Klassiska Svenska speltidningar, PDF arkiv

Medlem
Klassiska Svenska speltidningar, PDF arkiv

DMZ / High Score (1986 - 1995)

Sega Force (1992 - 1995)

Nintendo Magasinet (1990 - 1994)

någon som sitter på fler arkiv? gamla tidningen tekno hade varit kul t.ex.

Skägg.
10 Chambers

High Score var ju sjukt spännande för ett gäng grabbar i tidiga tonåren...


signatur
Medlem

DMZ / High Score läste man ju mycket av.

Gillade även tidningen Interface, deras recension av Sword of Hope är nog min favorit genom tiderna. Det var en väldigt kort recension i stil med "ordet 'dåligt' räcker inte till, inte ens om det skrivs med 20 meter höga flammande bokstäver på toppen av Kaknästornet omringat av dansande elvisimitatörer". Kopierade den rakt av när jag skulle skriva en bokrecension i skolan.

Medlem

Tror inte hon slängt dem men nåt hundratal gamla DMZ med ataribilagan, en hel uppsjö Svenska Hemdatornytt och komplett Interface-samling så länge det var en datortidning lämnade jag för nån vecka hos exet när jag flyttade...

Interface blev snabbt en favorit som mer framtidsinriktad. Var väl först med medföljande CD också.

Helt sjukt att man än idag kan namnen på en del som jobbade med tidningarna. Tomas Hübner!


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

High Score var ju sjukt spännande för ett gäng grabbar i tidiga tonåren...

high score började ju bra, men trillade till slut ner i nåt slags bisarrt slitz-träsk..

Medlem

Ingen som vet vart man kan läsa gamla Playstation magasinet online?

Medlem

Jag var på loppis i helgen och köpte nostalgiskt en tidning av Nintendo Magasinet.
Jag fick mersmak och sökte precis efter om inte någon scannat in dessa tidningar.
Det visar sig vara fallet... och det visade sig dessutom finnas en tråd om detta

https://archive.org/search.php?query=Nintendo+Magasinet

I vilket fall, vill jag rekommendera samt upplysa om att flera exemplar ifrån Nintendo Magasinet går att läsa online! Btw. Jag har två tidningar som inte finns inscannade (kanske skulle man titta på att scanna in?).

Zelda-serien är oväntat bra!

https://archive.org/details/nintendo-magasinet-1992-3/01%20-%...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd

Kul grej! Finns de gamla Spel för alla, Level, Player1 någonstans?

Medlem
Skrivet av quadratis:

high score började ju bra, men trillade till slut ner i nåt slags bisarrt slitz-träsk..

finns faktiskt en intressant post om det här på forumet

Skrivet av Crindeblad:

Oj, känns lite märkligt att diskutera en 20 år gammal tidning. Men OK, kanske dags att världen får veta sanningen

High Score startades egentligen som en bilaga till Datormagazin, som ju på den tiden var en renodlad C64/Amiga-tidning. När tiderna blev sämre för Commodore beslöt vi att lyfta ut bilagan och sälja den separat. High Score skrev både om Amiga- och PC-spel.
High Score sådle bra, men tyvärr var annonsmarknaden för en speltidning urusel. Tidningen gick helt enkelt med förlust.

Vi försökte göra High Score mer intressant för fler annonsörer genom att göra mer djuplodande spelartiklar. Men det gjorde ingen skillnad, annonserna kom inte.
Så vi hade i princip beslut lägga ner High Score. Och ett skäl var att förlaget samtidigt fått licensrätt till den engelska speltidningen PC Gamer, som var betydligt billigare att producera eftersom många artiklar bara översatttes.
I det läget var jag i London och stötte på en ny engelsk tidning; Loaded, som var en ny typ av manstidning med halvnakna tjejebilder, fyllereportage, snabba bilar, musik, film osv. Tidningen var en enorm succé. Jag var inte ensam om att hitta Loaded. Mats Drougge ägde en musiktidning sm hette Ritz som också var nedläggnignshotad. Han snodde Loadeds koncept och skapade Slitz. Jag tog en rövare oxch gjorde samma sak med High Score i ett sista desperat försök att rädda tidningen. Men medan Drougge helt lämnade Ritz bakom sig så fösökte jag kombinera High Scores gamla material med Loaded--knäck. Inte så smart....
Ja, resten vet ni. Faktiskt så sålde "nya" High Score bättre än gamal High Score - och vi fick nya annonsörer. Men den var fruktansvärt dyr att producera så det sprack på ekonomin. Så jag gav upp till sist som ni alla vet.
mvh
Christer Rindeblad

Medlem

Har kvar några nummer av High score runt 94 där man fick med demos på några erotiska spel, något som hette Neurodancer av Pixis Interactive. Stod varningstext på cd-skivan vill jag minnas. Kom även ut parallellt på 3DO och minns att i vissa butiker hade de gömt de spelen "bakom disken" så man var tvungen att fråga kassörskan för att kika haha


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

1
Skriv svar