Spel att spela med sonen 5 år.

Medlem
Spel att spela med sonen 5 år.

Jag är ute efter Ps4 spel att kunna spela med sonen på 5 år.
Cars 3 Driven to win har han hos sin mamma, alla Lego titlar känner jag till, men är det någon där ute som har några lätta, men ändå bra/roliga titlar för någon som är 5 år gammal?

Releasehästryttare

Overcooked 1+2

Medlem

Tycker problemet med "barnspel" idag är att alla knappar oftast behöver användas vilket är svårt för små barn.

Min grabb gillar Legospelen som du nämner, de är ju co-op så det kan vara kul. Annars har dottern (8 år) spelat Little Big Planet 3 rätt mycket och grabben har börjat med det också. LBP är också på svenska så det är ju extra kul för dem. Nu spelas även lite Rayman Legends (också på svenska).

Ett annat spel som gått varmt är inte direkt ett barnspel men det utmärkta Stick it to the man.

Moderator | Testpilot

Ratchet and Clank kan potentiellt funka.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ratchet and Clank kan potentiellt funka. https://www.youtube.com/watch?v=i-f0PyD4PYI

Vetefasiken om jag skulle rekommendera ett spel där man skjuter karaktärer för en femåring.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Lite speltips

Min nuvarande åttaåring har haft kul med Snake pass, Rocket league, Lego City Undercover, Fifa och Pes. Crash Team Racing, Sonic Team Racing, Rayman Legends, Overcooked (numera tvåan) sedan ungefär den åldern. Sen gillar både han och syrran (6 år) Just Dance oerhört mycket. Det spelar vi på Switch (har inte velat ge dem access till telefoner).

Numera är han oerhört fotbollsintresserad så han spelar i princip bara Pes 2020 och lite Fifa när kompisarna tjatar. Vi har en Switch som används en del för Mariospelen (Odyssey och New Super Mario).

Fifa är faktiskt väldigt accessible. Finns tvåknappsläge för de små och fritt från våld och dessutom kan det peppa till fysisk aktivitet och är ett bra socialt spel.

Hatar personligen Fifa på grund av FUT-lootboxgrejeb och att det är en tvärkass spelmotor för ett fotbollsspel, men alla barn verkar älska det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av alias:

Vetefasiken om jag skulle rekommendera ett spel där man skjuter karaktärer för en femåring.

Det där är ju en djup diskussion. När spelet av sig själv är rätt så barnsligt och barnvänligt skulle jag väl inte anse det är något problem. Är det samtidigt dumt att låta en unge på fem år titta på Tom & Jerry, Bugs Bunny och diverse, med tanke på hur de aktivt misshandlar varandra? Gör man det bara på rätt sätt så är det ingen större fara.

Just Ratchet and Clank är nog en av de bättre skjutspelen man skulle kunna lira med ett barn då allt är så oskyldigt. Vad jag vet rekommenderas åldern 7 år och uppåt, men man som förälder har ju bäst koll på vad ens barn skulle klara av och är redo för.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det där är ju en djup diskussion. När spelet av sig själv är rätt så barnsligt och barnvänligt skulle jag väl inte anse det är något problem. Är det samtidigt dumt att låta en unge på fem år titta på Tom & Jerry, Bugs Bunny och diverse, med tanke på hur de aktivt misshandlar varandra? Gör man det bara på rätt sätt så är det ingen större fara.

Just Ratchet and Clank är nog en av de bättre skjutspelen man skulle kunna lira med ett barn då allt är så oskyldigt. Vad jag vet rekommenderas åldern 7 år och uppåt, men man som förälder har ju bäst koll på vad ens barn skulle klara av och är redo för.

Just därför jag använde "vetefasiken" har inga svar men personligen skulle jag nog väntat med spel där det ingår att skuta och "döda" spelkaraktärer för en femåring.
Säger inte att jag har rätt men det är magkänslan. Minns när jag själv spelade spel som inbegrep att skuta folk för första gången, var ganska stark upplevelse. Minns det fortfarande även om det är tjugofem år sedan


signatur

7900XTX
7800X3D

Moderator | Testpilot
Skrivet av alias:

Just därför jag använde "vetefasiken" har inga svar men personligen skulle jag nog väntat med spel där det ingår att skuta och "döda" spelkaraktärer för en femåring.
Säger inte att jag har rätt men det är magkänslan.

Ja alla har sin egna åsikt. Jag skulle personligen inte låta ett barn på fem år spela något mer verklighetstroget typ som Call of Duty eller Battlefield. Ratchet and Clank, Street Fighter, kanske även Super Smash bros skulle jag inte ha något problem med. Beror också givetvis på hur mogen och förstående den lille krabaten är.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Minecraft, möjligen? Började spela det med dottern när hon var 5-6 år.

Medlem
Skrivet av Devan:

Overcooked 1+2

Kan efter denna dag varmt rekomendwra detta spel också.

