F.d. Naughty Dog-topp menar att spel som Uncharted och The Last of Us kan göras utan skjutandet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Hade gärna sett ett spel där man inte behöver interagera med spelet utan kan sitta tillbaka och njuta med lite popcorn.

Kallas Twitch, käka popcorn hela dagen till spel där

Medlem

Även ett av förra årets snyggaste spel, iaf design-mässigt enligt mig, Control, dras med samma problem. Det har häftiga mekaniker för strid, både hur vapnet fungerar och ändras, plus de speciella förmågorna som att kasta saker osv. Men på många ställen blev det så många fiender, att det bara kändes som en shooter till slut, när man hade hoppats på något mer.
Tacka vet jag Alan Wake, där man använde ljus som vapen, och ofta i en-mot-en situationer istället för 1-mot-20,.
Det går att göra action-fyllda spel som inte känns som massmördar-simulatorer. Det gäller bara för designers att tänka några steg till; fler val, annorlunda tillvägagångssätt, mindre "rusa in med 100 monster"-scenarion och fler "en cool/super-svår fiende"-scenarion.

Uncharted har helt klart detta problem; även TLOU ibland. TLOU är som bäst, då man måste smyga runt och ta ned de infekterade bakifrån.

Medlem

Jag tyckte att The Last of Us svaghet var just allt pangande. Bra spel som kunde ha varit väldigt bra om man inte behövde meja ner folk var 5:e minut. Mer story, mer exploration, mer scavenging/survival och spelet hade varit episkt.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Just påbörjat Uncharted: The Nathan Drake Collection (köpte i slutet av förra månadeb, nu på ps plus)och hittils har jag inte spelat så mycket samma med The last of us Remastered. Missar jag något helt? Eftersom för mig så innehåller avsnitt av klassiska macgyver mer handling och story. Samma går för The last of us, zombies!! Aah 😳. Inte funnit vidare mycket djup eller story i någon av dom hittils. Kommer det senare?

Jag har spelat igenom Uncharted 2 och 3 samt första 12 timmarna av The last of us (såg en YT-video av någon som spelade resten). Har kommit fram till att detta helt enkelt inte är min typ av spel då jag helt enkelt inte kände mig underhållen. Känns osannolikt att jag ens kommer röra första Uncharted när det nu också är tillgängligt på PS+.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Hade gärna sett mer experimenterade med sånt här i spel, jag gillar ju action men det kan bli mycket tyngre om det inte är action konstant. Hade även velat se mer dynamik i strider gällande typ moral etc. Att man kan få fiender att ge upp/fly i större utsträckning, att fiender kan försöka ge upp när de skadas etc. Känns som att det finns VÄLDIGT få spel där konfrontationer mot "vanliga" fiender inte slutar med deras död, även spel där man ska spela som en "god" person ges några såna alternativ och AI'ns "liv" värderas väldigt lågt.

Off topic men måste bara fråga; är sitt användarnamn en Young Ones-referens? Genialiskt isåfall!

Medlem
Skrivet av hakanlundin:

Off topic men måste bara fråga; är sitt användarnamn en Young Ones-referens? Genialiskt isåfall!

Korrekt observerat! Tackar!

Medlem
Skrivet av jehuty:

En av dom absolut roligaste striderna jag har haft i ett spel är Crysis när man möter 2-4 (kommer inte ihåg exakt hur många) Kinesiska fiender med deras egna variant av nanosuits. Det var så sjukt kul att smyga runt i stealth mode och försöka hitta dom när dom själva var osynliga.

Ja jag kommer ihåg det uppdraget. Det var på en gravplats om jag inte minns fel. Man tog sig dit för att avsluta uppdraget och så var man som du säger plötsligt tvungen att ta sig ann ett gäng med nanosuit soldater. Väldigt stressigt på ett bra sätt


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Du måste spela ut The Last Of Us iaf. Fantastiskt äventyr. Det kommer hända grejer i storyn helt klart. Lira DLCt efter du klarat huvudspelet också. Du borde tilldelas 1 år på anstalt om du avbryter nu. hehe

Det kommer jag absolut att göra, det jag spelat hittills är väldigt bra. Nu blir det The Last Of Us singleplayer bara för att du lockade så med att det kommer att hända saker i storyn.

Skrivet av Harmond:

Skjutandet ska vara ett alternativ och inte ett måste. Ge spelaren fler val istället för att ta bort saker, det är bara slappt och inte bättre design.

Vi har dock inte alla en machete.

Skrivet av brunnlake:

Jag har spelat igenom Uncharted 2 och 3 samt första 12 timmarna av The last of us (såg en YT-video av någon som spelade resten). Har kommit fram till att detta helt enkelt inte är min typ av spel då jag helt enkelt inte kände mig underhållen. Känns osannolikt att jag ens kommer röra första Uncharted när det nu också är tillgängligt på PS+.

Jag hoppas att jag själv bara behöver komma in lite mer i det hela. Jag älskar Rise of the Tomb Raider men det spelet har trots allt en hel del skjutande. Sedan tänkte jag när jag började spelet.. herregud, snö där man pulsar igenom och det blir djupa spår var enormt spännande, istället för små skoavtryck.

12
Skriv svar