Rykten om en ny Nintendo Switch bubblar upp igen

Robot
Rykten om en ny Nintendo Switch bubblar upp igen

Ryktena hade rätt om Lite – Pro denna gång?

#nintendo, #switch


Medlem

dom släppte ju en 2019 version, ska det komma en tredje version nu alltså ? Varför sånt behov släppa en ny version igen, alla spel som finns klarar väl även den första versionen av?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

dom släppte ju en 2019 version, ska det komma en tredje version nu alltså ?

Ja den "beryktade pro" ryktas det om.
Inget bekräftat.
Kommer det en "pro" så uppgraderar jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Typiskt! Jag som precis köpt en switch!
Jag antog att den nya versionen, som kom förra året, var den som det ryktades om.
Någon som har en fundering/aning vad en pro-version innebär?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

dom släppte ju en 2019 version, ska det komma en tredje version nu alltså ? Varför sånt behov släppa en ny version igen, alla spel som finns klarar väl även den första versionen av?

Det är skillnad på en ny version och en ny modell. Det släpptes en Switch med förbättrad batteritid som ett resultat av energieffektivisering som utvecklades i samband med Switch Lite, men det räknas inte som en ny modell. Det är en ny version, precis som att det alltid funnits PS2, PS3, PS4 samt Xboxar med olika disc-läsare, hårddiskar, transformatorer med mera.

Det många hoppas på med en Switch Pro är väl nytt grafikchip, stöd för BT-hörlurar, mer inbyggt minne samt ytterligare förbättrad batteritid. Personligen hoppas jag bara att det släpps en officiell vänster Joy-con med ett klassiskt styrkors. Det som Lite fick.

Medlem

Jag skulle gissa på att "pro" modellen är precis tvärtom jämfört med Lite. Dvs att den endast går att ha inkopplad i TV:n. Med andra ord att den inte är löstagbar/bärbar. Sedan att den kommer levererad med Switch Pro kontroller.

+ lite bättre prestanda kanske?


signatur

I want to play a game.

Medlem

Har väntat på en prestandaversion länge nu, hoppas på rejält lyft i prestanda, både stationär och bärbar.

Om samtliga titlar körts lika bra som The Touryst hade jag inte brytt mig...

...dock rätt många spel på Switch som segar i 30fps, vilket känns ospelbart =/.

Medlem

Jag väntar mest på att den ska gå ner i pris. Men det är inte Nintendos stil.

Medlem
Skrivet av kjell_leo:

Jag skulle gissa på att "pro" modellen är precis tvärtom jämfört med Lite. Dvs att den endast går att ha inkopplad i TV:n. Med andra ord att den inte är löstagbar/bärbar. Sedan att den kommer levererad med Switch Pro kontroller.

+ lite bättre prestanda kanske?

Det har jag väldigt svårt att tro. Då försvinner den största fördelen mot alla konkurrenter. En stationär Switch har ingen plats på marknaden enligt mig. Switch har revolutionerat bärbart spelande. Som stationär konsol når den knappt upp till ett svagt "okej".

Medlem

Varför man inte har stöd för BT hörlurar från början är helt galet, så det får man hoppas på. Sen kan man ju hoppas en pro variant kan spela spel som links awakening utan konstant lag.


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

Medlem

Tegra X2 kanske


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av LeMick:

Varför man inte har stöd för BT hörlurar från början är helt galet, så det får man hoppas på. Sen kan man ju hoppas en pro variant kan spela spel som links awakening utan konstant lag.

Märkligt. Jag hade inte och märkte inte av något lagg alls när jag spelade Links Awakening och detta varken i dockat läge eller handheld.


signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Märkligt. Jag hade inte och märkte inte av något lagg alls när jag spelade Links Awakening och detta varken i dockat läge eller handheld.

Det är märkligt om något med tanke på att spelet verkligen fryser kontinuerligt. Kanske patchat nu, men vi som spelade vid release hade en något ryckig upplevelse.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

dom släppte ju en 2019 version, ska det komma en tredje version nu alltså ? Varför sånt behov släppa en ny version igen, alla spel som finns klarar väl även den första versionen av?

De släppte en uppdaterad version av vanliga som gav bättre batteritid samt en Lite-modell. Nu lär de släppa en helt ny XL-modell med större skärm och bättre hårdvara.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Det är märkligt om något med tanke på att spelet verkligen fryser kontinuerligt. Kanske patchat nu, men vi som spelade vid release hade en något ryckig upplevelse.

Spelade i helgen för första gången, verkar inte vara bortpatchat än...


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Jag känner mig nöjd med nuvarande Switch. Men släpps det en prestandaversion så kommer jag köpa den bara för att ha den, inte för att jag tycker det behövs en sådan. Skall nämnas att jag inte spelat links awakening som folk klagar på i tidigare kommentarer. Har dock inte sett prestandaproblem i någon av de övriga spel jag spelat.

Links awakening låter mer som att utvecklarna tappat bollen. Tittar man på mer grafikintensiva spel till Switch så används massor av Culling och liknande för att hålla nere "kostnaden" för det som visas på skärmen. Tex i Fire Emblem: Three Houses så strömmas områden in bakom stängda dörrar när man går omkring i klostret och dörrarna öppnas automatiskt när detta är klart. I Xenoblade så strömmas saker in löpande även där. Samma i Zelda Breath of the wild. Och detta fungerar bra upplever jag.

