Förbokningsgrejer i Jedi: Fallen Order nu släppta för alla

Robot
Förbokningsgrejer i Jedi: Fallen Order nu släppta för alla
Medlem

Varför blir jag inte förvånad längre av vissa att utvecklare trampar i klaveret....

Medlem
Skrivet av Gen:

Poänglöst.

De flesta som köpt spelet har nog redan varvat det vid det här laget och har därmed inte användning för prylarna. Sen svider det givetvis i ögat för dem som betalt extra för innehållet som ni ges bort gratis.

Nej usch, tycker detta beslut stjälper mer än hjälper.

Man betalar inte extra för pre-order grejerna
Och det finns nog ett antal människor på vår lilla planet som inte har spelat igenom det här härliga spelet än, då är det väl helt okej att de får lite bonusar som var låsta bakom en förhandsbokning förut.

Schysst av Respawn tycker jag.

Medlem

Blev lite förvånad när jag fick ett Bee-D-1 igår där det stod att det var exklusivt för förhandsbokning vilket jag inte gjort.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Härligt! Jag var till och med villig att ge en liten slant för de sakerna, och nu ger de bort det gratis. Tackar och bockar!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Beror lite på typ av spel. I ett multiplayer-spel där folk ser varandra och deras utrustning så finns det en viss poäng med att hålla det exklusivt under väldigt lång tid. Så kan dessa individer känna sig som bättre än alla andra och vara odrägliga mot allt och alla.

I ett singleplayer-spel finns det väl inget incitament att ens ha exklusiva prylar. Det är ju bara jag som ser det ändå. Där är det inga problem om utrustningen förlorar sin coola status som "förhandsbokningsutrustning" efter ett tag. Men, det är trots allt viktigt att förhandsbokare känner sig nöjda med sitt köp så låt dem ha grejerna i några månader tills de flesta spelat igenom spelet.

Nu kom jag visserligen sent på att idag så har allt fler fått för sig att streama sitt spelande till andra, som inte har tid, lust eller koncentrationsförmåga att spela själva. Så exklusiva prylar för singleplayer-spel är förmodligen till stor del att få spelaren/streamaren känna sig förmer och vara odräglig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det viktiga är väl att vara informera tydligt från början så att inte folk tror att de köpt något annat än vad de får.

Medlem

I ett singleplayer-spel ser jag inte varför man skulle bli sur över detta. Man förhandsbokar ju knappast spelet för att få dessa prylar (antar jag, i alla fall).

Kul med lite extra bonus för oss som väntat tills att spelet är betatestat, blir nog snart ett köp.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Man betalar väl inte extra för pre-order? Sedan så beror det väl lite på. Om det framgår innan köp att det är exklusivt under en viss tid är det helt Ok, då har ju alla accepterat detta i och med köp. Om det inte står, ja då kan det såklart vara negativt. Antar att det beror på dels hur lång tid efter (folk som spelat det länge har antagligen redan fått häftigare saker), och dels/såvida sakerna inte är helt unika som verkligen står ut från resten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kunde inte bry mig mindre när det kommer till singleplayer-spel, då det endast påverkar hur du ser din karaktär.
I multiplayer är det en helt annan sak, där det inte påverkar hur du själv ser din karaktär, utan även hur andra ser dig. Även om det inte kostat dig något extra att förhandsboka.

Medlem

Eftersom det inte är saker som någon har betalat extra för, anser jag det inte vara fel. Det är ju också ett singleplayer-spel, det finns alltså ingen att visa upp dessa kosmetiska saker för i multiplayer. Jag tycker det kan vara fullt okej, några månader efter att spelet har släppts.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Det är okej så länge man tydliggör att det är tidsexklusivt material man får när man förbokar. Personligen så känner jag att ordet exklusivt kastas omkring hej vilt inom spelbranschen, utan att ta hänsyn till ordets innebörd.

Medlem

Varför finns det inte något alternativ som handlar om att ha förboknings material är helt fel från början! Att förboka spel är ju att villigt utsätta sig själv för besvikelse pga hyper/fandom och det material man får när man förbokar är där för att du ska ha överseende med att det du gör är ju helt upp åt väggarna!

