Xbox Game Streaming = Episkt!

Medlem
Xbox Game Streaming = Episkt!

Hej, ville bara säga att jag de senaste dagarna testat Xbox Game Streaming. Alltså streaming från Xboxen till mobilen. MS har ju precis öppnat funktionen för alla som är Insiders. Är du inte det så får du vänta lite till dessvärre.

Kan i alla fall VARMT rekommendera detta! Hade rätt låga förväntningar men jag märker ingen lagg (även om den garanterat finns). För mig känns det som jag satt direkt på xboxen och spelade.
Det här är perfekt för oss föräldrar som behöver smyga med spelandet Nu kan man lira i sängen, i badkaret, på taket eller var man nu vill. Stört bra och det har inte kraschat eller fått hicka en enda gång för mig trots flera timmar i Witcher 3. Det sjuka är att jag har ganska dålig signal i tex sovrummet och ändå inga som helst problem. Känns som Microsoft gjort rätt från start här.

Detta har dock gjort att jag fått ett skriande behov av en mobilhållare för xboxkontrollen. Verkar lättare sagt än gjort att hitta någon vettig. Så tips emottages tacksamt.

Hade varit intressant att höra hur det fungerar för er andra. Har jag bara haft tur eller är det för att jag har en bra mobil (s10+) eller är det faktiskt så bra som jag upplever det?

PS
Lägger till att det alltså är streaming via wifi jag pratar om, inte 4G eller något sådant.

Medlem

Roligt att höra att det funkar så bra! Vet inte hur mycket du får säga men finns det en app för iOS oxå?


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Ingen IOS app än men ska vara på g. Det som krävs är en Android enhet (platta går alltså lika bra) med åtminstone Android 6 och en Bluetooth controller. Jag kör med Elite 2 kontrollen och det har fungerat felfritt.

Hade varit intressant att höra hur det fungerar på tex en mobil eller platta i budget segmentet.

Avstängd

Funkar detta från xbox till laptop med ? Har bara en tv som flickvän brukar ha förtur på om kvällarna. Hade smakat mumma om man kunde få upp det på 19" laptop skärm istället för en sprucken samsung telefon😅

Medlem

Xbox till laptop har funkat i flera år. Det är till mobil som är nytt.

https://www.windowscentral.com/how-to-stream-xbox-one-games-w...

Avstängd
Skrivet av perihelion74:

Xbox till laptop har funkat i flera år. Det är till mobil som är nytt.

https://www.windowscentral.com/how-to-stream-xbox-one-games-w...

Oj hah. Ska pröva det genast, tack för svar 😊

Medlem

Du menar "Xbox Console Streaming"

"Xbox Game Streaming" är när man streamar från molnet, likt Stadia

Medlem
Medlem

Skulle testat om jag inte hade behövt köpa en ny kontroll, den som kom men Day One Xbox One funkar ju tydligen inte..

Medlem

@Nioreh: Not really, under Xbox Game Streaming finns det Xcloud och Xbox Console Streaming.

Xcloud är när man streamar från molnet.

Xbox Game Streaming är samlingsnamnet för dessa tjänster.

NuZ
Testpilot

Inte testat xcloud än men från konsolen och funkar riktigt bra.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Jag har tidigare testat att streama till laptop och det funkat bra, men med en märkbart sämre bild pga kompression (antar jag). Dock spelbart när jag inte kan vara vid teven. Jag har väntat på Xcloud som jg är sugen på att prova, men testade även Console streaming. Tyvärr upplevde jag att bilden frös i ett par minuter vid tre tillfällen under samma FIFA match. Det blev även tydliga artefakter på halva skärmen ett par gånger. Dock inget tydligt input lag. Med tanke på hur bra Streaming till Windows 10 funkar så var jag besviken. Kommer prova mer de närmaste dagarna och hoppas det var en barnsjukdomar.

Medlem

Funkar klockrent

Medlem

Håller på att försöka få igång detta. Antar att jag måste ladda hem 2 st appar till telefonen, Xbox stream och en till? För jag får inte igång det med bara den appen?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av saigon:

Håller på att försöka få igång detta. Antar att jag måste ladda hem 2 st appar till telefonen, Xbox stream och en till? För jag får inte igång det med bara den appen?

Här finns det steg-för-steg !


signatur

Jump in.

Medlem

Hade fantastisk bild med ljudet skrapade.
Lite besviken på att 360 spelen inte funkar (än).
Men det är ju en preview så då kan jag ta det.

