Läsarna har korat årets spel 2019!

Medlem

Personligen så har det inte funnits ett ljummet år på 20år. Spelade mycket Apex GtaV online RDR2 online. Men många andra bra spel. Som just nu Death stranding och Starwars fallen order. Spelade även Sekiro mycket bra spel. Men har inte haft tid att öva på det så jag kom bara någon boss in i spelet. Får ta upp det igen nästa år!

Medlem

Här är en tabell sorterad på antal röster

Spel

%

Antal röster

Sekiro: Shadows Die Twice

10%

96

Disco Elysium

10%

90

Resident Evil 2 Remake

8%

73

Star Wars Jedi: Fallen Order

8%

72

Death Stranding

8%

70

Apex Legends

5%

50

Call of Duty: Modern Warfare

5%

44

Något annat spel (berätta vilket i kommentarerna)

4%

41

The Outer Worlds

4%

40

The Division 2

4%

38

Metro Exodus

3%

30

Days Gone

3%

26

Borderlands 3

3%

24

Slay the Spire

2%

20

Control

2%

19

Outer Wilds

2%

15

Super Mario Maker 2

2%

15

A Plague Tale: Innocence

1%

13

Age of Empires II: Definitive Edition

1%

13

Bloodstained: Ritual of the Night

1%

12

Final Fantasy XIV: Shadowbringers

1%

12

Anno 1800

1%

11

Untitled Goose Game

1%

11

Greedfall

1%

10

Hunt: Showdown

1%

10

Luigi's Mansion 3

1%

10

Planet Zoo

1%

10

Gears 5

1%

9

Ion Fury

1%

8

Amid Evil

1%

6

Total War: Three Kingdoms

1%

5

Assetto Corsa Competizione

0%

4

Astral Chain

0%

4

Devil May Cry 5

0%

4

Steel Division 2

0%

4

Katana Zero

0%

3

Life is Strange 2

0%

3

Blair Witch

0%

2

Tetris 99

0%

2

Dragon Quest Builders 2

0%

1

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

0%

1

Arise: A Simple Story

0%

0

The Touryst

0%

0

SJälv har jag inte spelat nåt nytt spel för i år. Fick Death Stranding i julklapp dock så det lär ju påbörjas nästa år.

Skribent
Skrivet av LordStark:

Är det inte snarare det mest populära spelet vi röstar fram än det bästa? För det kan inte vara många som har spelat alla spelen?

Skulle det inte vara bättre att medlemmarna får betygsätta spelen under året? Det spelet som har fått högst betyg under året är det bästa?

Personligen tror jag att metoden vi redan använder är den mest optimala under omständigheterna. Jag gissar att den överväldigande majoriteten trots allt röstar på ett spel som de faktiskt spelat och tyckte om.

Om jag förstår dig rätt och alla istället skulle få betygsätta varje spel som släppts under året skulle säkert 95% av rösterna läggas av någon som inte ens spelat spelet ifråga. Det leder även till att man "taktikröstar" och ger spel 1/5 i betyg bara för att sänka snittbetyget jämfört med det spel man vill ska vinna. Problemet med att "alla inte har spelat alla spelen" kvarstår med andra ord.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Personligen tror jag att metoden vi redan använder är den mest optimala under omständigheterna. Jag gissar att den överväldigande majoriteten trots allt röstar på ett spel som de faktiskt spelat och tyckte om.

Om jag förstår dig rätt och alla istället skulle få betygsätta varje spel som släppts under året skulle säkert 95% av rösterna läggas av någon som inte ens spelat spelet ifråga. Det leder även till att man "taktikröstar" och ger spel 1/5 i betyg bara för att sänka snittbetyget jämfört med det spel man vill ska vinna. Problemet med att "alla inte har spelat alla spelen" kvarstår med andra ord.

Det största problemet jag ser med detta system är att det favoriserar spel som är mest "mainstream" eller omtalade i spelkretsarna. Detta då det är fler som har spelat spelet och får därmed en större chans att få en röst. Det kan jag tyvärr inte definiera som det bästa spelet, utan det mest populära spelet.

Absolut så har betygssystemen stora nackdelar. Det räcker bara för en utvecklare att göra något fel att folk blir arga som sedan återspeglas i betygen på spelet. Dock så gynnar det spel som inte har lika stor spelbas.