Skägg.
10 Chambers

Jag började spela Minecraft tillsammans med yngsta när han var typ fem. Han hade inte så mycket gamepadvana innan så jag byggde mest åt honom och brorsan men det dröjde inte många veckor innan de var i full gång.


signatur
Medlem

DragonQuest Builders 2 - helt klart!
Främst Singleplayer, låt sonen styra och bygga. Min 6 åring klarade ut spelet i höstas, mer eller mindre på egen hand - även om vi ofta satt med eller befann oss i närheten. Spelet är pedagogiskt och det finns bra och tydlig visuell hjälp (pilar, bilder på vad man behöver bygga, samla och markörer) så man behöver inte kunna läsa för att ta sig vidare.

Rayman Legends
Detta spel är så närma du kan komma ett Super Mario bros på PS4:an. Det kommer med sin egna speciella charm och har några av de dum-fulaste karaktärer jag någonsin sett - Fast på ett bra sätt. Musikbanorna är underbara, utmaningen fantastiskt bra! Coach-coop dessutom!

Sigi - A fart for Mesulina
Singleplayer. Enkelt och kort sidscroll-spel. Gameplayet påminner mycket om Ghost and goblins - fast det är 110 gånger lättare. Du spelar som en pruttande korvgubbe som vill rädda en princessa/sjöjungru.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag köpte Knack 2 till min 6-åriga son i julklapp och han kunde inte sluta prata om hur man plötsligt kunde göra sig mindre och sen stor igen med de olika delarna.
Väldigt barnvänligt spel!

Annars kan jag rekommendera Worms, det är hur kul som helst tillsammans.

Redaktör

Du var ju redan inne på Lego-spelen, men jag vill ändå understyrka att de är riktigt bra att börja med. Inte så stressiga för gamepad-ovana fingrar, och samtidigt problemlösande och/eller kreativa (Lego Worlds).

Skylanders Imaginators är också väldigt snällt, en bra start för att lära sig kontrollerna. Min grabb fick börja köra det från 5- eller 6-årsåldern. Enda risken är väl tjatet om att köpa fler figurer.


signatur
Geeks Gaming
Skrivet av Hanzo:

Sigi - A fart for Mesulina
Singleplayer. Enkelt och kort sidscroll-spel. Gameplayet påminner mycket om Ghost and goblins - fast det är 110 gånger lättare. Du spelar som en pruttande korvgubbe som vill rädda en princessa/sjöjungru.

Det där lät ju riktigt kul.....för sonen och dottern såklart...sluta titta sådär konstigt på mig! 😳

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag köpte Knack 2 till min 6-åriga son i julklapp och han kunde inte sluta prata om hur man plötsligt kunde göra sig mindre och sen stor igen

Läste lite för snabbt och läste "Knark" istället... Blev lite roligt...

Medlem

Min 5åring spelar typ bara lego-spelen (PS4), och han älskar verkligen LEGO Super Heroes 1, 2, Avengers och Batman 3. Han har även provat Spiderman flera gånger där han bara springer omkring och byter dräkter. Knack funkade en stund och så har han provat lite racing osv. Han går alltid tillbaka till LEGO som han är riktigt duktig på

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Minecraft, möjligen? Började spela det med dottern när hon var 5-6 år.

Ja riktigt kul, fixat en server mina mina större barn nu. Och så kan man göra saker tillsammans.

Medlem

Sonic 1-2-3 eller sonic mania


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Geeks Gaming
Medlem

Det har tyvärr inte couch co-op men Journey är ett otroligt mysigt spel.

Tråddemonen
Testpilot

Har alltid tyckt att 2d platformar är alltid en bra början för barn och ovana spelare. Minns själv att de var bra grund i början för att lära sig manövrering och gick sedan över till 3D när man har tränat fingrarna med spelvana.

Medlem

Kan varmt rekommendera Yoku's Island Express och Toki Tori 2+.

Yoku's Island Express är ett äventyr/platform spel med lite pussel lösningar men den stora grejen är att fighter är utbytta med enklare flipperspel. Vissa delar kräver rätt timing så du kanske måste hjälpa till lite.

Toki Tori är platform och problemlösning och viss timing, kanske lite för hög svårighetsgrad men de lär sig väldigt fort i den åldern, spela tillsammans med honom i början så han lär sig hur man ska tänka i spelet, risk för att du tycker det är så kul att du tar över spelandet.

Medlem

Min sexåring är vansinnigt förtjust i Castle Crushers.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

5-åriga sonens favoriter:

* Team Sonic Racing
* Knack
* Lego spelen
* Spyro reignited trilogy
* Rocket League
* Wreckfest
* Helldivers
* Yooka Laylee
* Disney Infinity
* Skylanders
* Farming Simulator 19
* Trials Fusion

Och mååånga fler

Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Det har tyvärr inte couch co-op men Journey är ett otroligt mysigt spel.

Arise: A Simple Story känns åtminstone stundtals lite Journey-aktigt och tillåter co-op. Ett annat litet trevligt spel med co-op är Never Alone. Båda två vore nog trevliga att spela igenom med en unge.

MEG
Medlem

Kan också rekommendera Rayman Legends, roligt för hela familjen och bra musik.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

A Hat In Time borde väl funka ganska bra även för yngre barn? Om Super Mario gick bra för 5-årige mig så lär det inte vara ett bekymmer.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av VeZZLaN88:

* Spyro reignited trilogy

Bra tips! Glömde det.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

12
Skriv svar