The Last of Us var 10-talets bästa spel, enligt Metacritic-användarna

Robot
The Last of Us var 10-talets bästa spel, enligt Metacritic-användarna
Medlem

Nej jag håller inte med.
Däremot förstår jag varför många tycker det om man tittar på spelet med sina nostalgiska brillor.
Men jag tycker både Zelda och Witcher 3 är långt bättre om man ska gå enligt den där listan.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag kan hålla med. Skådespelarna och berättelsen är riktigt bra i The Last of Us. Grafiken var också enormt bra när det kom på PS3:an. Det är ett spel som skapat känslor vilket gör att det helt klart passar som en vinnare. Bara inledningen är oerhört stark och spelet erbjuder mycket mer. Alla som inte spelat det bör fortfarande ge det en chans.

Medlem

Kan absolut förstå detta, otroligt bra spel. Drog igenom det för tredje gången för några månader sedan. Slår det mesta som har släppts fram till idag.

Håller inte det som nummer 1,men lätt på topp 5.

Min topp tre:

1. God of war
2. Botw
3. Witcher 3


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Tycker Zelda Botw borde bort från listan, så extremt överskattat spel!

Medlem

Fast går man högst rateade off all time by user score så är witcher 3 etta på metacritic :<


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Avstängd

Ja. Det var 10-talets Half-Life.

Medlem

Betydligt mer intressanta karakrärer, story och miljö än Uncharted, men fortfarande inget vidare gameplay.

Tycker i sin helhet Portal 2 hör till ett av förra årtiondets bästa spel, men var ju inte ens med på listan =/

Medlem

Last of us var/är fantastiskt på många sätt. Känslan när man spelar är speciell, men samtidigt är det egentligen ingen superhöjdare när det gäller gameplay. Fortfarande en stor favorit hos mig, men knappast det bästa. Håller många spel högre. Witcher 3, mass effect 2 ja egentligen massor. Samtidigt kan jag tycka att det är svårt att utse vad som är bäst. Många gånger är det just vad man vill spela för stunden och då är just det spelet bäst.

Medlem

Som en cinematisk spelupplevelse så sure.
Men söker personligen något med gameplay som har lite mer kött på bena, så god of war did it better

Medlem

Jag kan inte välja ett bästa spel.
Red dead 1 - 2 hör väl till toppen iaf.
Spelat igenom båda flera gånger.

Last of us körde jag igenom en gång, mycket mer var det inte att se, tänkte plöjja igenom remake'n men kom inte långt innan jag klev över till spel jag inte kört ut. Då var första red dead mycket mer wow faktor för mig, minns fortfarande när man red in i mexiko första gången och den grova gåshuden jag hade. Ifall det nu räknas med spel från 2010.

Men som sagt, finns mycket spel på 10 år många helt olika varandra och väldigt bra.

Medlem

Min topp 4 utan ordning

God of war
Botw
Dishonored
Witcher 3


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Jag tycker nog witcher 3 eller starcraft 2

Medlem
Skrivet av UntouchableFart:

Tycker Zelda Botw borde bort från listan, så extremt överskattat spel!

Sluta svära i kyrkan! Spelet är en gudagåva i speldesign. Ett sant mästerverk


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Jag kan inte välja ett bästa spel.
Red dead 1 - 2 hör väl till toppen iaf.
Spelat igenom båda flera gånger.

Last of us körde jag igenom en gång, mycket mer var det inte att se, tänkte plöjja igenom remake'n men kom inte långt innan jag klev över till spel jag inte kört ut. Då var första red dead mycket mer wow faktor för mig, minns fortfarande när man red in i mexiko första gången och den grova gåshuden jag hade. Ifall det nu räknas med spel från 2010.

Men som sagt, finns mycket spel på 10 år många helt olika varandra och väldigt bra.

Ge remastern av Last of us en chans. Det mår mycket bra av uppgradering. Kanske fastnar du denna gången


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Finns många bra spel där ser jag. RDR2 är given etta, sedan får jag fundera lite till över resten.

Men jag skulle definitivt ta med Dead Space 2 på min topplista. Vansinnigt skönt spel och i en klass för sig inom sin kategori.

Medlem

Jag fattar inte riktigt storheten i spelet.
Det ska erkännas. Jag slutade spela nån gång kort efter att man flytt från staden.
Men jag tyckte kartorna var så urbota tråkiga. Svårt att förklara
Men te.x visste man alltid var man skulle för de belyste eller färglade dessa bitar annorlunda. Sen så kändes det som halvsåsig 3rd person shooting. Och jag är inget fan av 3rd person shooting överlag. Trist crafting. Idunno. Jag gav upp helt enkelt.

