Uppföljare ur ett annat perspektiv

Medlem
Uppföljare ur ett annat perspektiv

Vilka uppföljare blev bättre eller sämre när uppföljaren bytte perspektiv.

Jag själv tycker att Fallout blev mycket sämre i och med Fallout 3 och införandet av förstapersonsperspektivet. Det var som att något gick förlorat i hela RPG-stämningen där.

Zelda: Spelet gick ju i början lite fram och tillbaka i när det kommer till perspektiv, och jag tycker väl att det var som bäst i fågelperspektivet, då mina absoluta spel här är A Link to the past och Link's awekening till gameboy (inte testat switch). Sämst var det i tvåan när det var någon kass platformshybrid.

GTA: även om jag älskade ettan och tvåan så var ju trean verkligen ett lyft enligt mig, snabba "bilspel" gör sig kanske inte bäst ur ett fågelperspektiv.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Vilka uppföljare blev bättre eller sämre när uppföljaren bytte perspektiv.

Jag själv tycker att Fallout blev mycket sämre i och med Fallout 3 och införandet av förstapersonsperspektivet. Det var som att något gick förlorat i hela RPG-stämningen där.

Zelda: Spelet gick ju i början lite fram och tillbaka i när det kommer till perspektiv, och jag tycker väl att det var som bäst i fågelperspektivet, då mina absoluta spel här är A Link to the past och Link's awekening till gameboy (inte testat switch). Sämst var det i tvåan när det var någon kass platformshybrid.

GTA: även om jag älskade ettan och tvåan så var ju trean verkligen ett lyft enligt mig, snabba "bilspel" gör sig kanske inte bäst ur ett fågelperspektiv.

För att jämföra med dig så gillade jag när Fallout fick FPS.
Jag gillade förr inte spel som Fallout 1 och 2 men idag så gillar jag den typen av spel mer. Så hade jag spelat dom spelen med dagens mindset så hade jag kanske tyckt samma

Zelda gillar jag båda perspektiven som Link to the past/Awakening och breath of the wild.

GTA är verkligen så mycket bättre i nuvarande perspektiv än som det var från början.
Nästa är att jag hoppas Rockstar vågar sig på göra GTA i VR.

Ett annat jag tänker på är half life, iår kommer en prequel som är i VR och det ser jag verkligen fram emot, då jag är insnöad på VR mest just nu. Är nog bara cyberpunk som kommer få mig att ta uppehåll från VR spelandet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

För att jämföra med dig så gillade jag när Fallout fick FPS.
Jag gillade förr inte spel som Fallout 1 och 2 men idag så gillar jag den typen av spel mer. Så hade jag spelat dom spelen med dagens mindset så hade jag kanske tyckt samma

Zelda gillar jag båda perspektiven som Link to the past/Awakening och breath of the wild.

GTA är verkligen så mycket bättre i nuvarande perspektiv än som det var från början.
Nästa är att jag hoppas Rockstar vågar sig på göra GTA i VR.

Ett annat jag tänker på är half life, igår kommer en prequel som är i VR och det ser jag verkligen fram emot, då jag är insnöad på VR mest just nu. Är nog bara cyberpunk som kommer få mig att ta uppehåll från VR spelandet

Ska erkänna att jag inte testat VR seriöst någon gång, så svårt för mig att säga något om. Men jag skulle antagligen inte gilla det då jag blir yr och illamående för minsta lilla tyvärr.


signatur

IDKFA

Jag föredrar när spelskapare faktiskt vågar att utmana och experimentera med sina uppföljare. Att tröttsamt bara fortsätta i samma gamla hjulspår är rätt tråkigt och har rent av en negativ inverkan på spelmediet i stort.

Sen blir det kanske inte alltid bra, men då har man åtminstone försökt att ändå vara nyskapande.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Skulle nog lyfta Dragon Age 2 som exempel här. Nu var det ju flera faktorer som gjorde det spelet fullkomligt värdelöst men en stor del var ju att slopa "tactical view" för att fokusera mer på ett ganska dåligt stridssystem.

Medlem

Håller med dig att Fallout blev sämre men att GTA blev bättre. Heroes 5 och uppåt förstördes mycket pga grafiken. Känns som att tvåan ser bättre ut än femman av nån anledning. Trine 3 försämrades också pga 3D.

