Stora Anime-tråden

Quake-konnässsör
Skrivet av Nichegamer:

Vad skulle ni tipsa om för anime- serie eller film om man enbart skulle titta på en enda i år?

Tyckte om The Rising of the Shield Hero, kan kanske vara något att se och den var mer seriös än vad jag trodde den skulle vara. Säsong 2 och 3 blev utannonserat för någon månad sen också.

Releasehästryttare

@almblad: Va? Den serien avslutas ju i princip så att den inte skulle kunna få fler säsonger?

Quake-konnässsör

@Devan:

Shield Hero Season 2 & 3 Announced at Crunchyroll Expo Panel

Medlem

Då var säsong 1 av Vinland Saga slut, sorgligt nog.

Men wow, vilken avslutning. Saknar en viss karaktär redan, förmodligen en av dom bästa animekaraktärerna som gjorts enligt mig.

Läste att säsong 2 inte kommer 2020 utan 2021, blir en lång väntan.

Vill ni se en riktigt bra anime så rekommenderar jag den starkt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Spännande! Tack för rekommendationen Fezk, ska kolla på den.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Då var säsong 1 av Vinland Saga slut, sorgligt nog.

Men wow, vilken avslutning. Saknar en viss karaktär redan, förmodligen en av dom bästa animekaraktärerna som gjorts enligt mig.

Läste att säsong 2 inte kommer 2020 utan 2021, blir en lång väntan.

Vill ni se en riktigt bra anime så rekommenderar jag den starkt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Vinland_S...

Säsong två har inte blivit bekräftad.

Skulle dock rekommendera att läsa mangan då den är fantastisk.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Säsong två har inte blivit bekräftad.

Skulle dock rekommendera att läsa mangan då den är fantastisk.

Passar nog på mangan, mer sugen på animen som jag känner just nu.

Och säsong två lär väl med största sannolikhet dyka upp med tanke på hur populär och bra kritik den fått, annat vore en tragedi. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Passar nog på mangan, mer sugen på animen som jag känner just nu.

Och säsong två lär väl med största sannolikhet dyka upp med tanke på hur populär och bra kritik den fått, annat vore en tragedi. ^^

Man gör som man vill, men den är ruskigt bra. Fenomenalt fint ritad.

Fast det är ju grejen, den är inte så populär som man tror. Så länge inte bluray-boxarna säljer så får vi se hur det blir.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Så pass bra alltså. Ja dyker inte säsong två upp kanske man får ta upp mangan istället då.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

@uberpwnage2.0: Så pass bra alltså. Ja dyker inte säsong två upp kanske man får ta upp mangan istället då.

Animen var ganska kass på vissa ställen.

Men ja mangan är fantastisk.

I början kom det ett kapitel varje vecka, sedan varje månad. Blev en jävla skillnad.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0:

Den ser onekligen bra ritad ut. Blir lite sugen helt klart, men ska försöka hålla mig. ^^

Jo, mangor ser ju oftast bättre ut, något man lärt sig acceptera. Men ibland så får animes till det.

Ganska kul att läsa om dom riktiga personerna från serien, känns som det kanske kan spoila lite om dom följer historien korrekt dock hehe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thorkell_the_Tall
https://en.wikipedia.org/wiki/Cnut_the_Great
osv


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

@uberpwnage2.0:

Den ser onekligen bra ritad ut. Blir lite sugen helt klart, men ska försöka hålla mig. ^^

Jo, mangor ser ju oftast bättre ut, något man lärt sig acceptera. Men ibland så får animes till det.

Ganska kul att läsa om dom riktiga personerna från serien, känns som det kanske kan spoila lite om dom följer historien korrekt dock hehe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thorkell_the_Tall
https://en.wikipedia.org/wiki/Cnut_the_Great
osv

Verkligen och som du säger kan wikipedia-läsandet spoila. Thorfinn:s sida är fylld med en del potentiella spoilers, dock ska man ju säga att manga-versionen inte är lik honom på något sätt, men finns ju chans att vissa saker kommer med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Welcome to Kura, an organization that investigates crime using the Mizuhanome, a system that senses the drive to kill.