Så... jag hann aldrig bli superengagerad i karaktärerna vilket jag ju misstänker är spelets starkaste sida.

Lite osäker på vilka spel jag tyckt är bäst.
MEST har jag väl spelat LoL, Heartstone och kanske Overwatch.

Men , BotW och Super Mario Galaxy 2 (kom 2010, så klarar sig precist...även om jag gillade ettan bättre) kanske?

Bubblare:
Pillars of Eternity 1 var NÄSTAN helt fantastiskt. Blev lite segt i slutet. Samma med Divinity Original Sin 1 (gillade inte alls 2an lika mycket).
Samma med Witcher 3. Blev lite obalanserat i svårighetsgraden och det var lite FÖR stort. Ja, man måste inte göra allt men jag tänkte att det är ett spel jag bara kommer spela en gång, så jag gjorde iaf det mesta.

Men glömmer säkert något schyst lir, och sen finns det ju flera jag inte spelat.

Inaktiv

Tycker både Zelda och Red dead 2 var rena rama stolpskott till dåliga spel. Det ena en dålig Assassins kopia stöpt i Ghibli grafik och det andra en tråkig historielektion utan spelglädje.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Tycker både Zelda och Red dead 2 var rena rama stolpskott till dåliga spel. Det ena en dålig Assassins kopia stöpt i Ghibli grafik och det andra en tråkig historielektion utan spelglädje.

Vad tyckte du var bra då?
Lätt att säga vad man tycker är dåligt, men det blir så tråkigt om all fokus ligger på det.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

En värdig vinnare. Men tycker faktiskt gta 5 borde byta plats med rdr2.

Medlem

Ett av de roligaste spelen jag har kört på senare år är Broforce.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 1TB • 1440p 165Hz
12700K • 3080 • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
3700X • 3070 • 32GB • 1TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Väldigt många bra spel på 10-talet och dom är oftast bra av olika anledningar, så det blir svårt att rangordna.
Dom som jag nog haft trevligast upplevelse av från början till slut är nog God of War och Horizon: Zero dawn.
Det finns också spel som skulle kunna ligga högt eftersom att dom är milstolpar i spelutveckling, som till exempel GTA5, RDR2, Dark Souls M.Fl, men jag hade inte riktigt en lika bra upplevelse av dom även fast att dom var väldigt bra.

Den där listan speglar ganska väl min lista: "Tio Toppspel alla älskar men som jag tycker är okej som bäst". Har förvisso inte spelat tre av dem men de övriga sju hamnar absolut där.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Tycker att Alien Isolation är ett av 10-talets bästa spel.

Medlem

Håller inte riktigt med om listan, men jag respekterar den helt klart. Väldigt många bra och välförtjänta spel. Detta trots att min top 1 (Dark Souls 3) inte ens finns med och att min top 2 (God of War) hamnade väldigt långt ner.

Vad jag dock anser vara helt ologiskt och ofattbart är hur Mass Effect 2 hamnat där det har hamnat. Hur Mass Effect 2 kan hamna över spel som God of War, GTA eller ett soulsspel är ju sjukt xD


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Håller med fullt ut.
Det var inte perfekt, då inget spel är det, så går det inte att bortse från att Naughty Dog förde det linjära spelberättandet framåt med enorma kliv.
Dom gjorde det så pass bra att jag tror inte dom har en chans att komma upp eller än mindre slå sig själva i och med uppföljaren.

Värdig vinnare!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Redaktör
Skrivet av Sapiens:

Betydligt mer intressanta karakrärer, story och miljö än Uncharted, men fortfarande inget vidare gameplay.

Tycker i sin helhet Portal 2 hör till ett av förra årtiondets bästa spel, men var ju inte ens med på listan =/

Amen! Hård strid mellan Portal 2 och Red Dead Redemption tycker jag.


signatur
Medlem

Mycket bra topp 10 och perfekt 1a!

TLOU är nog det bästa spelet sen 1990.

Medlem

Jag är nog sjuk i huvudet, men inte ett enda av mina topp 10 spel finns med på den där listan.
Rust
LoL

Det är min lista, kort och koncis.

Medlem

Jag tror att jag håller The Witcher 3 som etta på min personliga lista. Väldigt svårt att staka ut platserna. Älskade The last of us när det kom men orkade inte spela jättelångt senast jag drog igång remastered-versionen.
God of war ligger definitivt och nosar i toppen det med medans RDR2 hamnar betydligt längre ner, kanske istället på en "mest överskattat"-lista:S.
GTA V hör definitivt inte hemma på den listan om nån skulle fråga mig.

Ska jag vara ärlig så är inte minnet det bästa och vilka spel som släppts de senaste 10 åren känns väldigt suddigt.

12
Skriv svar