Men om det nu finns detta så tycker jag absolut att de ska släppa förboknings grejerna efter ett tag.

Redaktör

Nyhet uppdaterad. Det var bara vanliga pre-order-grejer, inget som kostade extra vilket jag skrev först. Ber om ursäkt för felet.


signatur
Medlem
Skrivet av marsson90:

Härligt! Jag var till och med villig att ge en liten slant för de sakerna, och nu ger de bort det gratis. Tackar och bockar!

Jovisst men om man ska tänka från ett annat perspektiv än just det du gynnades av så håller jag med tidigare kommentarer. Utvecklarna bör göra det tydligt att det är tidsexklusivt. Spelet släpptes ju också typ igår och inte för ett par år sedan..

Om man sedan har extra innehåll som bundlas med en nysläpp av produkten, tex remasters eller så så tycker jag inte det är en biggie, speciellt om det är ett SP-spel med sp-content.

Medlem

Då förhandsbokningar är otroligt skadande för industrin, och får en del spelföretag att bara göra så att deras spel ser bra ut, än att faktiskt göra dom bra, så tycker jag allt som kan få folk att sluta förhandsboka är super.

Så det är bara att straffa dom som gör det!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Fast det är ett singleplayer spel och det är grejer som inte behövs. Fantastiskt spel ändå som fler borde spela.

Medlem

Ogillar det man får när man förbokar spel. Orangea ljussablar finns ju inte ens. Bajset man får med i en förbokning förstör min spelglädje mer en det ger.

Medlem

Bra, för jag förbokade inte


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ogillar det man får när man förbokar spel. Orangea ljussablar finns ju inte ens. Bajset man får med i en förbokning förstör min spelglädje mer en det ger.

Jag är ledsen att behöva säga det men... ljussablar finns inte heller

Medlem

Det är såna skräpgrejer så det skiter jag i om de släpps nån/några månader senare. Sedan gör jag aldrig förbokningar för att få de där extra sakerna i spelen. Har jag bestämt att köpa ett spel på launch day så kan jag köpa (förboka) det några dagar tidigare.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Känns helt okej.

Medlem
Gen
Medlem
Skrivet av loerk:

Man betalar inte extra för pre-order grejerna
Och det finns nog ett antal människor på vår lilla planet som inte har spelat igenom det här härliga spelet än, då är det väl helt okej att de får lite bonusar som var låsta bakom en förhandsbokning förut.

Schysst av Respawn tycker jag.

Sorry, jag tänkte på Deluxe eller liknande, inte pre-order som precis som du säger inte kostar extra, så tog bort mitt inlägg. Kaffet hade väl inte hunnit verka än eller något sådant

Gnällkuk

Som andra varit inne på tycker jag det är helt okey, så länge som att de som förbokar vet med sig att de är tidsexklusiva och inte exklusiva för evigt. Hur de sedan väljer om allt ingår och hur länge exklusiviteten varar är upp till dem själva att bestämma. Så länge som det inte är något som ger spelfördelar så har jag inga problem med att folk som väljer att förbeställa får lite extrasaker.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Så länge som det inte är något som ger spelfördelar så har jag inga problem med att folk som väljer att förbeställa får lite extrasaker.

Spelar det någon roll i ett singleplayer-spel?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Meh, lite kosmetiskt fluff, kan kvitta.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Ogillar det man får när man förbokar spel. Orangea ljussablar finns ju inte ens. Bajset man får med i en förbokning förstör min spelglädje mer en det ger.

Nu finns det ju faktiskt fler färger än röd, grön, och blå. Däribland orange, vit, svart, rosa, lila, gul etc. Det är väl ändå tur att du inte måste använda "bajset" man får med vid en förbokning, utan var och en kan välja det själva.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Gnällkuk
Skrivet av Dunder:

Spelar det någon roll i ett singleplayer-spel?

Ja, det skulle jag säga. Spelupplevelsen bör vara densamma oavsett utgåva för samtliga.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det skulle jag säga. Spelupplevelsen bör vara densamma oavsett utgåva för samtliga.

Hmm okej, kan dock inte riktigt se varför.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

12
Skriv svar