Skribent
Skrivet av LordStark:

Det största problemet jag ser med detta system är att det favoriserar spel som är mest "mainstream" eller omtalade i spelkretsarna. Detta då det är fler som har spelat spelet och får därmed en större chans att få en röst. Det kan jag tyvärr inte definiera som det bästa spelet, utan det mest populära spelet.

Absolut så har betygssystemen stora nackdelar. Det räcker bara för en utvecklare att göra något fel att folk blir arga som sedan återspeglas i betygen på spelet. Dock så gynnar det spel som inte har lika stor spelbas.

Problemet är att systemet ifråga bara fungerar i teorin – alltså att alla endast betygsätter spel som de faktiskt spelat, vilket till 100% inte kommer vara fallet. Det hade kunnat vara ett bra system om man kunnat koppla det till t.ex. Steam- och PSN-konton för att säkerställa att betygsättaren faktiskt spelat spelet, men så är inte fallet. Därtill har vi fortfarande problemet att folk skulle recensionsbomba spel de inte vill ska vinna.

Samtidigt tycker jag att årets resultat talar för att systemet vi nu använder fungerar bra, även för mer nischade spel. Disco Elysium är trots allt inget mainstream-spel med massor av marknadsföring. Jag skulle även säga att Sekiro inte riktar sig till den breda massan, på grund av hur svårt det är.

Det är givetvis inte ett perfekt system, men jag tror som sagt att det är det mest rättvisa under de omständigheter som råder.

Medlem
Skrivet av LordStark:

Är det inte snarare det mest populära spelet vi röstar fram än det bästa? För det kan inte vara många som har spelat alla spelen?

Mainstream spel vinner alltid i dom här fallen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Problemet är att systemet ifråga bara fungerar i teorin – alltså att alla endast betygsätter spel som de faktiskt spelat, vilket till 100% inte kommer vara fallet. Det hade kunnat vara ett bra system om man kunnat koppla det till t.ex. Steam- och PSN-konton för att säkerställa att betygsättaren faktiskt spelat spelet, men så är inte fallet. Därtill har vi fortfarande problemet att folk skulle recensionsbomba spel de inte vill ska vinna.

Samtidigt tycker jag att årets resultat talar för att systemet vi nu använder fungerar bra, även för mer nischade spel. Disco Elysium är trots allt inget mainstream-spel med massor av marknadsföring. Jag skulle även säga att Sekiro inte riktar sig till den breda massan, på grund av hur svårt det är.

Det är givetvis inte ett perfekt system, men jag tror som sagt att det är det mest rättvisa under de omständigheter som råder.

Ok, glöm betygssystemet, det var bara ett förslag. Problemet återstår dock att det i sin nuvarande form så kan det bara ses som att vi har röstat fram det mest populära spelen och inte det bästa då alla kan inte spelat alla spelen.

Medlem

Vilket pc-spel är årets bästa (populäraste) spel bland FZ-besökarna, skulle jag vilja veta?

Jag röstade på senaste COD. (pc)


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av A1200G:

Sekiro är värdig vinnare, publiken har alltid rätt! BTW, 2020 behövs ingen omröstning ty "There can be only one!": Last of us part II

Tror jag knappast. För egen del är The Last of Us tidernas mest överskattade spel tillsammans med Shenmue 😉

Medlem
Nuff said
Skrivet av ZakAntreaz:

Tror jag knappast. För egen del är The Last of Us tidernas mest överskattade spel tillsammans med Shenmue 😉

Själv har jag aldrig spelat Shenmue men baserat på allt jag sett och läst om spelet pekar på ett skitbra spel. Speciellt när det kom. Så du är helt ute och cyklar.

PS Framför mig har jag Death stranding, Days Gone, A plague tale innocence, Metro Exodus samt Control. Ett drös med ospelade VR spel och de 12 senaste indie spelen från grymma Epic i december. Vad spelar jag?
Svar: The Last of Us Remastered
Nuff said.

Medlem

2019 var lite av ett mellanår helt klart. 2020 å andra sidan känns som ett potentiellt nytt 1998!

Nu har jag säkert glömt hälften, men kolla listan liksom:

The Last of Us Part II
Subnautica: Below Zero
Half-Life: Alyx
Cyberpunk 2077
Doom Eternal
Ori and the Will of the Wisps
System Shock (äntligen...)

Beyond Good & Evil 2 (kanske Q4)


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag är drygt 60 timmar in i Death Stranding, och är helt hooked på att bygga infrastruktur.

De första och andra episoden kändes ganska okey i mitt tycke, trean var roligare och nu i episode 4 sitter jag helt lyrisk och kan inte slita mig!

Vad som gör DS så oväntat bra är all kräm som kommer mid-game. Där andra spel normalt blir repetitiva blir Death Stranding snarare mer utvecklat och utmanande på nya och spännande sätt. De kommer nya härliga karaktärer, tokiga quests, roliga uppgraderingar - ofta revolutionerande för ditt gameplay, de ger helt nya och annorlunda sätt att angripa problem. Det är många upptäckter där jag sitter och tänker: oo faan, kan man göra så här med den här saken?! Grymt! Sen finns det också en oväntat bra och mörk, mystisk plot development i storyn... fast jag kan inte slita mig ifrån att bygga mer och bättre infrastruktur - storyn får vänta lite.

När jag spelar så glömmer jag bort att käka, gå på toa och sova. Har flera gånger suttit fastklistrad i 5-8 timmar i streck utan att märka att tiden gått. Jag har inte kunnat fastna så här i ett spel på 10-15 år. Det är tok-bra!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av LordStark:

Ok, glöm betygssystemet, det var bara ett förslag. Problemet återstår dock att det i sin nuvarande form så kan det bara ses som att vi har röstat fram det mest populära spelen och inte det bästa då alla kan inte spelat alla spelen.

Känns dock som en liten petites om du frågar mig. Vilket spel som är "bäst" är alltid något som är subjektivt. Det finns heller aldrig en chans i världen att vi skulle få en bra omröstning enligt dina parametrar ändå, då alla av oss inte kommer kunna hinna, eller ens vilja spela alla spel (eller bara de stora) som släpps under året.

Blir det verkligen en stor skillnad om vi skulle skriva "vilket spel har varit din favorit det här året?" gentemot "vilket spel är enligt dig bäst det här året?", eller som vi frågade i och med omröstningen "Vad är årets spel för dig?". I slutändan betyder allt samma sak.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Även om jag haft flera mysiga och bra spelupplevelser känns det ändå som ett ”mellanår” på spelfronten. 2020 ser på förhand ut att kunna bli något i hästväg för min del med Cyberpunk och förhoppningsvis Elden Ring i spetsen. Men även Breath of the Wild 2 och WarCraft 3 - reforged lockar.

Vilket år det kan bli! Ser mycket fram emot dessa spel (minus BotW då jag inte äger en nintendo-konsol).

Skrivet av A1200G:

Sekiro är värdig vinnare, publiken har alltid rätt! BTW, 2020 behövs ingen omröstning ty "There can be only one!": Last of us part II

Hoppas på det! Kan mycket väl bli Playstation 4's bästa spel.

Medlem

Det första jag tänker när jag ser resultatet är att redaktionens lista är den riktiga listan. Stämmer betydligt mer överens med över vad jag själv känner är årets bästa spel.
Här känns det mest som folk röstar på det mest hypade/populäraste spelet de spelat.

Medlem

Kan inte komma ihåg att jag skrattat högt och haft så roligt med ett spel tidigare, som med Untitled Goose Game.
Prova ni som missat den, ni kan tacka mej efteråt.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Känns dock som en liten petites om du frågar mig. Vilket spel som är "bäst" är alltid något som är subjektivt. Det finns heller aldrig en chans i världen att vi skulle få en bra omröstning enligt dina parametrar ändå, då alla av oss inte kommer kunna hinna, eller ens vilja spela alla spel (eller bara de stora) som släpps under året.

Blir det verkligen en stor skillnad om vi skulle skriva "vilket spel har varit din favorit det här året?" gentemot "vilket spel är enligt dig bäst det här året?", eller som vi frågade i och med omröstningen "Vad är årets spel för dig?". I slutändan betyder allt samma sak.

Nej det tycker jag inte. För dessa listor är en bra möjlighet för folk att läsa om andra spel som de vanligtvis inte skulle spela. Nu får de mest hypade/populära spelen ännu mer uppmärksamhet för de anses vara "bäst".

Det behövs ett bättre system för att kunna kora det bästa spelet. Ett system som ger alla spel en ärlig chans. Det gör inte det nuvarande systemet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av LordStark:

Nej det tycker jag inte. För dessa listor är en bra möjlighet för folk att läsa om andra spel som de vanligtvis inte skulle spela. Nu får de mest hypade/populära spelen ännu mer uppmärksamhet för de anses vara "bäst".

Det behövs ett bättre system för att kunna kora det bästa spelet. Ett system som ger alla spel en ärlig chans. Det gör inte det nuvarande systemet.

