Playstation 5 - Vilka spel motiverar ett köp för er?

Medlem
Playstation 5 - Vilka spel motiverar ett köp för er?

Jag sitter och överväger som många andra om man ska förhandsboka ett Playstation 5, som de flesta nu känner till släpps i slutet av året. Jag kommer inte att förhandsboka något före E3 och Tokyo Game Show för att se vilka spel som man kan förvänta sig vid release.

Men jag kommer att ta ett snabbt beslut när jag vet mera. Jag anser att det är stor risk för att PS5 kommer vara slut i lager/förhandsbokat för flera leveransomgångar långt före det släpps. Ser redan nu framför mig problemet med att det kommer vara slutsålt överallt första halvåret.

Därav har jag gjort lite research över vilka spel som kommer/ryktas komma och vad man ska förvänta sig.
Dessa är de jag hittat som är lite av intresse att ha koll på. Finns andra med, men som inte intresserar mig.
Efter det så har jag lagt ut krav som avgör om det blir att förhandsboka PS5 eller inte.

Listar spel som jag förväntar mig till PS5 nedan:

- FIFA 2021 (Kommer med stor sannolikhet. inte överhypad men intressant, ev köp.)

- PES 2021 (Kommer förmodligen, men inget köp)

- NHL 2021(Kommer förmodligen, men inget köp)

- NEED FOR SPEED XXV (Kommer gissningsvis 2021, ej bestämt om det blir köp)

- FINAL FANTASY XVI (Kommer troligen inte första året, men givet köp, rekryteras massivt för AAA titel på Lluminous-Productions och sägs vara under utveckling)

- ASSASSINS CREED IX: RAGNAROK (Släpps gissningsvis 2021, köp)

- TEKKEN VIII (Inget utannonserat, kommer gissningsvis 2021 och blir ett köp)


- FORZA VIII (Inget köp, men lär släppas med konsolen)

- FINAL FANTASY VII REMAKE (Kommer köpa på PS4, men är förhoppningsvis bakåtkompatibelt)

- GTA VI (Mycket rykten om detta. GTA V släpptes samtidigt som PS4. Rockstar/Take TWO har sagt att det blir kort marknadsföring. Gissar på att detta är lanseringstitel igen med PS5. Givet köp.

- ELDER SCROLLS VI (Givet köp, men inget som kommer före tidigast julhandeln 2021. Starfield kommer först.)

- BATTLEFIELD VI (Inget spel i år, men bekräftat enl marknadsrapporter 2021. Inget köp på PS5 men ev PC)

- METAL GEAR SOLID VI (Lär komma ut 2021, men inget köp)

- BATMAN ARKHAM V: LEGACY (Kommer nog 2021, inget köp)

- UNCHARTED V (Givet köp, men gissar på 2022 först. Last of Us part 2 kommer först)

- WITCHER IV (Några år bort?, givet köp, CD RED skulle aldrig lägga ner denna kassa ko nu.)

- DRAGON AGE IV: THE DREAD WOLF RISES (Visades upp på E3, kommer gissningsvis slutet 2020 eller tidigt 2021. GIvet köp)

- DARKSIDERS IV (3an kom 2018 med kort marknadsföring, gissningsvis något år bort men kommer)

- DARK SOULS IV (Kommer säkert, men Elden Ring först.)

- DIABLO IV (Kommer inom något år, eventuellt köp, men på PC och inte PS5)

- WATCHDOG III: LEGION (Bekräftat till PS5. eventuellt köp men på PC isåfall)

- GOD OF WAR II (Skaparen av GoW bekräftade nyss PS5 event före Sony och verkar ha full koll. Detta är gissningsvis i fullt utvecklingsstadie och blir ett givet köp. 2020 eller 2021?)

- MARVEL´S SPIDER-MAN II (Med tanke på att man visat upp demos med Spider-Man till PS5 så antar jag att detta är under utveckling. Blir dock inget köp)

- THE LAST OF US PART II (Kommer i slutet på Maj till PS4 och blir köp, förhoppningsvis bakåtkompatibelt)

- DYING LIGHT II (Köp på PS4 i sommar, lär komma en PS5 version men nöjer nog mig med PS4 versionen om det är kompatibelt med PS5.)

- HORIZON ZERO DAWN II (Sony Interactive Entertainment lär släppa detta med PS5 och jag lär köpa det direkt)

- OVERWATCH II (Lär komma rätt snabbt till PS5, men blir PC köp ist. Mest för Göteborg mappen)

- TEAM SONIC RACING II (Antar att det kommer en uppföljare då varje konsol får minst ett Mario Kart liknande spel. Inget direkt köp, men kan vara roligt att spela med polarna någon gång, 2021/2022 release?)

