The Witcher (Netflix)

Medlem
The Witcher (Netflix)

Så, har nyss sett första avsnittet och är grymt positivt överraskad!

Som många andra hade jag räknat bort detta som ett blivande fiasko från början, hur kan det någonsin bli bra när någon försöker kapitalisera på en populär spelserie genom filmbranschen? (Jaja, jag vet att det ursprungligen är böcker men ingen hade vetat om dem om det inte vore för spelen)
Det är egentligen först nyligen som min åsikt började svänga, de senaste trailers har sett rätt så lovande ut och när recensionerna började dyka upp i förväg som lovordar serien, även från tidigare väldigt hårda skeptiker, så går det inte annat än att bli lite småpeppad. The Witcher 3 är det bästa spel jag spelat och om serien kan förmedla hälften av de känslor jag upplevde under det spelet så är den redan sevärd!

Första avsnittet var långt över förväntan. Förvisso en hel del klyschiga scener och Geralt lider av batman syndromet och behöver en Vicks. Men om än lite smålöjligt så går det aldrig över gränsen till barnsligt eller störande.

Jag erkänner med glädje att det verkar som jag haft helt fel angående serien och istället hoppas jag nu att den fortsätter starkt!

En fråga till de som läst böckerna. Följer serien böckerna alls eller är de mest bara inspirerade av dem?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag å frugan såg 3 avsnitt ikväll, tycker den är riktigt bra!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag har två avsnitt kvar och jag är helt såld, nörden i mig gråter av lycka

Jag har bara spelat spelen och endast lite av 3an, då min nuvarande dator inte klarar av den tyvärr
Böckerna har jag inte läst alls och måste säga att jag var också lite skeptisk till serien, men inte nu.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Efter tre avsnitt nu så håller serien fortfarande samma höga klass och jag, likt Sillage ovan, har en lycklig nörd inom mig


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har bara sett ett avsnitt men första avsnittet levde helt klart upp till förväntningarna jag hade fått av trailers och den bild jag målat upp.
Ska fortsätta kolla ikväll, kan knappt hålla mig

Tråddemonen
Testpilot

Såg ett avsnitt, ball action när Geralt slåss, annars kändes det en aning småfjantigt i vissa krigsscener, många dialoger är en aning småsega och känns ibland mer som att de skrevs för att fylla på med tid i avsnittet. Hade hoppats på en bättre inledning för Geralt i serien dessutom.

Releasehästryttare

Detta är från en intervju Henry gjorde

Medlem

Läst böckerna och spelat alla 3 spelen, har nu sett 3 avsnitt och måste säga att det är sjukt bra.
Henry cavill nailar Geralt, scenografin är bra, koreografin i fighterna är fantastiska och jag absolut älskar att dom börjat med samling berättelserna (the last wish) samt utforska Yennefers bakgrund vilket inte görs i böckerna eller spelen! Kan dock förstå att det kan vara svårt att hänga med i alla tidslinjer för tittare som inte läst böckerna! Jag får förklara för min flickvän ganska ofta vad som sker. Men inget fel att skapa en serie för fansen tycker jag!

Medlem

3/10

Tycker nog fortfarande att detta är B-klass Hollywood produktion som totalt slaktat källmaterialet. Mer Xena warrior princess än GOT.. Men Henry gör en god insats.
Han har såklart inte läst böckerna, för haha vem har tid med sånt? Professionell skådespelare som han är.

Förresten för de som inte sett dessa helt galet snygga porträtt av några av karaktärerna från The Witcher 3 så är det ett måste, se nedan länk. Artisten gör nu bland annat även en del porträtt för CDPR och Gwent!

The Witcher 3 Porträtt

Jh
Medlem

Det är svaijigt visuellt. Stundtals riktigt fult och märklig ton men vissa gånger riktigt snyggt och stämningsfullt. Jag tänker att de reder ut det till säsong #2.
Trots det så tycker jag att det är klart godkänt. Sett till hela säsongen är det bra skrivet och även skådespeleriet håller.
Pepp på säsong två!😊


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Skrivet av JW_1332:

Men Henry gör en god insats.
Han har såklart inte läst böckerna, för haha vem har tid med sånt? Professionell skådespelare som han är.

Jo, det har han.
Han har sagt det i flera intervjuer att han hade spelat spelet och trodde att böckerna var baserade på spelet men när han av produktionen fick veta att det var tvärtom så läste han böckerna direkt efteråt.


signatur

Halo kompis!

Releasehästryttare
Medlem

Kanske lite svårt att bestämma sig för vilken genre dom vill ha och tidshoppen kunde gjorts elegantare (framförallt kunde nycklarna till kronologin introducerats tidigare, tror det dröjer till typ e3?) men annars gillar jag serien skarpt! Tycker dom tre huvudrollsinnehavarna är superbra (var lite tveksam till Henry i början, men måste säga att det tog sig).

Medlem

Har inte spelat spelen eller läst böckerna.

Serien var riktigt bra. Gillade den rakt genom. Skådespeleri (förutom en specifik), musik, bild.
Riktigt bra. Helt klart en 8/10. Ser fram emot säsong 2

Skrivet av haak:

Kanske lite svårt att bestämma sig för vilken genre dom vill ha

Really? Tyckte inte det var något annat än fantasy rakt genom. Vad för andra genrer tycker du det är?

Skrivet av Jh:

Det är svaijigt visuellt. Stundtals riktigt fult

Jaså? Kunde inte hålla med mindre. Tycker det är rakt genom trevligt och fint. Vad exakt tänker du på?

Releasehästryttare
Skrivet av HallonTreo:

Jaså? Kunde inte hålla med mindre. Tycker det är rakt genom trevligt och fint. Vad exakt tänker du på?

Om man jämför med Game of thrones tex (som har betydligt större budget) så kan det se lite billigt ut ibland, men överlag så är det bra.

Medlem
Skrivet av Devan:

Om man jämför med Game of thrones tex (som har betydligt större budget) så kan det se lite billigt ut ibland, men överlag så är det bra.

Du sa det själv. Mycket större budget och känner väl överlag att det är lite orättvist att jämföra med världens bästa serie i genren.

MEn men.. Tyckte inte det såg varken billigt eller dåligt ut. Tyckte det var bra skit rakt igenom hela säsongen

Jh
Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Jaså? Kunde inte hålla med mindre. Tycker det är rakt genom trevligt och fint. Vad exakt tänker du på?

Jag drar det rakt från minnet 🤔 så rätta mig gärna..
I avs. 1 (?) Ser Geralts byxor riktigt märkliga ut. Glänser och ser plastigt och billigt ut.
I avs. 2 (spoiler)

När Gerallt och Jaskier blir tillfångatagna av alverna ser ljussättningen på dagen riktigt kass ut. Även i grottan. De praktiska effekterna är inte snyggt heller (maskerna)

I avs. där Ciri kommer till (spoiler)

alvskogen

tycker jag att ljussättningen ser riktigt märkligt ut.

Tre exempel av flera.. jag kommer inte på mer rakt av. Det är både detaljer och större saker som gör det som jag skriver svaijigt visuellt.
Jag gillar serien väldigt mycket och det är stundtals riktigt fint. Jag hoppas bara att de är mer konsekventa i säsong 2 😊 och jag jämför inte serien med GOT


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Really? Tyckte inte det var något annat än fantasy rakt genom. Vad för andra genrer tycker du det är?

Jo men precis! Fantasy absolut. Jag tänkte mer på detaljnivå (och här är det jag som ger utlopp för en högst subjektiv åsikt). Jag uppfattar det som att serien i stort tar liksom ett väldigt allvarligt anslag eller hur man ska säga; det är på riktigt och insatserna är på allvar (och jag tycker det görs bra) och då bryter det fiktionen (återigen för mig när man stoppar in komiska inslag, här i form av Jaskier. Blir så tradigt comic relief-grej.

Medlem
Skrivet av haak:

Jo men precis! Fantasy absolut. Jag tänkte mer på detaljnivå (och här är det jag som ger utlopp för en högst subjektiv åsikt). Jag uppfattar det som att serien i stort tar liksom ett väldigt allvarligt anslag eller hur man ska säga; det är på riktigt och insatserna är på allvar (och jag tycker det görs bra) och då bryter det fiktionen (återigen för mig när man stoppar in komiska inslag, här i form av Jaskier. Blir så tradigt comic relief-grej.

Jag gillar lite sjysst comic relief. Tyckte inte det var något problem

Releasehästryttare
Medlem

Har sett ett avsnitt hittills och gillar det mesta.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av zevile:

Kan dock förstå att det kan vara svårt att hänga med i alla tidslinjer för tittare som inte läst böckerna! Jag får förklara för min flickvän ganska ofta vad som sker. Men inget fel att skapa en serie för fansen tycker jag!

Jag har läst The Last Wish, och jag fick ingen känsla av tidshopp där, varför jag blev förvånad när det skedde i serien. Såvitt jag minns nämns inte ens Ciri i boken och det är ju pga hennes inblandning som serien hoppar i tiden. Eller är jag fel ute och minns helt fel?

Medlem

Hade jag inte spelat witcher 2-3 (och älskat) så hade det blivit sågen. Tyckte inte strukturen med olika tidslinjer funkade i praktiken. Behövs nästan karaktärer som åldras tydligare, vilket förstås inte Geralt gör.

Medlem

Manuset är helt klart crap. Jag förstod det mesta, men inte allt (spelat alla spel samt läst "The Last Wish".
Om jag inte läst den och spelat spelen hade jag inte förstått någonting.
Sedan stör jag mig på att man typ aldrig fick se stadsbilder och att Dandelion hittade Geralt ute i skogen ett par gånger och pratade som om de bara stötte på varandra i staden.....Varför utspelade sig inte de scenerna i en stad eller på en taverna?

Medlem

Avsnitt 7 kan vara det rörigaste jag har varit med om. Ingen aning vilken tid allt är i eller vad som har hänt.

En hel del barnsjukdomar som jag hoppas fixas till säsong 2. Om serien nu är så populär bland tittare som Netflix visade måste väl en säsong till vara garanterad? Eller har det redan bekräftats?

Releasehästryttare

Haha, Frog Leap Studios gjorde en tolkning på "låten" och det låter .. ja se själva

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

@Thane: Säsong 2 har redan bekräftats.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag har läst The Last Wish, och jag fick ingen känsla av tidshopp där, varför jag blev förvånad när det skedde i serien. Såvitt jag minns nämns inte ens Ciri i boken och det är ju pga hennes inblandning som serien hoppar i tiden. Eller är jag fel ute och minns helt fel?

Nej Ciri har dom lagt till, mest skulle jag tro för att ha en röd linje i serien. Första boken är bara olika berättelser från Geralts äventyr utan sammanhang.

Medlem

Sett hela säsong 1 nu och är inte lika imponerad som jag var efter 1-3 avsnitt. Det bästa var väl Geralt och hans jakter, resten var lite.. blandat. Mycket konstiga justeringar från böckerna, men hoppas på säsong 2!

Medlem

Jag har, som jag skrev i en annan tråd om ämnet varken läst böckerna, eller spelat spelen, fast jag har ettan.

I mina ögon så var serien det bästa jag har sett i år (och möjligen även förra året) .

Ja, det syntes ibland att budgeten inte var gigantisk. So what?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

12
Skriv svar