Hårdvaruinformation om Playstation 5 och Xbox Series X kan ha läckt

Medlem
Skrivet av NuZ:

Va? Är väl samma sak? Du kan ju även gå rabatt på spel för vissa samlade achivements. Trophies är ju bara trophies så att säga. Gamerscorr är en tävling med toplista bland vänner. Sen gränssnittet är ju istortsett lika nu med senaste uppdateringen. Men som du sa en smaksak. Jag har båda konsolerna men störs av att ps4an inte har bakåtkompatibilitet så jag måste betala för en remaster från bara förra generationen. När man spelat de singelplayer spel som finns så går jag tillbaka till PC eller Xboxet och jagar achivements i Steam eller Xbox

Diggar mer att jobba mot en platinum som du måste ha klarat allt annat för att kunna få, tycker det ger mer insitament till att klara spelen 100%. Föredrar även så som playstation visar din level med de 4 olika trofeererna över en gamescore, men smaken är som baken.

Medlem

Känns som att Microsoft borde sluta släppa "exklusiva" spel till både PC och Xbox. De borde göra som Sony och endast släppa spelen till Xbox, annars kommer ingen att köpa konsolen.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Känns som att Microsoft borde sluta släppa "exklusiva" spel till både PC och Xbox. De borde göra som Sony och endast släppa spelen till Xbox, annars kommer ingen att köpa konsolen.

Nu har redan Microsoft köpt grisen i säcken. Men de borde ha dubbeldippat. Alltså typ släppt Gears 5 på Xbox One. 60 dagar senare släppt på Game Pass. 30 dagar efter det släppt på Steam och Win10Store. Nu har dem garanterat gått mellan 50-100 miljoner dollar back på Gears 5. Om dem hade gjort så som föreslagits hade dem fått in försäljningen. Sedan subscribtion pengar sedan resten från Steam.

Sedan så är det fel att alla spel går till PC från Xbox och inga kommer från PC till Xbox.

Medlem

Så 9 v 12. För mig, som är en Xbox konsol ägare sedan start 2001, är det Xbox Series som gäller. Innan avtäckningen var det PS5 jag lutade mot. Men än så länge har jag inget mera lust att köpa en Series för jag har One X. Den kommer att räcka med 2 till 3 år till.

Medlem

Ska bli intressant att se vad konsolerna kommer kosta. 12Tflops Xbox lär bli dyrt. Men även PS5 blir nog dyrare än PS4 var när den släpptes med tanke på NVMe, 8core Zen 2, krav på bättre kylare och nätagg + kanske extra raytraceing hårdvara.

Jag gissar på minst 499$-599$ för PS5 och 599-799$ för Xbox. Alternativet är om de säljer på förlust, men svårt att se dem pressa ner priserna allt för mycket.

Medlem

Ser fram emot nästa generation även om jag till 90% spelar på PC så kommer det onekligen betyda ett kliva framåt för alla.

NuZ
Testpilot

Mycket troligt att Xbox kommer bli en hel del kraftigare. De fått smak för de med One X. Sedan alla bra och erkända studios de köpt kommer leverera bra spel på Xbox unified platform. Men blir båda konsolerna för båda konsolerna kostar hälften av att uppgradera dumburkens 1080ti här hemma och barnen uppskattar konsolerna här hemma mer än PC. Men ärligt med en ”rackarns” push i goodwill från gamepass samt nya studios osv. Så tror jag det är svårt att Microsoft skulle förlora igen. Går ju varannan enligt sed.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Kollar man tillbaka på One x vs pro-fighten så har dom flesta spel som släppts till båda konsolerna bättre betyg på Xbox pga prestandaförsprånget som ofta gav 4K native på Xbox och stabilare fps, och adaptiv upplösning på Ps4 och sämre Fsp, så visst finns det en vinst i att från början ha mer prestanda. levererar dom också spelen nu så kanske matchen blir jämnare.

För min del så har inte prestandan i One x varit något problem, alla spel rullar på riktigt bra, det är snarare laddningstiderna som är det stora problemet med både Xbox och ps4, men det kommer ju båda förhoppningsvis råda bot på nu.

Ambassadör
Xbox

Jag tror att man ska ta alla läckor med en nypa salt. Förhoppningsvis blir båda konsolerna likvärdiga i prestanda med en massa trevliga spel från båda håll som kompletterar varandra fint.

Nästa generation kommer att bli något i hästväg för oss som älskar spel!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Kommer inte Microsoft ha samma pris för sin värsting som PS5 kommer kosta? De kan ju utan problem ta smällen ekonomiskt och då får de säkert över de som är tveksamma vilken de ska köpa. Har man dock en hyfsad PC och Microsoft fortsätter släppa allt där så förlorar den sitt syfte. Men hade man fått valt helt hade alla konsolspel släppts till PC.

Tror du underskattar oss som vill spela på konsol, jag tror att vi trots allt är fler än man tror, jag vill dock likt dig att att alla konsolspel släpps till PC. Jag hoppas på mer crossplay mellan konsolerna nästa generation :D.
EDIT: Jag la till och ändrade lite i min post 12:48 idag, så folk vet.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag tror att man ska ta alla läckor med en nypa salt. Förhoppningsvis blir båda konsolerna likvärdiga i prestanda med en massa trevliga spel från båda håll som kompletterar varandra fint.

Nästa generation kommer att bli något i hästväg för oss som älskar spel!

Absolut. Jag citera dig för jag älskar din uppdatering kring xbox/spel och för att jag håller med. Ha ett gott nytt år

Medlem

Hoppas på fler play anywhere titlar från Microsoft samt fler titlar med crossave. Väldigt bekväm funktion om man har PC och konsol på olika ställen.
Ska bli intressant att se hur Playstation Now och xcloud utvecklas (invecklas) också.

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Tror du underskattar oss som vill spela på konsol, jag tror att vi trots allt är fler än man tror, jag vill dock likt dig att att alla konsolspel släpps till PC. Jag hoppas på mer crossplay mellan konsolerna nästa generation :D.
EDIT: Jag la till och ändrade lite i min post 12:48 idag, så folk vet.

Jag spelar det mesta på konsol men skönt att välja ibland när inte konsolerna räcker till. Har alla konsoler men känns skönt att spara in x antal tusen på en Xbox denna gång.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av YmerXE:

Absolut. Jag citera dig för jag älskar din uppdatering kring xbox/spel och för att jag håller med. Ha ett gott nytt år

Kul att höra, det blir mer av den varan snart när allt drar igång igen. Gott nytt år!


signatur

Jump in.

Inaktiv

Jag har alltid kört Nintendo och Microsoft då de alltid har haft spel som mer har tilltalat mig, men nu när jag har börjat spela på Stadia istället som i princip ersätter både en speldator och konsol så vet jag itne hur jag kommer göra inför nästa konsolgeneration.

Får se om VR-stöd kommer till Stadia med för det lär nästan bli spiken i kistan för konsoler för min del.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Kul att höra, det blir mer av den varan snart när allt drar igång igen. Gott nytt år!

Du som har koll på Xbox, finns det något som hintar om att man kan köra vanligt Windows OS på Series X? Då hade ju även ett högre pris kunnat rättfärdigats om man även kunde nyttja konsolen som en vanlig PC.

Kan förstå varför de inte brytt sig om detta innan med tanke på Jaguar APUn och de fortfarande hade konsol exklusiva titlar. Men nu finns ju typ alla Xbox titlar på PC ändå och en APU på Zen 2 & Navi borde väl fungera utmärkt även på en PC.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Sapiens:

Du som har koll på Xbox, finns det något som hintar om att man kan köra vanligt Windows OS på Series X? Då hade ju även ett högre pris kunnat rättfärdigats om man även kunde nyttja konsolen som en vanlig PC.

Kan förstå varför de inte brytt sig om detta innan med tanke på Jaguar APUn och de fortfarande hade konsol exklusiva titlar. Men nu finns ju typ alla Xbox titlar på PC ändå och en APU på Zen 2 & Navi borde väl fungera utmärkt även på en PC.

Det pratas och ryktas så klart men det finns inget konkret vad jag vet mer än spekulationer. Det skulle ju dock vara helt logiskt då linjerna mellan Xbox-konsol och PC allt mer suddas ut med saker som GameCore, Play Anywhere, m+kb-support på konsol, Xbox Game Bar på PC, gemensamma saves, cross play etc. Spelar man på både Xbox och PC i nuläget så är det ju en i det närmaste sömlös upplevelse att gå från den ena till den andra. Vi har också Xbox Game Pass Ultimate som kopplar ihop båda. Jag misstänker också att Xbox Live Gold-kravet för MP på konsol kommer att försvinna som ytterligare ett steg i den riktningen.

Det ska bli väldigt intressant att se hur OS ser ut på nästa Xbox, jag är osäker på om MS vill göra den till en fullfjädrad PC men jag kan absolut se det gå åt det hållet. Kanske en separat Series? Precis som du säger så är ju hårdvaran inget hinder längre.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Tronic:

Kommer man kunna spela sina digitala ps4 spel med ps5?

Ja, det är tanken.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Det blir nog PC + PS5 som vanligt.
Har man PC behöver man inte en Xbox och kompletterar man med en PS5:a så har man tillgång till nästan alla spel, och för mig så har Playstation bättre exklusiva spel än Xbox, de jag är intresserad av är TLOU serien, Uncharted och God of War.

De få spel som inte kommer till varken PS5 eller PC kan jag vara utan.

De få spel som inte kommer till PC kan jag vara utan.

Det sagt så tycker jag det är bra att spel släpps på så många plattformar som möjligt. Trist när företagen vill konstgjort låsa in oss kunder på ett begränsat sätt. Dock så ser jag en stor ändring det senaste; Inte bara Microsoft som har börjat med att bli bättre på att släppa mer för PC, men även Sony har börjat att gå i den riktningen. Mycket positivt!

I övrigt så ser bägge konsolerna ut att bli riktigt bra och intressanta. Ser fram emot de!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Jag föredrar verkligen xboxens gränssnitt kontra ps4ans. Detta har inte med gränssnittet att göra, men när jag går in på ett spels sida på ps4an och lägger till ett spel i kundkorgen så går jag tillbaka med O knappen och ändar upp i början av listan, vilket kan bli besvärligt när man vill kolla/köpa fler spel.

Tycker att gamepass är grymt, min vän som lånar min xbox one slim betalade 10kr för 3 månader, vilket innebär att vi kan köra Gears 5, Masterchief collection m.m. Tyvärr verkar inte playstation store ha sådana rabatter. Achievements är i mina ögon mycket roligare att samla än trophies men det är ju trots allt en smaksak.
EDIT: Ändrade min post för att göra det mer lättläst/bekvämt att läsa.

Jo, Gamepass är det överlägset bästa ratioen gällande att ha så grymt mycket kvalitetsspel/krona. Överlägset.

Är helt klart spelvärldens "Netflix" eller "Spotify" (fast kanske tom. ännu mer överlägsna). Content is king.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Kommer inte Microsoft ha samma pris för sin värsting som PS5 kommer kosta? De kan ju utan problem ta smällen ekonomiskt och då får de säkert över de som är tveksamma vilken de ska köpa. Har man dock en hyfsad PC och Microsoft fortsätter släppa allt där så förlorar den sitt syfte. Men hade man fått valt helt hade alla konsolspel släppts till PC.

Jag ser helt klart en tendens att allt fler titlar även släpps till PC/Windows. Vilket är mycket positivt att man inte behöver vara inlåst till en enda spelplattform.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Känns som att Microsoft borde sluta släppa "exklusiva" spel till både PC och Xbox. De borde göra som Sony och endast släppa spelen till Xbox, annars kommer ingen att köpa konsolen.

Jag tycker tvärt om; att det skall släppa alla spel för så många plattformar som möjligt, och sedan låta oss kunder ha största valfrihet att spela på vilka maskiner vi vill (tycker det är helt suveränt när jag kan spela ett spel på XB i en soffa, och senare sätta mig vid ett skrivbord och spela samma spel på PC).

Inlåsningar till en enda plattform känns bara trist och gammaldags.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Hoppas på fler play anywhere titlar från Microsoft samt fler titlar med crossave. Väldigt bekväm funktion om man har PC och konsol på olika ställen.

Kan enbart instämma 100%!

Suverän funktion och fördel tycker jag.