De är ju dock hela poängen med listan, de största och mest populära spelen och det är så verkligheten ser ut. Det finns verkligen inget sådant system någonstans, så det man kan säga är att det inte är kritik till oss utan det är kritik till spelmedia i helhet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av LordStark:

Nej det tycker jag inte. För dessa listor är en bra möjlighet för folk att läsa om andra spel som de vanligtvis inte skulle spela. Nu får de mest hypade/populära spelen ännu mer uppmärksamhet för de anses vara "bäst".

Det behövs ett bättre system för att kunna kora det bästa spelet. Ett system som ger alla spel en ärlig chans. Det gör inte det nuvarande systemet.

Skrivet av uberpwnage2.0:

De är ju dock hela poängen med listan, de största och mest populära spelen och det är så verkligheten ser ut. Det finns verkligen inget sådant system någonstans, så det man kan säga är att det inte är kritik till oss utan det är kritik till spelmedia i helhet.

Håller inte med fullt ut. Om det populäraste spelet skulle blivit årets bästa så hade nog ett spel som Apex: Legends blivit solklar etta. Apex har tex laddads ner runt 10 gånger mer än antalet sålda ex av Sekiro.

Bara för att spel är hypat populärt så betyder det inte att det är bra eller dåligt. Dock så kan man ju inte förneka att ett spel är bra oftast blir populärt. Åter igen, Apex hade i stort sett ingen hype runt sig när det släpptes och lyckades ändå laddas ner nästan lika många gånger på ett dygn som Sekiro sålde på ett halvår.

Blir även nyfiken på @LordShark vilka spel du skulle vilja se som nomineringar. Finns säkert gott om spel där ute som hade riktigt bra värde att få omnämnas som årets bästa spel. Minns själv hur Titanfall 2 hamnade i skuggan av större titlar.

Hade själv velat se ett annat omröstningssystem där man kan ge fler titlar poäng, likt melodifestivalen kanske.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

De är ju dock hela poängen med listan, de största och mest populära spelen och det är så verkligheten ser ut. Det finns verkligen inget sådant system någonstans, så det man kan säga är att det inte är kritik till oss utan det är kritik till spelmedia i helhet.

Skrivet av employed:

Håller inte med fullt ut. Om det populäraste spelet skulle blivit årets bästa så hade nog ett spel som Apex: Legends blivit solklar etta. Apex har tex laddads ner runt 10 gånger mer än antalet sålda ex av Sekiro.

Bara för att spel är hypat populärt så betyder det inte att det är bra eller dåligt. Dock så kan man ju inte förneka att ett spel är bra oftast blir populärt. Åter igen, Apex hade i stort sett ingen hype runt sig när det släpptes och lyckades ändå laddas ner nästan lika många gånger på ett dygn som Sekiro sålde på ett halvår.

Blir även nyfiken på @LordShark vilka spel du skulle vilja se som nomineringar. Finns säkert gott om spel där ute som hade riktigt bra värde att få omnämnas som årets bästa spel. Minns själv hur Titanfall 2 hamnade i skuggan av större titlar.

Hade själv velat se ett annat omröstningssystem där man kan ge fler titlar poäng, likt melodifestivalen kanske.

Ser ut som att jag inte riktigt lyckas med att förklara vad jag är ute efter. Vi tar ett exempel:

Spel A har 1000 spelare och spel B har 100 spelare. De som har kört spel A har inte kört spel B och vise versa. Med nuvarande system så kommer spel A att anses som det bättre spelet då de inte har spelat spel B då de inte vet hur det är. Detta gör dock inte att spel B är det sämre mellan dessa två? Tyvärr med nuvarande system så går det inte att jämföra spelen mellan, utan det blir det spelet som har flest spelare som gynnas.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Spelar Might and Magic 7 nu

Bättre än något som släpptes under 2019!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jag tycker The Witcher 3 är årets spel igen. Vet att det är fel, men det känns så rätt.

