Flera spelföretag med i toppen av svenska löneligan

Robot
Flera spelföretag med i toppen av svenska löneligan
Medlem

Kul, synd bara att kronan är påväg på h*lvete.

Gnällkuk

Tankar...

Spotify tampas med lönsamhet, men vi har personer som sitter på helt sjuka löner... haha.

MEN

Karln heter TJODOLF Hahah, vilket jävla guldnamn!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Fast, detta är ju inga "vanliga" anställda. Fråga Putte vad ingångslönen är för deras grafiker, de som kommer straight from Future Games alltså.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad har spotify gjort för spel nu igen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad har spotify gjort för spel nu igen?

Vad jag vet har de inte gjort nåt spel än så länge. Det är en stor musiktjänst som ägs av svenskar, enligt det som står.
Ja, ingångslönen är ju inte fet för unga grafiker, långt ifrån vad de borde få med tanke på vad de skapar och på vad andra tjänar på det. Skulle vilja kämpa mer för sånt, då jag är student och ska söka jobb i sommar. Oj, nämde jag att jag ska söka till Goodbye Kansas? Coolt, va?:)


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Kul för dom snubbarna. Hoppas vanliga dödliga får en bra lön på dom företagen också

Avstängd

Om de inte betalar svensk skatt så räknas det inte!

Medlem
Skrivet av Superfly74:

Ja, ingångslönen är ju inte fet för unga grafiker, långt ifrån vad de borde få med tanke på vad de skapar och på vad andra tjänar på det. Skulle vilja kämpa mer för sånt, då jag är student och ska söka jobb i sommar.

Det är väl det som är själva kärnan i kapitalismen?

Skrivet av Superfly74:

Vad jag vet har de inte gjort nåt spel än så länge. Det är en stor musiktjänst som ägs av svenskar, enligt det som står.
Ja, ingångslönen är ju inte fet för unga grafiker, långt ifrån vad de borde få med tanke på vad de skapar och på vad andra tjänar på det. Skulle vilja kämpa mer för sånt, då jag är student och ska söka jobb i sommar. Oj, nämde jag att jag ska söka till Goodbye Kansas? Coolt, va?:)

Får de inte redan vad de borde få? Det finns hundratals arbetsvilliga grafiker, så det finns absolut inget incitament att höja grundlönen. Du sparkar ju ändå ut grafikern så fort Sveriges arbetslagar kräver att visstidsanställningen omvandlas till tillsvidareanställning – så kan en ny grafiker med lika eller lägre lön ta platsen.

Men, du... Det ser ju fint ut i CV:t till nästa projektanställning på grundnivå!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vad tjänar jag, innan eller efter skatt ? Det är ju rätt väsentligt.
Själv drar jag väl in runt 50 innan skatt.
Har dock ett riktigt slitigt jobb med högt teoretiskt krav.

Medlem

Ni som tjänar över 30 k i månaden före skatt, vad arbetar ni med? Nyfiken på karriärbyte. Ligger på 26 k före skatt nu. Känns som många tjänar mer.

Skrivet av takaii:

Ni som tjänar över 30 k i månaden före skatt, vad arbetar ni med? Nyfiken på karriärbyte. Ligger på 26 k före skatt nu. Känns som många tjänar mer.

Jag arbetar som konsult inom svenska försvarsindustrin.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bra betalt för Spotifyägarna. Samtidigt som inte artister tjänar ett jävla skit på tjänsten.

Skrivet av Lethenstroom:

Bra betalt för Spotifyägarna. Samtidigt som inte artister tjänar ett jävla skit på tjänsten.

Lisa Nilsson grät monstertårar för att hon bara fick ut 80 000 kr.

Vem fan lyssnar på Lisa Nilsson?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Lisa Nilsson grät monstertårar för att hon bara fick ut 80 000 kr.

Vem fan lyssnar på Lisa Nilsson?

Skulle också gråta om jag la ner min själ i ett arbete och det bara genererade 80.000 kronor om året.

Medlem
Skrivet av takaii:

Ni som tjänar över 30 k i månaden före skatt, vad arbetar ni med? Nyfiken på karriärbyte. Ligger på 26 k före skatt nu. Känns som många tjänar mer.

Jag är advokat.

Skrivet av Lethenstroom:

Skulle också gråta om jag la ner min själ i ett arbete och det bara genererade 80.000 kronor om året.

Själv hade jag blivit ganska glad om det tickade in en fjärdedels årslön för en undersköterska skattefritt på kontot.
Särskilt om jag inte krånglat ut en ny skiva sedan 2013.

Artister ska fan inte ligga hemma och pilla naveln. De ska ut och turnera, uppträda och göra bort sig i panelprogram på TV!


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Får de inte redan vad de borde få? Det finns hundratals arbetsvilliga grafiker, så det finns absolut inget incitament att höja grundlönen. Du sparkar ju ändå ut grafikern så fort Sveriges arbetslagar kräver att visstidsanställningen omvandlas till tillsvidareanställning – så kan en ny grafiker med lika eller lägre lön ta platsen.

Men, du... Det ser ju fint ut i CV:t till nästa projektanställning på grundnivå!

