Nyfiken på Escape from Tarkov? Lär dig grunderna på drygt tre minuter

Robot
Nyfiken på Escape from Tarkov? Lär dig grunderna på drygt tre minuter

Det hårdkokta lootspelet får allt mer uppmärksamhet.

#escape-from-tarkov


Medlem

Spelet har verkligen fått uppmärksamhet nu. T.ex så aktiverade de Drops på Twitch ett tag som förmodligen gav en bra boost. En person runt 100.000 tittare.

Medlem

Försöker lägga lite tid på att komma igång med Tarkoven sedan någon vecka tillbaks.
Förstår mig på det ganska väl, lite svårt att sätta sig in i kartorna ordentligt hittills.
Men kan nog vara kul tillslut, om man inte lyckas bli köttad varje gång
Sitter mest och inväntar nya scav´s att lira så man kan komma över lite loot.

Nyttigaste jag lärt mig hittills verkar vara att montera isär vapen och sälja delarna individuellt.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Ja, spelet är sjukt roligt men också väldigt svårt. Jag kanske börjar bli gammal gubbe men blir livrädd så fort någon jäkel smyger sig på och pangar mig direkt, är för nojjig för att ta "finvapen" då jag med 98% sannolikhet blir pangad av någon arbetslös streamer.

Scav-delen är ju rolig, att kunna bygga upp någonting. Men som tidigare nämnt så är det ju egentligen kännedom om kartorna som spelar in här.

Medlem

Har spelat Tarkov från och till sista fyra åren. Men efter sista uppdateringen nu i höst så börjar spelet bli riktigt bra tycker jag. Plöjt ca 150 timmar denna patch, och förutom pressade servrar under Twitch-eventet har det gått som smort. Gillar även nya upplägget med att bygga/rusta upp sitt ”Hideout”.
Rekommenderas starkt 👍🏻

Medlem

Underbart spel!
Men man måste ha en hel del tålamod med utvecklarna och spelet i sig, det är en beta och spelet strular titt som tätt. Men det är som sagt underbart när allt flyter på och fungerar.

Inaktiv
Skrivet av DraxXus:

Underbart spel!
Men man måste ha en hel del tålamod med utvecklarna och spelet i sig, det är en beta och spelet strular titt som tätt. Men det är som sagt underbart när allt flyter på och fungerar.

Jag har bara spelat det i knappa 2 veckor men har inte upplevt att det strular något nämnvärt. Helt ärligt så är det stabilare än många 1.0 släpp.

I övrigt håller jag med dig, grymt spel som är lika frustrerande som belönande. Sjukt kul!

Medlem

Polski spelade ett par minuter på sin YT-kanal för de som vill se lite gameplay.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv
Skrivet av blergh:

Ja, spelet är sjukt roligt men också väldigt svårt. Jag kanske börjar bli gammal gubbe men blir livrädd så fort någon jäkel smyger sig på och pangar mig direkt, är för nojjig för att ta "finvapen" då jag med 98% sannolikhet blir pangad av någon arbetslös streamer.

Scav-delen är ju rolig, att kunna bygga upp någonting. Men som tidigare nämnt så är det ju egentligen kännedom om kartorna som spelar in här.

Har samma syndrom som dig, nerverna klarar bara så mycket. Men dock så säljer jag mina "finvapen" om jag märker att det bara ligger. Sen köper jag några billigare istället med möjligtvis någon optik etc.

Medlem
Skrivet av skymf:

Försöker lägga lite tid på att komma igång med Tarkoven sedan någon vecka tillbaks.
Förstår mig på det ganska väl, lite svårt att sätta sig in i kartorna ordentligt hittills.
Men kan nog vara kul tillslut, om man inte lyckas bli köttad varje gång
Sitter mest och inväntar nya scav´s att lira så man kan komma över lite loot.

Nyttigaste jag lärt mig hittills verkar vara att montera isär vapen och sälja delarna individuellt.

Du tjänar inget på att göra det. Jag tror det var så för väldigt länge sedan, men när jag lirade för ett år sedan ungefär så blev slutsumman samma gör monterad/demonterat vapen.

Medlem
Skrivet av conthox:

Polski spelade ett par minuter på sin YT-kanal för de som vill se lite gameplay.

FZ och andra här borde referera till lite bättre folk inom tarkov communityn om de ska visa gameplay eller tutorials.

Pestily, Veritas och deadlyslob borde nybörjare vända sig till, speciellt Pestily som har dragit igång en liten serie för just nybörjare.
Veritas har extremt många bra videos för folk som precis har börjat bekanta sig med spelet.

Har ungefär 700 timmar spelat än så länge, enligt mig ett av de bästa FPS spelen på en väldans lång tid.

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Du tjänar inget på att göra det. Jag tror det var så för väldigt länge sedan, men när jag lirade för ett år sedan ungefär så blev slutsumman samma gör monterad/demonterat vapen.

Felaktigt. Man ska alltid demontera vapen, speciellt nu i .12 patchen.
Om det inte är någon larvig best in slot thermal setup man lootar, då går det bra att kränga den för runt 700-900k på fleamarket.

