När har man "klarat ut" ett spel?

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag skrev just åt dig hur man lätt och slätt kan diskutera det ändå. Om du har haft problem med en grotta, berätta varför den var svår för dig. Den andra personen, om den då använt diverse verktyg för att ta sig igenom, kommer givetvis inte känna samma sak, men då har ju den människan annat den kan berätta istället. Den människan i det exemplet spelar inte för utmaningen utan för att ha kul.

Liknande konversationer har jag dagligen med kollegor som inte spelar spel och om ämnen som inte är spelrelaterade alls.

Du trycker för ditt eget synsätt på spel som att det är någon form av sanning. Personligen har jag "fuskat" i bland annat Ni No Kuni II och Kingdom of Amalur just för att spelen var för enkla för at det inte fanns något genuint sätt att göra det svårare på. Vill jag ha det svårare får jag fixa det och kul, på samma sätt som någon kanske skulle valt att slänga på ett god mode och ha kul. Du kan inte bestämma och borde inte ha åsikter om hur andra ska spela sina spel. Jag är väldigt förvånad över att du inte verkar tycka att folk ska få anpassa sin upplevelse om de vill.

Vissa anser att köra automat med sin bil är fel då det inte ger den "genuina känslan" som att köra med växellåda. Ska vi personer som gillar växellåda trycka ned folk och säga "ni kör fel" om de har automat, alternativt "antar ni utmaningen med att köra bil ska ni göra det rätt"? Märker du inte hur dumt det låter? Jag är ingen rally-expert, men jag skulle inte vara förvånad om många rallyn praktiskt taget kräver att man har växellådan för att det är en del av skickligheten för många med att köra bil. Ska då de som har bilar som kör automat inte få ha kul med ett eget uppsatt race om de vill?

Nu är street-racing förbjudet och folk som har växellåda lär säkert inte vara intresserade av att tävla ändå i det stora hela, men du förstår förhoppningsvis vad jag vill få sagt. Byt ut så det passar spel så har vi exakt samma situation vi snackar om precis nu.

Bara för att du tycker det så gör inte andra det. Klart man kan bara intresserad av ett spel, spela och ha kul, men inte anse det vara en prestation. Alla tävlar inte, alla ser inte heller spel som något annat än en hobby som de bara har kul med.

Och är gör du igen samma misstag. Det är en utmaning för dig, men det betyder inte på något sätt att alla andra vill att det ska vara utmanande, utan de vill ha kul istället. Jag gillar League of Legends otroligt mycket och några år tillbaka när jag inte hade jobb, gillade jag att spela rankade matcher för att bli bättre, och visa mig vara bäst. Det var min anledning till att ens spela spelet.

League of Legends har diverse "fun modes" som större delen av mina vänner tyckte om att spela istället. De gillade inte stressen med att spela ranked och vara bäst hela tiden. De ville bara spela och ha kul, oberoende om de vann, förlorade, dödade eller blev dödad hela tiden. Just då förstod jag inte (precis som du just nu) varför de inte ville utmana sig själva, men överlag så spelar det ju ingen roll. Jag har mitt sätt att spela spelet, och de har sitt. Precis som att vissa vill använda regelrätta fusk, spara när de vill och du vill inte.

Intressant att du säger "det kändes som fusk". Vissa känner inte så, antingen för att det är en del av spelet, eller för att de bara tycker om att hoppa in, skjuta lite fiender och inte bry sig något mer.

Nu går vi bara runt i cirklar här, men kort och gott finns det egentligen bara ett rätt svar på hela den här frågan i mitt tycke, vilket också är mitt sista inlägg gällande det här i tråden:

Om du och Mike vill spela spel för utmaningen och inte använda er av funktioner eller annat som anses i era ögon vara "fusk" så får ni göra det. Vissa (mig och dig inkluderat) spelar för utmaningen, att få kämpa och att man känner sig duktig när man klarat ett svårt spel. Andra känner inte så. En mängd människor vill bara ha kul, inget annat. De vill bara starta spelet, spränga fiender, eller spela på ett sådant sätt så de känner att de har kul med spelet. Om det då är ordagrant att fuska med koder, fuskspara innan en boss som inte har en sparpunkt där (ligger långt bak), eller annat får de också gör de. Har de klarat spelet på samma sätt som du har? Nej, givetvis inte, ni spelade spelet på olika sätt. De har dock spelat och klarat spelet.

Givetvis håller inte fusk och diverse funktioner om man ska tävla på något sätt, men då kommer vi tillbaka till hur du och jag väljer att spela våra spel. Vissa vill inte spela för att tävla, vissa gör det inte för utmaningen. Många vill bara ha kul och jag tycker det är fel att på något sätt får det låta som att vi har rätten att säga "Du har inte klarat ut det här spelet".