Meet Sakaido, brilliant detective and pilot of the Mizuhanome. To solve the case he enters the world of the killer's unconscious mind: the id well, made from their drive to kill.

In the shadows of their brutal and puzzling cases lurks John Walker, the Serial Killer Creator. Where will his pursuit lead?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot

Kommer mycket nytt i början av det här året.

"In a city so dismal it's known only as "the Hole," a clan of Sorcerers have been plucking people off the streets to use as guinea pigs for atrocious "experiments" in the black arts. In a dark alley, Nikaido found Caiman, a man with a reptile head and a bad case of amnesia. To undo the spell, they're hunting and killing the Sorcerers in the Hole, hoping that eventually they'll kill the right one. But when En, the head Sorcerer, gets word of a lizard-man slaughtering his people, he sends a crew of "cleaners" into the Hole, igniting a war between two worlds.

Dorohedoro takes place in a post-apocalyptic setting, split in two separate dimensions; the Hole, a dismal cityscape where humans reside; and the Sorcerers' world, home of sorcerers. Despite appearing similar, humans and sorcerers are two distinct species, the former evolving naturally, while the latter was created by a primordial devil named Chidaruma. Sorcerers are capable of entering the Hole by summoning magical doors."


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Senaste Boku no Hero var förbannat nice. Kvalitén i animeringen var top notch, återigen ett avsnitt i en shonen som har filmkvalité. Musiken gjorde också en hel del.

Tycker förövrigt att Boku no Hero har tappat en del, inte lika bra som det varit. Även om nu senaste avsnittet var riktigt trevligt hoppas jag serien tar sig i kragen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Fick ett tips från en likasinnad anime-konnässör att kolla in en serie som heter Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba.

Crunchyroll-veteran som man är så drog man igång den så fort man kollat klart på nyversionen av hunterXhunter (som för övrigt är episk. Inte lika charmig som originalet såklart pga reasons men ändå!)

Måste säga att det är en av de bättre nya serierna på sistone! Rekommenderar starkt!

Tyvärr är alla trailers om serien otroligt "spoiliga" så jag länkar ingen sådan.

Releasehästryttare

My hero academia S1 3/5

Tycker den är helt ok, aldrig sett en anime där huvudpersonen spenderar ~20% av screentimen att gråta ^^

Moderator | Testpilot
Skrivet av Devan:

My hero academia S1 3/5

Tycker den är helt ok, aldrig sett en anime där huvudpersonen spenderar ~20% av screentimen att gråta ^^

https://youtu.be/-77UEct0cZM

Finns ju bra anledningar till att han gör det dock.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Har länge tänkt ge mig in på "riktigt" i Anime världen och har tidigare bara sett sword art online, cirka hundra avsnitt av Naruto och lite annat smått vid sidan av. Är det Crunchyroll som gäller för oss i Sverige eller vad rekommenderar ni Anime veteraner?

Medlem

Såg nyligen Claymore. Den var bra, kändes annorlunda. Precis börjat kolla på Paranoia Agent. Minns jag tyckte Blood: The Last Vampire var snygg, lite cool. Hayao Miyazakis Studio Ghibli-filmer är bland det bästa jag sett.
Metropolis, Cowboy Bebop The Movie, Akira.
Your Name är mysig, snyggaste jag sett.

Medlem
Skrivet av Devan:

My hero academia S1 3/5

Tycker den är helt ok, aldrig sett en anime där huvudpersonen spenderar ~20% av screentimen att gråta ^^

https://youtu.be/-77UEct0cZM

My Hero är helt ok. Inte den bästa shonen-animen direkt. Tycker den tappar en del och blir ganska meh då och då. Men ibland är det riktigt bra, likt många andra shonen. Vi får väl se som om den blir bättre.

Den är inte i närheten av Hunter X Hunter 2011 t.ex. om vi nu ska jämföra shonens.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Gnällkuk
Skrivet av Jiminy:

Fick ett tips från en likasinnad anime-konnässör att kolla in en serie som heter Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba.