NuZ
Testpilot

Denna lista är mycket mer ”riktig” för mig om man jämför med FZ interna med faktiskt RE2 med osv. Lite som jag trodde resultatet skulle bli. Snopet att DS hamna så högt dock. Riktigt bra spel men många som inte gillar det. Sekiro och Disco är solklara vinnare men personligen gjorde Jedi fallen order och RE2 mer avtryck på mig men men. Gott nytt år alla! Nu väntar vi på LoU2 och Halo infinite så kommer bli grymt 2020. Hoppas på Fable 4 också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Moderator | Testpilot
Skrivet av LordStark:

Ser ut som att jag inte riktigt lyckas med att förklara vad jag är ute efter. Vi tar ett exempel:

Spel A har 1000 spelare och spel B har 100 spelare. De som har kört spel A har inte kört spel B och vise versa. Med nuvarande system så kommer spel A att anses som det bättre spelet då de inte har spelat spel B då de inte vet hur det är. Detta gör dock inte att spel B är det sämre mellan dessa två? Tyvärr med nuvarande system så går det inte att jämföra spelen mellan, utan det blir det spelet som har flest spelare som gynnas.

Jo jag förstår, men precis som jag sa innan finns det egentligen inget vi kan göra år det. Topplistor är i större del popularitetslistor. Klart vi försöker ta med mer okända spel om vi tycker dem är bra, men det faktum att många spel kan vara okända för många (Oss inkluderade) så är det svårt att täcka allt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Skrivet av LordStark:

Ser ut som att jag inte riktigt lyckas med att förklara vad jag är ute efter. Vi tar ett exempel:

Spel A har 1000 spelare och spel B har 100 spelare. De som har kört spel A har inte kört spel B och vise versa. Med nuvarande system så kommer spel A att anses som det bättre spelet då de inte har spelat spel B då de inte vet hur det är. Detta gör dock inte att spel B är det sämre mellan dessa två? Tyvärr med nuvarande system så går det inte att jämföra spelen mellan, utan det blir det spelet som har flest spelare som gynnas.

Jag tror jag fattar vad du är ute efter med betygsättning på varje spel under året: att det spel som får högst snittbetyg av läsarna vinner, oavsett antal röster - right? En intressant idé, fast den kräver en teknisk plattform vi inte har i nuläget, samt väldigt mycket jobb.


signatur
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jo jag förstår, men precis som jag sa innan finns det egentligen inget vi kan göra år det. Topplistor är i större del popularitetslistor. Klart vi försöker ta med mer okända spel om vi tycker dem är bra, men det faktum att många spel kan vara okända för många (Oss inkluderade) så är det svårt att täcka allt.

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tror jag fattar vad du är ute efter med betygsättning på varje spel under året: att det spel som får högst snittbetyg av läsarna vinner, oavsett antal röster - right? En intressant idé, fast den kräver en teknisk plattform vi inte har i nuläget, samt väldigt mycket jobb.

Det förstår jag att det är svårt att täcka alla spelen. Dock säger ni att det är det bästa spelet, när det handlar om det mest populära. Se på Sweclockers rubrik: "Apex Legends är årets populäraste spel 2019". De hade exakt samma förutsättningar som FZ, men upplyser att det handlar om det mest populära och inte det bästa spelet?

https://www.sweclockers.com/artikel/28818-apex-legends-i-topp...

Att ha ett betygssystem var bara ett exempel. Det finns garanterat bättre system för att rösta fram det "bästa spelet".

Redaktör
Skrivet av LordStark:

Det förstår jag att det är svårt att täcka alla spelen. Dock säger ni att det är det bästa spelet, när det handlar om det mest populära. Se på Sweclockers rubrik: "Apex Legends är årets populäraste spel 2019". De hade exakt samma förutsättningar som FZ, men upplyser att det handlar om det mest populära och inte det bästa spelet?

https://www.sweclockers.com/artikel/28818-apex-legends-i-topp...

Att ha ett betygssystem var bara ett exempel. Det finns garanterat bättre system för att rösta fram det "bästa spelet".

Är det egentligen så stor skillnad på bäst och populärast? Det spel som fått flest röster är populärast, och då kan man väl säga att FZ-läsarna tyckte det var bäst?


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Är det egentligen så stor skillnad på bäst och populärast? Det spel som fått flest röster är populärast, och då kan man väl säga att FZ-läsarna tyckte det var bäst?

Jag måste bara flika in med att SweC ändrade i sin text. Jag citarede:

”Skrivet av Nyhet:
Men, vilken titel var egentligen bäst enligt SweClockers medlemmar?”

och svarade med att det borde vara ”populärast” de menar.

Efter det ändrade dem till populärast. Vilket är mer korrekt. Det kan ni också göra. Eller inte. Your choice! Däremot när ni själva tar fram vad FZ tycker som enhet, så kan ni också göra som ni vill Där går det nog att argumentera för vilket spel som var ”bäst”.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

12
Skriv svar