Medlem
Skrivet av loerk:

FZ och andra här borde referera till lite bättre folk inom tarkov communityn om de ska visa gameplay eller tutorials.

Pestily, Veritas och deadlyslob borde nybörjare vända sig till, speciellt Pestily som har dragit igång en liten serie för just nybörjare.
Veritas har extremt många bra videos för folk som precis har börjat bekanta sig med spelet.

Har ungefär 700 timmar spelat än så länge, enligt mig ett av de bästa FPS spelen på en väldans lång tid.

Tack för tipsen angående de andra. Själv har jag noll koll på communityn då jag bara backade spelet en gång i tiden och har sedan dess knappt läst om det. Jag länkade bara till hans video för att jag följer honom och såg att han spelade härom dagen.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Tack för tipsen angående de andra. Själv har jag noll koll på communityn då jag bara backade spelet en gång i tiden och har sedan dess knappt läst om det. Jag länkade bara till hans video för att jag följer honom och såg att han spelade härom dagen.

Ge dig in i det.
Finns ingen bättre känsla än att ha loot för miljoner i ryggan medans man rör sig mot extract.

Medlem
Skrivet av blergh:

Ja, spelet är sjukt roligt men också väldigt svårt. Jag kanske börjar bli gammal gubbe men blir livrädd så fort någon jäkel smyger sig på och pangar mig direkt, är för nojjig för att ta "finvapen" då jag med 98% sannolikhet blir pangad av någon arbetslös streamer.

Scav-delen är ju rolig, att kunna bygga upp någonting. Men som tidigare nämnt så är det ju egentligen kännedom om kartorna som spelar in här.

Haha gear fear släpper efter ett tag, och är något man måste komma över.
Speciellt när bara armor och hjälmp kostar runt 400k, sen tillkommer vapen för 3-400k och ammo för ungefär 200k.
Så i runda slängar kan en loadout gå på 900k till 1 mille.
Eller mer

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av loerk:

FZ och andra här borde referera till lite bättre folk inom tarkov communityn om de ska visa gameplay eller tutorials.

Pestily, Veritas och deadlyslob borde nybörjare vända sig till, speciellt Pestily som har dragit igång en liten serie för just nybörjare.
Veritas har extremt många bra videos för folk som precis har börjat bekanta sig med spelet.

Har ungefär 700 timmar spelat än så länge, enligt mig ett av de bästa FPS spelen på en väldans lång tid.

Vi kan omöjligt hålla koll på alla kreatörer som är bäst inom olika spel men tar tacksamt emot tips, har du några videos som är särskilt bra att börja med så kan jag uppdatera nyheten.


signatur
Inaktiv
Skrivet av loerk:

FZ och andra här borde referera till lite bättre folk inom tarkov communityn om de ska visa gameplay eller tutorials.

Pestily, Veritas och deadlyslob borde nybörjare vända sig till, speciellt Pestily som har dragit igång en liten serie för just nybörjare.
Veritas har extremt många bra videos för folk som precis har börjat bekanta sig med spelet.

Har ungefär 700 timmar spelat än så länge, enligt mig ett av de bästa FPS spelen på en väldans lång tid.

Någon som jag kollade på i början är "Geekseh". Känns rätt inriktad på just nybörjarguider allt från olika banor, loudouts och snabba cash.

Ex:

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=7tAXl7bp3EM

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Någon som jag kollade på i början är "Geekseh". Känns rätt inriktad på just nybörjarguider allt från olika banor, loudouts och snabba cash.

Ex:

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=7tAXl7bp3EM

Ja den där videon verkar vara bra för absoluta basics, men till allt annat är nog de jag nämnde helt superior.
Även om lite av charmen med tarkov är att lära sig medans man spelar.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi kan omöjligt hålla koll på alla kreatörer som är bäst inom olika spel men tar tacksamt emot tips, har du några videos som är särskilt bra att börja med så kan jag uppdatera nyheten.

Haha sorry, det lät nog lite väl spydigt i mitt första inlägg. Inte alls så det var menat.
https://www.youtube.com/channel/UC142-qvFgwSS6UIU-fFCd6w/play...
i raid serien visar han hur man tar sig an många av spelets quests, och han även en playlist för nybörjare.

https://www.youtube.com/watch?v=Xjy8XrZogfM
Den här serien började Veritas precis med. Båda två är utan tvekan några av de med mest kunskap om spelet.

Gillade spelet, men kunde inte komma över det faktum att all loot är statisk, de spanwnar på samma ställen varje gång.

Jag satt bara med en karta över Customs på ena skärmen och sprang samma runda hela tiden och hämtade loot på samma ställen.

De har väl snackat om dynamisk loot, men varför inte det direkt, vem kom ens på idén med detta, dödar ju all spänning när du tillslut memorerat alla spots där saker spawnar

Medlem
Skrivet av pelson:

Gillade spelet, men kunde inte komma över det faktum att all loot är statisk, de spanwnar på samma ställen varje gång.

Jag satt bara med en karta över Customs på ena skärmen och sprang samma runda hela tiden och hämtade loot på samma ställen.