Om man inte ska ha åsikter om hur andra spelar sina spel, varför finns ens den här tråden? Vad vill du få fram? Jag kan ha åsikter mot folk som spelar FPS med handkontroll och diskutera det, diskutera om vilken plattform ett specifikt spel är bäst till, diskutera vilket spel som är bäst genom tiderna, om det är bäst att spela på emulator eller på riktig hårdvara, TN vs IPS, vs VA skärm, GeForce vs AMD, Intel vs AMD, Netflix vs Viaplay vs HBO, Epic vs Steam, PS4 vs Xbox o.s.v. Om vi inte ska diskutera och argumentera saker så faller idén med ett forum. I de allra flesta frågor finns inte rätt/fel, men ska man strypa diskussionen och säga att "jag har rätt, ni har fel. Slutdiskuterat!" så är man lite trångsynt tycker jag.

Vidare så har jag inte nämnt att man inte ska få spela sina spel hur man vill, så du behöver inte lägga ord i munnen på mig. Frågeställningen som du själv har ställt är "när har man klarat ett spel", att klara någonting betyder för mig att uppnå ett mål. Varse sig målet är att lyfta 100 kg, att springa 100 meter på under 10 sekunder, bygga ett bord, ta körkort, flytta hemifrån, skaffa ett jobb, komma in på en utbildning, bli miljonär o.s.v. så finns det en grundtanke och en sluttanke. Med ett spel så är rimligen målet att ta sig till slutet och vill man sedan göra det med fusk så gör det då, men då anser inte jag man kan säga att man har klarat spelet.

Att blanda in andra ämnen och jämföra med fusk i spel känns lite krystat men tycker du att manuell låda krävs för att få den rätta körkänslan då gör du det, jag kanske tycker annorlunda så kan vi diskutera saken, men det betyder inte att det måste finnas ett rätt och ett fel. Vill man sätta upp ett Rally med kravet att det ska vara automatlåda så gör man det, vill man ha med bilar med automat och manuell så kommer manuell låda vinna och bilar med automat kommer till slut inte vara med.

Självklart har jag full rätt att säga till någon att jag inte anser att den personen har klarat ut spelet om denne har fuskat, på samma sätt kan jag få mothugg då att denne anser sig visst har klarat spelet därför att... Och så är en diskussion igång som kan leda till någonting eller inte leda till någonting. Som jag skrev tidigare så är det sällan som det finns det ett klart rätt och ett klart fel och det är väldigt sällan som folk ändrar åsikt/uppfattning, så ur den aspekten kan det vara meningslöst att diskutera (som många brukar nämna när det är PC vs konsol diskussioner på G ) men är det ämnen man intresserad av så tycker jag oftast det är roligt. Eventuellt kommer man till någon form av mellanting och en förståelse för varandras synsätt och förhoppningsvis så är man inte ovänner trots att man har olika åsikter.

Jag tror alla på den här sidan är överens om att man inte fuskar i multiplayerspel men en sak jag kom att tänka på är FZs egna sommarutmaning, där man ska klara ut en massa spel. Är det ok att fuska sig igenom spel för att få en inteckning i utmaningen? Eller är det en situation där det räknas som tävling trots att det bara är singleplayer?

edit: Jag menar inte att du är trångsynt så ta inte åt dig, det är inte uppfattningen jag har om dig. Det var en generalisering och inte riktat åt någon speciell person.

Medlem

För mig är det helt enkelt när jag känner själv att jag är klar med det. Men annars så tycker jag att det är när man klatat igenom spelet på normal och inga dlc inräknade. Sen finns det såklart spel man inte kan klara som tex Apex GtaV online och RDR2 online mf. Visst är man nöjd med dom och inte vill spela dom mer så är man klar med dom. Men med det sagt så tycker jag att det ska finnas spel som tex Demon souls mf som ska vara "svåra". Och jag ogillar verkligen moddar och dataminers som enligt mig förstör spel upplevelsen. Dom kan tycka det är skoj men får jag en nyhet över att detta och detta är datamineat i dom här spelen eller råkar se en Youtube video om folk som flyger på kor i tex RDR2 så blir jag inte överdrivet glad. Jag suckar och tycker att dom förstör min illution av dom spelvärldar det handlar om.

Medlem

Det beror ju på vad det är för typ av spel. I helhet brukar jag se det som att man klarat ett spel när eftertexterna rullar, eller när man upplevt en berättelse från början till slut.