- ELDEN RING (Bekräftat kommer på PS4. Vilket betyder att detta kommer innan PS5 kommer ut. Men det lär komma nästan direkt på PS5, vilket betyder givet köp.)

- DEATHLOOP (Visades på E3 2019, ser bra ut. Men som många andra FPS så kommer jag spela detta på PC om jag spelar det, inget köp till PS5)

- CYBERPUNK 2077 (Försenat till september, betyder detta att PS5 kommer i september och är en release titel? Givet köp)

- STARFIELD (Bethesdas evighetsprojekt innan Elder Scrolls VI, blev bekräftat för PS5 redan på E3 2018. Bör vara en release AAA titel. Givet köp för mig.)

- GHOST OF TSUSHIMA (Bekräftat redan 2017, lär vara väl utvecklat för release julhandeln 2020 och blir ett köp)

- MARVEL´S AVENGERS (Verkar lite häftigt, men inget köp. Inget fan av Marvel som är överskattat till skyarna.)

- BABYLON'S FALL (Intressant projekt av square enix/Platinum game. Lite Dark Souls/God of War vibbar. Oklart om det blir köp, mer eller mindre bekräftat i slutet på året)

- PROJECT AWAKENING (Open world action RPG som vart under utveckling länge. Mina gissningar är att det släpps direkt till Next-Gen. Blir ett köp)

- RAINBOW SIX QUARANTINE (Lär komma direkt till PS5, men blir inget köp. isåfall på PC.)

- THE LORD OF THE RINGS: GOLLUM (2021 release. Gissningsvis efter serien släpps och lever som kassa ko på nya LotR hypen som kommer med serien, inget köp)

- GODFALL (Bekräftat som release titel till PS5 av Gearbox. Nöjd med Half-LIfe, Borderlands och de flesta stora spel dom släppt. Kommer ge detta en chans.)

- CALL OF DUTY: MODERN WARFARE V (Troligen inget köp alls, isåfall PC)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sammanställer de titlar som jag förmodligen kommer köpa till PS5 någon dag:

FIFA 2021(Kan vänta med köp)
FF VII Remake part 1 (Köp via PS4)
FF VII Remake part 2 (Köp via PS5?)
GTA VI
Dragon Age IV
God of War II
Horrizon Zero Dawn II (Kan vänta med köp)
Elden Ring
Cyberpunk 2077
The Last of Us Part II (Köp via PS4)
Starfield
Ghost of Tsushima (Kan vänta med köp)
Project Awakening (Kan vänta med köp)
Godfall (Kan vänta med köp)

Nedan blir kriterier för att jag ska förhandsboka PS5 med en extra Dualshock 5 kontroll. Minst 2 av 6 dessa spel ska vara med som release titlar. Därav också förhandsbokas i samband med PS5 (Oavsett pris). Efter det så finns det en del spel att se fram emot.

- God of War II
- GTA VI
- Elden Ring
- Cyperpunk 2077
- Dragon Age IV
- Starfield

Kommer inte 2 av dessa 6 spel ut vid release så blir det att vänta med köp av PS5. Då gör det inget om det är slut i lager första halvåret.

Ska du förhandsboka PS5?

Vilka faktorer kommer vara avgörande?

Vilka spel vill du se vid release/första året efter release?

.

Medlem

Kommer förmodligen köpa en PS5. Har alltid minst en current gen stationär konsol.
Men kommer absolut inte köpa spel som släpps crossplatform med PC till ps5.
Visar det sig att Sony går all in med sina spel till PC så finns det stort sett ingen anledning att köpa.
Sen är det bara hoppas EA får fingrarna ur och släpper NHL på origin så är det frid och fröjd.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kommer förmodligen köpa en PS5. Har alltid minst en current gen stationär konsol.
Men kommer absolut inte köpa spel som släpps crossplatform med PC till ps5.
Visar det sig att Sony går all in med sina spel till PC så finns det stort sett ingen anledning att köpa.
Sen är det bara hoppas EA får fingrarna ur och släpper NHL på origin så är det frid och fröjd.

Crossplatform är ju ett problem för FPS om man kommer in mot PC spelare på en konsol. Stort övertag med mus och tangentbord alla dagar. Men att ett spel släpps till flera plattformar har jag inga problem med.

Medlem

Får hoppas att även "gamla" spel får sig en boost när de nya konsolerna släpps, åtminstone när det gäller laddningstider och stabilare prestanda etc. Ett plus i kanten hade så klart varit gratis patches för uppgraderad grafik etc, men lär troligen inte hända.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Crossplatform är ju ett problem för FPS om man kommer in mot PC spelare på en konsol. Stort övertag med mus och tangentbord alla dagar. Men att ett spel släpps till flera plattformar har jag inga problem med.