Lön för mig är något som belönar dig för din möda. Det kan komma i olika skepnader och form, och det är långt ifrån rättvist ibland. Visst, det vore underbart, och jag klagar inte, men jag tänkte mer på de konstnärer som måste hela tiden göra mer under kortare tid, och press på att lyckas. Det är inte konst i mina ögon längre. Jag håller på med concept art, och det är lite annorlunda, men det finns vissa saker jag inte gillar i industrin. Men så är det väl för alla passionerade ideologer som mig.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Skrivet av Superfly74:

Lön för mig är något som belönar dig för din möda. Det kan komma i olika skepnader och form, och det är långt ifrån rättvist ibland. Visst, det vore underbart, och jag klagar inte, men jag tänkte mer på de konstnärer som måste hela tiden göra mer under kortare tid, och press på att lyckas. Det är inte konst i mina ögon längre. Jag håller på med concept art, och det är lite annorlunda, men det finns vissa saker jag inte gillar i industrin. Men så är det väl för alla passionerade ideologer som mig.

Mjo, lön för mödan är det ju för dig personligen. Men jag försöker flytta perspektivet till en arbetsgivare. Där är det kostnad för ett arbete, som måste understiga förtjänsten från arbetet.
De flesta yrken handlar om att producera något på så kort tid som möjligt med så hög kvalitet som möjligt. Det kvittar om du tillverkar concept art eller om du tillverkar kvastskaft vid ett löpande band.

Förenklat så har du två typer av arbete;

1) Du producerar en fysisk vara, som sedan säljs. Ditt arbete är värd lika mycket som de varor du lyckas producera åt din arbetsgivare. Är du flink och flitig och tillverkar 20% av alla kvastskaft så kan du argumentera mot din arbetsgivare att din lön borde relateras till din egen produktion.

2) Du producerar en tjänst eller ett mer svårvärderat arbete. Till exempel concept art, vilket inte generar någon direkt inkomst till arbetsgivaren men som är en del av det sammanlagda arbetet som görs hos arbetsgivaren. Här har du som arbetare svårare att själv beräkna ditt värde för arbetsgivaren utan det är upp till arbetsgivaren att värdera ditt arbete. Här måste du ta hjälp av branschen i stort, om det finns riktlinjer eller någon slags standardersättning, för att du ska kunna pressa upp ditt värde. Lönen är slutligen inte beroende av vad du producerar utan på en förhandlingsrelation mellan dig och arbetsgivaren.

Det som är gemensamt är att arbetsgivaren vinner mest på att minska kostnaden för ditt arbete än att minska lönen för sitt eget.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Mjo, lön för mödan är det ju för dig personligen. Men jag försöker flytta perspektivet till en arbetsgivare. Där är det kostnad för ett arbete, som måste understiga förtjänsten från arbetet.
De flesta yrken handlar om att producera något på så kort tid som möjligt med så hög kvalitet som möjligt. Det kvittar om du tillverkar concept art eller om du tillverkar kvastskaft vid ett löpande band.

Förenklat så har du två typer av arbete;

1) Du producerar en fysisk vara, som sedan säljs. Ditt arbete är värd lika mycket som de varor du lyckas producera åt din arbetsgivare. Är du flink och flitig och tillverkar 20% av alla kvastskaft så kan du argumentera mot din arbetsgivare att din lön borde relateras till din egen produktion.

2) Du producerar en tjänst eller ett mer svårvärderat arbete. Till exempel concept art, vilket inte generar någon direkt inkomst till arbetsgivaren men som är en del av det sammanlagda arbetet som görs hos arbetsgivaren. Här har du som arbetare svårare att själv beräkna ditt värde för arbetsgivaren utan det är upp till arbetsgivaren att värdera ditt arbete. Här måste du ta hjälp av branschen i stort, om det finns riktlinjer eller någon slags standardersättning, för att du ska kunna pressa upp ditt värde. Lönen är slutligen inte beroende av vad du producerar utan på en förhandlingsrelation mellan dig och arbetsgivaren.

Det som är gemensamt är att arbetsgivaren vinner mest på att minska kostnaden för ditt arbete än att minska lönen för sitt eget.

Min lön som konstnär är inte mätbart i dollars. Att se det slutgiltiga, att jobba med bra, kreativa människor, processen, utbildningen vid varje verk, själva underbara känslan att göra något riktigt bra och sen dela med sig till andra och skapandet. Om jag får lön för att leka och göra det jag älskar, då har man verkligen gått långt. Man måste vara smart. Det är bättre att ge än ta emot tycker jag. Det var verkligen kul att läsa ditt meddelande då jag känner att all kunskap är värd att tänka på.
Tack!


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av takaii:

Ni som tjänar över 30 k i månaden före skatt, vad arbetar ni med? Nyfiken på karriärbyte. Ligger på 26 k före skatt nu. Känns som många tjänar mer.

Tjänar ca 45k / mån med en kortare utbildning som Bergarbetare.
Därpå får vi bonus och utdelning varje år beroende på hur företaget i helhet har gått under året.
Jobbar 7 dagar och ledig 7 dagar, skiftgång.

Medlem
Skrivet av takaii:

Ni som tjänar över 30 k i månaden före skatt, vad arbetar ni med? Nyfiken på karriärbyte. Ligger på 26 k före skatt nu. Känns som många tjänar mer.

Konsult IT / Mgmt (60-80 papp tidigare vanliga fasta anställningar, nu egen låda som fakturerar ca 1500/t).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Konsult IT / Mgmt (60-80 papp tidigare vanliga fasta anställningar, nu egen låda som fakturerar ca 1500/t).

Med egen låda som IT-konsult och spelintresse så har du ju även möjligheten till många avdrag för kostnader som är hänförliga till din IT-verksamhet men som även gynnar dig privat.

En fet gamingrig kostar för en företagare 20k, den faktiska kostnaden för en privatperson är ju betydligt högre om du lägger på arbetsgivaravgifter och skatt. Men som företagare kan du få det billigare iom momsavdraget.

Att driva eget bolag kan i vissa branscher stärka privatekonomin något oerhört.

1
Skriv svar