Fick lära mig att man kunde (och va tvungen) att uppdatera kontrollerna. Även de jag köpte för två veckor sedan.

Litet tips. Om ni inte får det att funka... Starta om, både mobil och xbox. Löjligt, men det funkade för mig.

Medlem

alltså vad behöver man äga? en kontroll eller ?


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Jag kör allt på min Android 10 tums platta nu för tiden, tillsammans med en xbox one kontroll över bluetooth.
Just nu kör jag igenom Breath of the wild igen via moonlight/nvidia (cemu) och ibland växlar jag över till onecast och kör lite rdr2 via xboxen.

Poängen är att Microsoft förmodligen kommer mjölka folk på pengar för detta när det går ur early access, när existerande teknik redan existerar gratis. (betalade Iofs en engångssumma på 140kr för onecast)

Men kul att fler upptäcker dagens möjligheter!

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Hade fantastisk bild med ljudet skrapade.
Lite besviken på att 360 spelen inte funkar (än).
Men det är ju en preview så då kan jag ta det.

Fick lära mig att man kunde (och va tvungen) att uppdatera kontrollerna. Även de jag köpte för två veckor sedan.

Litet tips. Om ni inte får det att funka... Starta om, både mobil och xbox. Löjligt, men det funkade för mig.

Kör onecast istället. Funkar finemang även med 360-spel.

Medlem
Skrivet av saigon:

Håller på att försöka få igång detta. Antar att jag måste ladda hem 2 st appar till telefonen, Xbox stream och en till? För jag får inte igång det med bara den appen?

Jag tror du måste vara medlem i dev community, som du hittar via boxen, nån app. Men du behöver även få godkännande från community att delta i testfasen. Krångligt är bara förnamnet och artikeln/trådstarten är missvisande.

Ladda istället ner onecast och logga in via telefonen så är du up n running mycket snabbare. Ungefär som nvidias shield stream app (moonlight på valfri android) onecast funkar gratis i 2 veckor, därefter en engångssumma på 140kr

Varsågod

Medlem

För att vara rättvis behöver jag tillägga att xbox game streaming kanske har mer avancerade algoritmer för att reducera input lagg än onecast har?
För att onecast ska funka flawlessly måste jag ha xboxen till wifi routern med kabel, medan exempelvis nvidias gamestream funkar helt perfekt när jag har både dator och platta kopplat trådlöst.

Medlem
Skrivet av Blessus:

alltså vad behöver man äga? en kontroll eller ?

Ett Xbox one + en Androidtelefon + en Xbox-kontroll med bluetooth

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Ett Xbox one + en Androidtelefon + en Xbox-kontroll med bluetooth

...samt vara medlem i och godkänd av xbox dev community, dvs xbox insider.
Att enbart regga sig i insider appen räcker alltså inte i dagsläget såvida du inte bor i UK eller USA.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Patrik1975:

...samt vara medlem i och godkänd av xbox dev community, dvs xbox insider.
Att enbart regga sig i insider appen räcker alltså inte i dagsläget såvida du inte bor i UK eller USA.

Hm nä, det räcker med att vara medlem i Insider-programmet. Det rullades ut globalt till Omega-ring förra veckan. Tidigare var det mycket riktigt bara i USA och UK.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Du menar "Xbox Console Streaming"

"Xbox Game Streaming" är när man streamar från molnet, likt Stadia

Hmmm.. appen heter game streaming.

Medlem

Säkert en dum fråga men måste man ha xbox one och spelet?

Medlem

Kan nu verifiera att streamingen även fungerar med svingammal hårdvara. Hittade en gammal Google Nexus platta med android 6.01 i en låda. Fungerar klockrent!

Medlem

Ytterliggare en dum fråga: Är detta till för när man är på samma nätverk? Dvs jag kan spela på Xboxen i soffan och sen fortsätta på mobilen om jag går och skiter?

Dvs, man kan inte streama om man är någon annanstans (även om man har bra wifi), t.ex. jobbet?

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Ytterliggare en dum fråga: Är detta till för när man är på samma nätverk? Dvs jag kan spela på Xboxen i soffan och sen fortsätta på mobilen om jag går och skiter?

Dvs, man kan inte streama om man är någon annanstans (även om man har bra wifi), t.ex. jobbet?

Ja det här är om du är på samma nätverk som xboxen.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Ja det här är om du är på samma nätverk som xboxen.

Tack! Kan lätt se användningen hemmavid också, men one can dream to game while pooping on company dime liksom.

12
Skriv svar