10-talets bästa spel!

1. War Thunder
2. Smite
3. RDR2
4. Hotline Miami
5. Hearts of Iron IV

Medlem

Mina fem favoriter utan inbördes ordning:

GTA V
Firewatch
Uncharted 4
The Last Of Us
What Remains Of Edith Finch

Redaktör
Skrivet av aasecond:

Tack för bra artikel!
I inledningen tar ni upp en mycket viktig detalj, nästan bara i förbifarten. En detalj som många speljournalister inte tar hänsyn till många gånger:
"mäta fördelningen mellan fysiska och digitala köp, och i USA var den 80 mot 20. I dag är siffrorna mer än omvända."

Eftersom nu de flesta inköp är digital, varför fortsätter nästan alla sajter / speljournalister att rapportera statistik som enbart täcker fysisk försäljning? Även om det står "fysisk försäljning" i artikel-texten, så står det ofta inte i rubriken, och även om det gör det, så är det lätt att missa; de flesta läser nog bara "Modern Warfare knuffar ner Fifa 2020" eller liknande, även fast kanske Fifa säljer mycket mer digitalt och totalt sålt mer än Modern Warfare. Detta är inte en icke-fråga, eftersom dessa artiklar höjer risken att fel information sprids. Innan digital försäljning inkluderas, för ALLA platformar, så bör dessa försäljnings-statistik-artiklar hållas till ett minimum.

Best of 2010-talet för min egen del (utan inbördes ordning):
Dark Souls
Last of Us
Xcom 2
Horizon Zero Dawn
DooM
Bastion
God of War
Portal 2
Alan Wake
Life is Strange
What Remains of Edith Finch

Det finns sällan några digitala säljsiffror att redovisa, men fysiska siffror redovisas fortfarande på sina håll (t.ex. i Storbritannien). Spelutgivarna tenderar ju att bara släppa sådana uppgifter som är positiva för den egna produkten, i stil med "Det snabbast säljande spelet! (under dessa förutsättningar)". Du har helt rätt i att det är viktigt att sånt tydligt framgår i nyhetstexter, och även att rubrikerna inte pekar helt fel (även om det är svårt att få plats med allt där).


signatur
Skribent
Skrivet av TheMadPanda:

@Johan Olander: Bland de roligaste eventen eller artiklarna skulle jag nog säga vårt quiz i göteborg samt den digitala varianten efteråt, fantastiskt roligt!
https://www.fz.se/nyhet/274424-quiz-dodsquizzet-fran-gg-bar

Ja, herre jävlar! Det får vi göra om. Jag förstod inte själv vad jag höll på med.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Den här videon går igenom rätt bra hur AAA-marknaden stagnerade och Indie marknaden växte fram under 10-talet...

Ex 3 min in, spel som har metacritic betyg på 90 eller över (portar exkluderade)...

  • 2001: 38 spel

  • 2002: 35 spel

  • 2017: 7 spel

  • 2018: 7 spel

...ouch

Geeks Gaming
Skrivet av Johan Olander:

Ja, herre jävlar! Det får vi göra om. Jag förstod inte själv vad jag höll på med.

Brukar du göra det? <3

Skribent

@TheMadPanda: Ne, det skulle jag inte vilja påstå.


signatur

I am the black wizards.

123
Skriv svar