BS, det där gamla snacket. 😀
Spelar mot pc spelare i codmw, inga problem. Piskar dem lika mycket som dem piskar mig.
Där dem har övertag är fov (vi har ingen slider) och mer fps.
Visst.. dem kan vända sig fortare men att folk generellt tror att bara för att man spelar med m/kb så är man automatiskt världsbäst är bara larv.
Har vunnit över pc spelare många ggr i gunfight 2vs2 och 3vs3. 3 ps4 spelare mot 3 pc L337 awesome uber invincible spelare.

Blir bara mer taggad att sätta dem på plats med min handkontroll.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

GTA6 och Cyberspunk till PS5 hade varit trevligt.

Medlem
Medlem

Behöver inga specifika spel för att motivera ett köp av PS5... Det är ett givet köp oavsett vilka spel som släpps först

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Crossplatform är ju ett problem för FPS om man kommer in mot PC spelare på en konsol. Stort övertag med mus och tangentbord alla dagar. Men att ett spel släpps till flera plattformar har jag inga problem med.

Jag inser att jag skrev lite fel, jag menade att spelen släpps även på PC inte att PC PS spelare kan mötas, även fast det är så i vissa spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av bent toe:

BS, det där gamla snacket. 😀
Spelar mot pc spelare i codmw, inga problem. Piskar dem lika mycket som dem piskar mig.
Där dem har övertag är fov (vi har ingen slider) och mer fps.
Visst.. dem kan vända sig fortare men att folk generellt tror att bara för att man spelar med m/kb så är man automatiskt världsbäst är bara larv.
Har vunnit över pc spelare många ggr i gunfight 2vs2 och 3vs3. 3 ps4 spelare mot 3 pc L337 awesome uber invincible spelare.

Blir bara mer taggad att sätta dem på plats med min handkontroll.

Då är det "oerfarna" PC-spelare, PC-spelare med kontroll (ja det finns massa såna) eller aim-assist när man kör med kontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Då är det "oerfarna" PC-spelare, PC-spelare med kontroll (ja det finns massa såna) eller aim-assist när man kör med kontroll.

Absolut, så kan det vara. På codmw har du ikoner på dem du möter, monitor/kontroll eller mus/chassi.

Men åter till topic:
Finns inget spel som säljer in PS5 för mig. Så som det varit med varje ny konsol release är att det finns inte tillräckligt med spel, visst ett par launch titles.. Men sen är det segt som sirap ett år framöver och man står där med... tja, inget annat än en dyr konsol.

Det som säljer in PS5 dag ett för mig är bakåtkompabilitet. Jag kan fortsätta spela mina spel, med vänner, med rasande snabb laddningstid och bättre upplösning.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

BS, det där gamla snacket. 😀
Spelar mot pc spelare i codmw, inga problem. Piskar dem lika mycket som dem piskar mig.
Där dem har övertag är fov (vi har ingen slider) och mer fps.
Visst.. dem kan vända sig fortare men att folk generellt tror att bara för att man spelar med m/kb så är man automatiskt världsbäst är bara larv.
Har vunnit över pc spelare många ggr i gunfight 2vs2 och 3vs3. 3 ps4 spelare mot 3 pc L337 awesome uber invincible spelare.

Blir bara mer taggad att sätta dem på plats med min handkontroll.

Klart, ni har ju auto-aim istället, men när man är uppe i varandras ansikte blir de ibland svårt för en handkontroll att hänga med, annars går det hyfsat ja.

M&K vs Handkontroll utan auto-aim i quake champions så hade det nog inte varit någon större diskussion.

Medlem

Jag vet inte... PS4 blir nog "it" för mig. Befinner mig i ett sånt läge i livet där jag hellre tittar bakåt och köper spel jag saknar/missat från tidigare generationer. Finns t ex en hel del Sega Saturn-titlar som jag har kvar på köplistan. Fast det är klart... När de gör uppföljaren till Spider-Man och om det då visar sig vara hur bra som helst så blir det nog svårt att motstå frestelsen...


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Ett nytt Ratchet and Clank, och då allra helst en uppföljare till A Crack in time och jag köper en PS5 direkt!

Medlem

Eventuellt God Of War 2.

Medlem

Tror det blir svårt att motivera något framtida konsolköp för min del. Det mesta kommer till PC i bättre versioner och resterande är inte tillräckligt för att motivera prislappen.