Sen kan jag inte se hur svårighetsgrad eller hjälpmedel kan spela någon roll.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skribent
Skrivet av keffkebab:

Yay, precis vad världen behöver inför nästa decennium, mer elitistiska åsikter. Det är skräp, oavsett sammanhang.

Hur menar du?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elitism

Vem säger att dennes åsikter är bättre än den andra? Vilka här i tråden ser ner på andra människor? En helt vanlig diskussion, som vilket ämne som helst.

Medlem

"Enligt han själv har man inte klarat ut ett spel om man gör det i samband med save states, en spola tillbaka-funktion"

Hur fan är det kontroversiellt ?

kontroversiellt betyder något som potentiellt strider mot politiska, samhälleliga, religiösa eller kulturella normer, värderingar, seder eller bruk.

Bara för han tycker man ej klarat ett spel om man använder save state eller guides eller fusk strider ju inte mot några normer. Det han är hans åskigt som ej strider mot någon norm eller värderingar ja kanske mot någons personlig vaddering att fuska igenom spel är okej.

jag anser man klarat ut ett spel när man ser end credits och man bör nå det utan fusk och save state. Save states är ju lite av ett fusk för du snabbt kan ta bort ditt misstag i stället för leva med det. Oj jag miste liv där, load state och vips är du tillbaka innan du dog och gör om så du slipper mista livet. Kunde lika väl slagit på evigt liv i så fall eller odödlig.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Om man inte ska ha åsikter om hur andra spelar sina spel, varför finns ens den här tråden? Vad vill du få fram? Jag kan ha åsikter mot folk som spelar FPS med handkontroll och diskutera det, diskutera om vilken plattform ett specifikt spel är bäst till, diskutera vilket spel som är bäst genom tiderna, om det är bäst att spela på emulator eller på riktig hårdvara, TN vs IPS, vs VA skärm, GeForce vs AMD, Intel vs AMD, Netflix vs Viaplay vs HBO, Epic vs Steam, PS4 vs Xbox o.s.v. Om vi inte ska diskutera och argumentera saker så faller idén med ett forum. I de allra flesta frågor finns inte rätt/fel, men ska man strypa diskussionen och säga att "jag har rätt, ni har fel. Slutdiskuterat!" så är man lite trångsynt tycker jag.

Klart man får ha åsikter, vem har sagt något annat? Det jag påpekat som mest med min konversation med dig är att du har ett väldigt stort problem att förstå andra människors syn på saker och ting. Du är fast bestämd att "spel är utmaningar" när det inte är så för alla.

Dessutom har jag inte strypt någon diskussion så sluta larva dig. Vad jag skrev var att jag fått mitt sagt och mest troligen inte kommer ha något nytt att tillföra.

Skrivet av Shadee:

Vidare så har jag inte nämnt att man inte ska få spela sina spel hur man vill, så du behöver inte lägga ord i munnen på mig. Frågeställningen som du själv har ställt är "när har man klarat ett spel", att klara någonting betyder för mig att uppnå ett mål. Varse sig målet är att lyfta 100 kg, att springa 100 meter på under 10 sekunder, bygga ett bord, ta körkort, flytta hemifrån, skaffa ett jobb, komma in på en utbildning, bli miljonär o.s.v. så finns det en grundtanke och en sluttanke. Med ett spel så är rimligen målet att ta sig till slutet och vill man sedan göra det med fusk så gör det då, men då anser inte jag man kan säga att man har klarat spelet.

Och exakt det här skulle du sagt från början. Det här var mycket mer vettigt skrivet än det som kom fram i början. Även om jag inte håller med i din slutkläm är det här ändå ett bättre sätta att uttrycka sig på. Nu låter jag säkert dryg (det är inte min tanke) men bra jobbat att äntligen sätta en bra text för din åsikt.

Skrivet av Shadee:

Att blanda in andra ämnen och jämföra med fusk i spel känns lite krystat men tycker du att manuell låda krävs för att få den rätta körkänslan då gör du det, jag kanske tycker annorlunda så kan vi diskutera saken, men det betyder inte att det måste finnas ett rätt och ett fel. Vill man sätta upp ett Rally med kravet att det ska vara automatlåda så gör man det, vill man ha med bilar med automat och manuell så kommer manuell låda vinna och bilar med automat kommer till slut inte vara med.

Precis, vilket är hela min poäng med min åsikt i den här tråden också. Att "klara" ett spel är inte så simpelt som att man ska dra igenom det som utvecklaren tänkt, utan det finns flera olika synsätt på det. Egentligen tycker jag att @Bojkott: slog huvudet på spiken med: "Men det Mike mest troligt menar med ”beat the game” är att du inte har besegrat spelet och alla dess utmaningar om du har använt rewinds eller annat fusk. Utan då har du bara ”finished the game”." Frågan är ju bara vilket ordval vi skulle använda då? Att säga att man "besegrat" ett spel låter mäktigt, men samtidigt konstigt. Vi får klura på det.