De har väl snackat om dynamisk loot, men varför inte det direkt, vem kom ens på idén med detta, dödar ju all spänning när du tillslut memorerat alla spots där saker spawnar

Föredrar statisk spawn, speciellt när den enda looten som är värd något är extremt sällsynt.
Och det är ju fortfarande inte säkert att det item du är ute efter har spawnat, eftersom extremt många items delar spawn.

Medlem
Skrivet av loerk:

Felaktigt. Man ska alltid demontera vapen, speciellt nu i .12 patchen.
Om det inte är någon larvig best in slot thermal setup man lootar, då går det bra att kränga den för runt 700-900k på fleamarket.

Har du personligen kollat & jämfört detta nyligen? Visst ska man ta bort high value grejer & sälja på annat vis.

Men att demontera för att sälja delar seperat tjänar man inget på. Detta är ett fenomen som följ med många streamers som gör detta än, som tex den ökända "1st bullet bug" som gjorde att hela magget inte gjorde någon skada, samt armor buggen. Streamers såsom Kotton har inga kulor i vapen eller någon armor på när han spawnar in pga dessa fastän "de är fixade".

eld
Medlem

1. Campa inte exit.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av loerk:

Haha sorry, det lät nog lite väl spydigt i mitt första inlägg. Inte alls så det var menat.
https://www.youtube.com/channel/UC142-qvFgwSS6UIU-fFCd6w/play...
i raid serien visar han hur man tar sig an många av spelets quests, och han även en playlist för nybörjare.

https://www.youtube.com/watch?v=Xjy8XrZogfM
Den här serien började Veritas precis med. Båda två är utan tvekan några av de med mest kunskap om spelet.

Lugnt! Kanske var lite kantig tillbaka. Grymma tips, ska kika och lägga in i nyheten med tipstack. Med 700 timmar i spelet vet du garanterat mer än oss


signatur
Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Du tjänar inget på att göra det. Jag tror det var så för väldigt länge sedan, men när jag lirade för ett år sedan ungefär så blev slutsumman samma gör monterad/demonterat vapen.

Du tjänar ganska mkt på det, då massor med delar sälker till skier istället för prapor.

Medlem

Alla nya spelare är grymt välkomna in i Tarkov! Men var beredd att ge det lite mer tid för att det ska lossna med hur metat fungerar. Ett bra tips är att hitta nån polare att lira med.

Medlem

Titta gärna in på den största svenska EFT-Discorden för att lätt hitta kamrater att spela tillsammans med! Det finns flera squads igång hela tiden.

https://discord.gg/tVMGRt3


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Har börjat ganska nyligen och jag vill verkligen tycka om spelet. Just nu är jag dock så pass värdelös att det är svårt. Har såklart lyckats som SCAV några gånger, men bara 1 lyckad extract med min karaktär (och typ 17 fails).

Den stora skillnaden är att jag slutat dö inom de första 40 sekunderna av kartan (4 sekunder är mitt rekord - tråkigt sätt att tappa all sin gear när man ej hinner spawna ens).

Det blir säkert kul när jag slutar vara otvivelaktigt sämst i alla situationer.

Just det, döda alltid alla andra SCAVS. Finns inget tristare än att teama up med en annan spelare bara för att han ska skjuta dig i bakhuvudet när du tittar bort. Har helt gett upp den biten

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Har du personligen kollat & jämfört detta nyligen? Visst ska man ta bort high value grejer & sälja på annat vis.

Men att demontera för att sälja delar seperat tjänar man inget på. Detta är ett fenomen som följ med många streamers som gör detta än, som tex den ökända "1st bullet bug" som gjorde att hela magget inte gjorde någon skada, samt armor buggen. Streamers såsom Kotton har inga kulor i vapen eller någon armor på när han spawnar in pga dessa fastän "de är fixade".

Ja, de delar som Skier köper betalar han mer för än vad andra traders ger. Och genom att bara trycka på dissasemble går det betydligt snabbare att sälja det som ska till skier för att sedan dumpa resten hos mechanic.

Medlem
Skrivet av vvkurs:

Har börjat ganska nyligen och jag vill verkligen tycka om spelet. Just nu är jag dock så pass värdelös att det är svårt. Har såklart lyckats som SCAV några gånger, men bara 1 lyckad extract med min karaktär (och typ 17 fails).

Den stora skillnaden är att jag slutat dö inom de första 40 sekunderna av kartan (4 sekunder är mitt rekord - tråkigt sätt att tappa all sin gear när man ej hinner spawna ens).

Det blir säkert kul när jag slutar vara otvivelaktigt sämst i alla situationer.

Just det, döda alltid alla andra SCAVS. Finns inget tristare än att teama up med en annan spelare bara för att han ska skjuta dig i bakhuvudet när du tittar bort. Har helt gett upp den biten

Det ger sig med tiden, det är relativt enkelt att se skillnad på scavs och player scavs efter ett tag. Har du två skärmar så är ett tips att alltid ha en map uppe på den andra skärmen samtidigt.
https://www.gamemaps.co.uk/game/tarkov
Den här sidan diggar jag eftersom man kan välja på flera olika kartor och så finns det till alla banor också.

123
Skriv svar