Kommer PS2/PS3/XBOX/XBOX36 bli retro?

För mig så når retro knappt fram till Playstation (1). Begreppet känns lite flytande för mig, spelkonsolerna är ju ändå så pass lika idag som för 15-20 år sedan så det blir ingen retrokänsla. Möjligen när man kört konsoler i form av en hockeypuck i 10 år, då kanske man tänker dom gamla "feta" konsolerna som retro (som CRT skärmar).

Medlem

För mig är retro det jag spelade när jag var liten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av ELF:

Självklart kommer allt du nämde bli retro, men när det blir det är nog en tolkningsfråga från person till person.

Jag ser inte PS2 som retro då jag var 10 när det släpptes. Hade inget själv, men spelade en hel del hos kompisar. Där emot kan nog N64 och äldre börja ses som retro nu/snart även om jag själv hade ett.

Så för mig beror det mestadels på åldern på produkten utifrån hur gammal jag var när den släpptes, alltså inte hur gammal produkten i sig är. Men visst, ibland kan defenitionen vara ganska spretig även för mig.

Det är precis detta. Allt handlar väl när man själv var liten och vilka saker som fanns då. De som var 5-10 år gamla när ps2 kom ut så kan jag verkligen se att flera av dessa säkerligen kommer se detta som retro när de närmar sej 40.

För min del kommer jag aldrig glömma min C64 som jag fick när jag var 7 år gammal. Första spelenheten kommer alltid vara första spelenheten 😊


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

För mig personligen så är retro spel med förhållandevis gammal grafik. jag pratar pixlig 2D grafik och till viss del tidig 3D. Jag tycker gränsen kom med generation 6 med tex PS2, den är gammal men den kommer aldrig kännas helt retro för mig. klassisk kanske men retro är för mig personligen spel från70, 80 och 90 talet. De började den moderna eran och jag anser att 6'e generation och framåt borde klassas som något annat än retro.

Medlem

Jag anser att "retrokonsoler" börjar vid Xbox som den nyaste.

Kontot avslutas
Skrivet av Ruffles:

Min definition av retro är icke-aktiva plattformar. Dit räknas definitivt Xbox, PS2 och Gamecube men även Wii och Wii U. Vilket år de släpptes har egentligen inte så mycket med saken att göra (PS2 togs ju inte ur produktion förrän 2013).

Retro står ju för bakåtblickande, så själv tycker jag att kalla plattformar som inte längre är aktiva för retro det mest korrekta.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas
Skrivet av eddie the eagle:

klassisk kanske men retro är för mig personligen spel från70, 80 och 90 talet. De började den moderna eran och jag anser att 6'e generation och framåt borde klassas som något annat än retro.

Inom bilar så har man ju en gräns på 30 år för att de ska få kallas för veteranare.
Skulle man inte då kunna göra samma sak inom spel. Det som är 30 år eller äldre är någon typ av veteranare medan nyare konsoler som ändå inte längre är aktuella räknas till retro?


signatur

ゼルダの城

Medlem

Klart N64, PS2 och dylikt också är retro. Det är över 20 år sedan grejerna var på tapeten.

Medlem

Allt som har ~15 år på nacken är retro för mig.
Kommer ihåg när jag började lyssna på SyntaxError i P3 tidigt 2000 så snackades de om retro konsoler såsom SNES som knappt var 8-9år gammal (Svensk release), men kändes antik redan då för att det hade hänt en hel del i generationsskiftet med 3D och hela den balleten.

Rätt sjukt att det har gått 15 år sedan Xbox360 släpptes. Jag borde tycka att det är retro men den konsolen har verkligen hållit i sig. Framförallt kontrollen som jag fortfarande använder än idag till att spela splitternya spel på datorn med.

Man kan väl säga att jag använder en retro-dosa 😉

Håller med om att nånstans vid 15-20 år går gränsen för vad som är retro eller ej. PS2, Gamecube osv skulle jag säga är retro idag. Visst, det kanske började kännas retro ganska nyligen, but still retro.

Hade ingen aning om att det fanns folk som definierade retro på det sätt som en del andra i den här tråden gör. Aldrig hört det förut, men intressant att man kan se så olika på begreppet, tydligen. Håller dock med om hur som helst att det gick "snabbare" för saker att kännas retro förr i tiden. NES, Super NES osv blev retro snabbare på något sätt, eftersom tekniken utvecklades så våldsamt mycket snabbare på 80- och 90-talet jämfört med nu. Jag menar, hoppet till HD, 4K osv i all ära... men för mig känns inte de tekniska landvinningarna lika enorma som t ex steget från 2D till 3D.

Medlem

De stora retrospels och retrodatorföreningar jag är med i sätter 20 år som gräns. Om det är nyare än 20 år får det ej ens diskuteras eller annonseras på deras siter/forum.

12
Skriv svar