Nya, smäckra bilder från Half-Life: Alyx

Medlem
Skrivet av Banzeken:

@Zerovahamut81: Varför måste jag prova VR för att veta vad jag ger mig in på? I ett nötskal: inlevelse (skärmen omringar ens ögon) + headtracking. Vad mer? Jag är genuint nyfiken på att få höra vad exakt jag har missat som gör VR intressantare än vad jag förmodar.

Låter flummigt men man måste uppleva det. Stereoskpiska illusionen som skapas gör att du "är där". Står du på toppen av ett fjäll upplever du känslan av höjd, ett monster som tornar över dig gör det på riktigt, saker kan attackera dig bakifrån, du kan skjuta runt hörn, ducka etc. 3D effekten i VR är den samma som i verkligheten, skillnaden blir att det är grafik och inte verkliga objekt du interagerar med. Så väldigt långt från att ha en kontroll på huvudet.

Medlem
Skrivet av Banzeken:

@Zerovahamut81: Varför måste jag prova VR för att veta vad jag ger mig in på? I ett nötskal: inlevelse (skärmen omringar ens ögon) + headtracking. Vad mer? Jag är genuint nyfiken på att få höra vad exakt jag har missat som gör VR intressantare än vad jag förmodar.

Skillnaden är enorm.
Vi kan ta en Shooter tex.
Först spelade vi shooters sidscrollande, man hoppade och sköt sprang från vänster till höger eller så var det "topdown"
Sen kom Doom så vi fick springa runt i "3d"
Sen har det utvecklats till tex Battlefield bra grafik och ljud med väldigt inlevelse.

Men tänk då att ist vara soldaten.
Du möts av 3 fiender som skjuter, du hukar dig ner bakom ett skydd, man hör kulorna vina förbi ovanför och träffa skyddet.
Man skjuter tillbaka, får slut ammo för att man inte "höll räkningen" på skotten typ.
Man måste fysiskt föra handen ner mot sitt ammobälte för att plocka upp ett nytt magasin, sätta i nytt mag, säkra skjut tillbaka.
Det är otrolig skillnad mot att titta på en skärm och "klicka skjuta, trycka på knapp för att ladda om'.

Edit: och spel behöver inte ens ha den mest avancerade grafiken. Spelen kan ha Minecraft grafik och man får ändå den inlevelsen.
Nått som är omöjligt på platt spelande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar