex:
Mediaspelaren finns i tvn. Har en extern 4kblurayspelare.
Exklusiva spel verkar kunna komma till pc efter ett tag.
Steam låter mig använda DS4 för pcspel.

Men det är klart, om nvidia tänker fortsätta sin giriga bana och öka priset på sina gpuer med några tusenlappar per generation så är ju frågan hur länge jag ids fortsätta uppgradera pcn. 20xx hoppade jag över. Undrar vad 30xx kostar vid launch.

Medlem

Kommer kliva undan konsollerna denna generation, med ett nyinköpt index så behövs gfx uppgradering på burken och tänkte köpa ny bildskärm. Därimellan så finns det inte några exlusiva spel som kommer rättfärdiga ps5 priset + spel, tar in i räkningen hur mycket damm ps4at samlat sen release, känner inte att det är värt pengarna när konsollen används så lite jämfört med min pc.

Kanske köper en begagnad om några år.

Medlem
Skrivet av jbx:

Har redan bokat ps5 och Xbox S X. Finns det möjlighet att 3080Ti också släpps i år? Detta år kommer belasta mitt teknikkonto hårt...
Vilka spel som kommer släppas dag ett spelar ingen roll för mig. Men skulle uppskatta ett nytt Forza till Xbox.

Samma här, har bokat PS5 och XBOX SX samt vill köpa 3080Ti om den kommer i år. Kommer bli dyrt.
Egentligen behövs nog inte XBOXen då alla spel släpps till pc, men teknik nörd som man är så vill man ju ha en ändå för att stilla den kliande nyfikenheten. Har så pass många spel till konsolerna också att man inte vill överge dem då det känns som att man kastar pengarna man spenderat på spelen i sjön då. Köper också Epic exklusiva spel på konsol istället för PC.

Inaktiv

Näe, finns inga spel som lockar mig mot ett PS5 direkt. Inte än iaf.
Under hela PS4ans liv var det bara Uncharted och Spiderman som lockade.

Medlem

Är det nån som streamat God of War på pc på sistone? Hur bra funkar det egentligen?

Medlem

Funderar på att förhandsboka faktiskt, något jag aldrig gjort tidigare. Men prio ett är faktiskt ny tv som är redo för PS5, alltså 4K med HDR och hdmi 2,1.

Är just nu väldigt sugen på Sony bravia kd-65xh900


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Forza serien är xbox exlusivt och kommer aldrig komma till playstation. Dark souls 4 lär nog aldrig komma för miyazaki har sagt att dark souls 3 var det sista i souls serien. Metal gear solid VI kan vi nog också glömma, iallafall ett metal gear som vi känner det eftersom Kojima har lämnat det skeppet för länge sedan.

Quake-konnässsör

Brukar själv vänta ett år efter releasen av den nya konsol innan man funderar på att köpa, då får man se lite vad det finns för spelutbud och man får en bättre inblick i vad för spel som förväntas att släppas till dessa enheter också.

Men Horizon Zero Dawn 2 är faktiskt intressant och se om det kommer ut enbart till PS5, eller om det kommer ut till PS4 också. Det ser fortfarande riktigt bra ut i dagens läge på PS4, utvecklarna är duktiga på att trolla med deras kod. Men samtidigt som att det finns rykten om att Horizon Zero Dawn ska komma till PC, så kanske även andra spelet kommer till PC, kanske inte direkt vid release till Playstation, men förhoppningsvis snabbare än vad första spelet gjorde.

Medlem

Dragon age och det nya elder scrolls

Avstängd

Jag väntar minst två år efter release.
Då får du både bra spelutbud och priset blir mer relevant i min värld.
Det är långtifrån ett måste köp vid release (ps5).

Medlem

Fortsätter på den högst vinnande kombinationen PC/Switch. Incitamenten för en PS5/Xbox har minskat ännu mer till kommande generation då allt fler spel släpps till PC.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

@bent toe: Bara får att du vunnit mot PC spelare betyder inte att pc spelare inte har en stor fördel, så det var det dummaste jag hört. Finns kassa spelare på alla plattformer, så enkelt är det bara. Är ungefär som att säga en Volvo 240 är snabbare än en Ferrari för att du körde om en på motorvägen.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Njae, var inte så säker på det. I bland annat Fortnite har konsoll-spelarna visat att de kan möta sig med PC-spelarna även i turneringssammanhang. Visst för att det spelet är lite speciellt med sitt byggande, men det visar att konsol inte är ett fullt så stort handikapp som vissa gör gällande.

Tror inte du ska jämföra eliten med den stora skaran, sen är fortnite väldigt speciellt i det att de handlar om att bygga och få ett övertag,

I vanliga shoot em up där de handlar om reflexer och sikta rätt så slår en medioker pc-spelare en bra konsollirare alla dagar i veckan.

Medlem

Hmm, vette tusan. Kanske ett outannonserat FromSoftware spel som ser fantastiskt ut och det skulle vara konsolexklusivt.

Men inte ens då skulle jag nog köpa en PS5, som jag känner nu.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Om Sony (mot förmodan) börjar släppa sina first-party titlar till PC samtidigt som, eller kort inpå, konsolreleasen så blir det ingen PS5 för min del. I annat fall så är det främst nästa God of War som lockar, GoW 2018 är bland det bästa jag någonsin har avnjutit.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Finns ingen anledning att börja strö onödiga pengar på en konsol som snabbt tappar i värde. Som att köpa en ny bil, det gör man bara för att man vill hävda sig mot andra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det ENDA som fått mig att köpa en är de exklusiva titlarna, vilket även var den enda anledningen till att jag köpte en PS4, annars är det PC all the way.

Sen så blir jag jäkligt besviken om minst 1080p 60FPS inte blir standard på nästa generations konsoler.

123
Skriv svar