Inaktiv
Skrivet av Kyrre:

Håller med dig att Fallout blev sämre men att GTA blev bättre. Heroes 5 och uppåt förstördes mycket pga grafiken. Känns som att tvåan ser bättre ut än femman av nån anledning. Trine 3 försämrades också pga 3D.

Heroes 2 är det snyggaste spelet i serien enligt mig. Tack vare den färggranna och magiska pixelgrafiken.

Soundtracket var ganska häftigt också, riktiga operasångare:

Synd att själva spelet är totalt obalanserat.

Medlem

tumme upp

tumme ner

Medlem

Bra:

Skit:


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Plattformsspel såsom t.ex. Rayman och Super Mario är klart bättre i 2D än 3D.

Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Plattformsspel såsom t.ex. Rayman och Super Mario är klart bättre i 2D än 3D.

Super Mario är ju båda bra.
Det har ju Nintendo förstått så det finns ju både "New super Mario Bros" som spinner vidare på det klassiska 2d medan "Main" spelen spinner vidare på det som skapades kom Super Mario 64


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag måste gå mot strömmen och hävda att GTA förlorade charmen helt när man bytte 2D mot 3D. Gick från funtastic arkadvåld till 'meh', tycker jag. GTA 2 är fortfarande bland de roligaste multiplayer-spelen någonsin.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Heroes 2 är det snyggaste spelet i serien enligt mig. Tack vare den färggranna och magiska pixelgrafiken.
https://static.feber.se/article_images/18/96/97/189697_980.gi...

Soundtracket var ganska häftigt också, riktiga operasångare:
https://www.youtube.com/watch?v=9Z_avCG9tPs

Synd att själva spelet är totalt obalanserat.

HOMM2 har bra musik men HOMM4 slår faktiskt tvåan i mitt tycke. Har starkare minnen från genomspelandet av fyran än tvåan och trean.

Medlem

Tycker Zelda: Links Awakening är helt underbart vad gäller stilen...känns verkligen som en modernare The Legend of Zelda, men flörten med Mario-spelens plattformsinslag var kul en enda gång, sedan blir det bara fånigt då de känns så dåligt gjorda. Breath of the Wild har jag haft länge, men som PC-spelare så har jag så jäkla svårt med konsolkontroll i FPV. Ska ge det en ny chans efter Links Awakening tänkte jag.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

HOMM2 har bra musik men HOMM4 slår faktiskt tvåan i mitt tycke. Har starkare minnen från genomspelandet av fyran än tvåan och trean.

https://www.youtube.com/watch?v=jtfcJ874pMo

Även fast trean är känd för att vara den bästa så håller jag med att fyran har bäst soundtrack. Gillar fyran lika mycket som tvåan och trean.

Medlem

Som lite äldre gamer så tycker jag att 2D är fruktansvärt charmigt och många av mina absoluta favoritspel är i 2D (oftast JRPGs av olika slag). Rose-tinted glasses, visst, men ändå.

Zelda tycker jag absolut gör sig bättre i 2D, mest för att pusslandet gör sig mycket bättre så. A Link to the Past, Link's Awakening och Oracle-spelen får mig att le mycket mer än Ocarina of Time, Twilight Princess och BotW.

Metroid tycker jag definitivt gör sig bättre i 3D, när spelen är väldesignade. Prime 1 är magiskt IMO och Echoes har en fantastisk atmosfär. Corruption sög, mest för att det var för mycket Wii-gimmicks och konstig hand-holding.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

FM-guru
F.d. Sisyr

För egen del så är väl det kanske ultimata exemplet på spelserier som blivit sämre till följd av (bland annat) ändrat perspektiv Worms, som ju gick från plattform till 3D. Lyckligtvis insåg utvecklarna felsteget själva och återgick till plattform i senare spel.

Medlem

Fallout och gta mådde bra av nytt perspektiv, medans Zelda förstördes totalt när det gick över till 3D.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Detta var min första tanke när jag gick in på tråden. Flashback är mitt bästa spelnostalgiminne och f2b var en av mitt livs största besvikelser.