Medlem

Som nästan uteslutet PC spelare så kräver det ett grymme spel för att jag ens ska börja tänka i de banorna.
Jag hade liknande tankar med PS4an men då vissa av spelen kommer till PC (har komme) så försvann de tankarna rätt snabbt.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Finns endast en exklusiv titel vid launch köper jag det Day 1 - Kanske tom 2, och säljer det andra på Blocket

Medlem

Kommer i första hand köpa PS5 för Sonys egna titlar. Om det kommer fler godingar ser jag bara som ett plus. Hoppas på Horizon Zero Dawn 2 vid release.

Medlem
Medlem

Inget spel för mig. Denna generation var sista för mig efter jag testat stadia och jag vet hur bra det presterar. Sen kommer xbox med sin tjänst så nä... Varför lägga pengar på hårdvara när jag kan streama det utan problem?

Medlem

Grabben är helt insnöad på VR Shooters, så alla bra kommande VR Shooters, inkl ny VRhjälm... guuud va billig framtiden ser ut... (sen har vi ju alla Xbox-varianter också, så man åker väl på en X-Series med


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

Brukar inte förboka spel och har aldrig förbokat en konsol, men tänker göra deta denna gången så fort det går på svenska butiker/amazon (med rätt priser), om det nu skulle vara bara skitspel vid release så kan man ju bara ta bort förbokningen.
Det ska ju tydligen gå att spela sina ps4 spel på den med, bara det känns värt ändå om det inte slöpps något alls när det kommer.
Rykten om att det kommer en Demon's Souls remake vid release, är detta sant blir det absolut detta!

Medlem

Kommer köpa den oavsett. Ps5 är motivation nog att köpa Ps5!

Medlem
Skrivet av adfactory:

Grabben är helt insnöad på VR Shooters, så alla bra kommande VR Shooters, inkl ny VRhjälm... guuud va billig framtiden ser ut... (sen har vi ju alla Xbox-varianter också, så man åker väl på en X-Series med

Ja Sony till skillnad mot MS ger inte upp på VR.
Ska bli intressant att se om Sony gör en PSVR 2. Jag tror det blir ett Oculus Quest liknande som går att köra både stand alone och "Sladdbunden"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Just nu inge spel vill få mig o skaffa PS5 och är det något jag lärt mig är det fan ingen mening o skaffa konsoler på launch för bara efter 1 år eller 2 så kommer PS5 Slim sedan PS5 pro eller fan dom kommer kalla den. Lika bra vänta tills den där PS5 pro kommer ut då den kommer vara starke och kanske mindre än första utgåvan plus väntar man på Ps5 pro (Ja jag kallar den för pro) så har det hunnigt komma en del spel så man kan bara välja och vara sedan plus dom flesta spelen också då blivigt patchade så man kanske får en bättre upplevelse.

Jag menar 1 av anledningarna jag gilla Masseffect Androemda är jag spela skiten 2 år efter det kom ut så många av felen/buggarna folk gnällde över stötte jag aldrig på för det var patchat.

Så ja vill man ha bästa spel upplevelse sätta sig och fortsätta med sin backlog och vänta 3-4 år då den sista variationen av ps5 kommit ut och flesta spel är patchade.

Medlem

Kommer nog inte köpa en PS5 förrän det finns ett flertal exklusiva spel som jag vill spela, och när det väl sker så finns det nog redan en PS5 Slim ute på marknaden. Så var det både med PS3an och PS4an, och nästan med PS2an då PS2 Slim kom ett halvår efter jag köpte min PS2.

Medlem

Tror faktiskt det inte finns något som hade kunnat få mig att köpa en konsol igen. Inte av avsky men spelar egentligen inte så värst många spel längre och använder mycket annat på datorn än just bara spel. Om det finns något spel jag verkligen vill på något vis ta del utav som jag inte har tillgång till så har jag inget emot att kolla på Let's Plays. Gäller bara att hitta rätt person för det. Ett exempel är Last of Us som jag kollade på när FrankieOnPC spelade. Skön inställning och karaktär.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja Sony till skillnad mot MS ger inte upp på VR.
Ska bli intressant att se om Sony gör en PSVR 2. Jag tror det blir ett Oculus Quest liknande som går att köra både stand alone och "Sladdbunden"

Sugen på ett Quest också, men väntar till nästa Gen denna har enl vissa lite lättare buggar. PSVR2 är jag hyfsat säker på att det kommer i samband med PS5


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem
Skrivet av adfactory:

Sugen på ett Quest också, men väntar till nästa Gen denna har enl vissa lite lättare buggar. PSVR2 är jag hyfsat säker på att det kommer i samband med PS5

Jag kör Quest sen i julas.
Tycker den är väldigt imponerande och jag har köpt den officiella Link kabeln så jag har pensionerat mitt Lenovo WMR headset.
Vill inte påstå att jag upplevt buggar.
Den har ju uppdaterats rejält tydligen sen den släpptes.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar