Star Citizen-utvecklaren CIG slår tillbaka mot Cryteks stämning

Robot
Star Citizen-utvecklaren CIG slår tillbaka mot Cryteks stämning

"Crytek borde inte tillåtas att sikta bilen mot CIG:s butiksfönster."

#Cloud-imperium-games, #Crytek, #Star-citizen


Medlem

Japp, det var väl spiken i kistan för Crytek.
Helt otroligt att dom fortsatte stämningen (och insinuerade att nya fakta kommit fram) trots svaret från Amazon redan i Maj förra året.

Skribent

I förebyggande syfte: håll god ton och undvik att kalla skeptiker såväl som backare av spelet för diverse tråkiga saker. Tänk på våra stackars moderatorer.

Medlem

Crytek har stora ekonomiska problem. Igen. De räddade sig själva från ruinens brant genom att sälja rättigheterna sin motor nästan oavkortat till Amazon som då kunde lansera den som lumberyard. De pengarna har de bränt. Så nu försöker de hitta andra inkomster att hålla sig flytande medan de försöker hitta nya marknader för Cryengine. Vilket är svårt eftersom utvecklare istället väljer lumberyard som är samma sak fast då får man även support samt server infrastruktur från Amazon på köpet via amazons globala cloudserver nätverk. Så de sköt sig själva i foten.

Crytek är även bittra för att CIG öppnade ett kontor i Frankfurt, samma stad som Crytek har sitt säte, och sedan lockade över deras främsta Cryengine utvecklare. Vilket var smart gjort av CIG för utan dem hade det aldrig blivit något Star Citizen eller Squadron 42. De har helt skrivit om den version av Cryengine/Lumberyard som används för att göra spelet möjligt vilket har resulterat i en än kraftfullare motor. Även detta vänder sig Crytek mot och anser att CIG inte delat med sig av alla nya innovationer i motorn de gjort vilket de anser skall ha stått i det ursprungliga avtalet. Något som dock CIG anser att de gjort fram till den punkt när de bytt till Lumberyard och det då är avtalet med Amazon som gäller. I Amazons avtal så behöver de inte dela med sig av något till Crytek.

Finns mänger av videor som dissikerar de dokument som kommer från domstolen.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

I förebyggande syfte: håll god ton och undvik att kalla skeptiker såväl som backare av spelet för diverse tråkiga saker. Tänk på våra stackars moderatorer.

Det där var väl som att sätta upp en stor billboard som konstaterar att gud aldrig existerat mitt i Jerusalem och samtidigt be alla att uppföra sig

Skribent
Skrivet av JRico:

Det där var väl som att sätta upp en stor billboard som konstaterar att gud aldrig existerat mitt i Jerusalem och samtidigt be alla att uppföra sig

Hoppet är det sista som lämnar oss

Medlem

Borde dom inte istället vara glada att dom visat upp ett löjligt snyggt spel med deras motor, det är gratis reklam för dem väldigt bra reklam.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hoppet är det sista som lämnar oss

Helt rätt

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Hoppet är det sista som lämnar oss

Så är det för Crytek med.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Undra egentligen vad som verkligen hände på Cryteks kontor. Dom har ju skapat ett av spelvärldens snyggaste spel (om än ganska ordinärt i sig), och en motor som fick folk att tappa hakan. Men sedan så måste något verkligen gått snett. Dåliga beslut? Dålig strategi?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

Undra egentligen vad som verkligen hände på Cryteks kontor. Dom har ju skapat ett av spelvärldens snyggaste spel (om än ganska ordinärt i sig), och en motor som fick folk att tappa hakan. Men sedan så måste något verkligen gått snett. Dåliga beslut? Dålig strategi?

Dåliga beslut ledde till en dålig strategi efter att hypen över de där spelen och den motorn dog.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Var det inte så att dom expanderade kraftigt och öppnade ganska många studios runt Europa?
Kan vara att dom expanderade lite väl våghalsigt.

Runt omkring där gick ju också Epic på offensiven och gav bort UnrealEngine gratis efter ett tag vilket troligen inte hjälpte.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Så är det för Crytek med.

Och alla som grävt djupt i fickorna och backat SC.

Medlem
Skrivet av JRico:

Var det inte så att dom expanderade kraftigt och öppnade ganska många studios runt Europa?
Kan vara att dom expanderade lite väl våghalsigt.

Runt omkring där gick ju också Epic på offensiven och gav bort UnrealEngine gratis efter ett tag vilket troligen inte hjälpte.

De hade även några äventyr i USA. Men mest så berodde det på deras licensmodell för sin motor. Den var ganska komplicerad att arbeta i och krävde därmed stöd av redan erfarna för att komma igång. Något som Crytek inte gav gratis. De krävde även en del av vinsten från spel utvecklade i den.

Här finns en gammal artikel som går igenom allt det där.

http://vrworld.com/2014/08/04/ryse-fall-closer-look-cryteks-d...

Medlem

Crytek är ett skämt och borde stänga ner. Har vänner som jobbar där och det är inte ovanligt att de plötsligt inte får lön då och då utan förvarning. Medan ledningen är cowboys som kör runt i dyra sportbilar

Medlem

Om crytek vore smarta skulle dem släppa ifrån sig sina ruttna äpplen o göra roligare saker som utveckling av sin motor och göra ett mer konkurrenskraftigt avtal för spelutvecklare för att locka till sig folk att använda sig av deras motor.

eld
Medlem
Skrivet av ace84:

Om crytek vore smarta skulle dem släppa ifrån sig sina ruttna äpplen o göra roligare saker som utveckling av sin motor och göra ett mer konkurrenskraftigt avtal för spelutvecklare för att locka till sig folk att använda sig av deras motor.

Fast nu erbjuder amazon hela cryteks motorn gratis, lite svårt att tävla mot det.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast nu erbjuder amazon hela cryteks motorn gratis, lite svårt att tävla mot det.

Jag begriper fortfarande inte riktigt hur det hela är tänkt att fungera. Utvecklar Crytek och Amazon två olika träd av samma kod eller slår dom ihop den med jämna mellanrum? Gäller det första så lär Crytek få det tufft långsiktigt eftersom de tävlar mot både CIG och Amazon, om det senare gäller varför skulle någon välja att licensiera av Crytek? Utvecklar du någon form av multiplayer lär Amazons erbjudande vara lockande och att Crytek stämmer CIG för licensbrott torde vara ganska avskräckande? Hur ska Crytek kunna förklara för en domstol skillnaderna mellan Cryengine och Lumberyard när de bygger på samma kodbas? Om Starcitizen bygger på kod som finns i både Cryengine och Lumberyard men de säger att de använder Lumberyard - hur ska då Crytek kunna bevisa motsatsen?

Jag förstår att Crytek befann sig på ruinens brant och hade nog tagit Amazons pengar oavsett vad det inneburit. Men vad är den långsiktiga planen för Crytek? Förlorar de det här målet lär det kosta dem dyrt. De har redan tappat mycket folk till CIG och andra studios, The Hunt har sin skara spelare men inte direkt toppat listorna och studios står inte direkt på kö för att licensiera Cryengine när alternativ som Unreal finns. Borsett från Kingdom Come: Deliverance har ingen på senare år licensierat Cryengine för större spel vad jag vet.

Medlem
Skrivet av Brona:

Jag begriper fortfarande inte riktigt hur det hela är tänkt att fungera. Utvecklar Crytek och Amazon två olika träd av samma kod eller slår dom ihop den med jämna mellanrum? [...]

Crytek sålde sin v3.6 motor till Amazon (osäker på version-nummer). De har därefter fortsatt utveckla åt ett varsitt håll, och motorerna är inte kompatibla med varandra.

Dock utvecklades StarCitizen utifrån samma Crytek v3.6-motor. Så det gick superlätt för dem att byta till Amazons Lumberyard. Om jag minns rätt så tog det ett par ingenjörer två dagar att helt byta spelmotor.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Och alla som grävt djupt i fickorna och backat SC.

Nu är ju knappast $35 för två spel utan månadskostnad att "gräva djupt i fickorna". Allt annat än den initiala startkostnaden är frivilligt och det finns inga återkommande kostnader annat än om man frivilligt vill backa utvecklingen och få lite symboliska digitala kläder som tack.
Jag backade den ursprungliga Kickstartern 2013 och hävdar med tanke på speltiden jag plöjt ned sedan 2013, att mina $35 varit mer värda än de flesta andra spel som efter de första åren sedan står orörda på Steam. För oavsett vad man tycker om den utdragna utvecklingen, så händer det ju onekligen saker hela tiden med Star Citizen och spelet har förändrats enormt genom åren, där vi i communityn fått möjlighet att också styra utvecklingen och rent av avbryta impopulära grenar som nu senast nya hover-läget, för att styra om dem till en annan teknisk lösning.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

@HYBRiS: Då är inte du en sån jag syftar på. Tänker mest på alla som plöjt ner tusentals kronor och försvarar utvecklingen till oändligheten trots att det inte har mer content än random indiespel på Steam. Men snart kommer väl alla de där 100-tals solsystemen eller vad det var som skulle varit klara 2016?

Medlem
Skrivet av IMSG:

@HYBRiS: Då är inte du en sån jag syftar på. Tänker mest på alla som plöjt ner tusentals kronor och försvarar utvecklingen till oändligheten trots att det inte har mer content än random indiespel på Steam. Men snart kommer väl alla de där 100-tals solsystemen eller vad det var som skulle varit klara 2016?

Folk fortsätter prata om dem, men jag har fortfarande inte stött på sådana spelare i verkligheten. Alla som hängt med är vid det här laget rätt så luttrade och tar spelet för vad de är. Visst finns det de som givit upp och är förbannade. Men motsatsen, dvs de som enligt sägen skulle ha sett Christ Roberts som gud och blint försvara alla hans snedsteg tror jag faktiskt inte hade överlevt så här länge
Har ingen statistik över hur mycket varje spelare spenderat i genomsnitt, men vi talar om miljoner spelare där mycket inkomster kommer just från den frivilliga prenumerationen om 10-20 € per månad, för att stödja utvecklingen. Inte den största utgiften jämfört med andra MMO. I synnerhet som den är frivillig.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Leonard French går igenom detta för de som vill ha lite mer kött på benen

Medlem
Skrivet av IMSG:

@HYBRiS: Då är inte du en sån jag syftar på. Tänker mest på alla som plöjt ner tusentals kronor och försvarar utvecklingen till oändligheten trots att det inte har mer content än random indiespel på Steam. Men snart kommer väl alla de där 100-tals solsystemen eller vad det var som skulle varit klara 2016?

Det finns folk som spenderar 15'000 kronor i månaden på Candy Crush. Det finns folk som vaskar champagne för tusentals kronor varje helg. Varför får folk inte köpa ett digitalt skepp för 2'000 kronor och stödja utvecklingen av ett spel de vill ska bli verklighet?


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Crytek sålde sin v3.6 motor till Amazon (osäker på version-nummer). De har därefter fortsatt utveckla åt ett varsitt håll, och motorerna är inte kompatibla med varandra.

Dock utvecklades StarCitizen utifrån samma Crytek v3.6-motor. Så det gick superlätt för dem att byta till Amazons Lumberyard. Om jag minns rätt så tog det ett par ingenjörer två dagar att helt byta spelmotor.

Okej så Crytek konkurrerar alltså med en version av sin egen produkt som Amazon ger ut gratis? Då får Crytek hoppas att Amazon tröttnar och lägger ner utvecklingen snart annars blir det nog tufft i långa loppet.

Medlem
Skrivet av Brona:

Okej så Crytek konkurrerar alltså med en version av sin egen produkt som Amazon ger ut gratis? Då får Crytek hoppas att Amazon tröttnar och lägger ner utvecklingen snart annars blir det nog tufft i långa loppet.

Bortsett från att försäljningen gav livsviktigt kapital, tror att Cryteks tanke var att de besitter spetskompetensen, så de flesta utvecklare köper från Crytek ändå...

Tråkigt nog för dem, så jobbar många (de flesta?) före-detta Cryteck-utvecklare på CIG:s kontor i Frankfurt.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Bethåven:

Crytek är ett skämt och borde stänga ner. Har vänner som jobbar där och det är inte ovanligt att de plötsligt inte får lön då och då utan förvarning. Medan ledningen är cowboys som kör runt i dyra sportbilar

Förjävligt asså. Gillade Crysis spelen skarpt och älskar Hunt: Showdown så det suger att veta att ledningen där inte kan hantera saker rätt.

Medlem
Skrivet av Brona:

Okej så Crytek konkurrerar alltså med en version av sin egen produkt som Amazon ger ut gratis? Då får Crytek hoppas att Amazon tröttnar och lägger ner utvecklingen snart annars blir det nog tufft i långa loppet.

