Crunch för Doom Eternal-teamet under "merparten av 2019", enligt producent

Robot
Crunch för Doom Eternal-teamet under "merparten av 2019", enligt producent

"Det bästa spel vi någonsin har gjort."

#crunch, #doom-eternal, #id-software


eld
Medlem

"De gör det för att de vill det!"

fyfan, crunch är döden

Inaktiv

Pratade vi inte om mindre än ett år sedan om hur dåligt crunch är?

Medlem

Synd bara att de anställda med största sannolikhet inte får ett skit för det, förutom potentiellt men för livet om de går in i väggen. Om de har tur får de kanske en symbolisk bonus.

Medlem

Ur mitt surftittandes perspektiv;
Okej, låter som en resonabel chef. Dom som köttar på köttar på. Vi får ett fett game till slut!

Ur min nuvarande sits som arbetstagare;
Min chef o hans "statistik" o vad man ska hinna med kan dra åt helvete, jag lämnar paket åt folket men med hans tänk så tyvärr jag hinner inte, ni får hämta det själva, "ni var inte hemma", Mvh er tappra UPS-chaufför

Medlem

https://youtu.be/FkAxD_DX2N8

Nytt gameplay och preview med den skönaste Aussien på youtube Gmanlives

Skall tillägga att han fått spela 4 timmar så heads för minor spoilers


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Är det bara jag som tycker det känns fjantigt att alla svenska spelsiter börjat skriva crunch istället för övertid? Herregud...

Flakmonkey
Skrivet av Linusenen:

Är det bara jag som tycker det känns fjantigt att alla svenska spelsiter börjat skriva crunch istället för övertid? Herregud...

Skulle nog inte likställa crunch som övertid. Visst innebär crunch att du jobbar övertid (betald eller icke) i många lägen men all övertid är inte crunch. Crunch är ju snarare "fenomenet" där det är en extrem arbetsbelastning och stress den sista tiden i ett utvecklingsprojekt, något som i många fall verkar vara planerad i förväg. Vi har väl helt enkelt inte kommit på något bra ord för det ännu, och ärligt talat ser jag inte varför det skulle vara nödvändigt heller

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Skulle nog inte likställa crunch som övertid. Visst innebär crunch att du jobbar övertid (betald eller icke) i många lägen men all övertid är inte crunch. Crunch är ju snarare "fenomenet" där det är en extrem arbetsbelastning och stress den sista tiden i ett utvecklingsprojekt, något som i många fall verkar vara planerad i förväg. Vi har väl helt enkelt inte kommit på något bra ord för det ännu, och ärligt talat ser jag inte varför det skulle vara nödvändigt heller

Precis. Det är nog inte så många branscher där man har planerad, obetald övertid. Det konceptet hade förmodligen fått de flesta fack att gå i taket. Det finns rätt många begrepp inom IT-branschen som ingen bemödat sig översätta.

Medlem
Skrivet av Brona:

Precis. Det är nog inte så många branscher där man har planerad, obetald övertid. Det konceptet hade förmodligen fått de flesta fack att gå i taket. Det finns rätt många begrepp inom IT-branschen som ingen bemödat sig översätta.

Finns mängder med branscher som har planerad obetald övertid.
Vi har det på firman jag jobbar tex.
Kallas plus-tid.

Medlem

Tråkigt att de inte kan ha ordentligt planerade projekt. Känns som att spelbranchen fortfarande ligger långt efter andra.

Antar att det funkar så länge den har den attraktionskraft den har bland yngre.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Finns mängder med branscher som har planerad obetald övertid.
Vi har det på firman jag jobbar tex.
Kallas plus-tid.

Okej men jag tror inte crunch nödvändigtvis kan likställas med plustid. Plustid kan du väl ta ut som ledighet vid ett senare tillfälle?

Medlem
Skrivet av Linusenen:

Finns mängder med branscher som har planerad obetald övertid.
Vi har det på firman jag jobbar tex.
Kallas plus-tid.

Finns lagar kring hur mycket du får jobba över dock, vissa följer dem och andra inte, och de får inte vara planerad övertid för en lång tid. Jag hade då aldrig ställt upp på obetald/okompenserad övertid som jag vet några företag nyttjat provanställda nyexaminerade med. De hotar såklart med uppsägning och för unga nya håller tyvärr många käften på sitt första jobb.

Spelbranschen har mycket att lära och acceptera när det kommer till arbetsmiljö, tyvärr.

eld
Medlem
Skrivet av heady89:

Finns lagar kring hur mycket du får jobba över dock, vissa följer dem och andra inte, och de får inte vara planerad övertid för en lång tid. Jag hade då aldrig ställt upp på obetald/okompenserad övertid som jag vet några företag nyttjat provanställda nyexaminerade med. De hotar såklart med uppsägning och för unga nya håller tyvärr många käften på sitt första jobb.

Man brukar köra med extrem uppmuntran, det finns inga direkta hot om att du måste jobba övertid eller cruncha, men mellan textraderna så står det alltid att din karriär i företaget kommer påverkas av hur mycket du jobbat övertid.

De bästa företagen är de som aktivt säger åt folk att gå hem i tid och konstant pushar emot crunch och övertid mer bättre planering.

Medlem
Skrivet av eld:

Man brukar köra med extrem uppmuntran, det finns inga direkta hot om att du måste jobba övertid eller cruncha, men mellan textraderna så står det alltid att din karriär i företaget kommer påverkas av hur mycket du jobbat övertid.

De bästa företagen är de som aktivt säger åt folk att gå hem i tid och konstant pushar emot crunch och övertid mer bättre planering.

Jo, men de exempel jag själv känner till, som inte ens är spelbranschen, är tyvärr i princip hot. Där handlar de inte om tex kontrakterade personer som riskerar att inte få nytt osv om de inte kör övertid som du nämner, något man ofta ser i tex USA.

Skribent
Skrivet av heady89:

Jo, men de exempel jag själv känner till, som inte ens är spelbranschen, är tyvärr i princip hot. Där handlar de inte om tex kontrakterade personer som riskerar att inte få nytt osv om de inte kör övertid som du nämner, något man ofta ser i tex USA.

Har också hört det där från minst två bekanta som jobbat i USA, ena har jobbat som programmerare på tre olika spelföretag och den andra är grafiker. Hon som är grafiker har dessutom jobbat inom filmbranschen ett tag innan hon flyttade tillbaka till Sverige, och det är samma skit där.

Det är maskerade "hot" och ofta är du projektanställd för just det spelet, eller den filmen. Följer du inte "crunch reglerna" så anställer de inte om dig efter projektet är slut eller när det påbörjas något nytt, medan de som crunchat bäst direkt tas in i nya projekt. Visst, de kan ju inte direkt tvinga dig att jobba, men som det ser ut så blir du utan jobb om du inte gör det.

Sen skryts det också mycket om crunch, speciellt inom spelbranschen. Det är en mentalitet att det varit coolt att ha sovit på kontoret, jobbat 24-7 sista veckan och pissat i plastflaskor. Det ska på något sjukt sätt visa vilken passion du haft för projektet.

Nu är detta vad jag hört från mina två bekanta, så inget jag själv jag upplevt. Men ingen av dem jobbar kvar inom spelbranschen efter de skaffade familj. Vilket nog säger en hel del.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av heady89:

Jo, men de exempel jag själv känner till, som inte ens är spelbranschen, är tyvärr i princip hot. Där handlar de inte om tex kontrakterade personer som riskerar att inte få nytt osv om de inte kör övertid som du nämner, något man ofta ser i tex USA.

Precis!

1
Skriv svar