Ett annat spel är Dune som gick från ett rätt trist klickaruntäventyr till att starta upp RTS på riktigt i Dune 2. The building of a Dynasty!

Medlem
Skrivet av Arzei:

Som lite äldre gamer så tycker jag att 2D är fruktansvärt charmigt och många av mina absoluta favoritspel är i 2D (oftast JRPGs av olika slag). Rose-tinted glasses, visst, men ändå.

Zelda tycker jag absolut gör sig bättre i 2D, mest för att pusslandet gör sig mycket bättre så. A Link to the Past, Link's Awakening och Oracle-spelen får mig att le mycket mer än Ocarina of Time, Twilight Princess och BotW.

Metroid tycker jag definitivt gör sig bättre i 3D, när spelen är väldesignade. Prime 1 är magiskt IMO och Echoes har en fantastisk atmosfär. Corruption sög, mest för att det var för mycket Wii-gimmicks och konstig hand-holding.

Du vet väl att det är dödsstraff på att hävda att Metroid är bättre i 3d?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Castlevania, Gabriel Knight och Simon the Sorcerer blev sämre. Suikoden blev också sämre, till att börja med i alla fall i trean och fyran, men dom lyckades rätt bra med grafiken i femman.

NuZ
Testpilot

Duke Nukem blev sämre i 3D i min mening. Duke 1 & 2 är fantastiska spel.

Värt o nämna är också Zelda. Blev också sämre i 3D. De ”platta” Zelda spelen är de bästa, främst Links Awakening. Både första och Remaken


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Heroes 2 är det snyggaste spelet i serien enligt mig. Tack vare den färggranna och magiska pixelgrafiken.
https://static.feber.se/article_images/18/96/97/189697_980.gi...

Soundtracket var ganska häftigt också, riktiga operasångare:
https://www.youtube.com/watch?v=9Z_avCG9tPs

Synd att själva spelet är totalt obalanserat.

Blasfemi! HOMM3 är det bästa i serien! Fite me!

Just kidding! Tvåan är bra men fyfan vad trean är episk. Allt är perfekt imo.
Har spelat om det mer än något annat spel skulle jag tro.
Bortsett från möjligtvis Diablo 2....

Inaktiv
Skrivet av Jiminy:

Blasfemi! HOMM3 är det bästa i serien! Fite me!

Just kidding! Tvåan är bra men fyfan vad trean är episk. Allt är perfekt imo.
Har spelat om det mer än något annat spel skulle jag tro.
Bortsett från möjligtvis Diablo 2....

3an är bättre, men 2an är vackrare.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

3an är bättre, men 2an är vackrare.

Hmm... Intressant poäng! Antar att det kokar ner till (boils down to.. hehe) om man föredrar den gamla eller nyare grafiken.
Personligen tycker jag allt är bättre i trean. Men som med alla smaksaker så finns det inget rätt eller fel.

Medlem

Jag håller med dig om Fallout, jag minns hur besviken jag blev när jag läste att Fallout 3 skulle bli ett fps. Det kändes inte riktigt som samma spel, sen var humorn i trean inte lika mörk som i föregångarna.
Fast samtidigt tycker jag inte att de nya Falloutspelen är dåliga bara för det.

Medlem

Min första tanke går direkt till Risk of Rain. Jag älskade ettan, men har inte ens provat tvåan som är i 3D då jag inte alls känner samma sug.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Plattformsspel såsom t.ex. Rayman och Super Mario är klart bättre i 2D än 3D.

Jag vet inte om jag kan hålla med där.
När Super Mario 64 kom ut.
Så var det wow enligt mig. Det var väldigt, väldigt lyckad.

Medlem

Super Mario och Zelda dog totalt när de gick in i 3D. All känsla försvann totalt i övergången. Då är Zelda3 ett av mina absoluta favoritspel så jag älskar den världen. Få spel klarar den övergången.

Medlem

Jag älskar Super Mario World och Zelda: A Link to the past, men Super Mario 64 är bra nära att vara lika bra som SMW, och Ocarina of Time är bättre än 2D-spelen av Zelda.

Ett annat exempel är Metal Gear som är sjukt mycket bättre i 3D än i 2D.


signatur

Kunskapsförmedlare.

12
Skriv svar