Vänta på nya Xbox eller Playstation?

Medlem
Vänta på nya Xbox eller Playstation?

Hej o hå..
Är det värt att vänta till runt jul när nya PS5 och Xbox släpper nytt? Eller kan jag slänga ut lite cash nu för att få en bra spel upplevelse?!
Vart står ni: PS eller Xbox?

Jag vill kunna köra allt utan lagg, högupplöst och väldigt smooth bra grafik. Peace

Medlem

Värt är ju en väldigt subjektiv grej.

Vill du kunna spela "utan lagg, högupplöst och väldigt smooth bra grafik" är det PC

Gnällkuk

Rätt märklig fråga då du inte har någon som helst möjlighet att påverka hur spelen ska prestera på din konsol eller i vilken upplösning de ska spelas i. Självklart kan du få en bra spelupplevelse nu och det mest självklara valet hade varit PlayStation eftersom de har klart fler och bättre exklusiva titlar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox

Det här är ju väldigt svårt att svara på. Är du bara ute efter prestanda och är villig att lägga en hel del pengar så är väl PC det naturliga valet. Vill du ha konsol så är Xbox One X den med bäst prestanda.

Xbox kommer att hålla längre också då nya spel som släpps next-gen kommer att komma till Xbox One också i alla fall första året.

Håll utkik på lite reor så kan du plocka upp både Xbox och PS billigt.


signatur

Jump in.

Medlem

Vad sägs om båda konsolerna?


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Vänta på mer information om de nya konsolerna (framförallt prissättning) eller satsa på PC. Känns väldigt konstigt att ställa sig bakom den ena eller andra konsolen innan det ens finns vettig information kring dem, skall man absolut göra ett sådant ställningstagande är väl Xbox det enda vettiga i och med att Sony fortfarande är knäpptysta om PS5.

Medlem

Intressant med alla som ignorerar din fråga totalt och säger att du ska köpa PC istället.
Tramsigt!

Vänta eller köpa nu? Köpa nu såklart! Vänta är tråkigt!

Personligen hade jag kört på PS4 då det imo har skönast titlar. Sen kan du i många spel välja prestanda över grafik om du nu vill att det ska flyta bättre eller tvärtom.

Huruvida det är värt eller ej handlar om hur mycket pengar du har till förfogande.

Kan din ekonomi rättfärdiga en konsol för 3-4 papp? Jag brukar själv slå ut kostnaden på en månadskostnad så känns det inte lika jobbigt om man köper något dyrt.

En ps4pro kostar dig typ 300 spänn i månaden. Är du en person som är på krogen om helgerna så är 300 per månad ingen stor utgift

Kör hårt!

Skrivet av Mortaigne:

Det här är ju väldigt svårt att svara på. Är du bara ute efter prestanda och är villig att lägga en hel del pengar så är väl PC det naturliga valet.

LITE skillnad på att köpa en konsol för 3-4k och en bra dator för 20-30k eller hur?

Jag bara gissar nu men om en monster-pc varit ett alternativ så hade TS nog frågat om det istället...

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jiminy:

LITE skillnad på att köpa en konsol för 3-4k och en bra dator för 20-30k eller hur?

Jag bara gissar nu men om en monster-pc varit ett alternativ så hade TS nog frågat om det istället...

Då var det ju tur att jag också berättade vilken konsol som hade bäst prestanda, då det var något som verkade viktigt för OP.


signatur

Jump in.

Medlem

Bäst prestanda är helt klart Xbox One X. Skaffa Game Pass med så har du mängder med spel att välja mellan också.

Dock är Ps4 Pro riktigt bra med och har i mitt tycke bättre exklusiva spel.

Frågan blir nog mest vad du föredrar i spelväg.

Spelar själv mest på Xbox nu efter alla multiplattformspel körs på den. Men God of War, Spiderman, Horizon: Zero Dawn och Bloodborne är bland de bästa spelen denna generation och finns bara på ps4.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Då var det ju tur att jag också berättade vilken konsol som hade bäst prestanda, då det var något som verkade viktigt för OP.

Ja.. Jo... men.. han frågade inte om PC ens?

Lite som att fråga om nytt märke på cykel så säger någon att man borde köpa en bil istället

Medlem

10-11 månader väntetid, till ps5/xboxsx, är inte direkt mycket om du nu har väntat hela den här generationen (6 år), innan du köpt ps4/xbox one konsol. Dock, om du nu har råd och verkligen vill spela direkt så funkar de flesta spel alldeles ypperligt på nuvarande konsoler, där ps4 pro skiner i exklusiva spel medan xbox one x:s lite bättre prestanda är bättre för övriga. Spel som köpes nu går även spela på ps5/xboxsx senare.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Ursäkta att jag är otydlig. Har grov dyslexi och det blir lite fel i texterna i bland.
Ända jag vill veta är om det är värt att inhandla någon spel konsol nu eller om jag ska vänta på dem nya modellerna.
Jag själv har haft både Playstation 1 för flera 100 år sedan men bytte upp till nintendo sedan till xbox 360 men det är säkert minst 5 år sedan jag hade konsol. Har använt dator för enklare spel som Football manager. Men nu vill jag ha bra spelupplevelse och inge långa laddningstider och lagg.. Tack på förhand.

Medlem

Bästa konsolupplevelsen kommer du självklart få med PS5 och Xbox SX (särskilt då extremt låga laddningstider och bättre prestanda/grafik i alla nya spel som stödjer det). Har du som sagt väntat så här länge så kan du troligen med gott samvete vänta 10-11 månader till för att på så sätt maximera kostnad vs prestanda.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Kika på spelutbudet och besluta efter det. Båda konsolerna kommer vara bakåtkompatibla med PS4 och XbOne titlar.

PC är det självklara valet om prestanda är det du är intresserad av. Spelutbudsmässigt så kommer alla spel till Xbox till PC då Microsoft ser Windows plattformen som en del i Xbox universat. Så man behöver egentligen ingen Xbox om man köper plattform baserat på spelutbud.

Playstation har dock en hel del exklusiva titlar och det är mycket spelmässigt där som inte kommer på varken PC eller på Xbox. Men det beror på om det är den sortens titlar du vill spela.

Medlem

Ps4 pro i första hand. Bästa exklusiva titlar och VR möjlighet som även funkar next gen. Annars har one x med gamepass blivit ett hyggligt alternativ. Vad har du för tv? Utan hdr och 4k tappar one x lite syfte. Pro förbättrar VR oberoende av TV. Finns mycket bra priser begagnat. Med Last of us 2, FFvii remake och Cyberpunk så är det helt klart värt att köra nu.

Medlem

Tack för alla fina svar. Ps4 PRO låter helt klart bäst. Men just nu så inväntar jag en ny Laptop, tv och hemmabio som kommer i veckan sen får jag spara till ps4 PRO som verkar ha mest att ge just nu. Om jag inte nöjer mig med datorn till julen och inhandlar någon av dem nya konsolerna som släpps då. ✌️

1
Skriv svar