Tvärtom så har Amazon utvecklat sin branch av version 3.6.2 mer aktivt, med buggfixar och med fler nya features än CryTek gjort med CryEngine sedan de sålde 3.6.2 till Amazon, varpå Lumberyard nu skiljer sig mer och mer från CryEngine på ett positivt vis.

Däremot har CryEngine hoppat över versionsnummer 4 i förhoppningen om att det ska se ut som att de gjort mer än de har, med de få programmerare de har råd att ha kvar.
CIG ”stal” ju deras huvudkodare när de passade på att öppna upp ett kontor i samma stad som CryTek, just med fokus på att utveckla spelmotorn

Nä, det desperata draget att sälja hela motorn och rättigheterna att sälja den vidare till Amazon, för att rädda ekonomin, känns allt mer som ett historiskt dåligt beslut. Där signerade de sin egen dödsdom om de inte redan förstod det.

Att sedan försöka skrämma CIG till att betala en förlikning för att få mer nödcash känns ännu mer som ett riktigt uselt beslut. Det slutar nu istället med att de får pröjsa både sina egna och CIG:s advokatutgifter om miljonbelopp för det tre år utdragna ärendet.

Kan tro att det bara är giriga ekonomer kvar på CryTek.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Bortsett från att försäljningen gav livsviktigt kapital, tror att Cryteks tanke var att de besitter spetskompetensen, så de flesta utvecklare köper från Crytek ändå...

Tråkigt nog för dem, så jobbar många (de flesta?) före-detta Cryteck-utvecklare på CIG:s kontor i Frankfurt.

Jo jag förstår att de var desperata men varför såldes de inte rätt av till Amazon? Att försöka vara kvar och konkurrera med bjässe som Amazon, som dessutom ger bort deras egen produkt gratis måste väl vem som helst fatta är tufft? När de sen börjar stämma sin egen kund på tvivelaktiga grunder så lär det skrämma bort de flesta tilltänkta kunder. Tittar man på antalet spel som släppts med Cryengine sen 2017 (året så Lumberyard blev gratis) så har spelen gått stadigt ner och 2019 släpptes i stort sätt inga stora spel med motorn.

Skrivet av HYBRiS:

Tvärtom så har Amazon utvecklat sin branch av version 3.6.2 mer aktivt, med buggfixar och med fler nya features än CryTek gjort med CryEngine sedan de sålde 3.6.2 till Amazon, varpå Lumberyard nu skiljer sig mer och mer från CryEngine på ett positivt vis.

Däremot har CryEngine hoppat över versionsnummer 4 i förhoppningen om att det ska se ut som att de gjort mer än de har, med de få programmerare de har råd att ha kvar.
CIG ”stal” ju deras huvudkodare när de passade på att öppna upp ett kontor i samma stad som CryTek, just med fokus på att utveckla spelmotorn

Nä, det desperata draget att sälja hela motorn och rättigheterna att sälja den vidare till Amazon, för att rädda ekonomin, känns allt mer som ett historiskt dåligt beslut. Där signerade de sin egen dödsdom om de inte redan förstod det.

Att sedan försöka skrämma CIG till att betala en förlikning för att få mer nödcash känns ännu mer som ett riktigt uselt beslut. Det slutar nu istället med att de får pröjsa både sina egna och CIG:s advokatutgifter om miljonbelopp för det tre år utdragna ärendet.

Kan tro att det bara är giriga ekonomer kvar på CryTek.

Tack för intressant info. Att Crytek valde att stämma CIG istället för att satsa på ett nytt Crysis som ett sätt att få in pengar visar vilken typ av företag de är idag. Det bästa man kan säga om hela historien är att CIG tagit över många anställda och med Lumberyard lär teknologin leva vidare, även om Crytek inte gör det.

Medlem

Ärligt talat, så tror jag inte dom flesta kommer sakna Crytek/CryEngine, känns som lever på/överlever på dom gamla minnen och den kändisskap från att ha tillverkat historiens mest kända spel som hade historiens sämsta koll på vad datorer klarar av kontra vad man försöker få sin spel/motor att visa upp. Förutom att Crysis var ett jäkla snyggt spel, så var det det uselt skitspel, idag hade man, speciellt på FZ, Crysis nog inte ens varit en 2av5 spel, för det enda som var värt nåt var tekniskt, inte var det speciellt kul, speciellt då det inte var speciellt spelbart förrens flera år senare?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

1
Skriv svar