Medlem

Det ska mycket till för att jag ska uppgradera från min vanliga Switch som jag fullkomligt älskar. Dessa pengar lär jag lägga på en PS5 istället.

Medlem

"Super Ninento Switch" kanske

NuZ
Testpilot
Skrivet av Snabeltorsk:

Tegra X2 kanske

Högst troligt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Moderator | Testpilot
Skrivet av MrStrange:

Märkligt. Jag hade inte och märkte inte av något lagg alls när jag spelade Links Awakening och detta varken i dockat läge eller handheld.

Är man inte van att kolla efter sådant, samt att folk påpekar det så finns det en chans att man aldrig märker det. I samma veva beror det också på om man ofta bryr sig om sin fps när man spelar på osv.

Problemet med Link´s awakening är att spelet snabbt går ned i fps och upp i fps igen när man går till ett annat område. Om du startar upp spelet på en TV bör du nog lägga märkta till det. Finns också vissa områden där fps går ned för det händer mycket på skärmen.

I det stora hela är det inte så illa som folk fått det låta, men helt klart märkbart.

Skrivet av korvmos:

Spelade i helgen för första gången, verkar inte vara bortpatchat än...

Näe spelet har nog inte fått någon patch alls. Kanske någon liten jävel när det släpptes för att få bort någon bugg.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bättre prestanda hade vart trevligt! Men hade även viljat se en modell med lite högre kvalitet på hårdvaran, så som joycons med bättre styrspakar och gorilla glass istället för plast på displayen.

Medlem

Känns helt OK om det kommer en proversion, så länge spelen går att spela på båda versionerna (men med olika grafikinställningar, förstås). Jag skulle gärna se en bättre display på en eventuellt ny version av Switch, och givetvis inte hicka lika mycket åt grafikintensiva spel.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Vamp:

Det är skillnad på en ny version och en ny modell. Det släpptes en Switch med förbättrad batteritid som ett resultat av energieffektivisering som utvecklades i samband med Switch Lite, men det räknas inte som en ny modell. Det är en ny version, precis som att det alltid funnits PS2, PS3, PS4 samt Xboxar med olika disc-läsare, hårddiskar, transformatorer med mera.

Det många hoppas på med en Switch Pro är väl nytt grafikchip, stöd för BT-hörlurar, mer inbyggt minne samt ytterligare förbättrad batteritid. Personligen hoppas jag bara att det släpps en officiell vänster Joy-con med ett klassiskt styrkors. Det som Lite fick.

Förklara det för Svenska återförsäljare som alla marknadsförde den som en ny modell och därför också glatt kunde ta 300-500kr mer betalt för den haha. Billigare att köpa en xbox one x eller ps4 pro än en switch idag. Jag väntar förgäves på en prissänkning.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Förklara det för Svenska återförsäljare som alla marknadsförde den som en ny modell och därför också glatt kunde ta 300-500kr mer betalt för den haha. Billigare att köpa en xbox one x eller ps4 pro än en switch idag. Jag väntar förgäves på en prissänkning.

Samma här🥴

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Har väntat på en prestandaversion länge nu, hoppas på rejält lyft i prestanda, både stationär och bärbar.

Om samtliga titlar körts lika bra som The Touryst hade jag inte brytt mig...
https://www.youtube.com/watch?v=HT39Ji_J_RE&t=13m45s

...dock rätt många spel på Switch som segar i 30fps, vilket känns ospelbart =/.

The Touryst var den bästa switch upplevelsen jag har haft, super mysigt och lagom lir.
Håller helt med angående 30fps, går ej att spela om man spelat på 100fps i 10 år.

Medlem

Nintendo Switch U?

Kontot avslutas

Switch Lite var ju något som man förutspådde ända sedan Switch släpptes typ. Jag var inne på en spelbutik här i Karlstad då och tog upp det med några som jobbade där men de trodde aldrig att det skulle komma en sådan konsol.
En av de skrattade och sade till mig att då skulle det ju inte vara en Switch längre eftersom tanken med den är att den har två kontroller direkt på konsolen.

Lite kul att tänka tillbaka på nu vem som hade rätt.

En pro version är nog ändå det som flest personer har trott på att det någon gång ska komma och det är förståeligt eftersom konsoler oftast brukar få en uppiffad version förr eller senare.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

En...

Skrivet av Ziern:

"Super Ninento Switch" kanske

Som man kopplar ihop med en Nintendo Switch eller Switch Lite så att man kan spela sina spel på både en tv och på Switch samtidigt.

Vad då? Fattar ni inte?
Då blir det ju en...

Skrivet av necrolock:

Nintendo Switch U?


JK


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Vamp:

Det är skillnad på en ny version och en ny modell. Det släpptes en Switch med förbättrad batteritid som ett resultat av energieffektivisering som utvecklades i samband med Switch Lite, men det räknas inte som en ny modell. Det är en ny version, precis som att det alltid funnits PS2, PS3, PS4 samt Xboxar med olika disc-läsare, hårddiskar, transformatorer med mera.

Det många hoppas på med en Switch Pro är väl nytt grafikchip, stöd för BT-hörlurar, mer inbyggt minne samt ytterligare förbättrad batteritid. Personligen hoppas jag bara att det släpps en officiell vänster Joy-con med ett klassiskt styrkors. Det som Lite fick.

Håller med. Hade varit en mycket trevlig uppgradering!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar