Hårdvaruinformation om Playstation 5 och Xbox Series X kan ha läckt

Robot
Hårdvaruinformation om Playstation 5 och Xbox Series X kan ha läckt

Uppgifterna ska givetvis tas med en nypa salt, men next gen verkar ha rejält under huven.

#Playstation-5, #Teraflops, #Xbox-series-X


Avstängd

Sony smartast som alltid. Dom vann ju denna generations konsolkrig rätt överlägset trots sämre konsoler. Bättre att sälja till ett lägre pris + leverera bättre spel. Kommer troligen se likadant ut nästa generation.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av breahl:

Sony smartast som alltid. Dom vann ju denna generations konsolkrig rätt överlägset trots sämre konsoler. Bättre att sälja till ett lägre pris + leverera bättre spel. Kommer troligen se likadant ut nästa generation.

Tycker man ska se längre fram, Xbox behöver mer spel.

Dock brukar billigare konsoler säljas bättre med tanke på Xbox 360/ps3 eran.

Dock är jag varken Fanboy i någon av konsoler brukar oftast oftast ha bägge konsoler.

Medlem
Skrivet av breahl:

Sony smartast som alltid. Dom vann ju denna generations konsolkrig rätt överlägset trots sämre konsoler.

Nu var ju förvisso original ps4 bättre än xbox one, rent prestandamässigt. Med viss marginal dessutom.
I och med one x vs pro så var det dock tvärt om.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av breahl:

Sony smartast som alltid. Dom vann ju denna generations konsolkrig rätt överlägset trots sämre konsoler. Bättre att sälja till ett lägre pris + leverera bättre spel. Kommer troligen se likadant ut nästa generation.

Vet inte om det med att leverera bättre spel kommer att vara sant med tanke på hur många spel studios som microsoft har köpt upp. Hur som helst, jag kommer att köpa Xboxen först och sedan PS5 om backwards compability verkligen är där. Tycker att Sony förlorade den kampen denna generation. Hoppas också på en mer högupplöst vr, efter att jag fick mitt ps4 pro och vr kit igår, så vill jag verkligen att vr satsas på. Skulle vara grymt.

Medlem

Kommer man kunna spela sina digitala ps4 spel med ps5?


signatur

🐖💨💩

Medlem
Skrivet av YmerXE:

Vet inte om det med att leverera bättre spel kommer att vara sant med tanke på hur många spel studios som microsoft har köpt upp. Hur som helst, jag kommer att köpa Xboxen först och sedan PS5 om backwards compability verkligen är där. Tycker att Sony förlorade den kampen denna generation. Hoppas också på en mer högupplöst vr, efter att jag fick mitt ps4 pro och vr kit igår, så vill jag verkligen att vr satsas på. Skulle vara grymt.

Precis. Skönt att ha en möjlighet att spela gamla spel. Jag kan dock bara minnas att jag använde den 2 korta tillfällen på min Xbox.
Anledningen till att det inte gick på ps4an var väl ps3ans annorlunda arkitektur som var väldigt speciell. 5an kommer garanterat ha stöd för ps4 spel.
Annars kommer en liten funktion som nästan ingen använder bli deras fall 🙃

Medlem
Skrivet av Tronic:

Kommer man kunna spela sina digitala ps4 spel med ps5?

skulle tro det ja, dom skulle skjuta sig i foten annars.

Medlem

"DF påpekar dock att en Navi-teraflop levererar bättre prestanda än en GCN-teraflop, vilket försvårar jämförelsen."

Är inte en teraflop alltid en teraflop?
Trodde det var en generell term för beräkningskapacitet oberoende av hårdvara.

Skribent
Skrivet av svartlock:

"DF påpekar dock att en Navi-teraflop levererar bättre prestanda än en GCN-teraflop, vilket försvårar jämförelsen."

Är inte en teraflop alltid en teraflop?
Trodde det var en generell term för beräkningskapacitet oberoende av hårdvara.

Tydligen inte. De har en genomgång av hur de resonerar här.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Tydligen inte. De har en genomgång av hur de resonerar här.

Väldigt märkligt, förstår att det blir svårt att jämföra när en generell term inte längre behandlas som generell.
Ungefär som att en kilometer skulle vara längre i Sverige än en kilometer i Danmark.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

skulle tro det ja, dom skulle skjuta sig i foten annars.

Hoppas det.


signatur

🐖💨💩

Medlem

Köpte x1 vid lanseringen och var ganska nöjd tills jag införskaffade en ps4 2015 och började jaga trophies & platinums. Subjektivt men överlägset achivement-system över gscore om du frågar mig.

När jag hade ps3an var de för enskilda grymma spel, främst mgs4 & tlou, men ps4an har ju överlägset haft bäst exklusiviteter om man gillar single player, något jag själv börjat lira mkt mer på konsoll senare år. (Annars mest mp pc förutom stora titlar)

Både ps3ans och ps4ans gränssnitt har också tilltalat mig mer, stilrent och snyggt istället för kladdigt.

360n vann ju mot ps3an mycket pga att den var mer prisvärd, men denna generation tycker jag ps4an vann utan större problem.

Blir ps5 till en början med!

Medlem

Det blir nog PC + PS5 som vanligt.
Har man PC behöver man inte en Xbox och kompletterar man med en PS5:a så har man tillgång till nästan alla spel, och för mig så har Playstation bättre exklusiva spel än Xbox, de jag är intresserad av är TLOU serien, Uncharted och God of War.

De få spel som inte kommer till varken PS5 eller PC kan jag vara utan.

Medlem
Skrivet av breahl:

Sony smartast som alltid. Dom vann ju denna generations konsolkrig rätt överlägset trots sämre konsoler. Bättre att sälja till ett lägre pris + leverera bättre spel. Kommer troligen se likadant ut nästa generation.

PS4:an presterade mycket bättre och var 1000kr billigare, och de hade bra spel som grädde på moset. Nästa generation kommer de få det betydligt svårare då Microsoft äntligen har insett vikten i att ha first-party exclusives. Det var inte förrän Microsoft släppte One X och lanserade Game Pass som Xbox blev en intressant plattform. Sony lär fortfarande leverera de bästa exklusiva spelen nästa generation, men Series X kommer utan tvekan vara den bästa konsolen för alla multiplattformspel. Med andra ord ska man ha båda

Medlem

Utan spel så spelar det ingen roll om man har den starkaste konsolen. Denna gång får de vara utan mina pengar. PC och PS5 it is.

Medlem

@svartlock: Min bästa gissning är att det är främst instruktionsuppsättningen som gör skillnaden trots ett identiskt FLOPS-värde. Däremot kan man ju tycka att man borde ha potentiella SIMD-optimeringar i åtanke om man ska jämföra olika processorer eller GPU:er på ett rättvist sätt i dagsläget, förutsatt att man inte redan gör det. Om någon har mer expertis inom ämnet får denne gärna rätta mig om jag har fel.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

@svartlock: Det är också möjligt att de endast jämför FLOPS-värdet och utesluter att studera "FLOPS per cykel", vilket kan också innefatta flyttal av varierande precision (FP16, FP32, FP64 osv.). Närvaro av äldre eller nyare SIMD-tillägg kan ju spela en viss roll I hur många flyttalsvärden beräknas inom en cykel. Återigen, jag är inte en expert så någon får gärna korrigera där det behövs.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

eld
Medlem
Skrivet av svartlock:

Väldigt märkligt, förstår att det blir svårt att jämföra när en generell term inte längre behandlas som generell.
Ungefär som att en kilometer skulle vara längre i Sverige än en kilometer i Danmark.

En bil är alltid snabbare än en människa till exempel, om man rent av räknar km/h mot km/h, men ändrar man terrängen så kan människan helt plötsligt vara snabbare.

Flops används för att beskriva hur snabb en processor är på en väldigt vanlig typ av uträkning, men problemet med den jämförelsen är att gpu's gör mycket andra saker också.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Precis. Skönt att ha en möjlighet att spela gamla spel. Jag kan dock bara minnas att jag använde den 2 korta tillfällen på min Xbox.
Anledningen till att det inte gick på ps4an var väl ps3ans annorlunda arkitektur som var väldigt speciell. 5an kommer garanterat ha stöd för ps4 spel.
Annars kommer en liten funktion som nästan ingen använder bli deras fall 🙃

Jag älskar xboxs bc spel, skaffade Black xbox original (gud, så dumma namn ms har på sina konsoler) spel och just nyligen skaffade jag bully till xboxen. Mm, ps3an hade verkligen en fascinerande och komplicerad arkitektur, så det är förståeligt att deras bc katalog inte är lika stor som xboxens. Har för mig att den var grym på folding at home enligt artiklar? Hur som helst hoppas jag att båda kommer att erbjuda en grym spel upplevelse. Denna generation har ps4 verkligen bäst exklusiva. Installerar just nu Horizon Zero Dawn. Ska bli trevligt att bita tänderna i.
btw Bojkott, gillar din jul utstyrsel
Det är synd att Max Payne 3 inte fick bc på xboxen, älskar det spelet. Men lyckligtvis kan man köra det på sin laptop även om "grafikkortet" bara är mx150.

Medlem

Prestanda på en konsol intresserar mig faktiskt inte det minsta. Detta trots att det intresserar mig i hög grad när det gäller PC. Jag har två dyrare gaming PCs som jag byggt själv på samma bord här för att kunna dualboxa i spel. Men konsoler? Där är det spelutbudet som styr helt och hållet för min del.

Jag är skitnöjd med 3DS, PSvita och Switch, trots att de är svagare konsoler. De har nämligen mycket bra spelutbud som man inte hittar någon annanstans. Förr köpte jag alltid Xbox och PS för att helgardera mig när det gäller spelutbud. Men när Microsoft började med sin Windows unified platform, som de på senare tid döpt om till Xbox unified platform, så betydde det att alla spel som betydde något från Microsoft lägret ändå kommer till den överlägsna PC plattformen. Så rådande generation så blev det ingen Xbox, det behövdes aldrig utan skulle vara en onödig utgift. Det blev bara en PS4. Japanska spelhus övergav även nästan uteslutande utgivning på Xbox, med få undantag så som From software, så gillar man spel från Orienten så gör det valet ännu lättare, det är PS man måste ha.

Det lär bli samma sak nästa generation. PC är vida överlägset Xbox X och kommer köra alla spel av betydelse från det lägret överlägset jämfört med att äga deras konsol. Så den konsol jag kommer köpa blir PS5 för att komma åt det som av allt att döma blir det överlägsna spelutbudet även denna gång.

NuZ
Testpilot
Skrivet av heady89:

Köpte x1 vid lanseringen och var ganska nöjd tills jag införskaffade en ps4 2015 och började jaga trophies & platinums. Subjektivt men överlägset achivement-system över gscore om du frågar mig.

När jag hade ps3an var de för enskilda grymma spel, främst mgs4 & tlou, men ps4an har ju överlägset haft bäst exklusiviteter om man gillar single player, något jag själv börjat lira mkt mer på konsoll senare år. (Annars mest mp pc förutom stora titlar)

Både ps3ans och ps4ans gränssnitt har också tilltalat mig mer, stilrent och snyggt istället för kladdigt.

360n vann ju mot ps3an mycket pga att den var mer prisvärd, men denna generation tycker jag ps4an vann utan större problem.

Blir ps5 till en början med!

Va? Är väl samma sak? Du kan ju även gå rabatt på spel för vissa samlade achivements. Trophies är ju bara trophies så att säga. Gamerscorr är en tävling med toplista bland vänner. Sen gränssnittet är ju istortsett lika nu med senaste uppdateringen. Men som du sa en smaksak. Jag har båda konsolerna men störs av att ps4an inte har bakåtkompatibilitet så jag måste betala för en remaster från bara förra generationen. När man spelat de singelplayer spel som finns så går jag tillbaka till PC eller Xboxet och jagar achivements i Steam eller Xbox


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Tronic:

Kommer man kunna spela sina digitala ps4 spel med ps5?

Följdfrågan måste ju då bli om man kan spela dem analoga?

Medlem

Jag föredrar verkligen xboxens gränssnitt kontra ps4ans. Detta har inte med gränssnittet att göra, men när jag går in på ett spels sida på ps4an och lägger till ett spel i kundkorgen så går jag tillbaka med O knappen och ändar upp i början av listan, vilket kan bli besvärligt när man vill kolla/köpa fler spel.

Tycker att gamepass är grymt, min vän som lånar min xbox one slim betalade 10kr för 3 månader, vilket innebär att vi kan köra Gears 5, Masterchief collection m.m. Tyvärr verkar inte playstation store ha sådana rabatter. Achievements är i mina ögon mycket roligare att samla än trophies men det är ju trots allt en smaksak.
EDIT: Ändrade min post för att göra det mer lättläst/bekvämt att läsa.

Medlem

Om ovanstående stämmer tror jag att Sony gör det smartaste draget om de kan hålla priset nere och under Xboxen.
Även om Xbox Series X blir en kraftfullare maskin kommer spel som släpps till båda konsollerna att se identiska ut ändå eller med väldigt liten marginell skillnad. Därav får man antagligen samma spel för ett lägre pris med Sony. Plus att Sony troligen kommer ha fortsatt bättre exklusiva titlar.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Kommer bli intressant detta! Pris eller prestanda? Med PS4 kammade Sony hem båda delarna, men lär inte bli så det här fallet. Om prestandan som skiljer mellan konsolerna är märkbar, men framgår inte på skärmen- tror jag Sony vinner denna gång. Oavsett har Microsoft en uppförsbacke att knyta nya kunder, medan Sony endast behöver spela sina kort rätt för att behålla den nuvarande spelarbasen.

Det är nog mycket därför Sony väljer att lansera TLoU2 och GoS till PS4 i slutet av konsolcykeln för att bygga lite goodwill inför nästkommande generation. Alla de som införskaffar spelen kan räkna med prestandaförbättringar på PS5 vilket nog kan vara tillräckligt med krimskrams för att övertyga att stanna på plattformen.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Kommer bli intressant detta! Pris eller prestanda? Med PS4 kammade Sony hem båda delarna, men lär inte bli så det här fallet. Om prestandan som skiljer mellan konsolerna är märkbar, men framgår inte på skärmen- tror jag Sony vinner denna gång. Oavsett har Microsoft en uppförsbacke att knyta nya kunder, medan Sony endast behöver spela sina kort rätt för att behålla den nuvarande spelarbasen.

Det är nog mycket därför Sony väljer att lansera TLoU2 och GoS till PS4 i slutet av konsolcykeln för att bygga lite goodwill inför nästkommande generation. Alla de som införskaffar spelen kan räkna med prestandaförbättringar på PS5 vilket nog kan vara tillräckligt med krimskrams för att övertyga att stanna på plattformen.

Jag är nöjd om spelen drivs i 1440p. Väldigt intressant om man kommer nyttja en boost funktion likt senaste amd adrenalin uppdateringen för att kräma ur mer fps.

Medlem

Jag hoppas att båda konsolerna som kommer kan köra 4k skivor. Jag njuter väldigt av min xbox one x och det faktum att man kan köra 4k skivor (John Wick 2-3, och mer filmer som man har i 4k). Jag hoppas verkligen på mer crossplay nästa generation, desto fler man kan spela med, desto färre väntetider? Hoppas verkligen på mer fps nästa generation. Laddade ner world war z via gamepass och det är väldigt hackigt.

Medlem
Skrivet av svartlock:

Väldigt märkligt, förstår att det blir svårt att jämföra när en generell term inte längre behandlas som generell.
Ungefär som att en kilometer skulle vara längre i Sverige än en kilometer i Danmark.

Det handlar mer om att termen Terraflops inte visar hur mycket snabbare Navi är jämfört med tidigare GCN kretsar. Med Xbone, PS4 och Stadia så är det samma grafikarkitektur och då är det lätt att jamföra prestanda med hur många Terraflops konsolen har. Får vi en ny konsol som är dubbelt så snabb än säg Xbone X som ligger på 6 Terraflops så kanske den nya konsolen endast har 9 Terraflops då rå flyttalsdatabehandlingskapacitet inte är det enda som påverkar prestandan. Det blir svårt att sälja in att en konsol är dubbelt så bra med endast en +50% ökning av terraflopsen.

Medlem

Kommer inte Microsoft ha samma pris för sin värsting som PS5 kommer kosta? De kan ju utan problem ta smällen ekonomiskt och då får de säkert över de som är tveksamma vilken de ska köpa. Har man dock en hyfsad PC och Microsoft fortsätter släppa allt där så förlorar den sitt syfte. Men hade man fått valt helt hade alla konsolspel släppts till PC.

12
Skriv svar