Skrivet av Lauchen:

Ska bli intressant att se hur Playstation Now och xcloud utvecklas (invecklas) också.

Jo, det kommer att bli mycket intressant. Tror Google kommer få tuff konkurrens från etablerade spelare som Sony och Microsoft här. Kommer inte att bli någon lätt resa för de med Stadia.

Sedan skall de bli intressant att se hur Sony svarar på Game Pass. Kommer bli avgörande.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Du som har koll på Xbox, finns det något som hintar om att man kan köra vanligt Windows OS på Series X? Då hade ju även ett högre pris kunnat rättfärdigats om man även kunde nyttja konsolen som en vanlig PC.

Finns inte en chans i världen att det kommer gå. Kan garantera det 100%.

Vill du ha en PC; köp en PC. (och vill du ha en konsol; köp en konsol.)

Det närmaste som någon kommit det var när Sony släppte Linux för PS3 under några år (tills att de tog bort den möjligheten några år och uppdateringar senare). Men det kommer inte att hända igen.

Däremot så tror jag att vi kommer få se allt fler spel som släpps på både konsol och PC, så vill du spela på PC så ser framtiden mycket ljus ut.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Finns inte en chans i världen att det kommer gå. Kan garantera det 100%.

Vill du ha en PC; köp en PC. (och vill du ha en konsol; köp en konsol.)

Det närmaste som någon kommit det var när Sony släppte Linux för PS3 under några år (tills att de tog bort den möjligheten några år och uppdateringar senare). Men det kommer inte att hända igen.

Däremot så tror jag att vi kommer få se allt fler spel som släpps på både konsol och PC, så vill du spela på PC så ser framtiden mycket ljus ut.

Mja en ska aldrig säga aldrig ;). Xbox kommer ändå till slut bli mer och mer en tjänst i framtiden, det är ett faktum. Molnbaserade tjänster kommer ta över stora massan, tror jag läste någonstans att Microsoft eller Sony redan nu antyder nästa generations high-end konsoler som mer niche produkter.

Utöver lite extra jobb med drivrutiner och dylikt, ser jag egentligen inga nackdelar för Microsoft att låta Series X även fungera som en PC, typ som en dator med två OS.

Får man det att fungera borde ju kunna bli ett utmärkt alternativ för de som vill ha speldator och konsol, samt även enklare att rättfärdiga ett lite högre pris som 12Tflops versionen troligtvis kommer få.

En PC har man ju även mer nytta av generellt. Tycker jag ofta läst och hört om personer som bara låter sin konsol stå och damma.

Öppnar Microsoft upp för PC användning ökar ju potentialla kundbasen enormt. PS4 må ha sålts över 100miljoner ex, men det är fortfarande inte så mycket jämnfört med totala andelen PC användare. Även enbart räknat PC spelare finns väl någonstans 50-100miljoner LoL-spelare, tror World of Tanks har liknande PC-siffror, så även Fortnite osv.

Med PC marknaden skulle de mycket snabbare kunna få upp sina försäljnings siffror, vilket är avgörande för vilken konsol tredje partutgivarna och -utvecklarna främst satsar på senare.

Medlem

Nackdelen med gamepass är att man inte vet när spelen försvinner. Har man spelat 100 tim av ett spel så försvinner det helt plötsligt. Borde finnas en indikator som börjar räkna ner när det är 60 dagar kvar innan spelet försvinner. Enda garantin är ju att Microsoft har sina spel där hela tiden.

Medlem

Jag tror dom brukar förvarna lite minst en vecka eller två i förväg, "sista chansen" och liknande. Men Sony gör detta mycket bättre, tror det står tydliga datum när det försvinner. Om jag inte misstar mig.

Skrivet av svartlock:

Väldigt märkligt, förstår att det blir svårt att jämföra när en generell term inte längre behandlas som generell.
Ungefär som att en kilometer skulle vara längre i Sverige än en kilometer i Danmark.

Fast är inte Danmark mindre och mer tät? Då känns det som att en kilometer är kortare i Danmark än i Sverige :). PS3 hade verkligen den mest intressanta hårdvaran, så man kan förstå bc problematiken. F@H var väl grymt på PS3?

12
Skriv svar