Crunchyroll-veteran som man är så drog man igång den så fort man kollat klart på nyversionen av hunterXhunter (som för övrigt är episk. Inte lika charmig som originalet såklart pga reasons men ändå!)

Måste säga att det är en av de bättre nya serierna på sistone! Rekommenderar starkt!

Tyvärr är alla trailers om serien otroligt "spoiliga" så jag länkar ingen sådan.

Jag såg den också nyligen efter att ha hört mycket gott om den, jag tyckte verkligen inte det var något speciellt. Den förstördes ju också med "filleravsnitt". Höll på att få spelet på den där räddharen som bara skulle skrika och vara jobbig. Spolade mig igenom dessa avsnitt. Hoppas han dör i filmen.

Han och Svinhuvudet kan ju vara två av de sämsta bikaraktärerna någonsin i en serie.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Jag såg den också nyligen efter att ha hört mycket gott om den, jag tyckte verkligen inte det var något speciellt. Den förstördes ju också med "filleravsnitt". Höll på att få spelet på den där räddharen som bara skulle skrika och vara jobbig. Spolade mig igenom dessa avsnitt. Hoppas han dör i filmen.

Han och Svinhuvudet kan ju vara två av de sämsta bikaraktärerna någonsin i en serie.

Håller inte alls med! Riktigt skön serie imo

Quake-konnässsör

@DieZe: Crunchyroll är rätt okej, de gör rätt mycket reklam om serier som inte finns licenserade i Europa dock, men det finns ett bra och varierande utbud hos dem som passar de flesta.

Netflix har också en del anime, inte alls lika mycket som Crunchyroll då det är inriktad mot anime. Netflix ska också få de flesta Ghibli filmerna nu under 2020, släpps några varje månad.

  • February 1, 2020: Castle in the Sky (1986), My Neighbor Totoro (1988), Kiki’s Delivery Service (1989), Only Yesterday (1991), Porco Rosso (1992), Ocean Waves (1993), Tales from Earthsea (2006)

  • March 1, 2020: Nausicaä of the Valley of the Wind (1984), Princess Mononoke (1997), My Neighbors the Yamadas (1999), Spirited Away (2001), The Cat Returns (2002), Arrietty (2010), The Tale of The Princess Kaguya (2013)

  • April 1, 2020: Pom Poko (1994), Whisper of the Heart (1995), Howl's Moving Castle (2004), Ponyo on the Cliff by the Sea (2008), From Up on Poppy Hill (2011), The Wind Rises (2013), When Marnie Was There (2014)

Finns ju vissa andra sidor, men de håller vi tyst om så här öppet i forumet

Medlem

@almblad Ja Crunchyroll funkar bra för en nybörjare som mig. Påbörjat The Rising of the Shield Hero vilket jag varmt kan rekommendera för oss som gillar Anime och spel! Jo Netflix har ju en del, har kollat Allt Sword art online där. Ja jag läste om det, Ghibli filmerna är underbara!

Quake-konnässsör

@DieZe: Kan rekommendera The Ancient Magus' Bride på Crunchyroll, den serien är så vacker.

Made in Abyss, är också en riktigt bra serie, inte komplett ännu. Ser riktigt fram emot säsong 2 av denna serie.

Medlem

@almblad ohh! Tack för tipsen, skall kolla båda så fort jag blir klar med Shield Hero, Magus Bride såg riktigt tilltalande ut!

Releasehästryttare

Jag kollade på de första avsnitten av The Ancient Magus' Bride och jag har aldrig varit så uttråkad när jag kollat på något innan. Undvik.

Goblin slayer va ju typ likadant, det hade dock ett ruskigt bra första avsnitt, men de 5+ avsnitt som kom efter va sjukt tråkiga.

Medlem

@Devan vi alla tycker olika^^ Skall definitivt ge dem en chans, Goblin Slayer är på min watch list, uppskattar alla serier som utspelar sig som ett spel/i en spelvärld ala sword art online, shield hero etc.

Quake-konnässsör
Skriv svar