Skrivet av Shadee:

Självklart har jag full rätt att säga till någon att jag inte anser att den personen har klarat ut spelet om denne har fuskat, på samma sätt kan jag få mothugg då att denne anser sig visst har klarat spelet därför att... Och så är en diskussion igång som kan leda till någonting eller inte leda till någonting. Som jag skrev tidigare så är det sällan som det finns det ett klart rätt och ett klart fel och det är väldigt sällan som folk ändrar åsikt/uppfattning, så ur den aspekten kan det vara meningslöst att diskutera (som många brukar nämna när det är PC vs konsol diskussioner på G ) men är det ämnen man intresserad av så tycker jag oftast det är roligt. Eventuellt kommer man till någon form av mellanting och en förståelse för varandras synsätt och förhoppningsvis så är man inte ovänner trots att man har olika åsikter

Kan inte annat än hålla med.

Skrivet av Shadee:

Jag tror alla på den här sidan är överens om att man inte fuskar i multiplayerspel men en sak jag kom att tänka på är FZs egna sommarutmaning, där man ska klara ut en massa spel. Är det ok att fuska sig igenom spel för att få en inteckning i utmaningen? Eller är det en situation där det räknas som tävling trots att det bara är singleplayer?

Nu är det inte jag som håller i utmaningen så jag kan inte yttra mig i vad som är tillåtet, dock kan jag ju dela min åsikt.

Min syn på det hela är att det inte riktigt går att säkerställa om någon fuskat eller inte. Personer skulle i praktiken bara kunna lägga in att de ska spela ett spel på PC, dra upp eftertexterna på Youtube, slå på helskärm och sedan fota som att de spelat klart allt. Vad @WildThing: sedan anser vara fusk är upp till honom då han håller i eventet. Får man köra emulator? Är det okej att använda save-states? Är det okej att använda sig av spola tillbaka-funktionen? Jag skulle säga - ja, mest för att det går i linje med vad jag pratat om tidigare tråden. Oavsett hur du väljer att spela så borde du får vara med. Så länge du tar dig till slutet och kan visa det med en bild.

Någon gräns måste mest troligen dras om det skulle bli problem. Skulle det finnas en "beat a game button" skulle den mest troligen inte tillåtas, just för att vi vill folk ska spela spelet och inte bara se eftertexterna.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Duke_Gamer:

"Enligt han själv har man inte klarat ut ett spel om man gör det i samband med save states, en spola tillbaka-funktion"

Hur fan är det kontroversiellt ?

kontroversiellt betyder något som potentiellt strider mot politiska, samhälleliga, religiösa eller kulturella normer, värderingar, seder eller bruk.

Bara för han tycker man ej klarat ett spel om man använder save state eller guides eller fusk strider ju inte mot några normer. Det han är hans åskigt som ej strider mot någon norm eller värderingar ja kanske mot någons personlig vaddering att fuska igenom spel är okej.

jag anser man klarat ut ett spel när man ser end credits och man bör nå det utan fusk och save state. Save states är ju lite av ett fusk för du snabbt kan ta bort ditt misstag i stället för leva med det. Oj jag miste liv där, load state och vips är du tillbaka innan du dog och gör om så du slipper mista livet. Kunde lika väl slagit på evigt liv i så fall eller odödlig.

En kontrovers betyder inte mer än att man grälar, man är oense, eller att det har blivit någon tvist, alternativt konflikt. Det är inget exklusivt med politiska eller samhällsdebatter att göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av BiffTannen:

Vad menar ni med "klara ut". Varva heter det ju!

Och där har vi en helt annan diskussion. När NES var aktuellt var det många av mina polare som hävdade att "varva" innebar att man klarade spelet två gånger i rad.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Klart man får ha åsikter, vem har sagt något annat? Det jag påpekat som mest med min konversation med dig är att du har ett väldigt stort problem att förstå andra människors syn på saker och ting. Du är fast bestämd att "spel är utmaningar" när det inte är så för alla.

Dessutom har jag inte strypt någon diskussion så sluta larva dig. Vad jag skrev var att jag fått mitt sagt och mest troligen inte kommer ha något nytt att tillföra.

Fast det är utmaningen som är grejen med spel, oavsett om det är Candy Crush, Angry Birds, Red Dead 2 eller Dark souls så finns det en grundläggande utmaning i spelet att ta sig an. De som spelar med odödlighet t.ex. söker oftast inte att klara av spelet utan bara lattja runt, vilket är ok såklart. Jag har nog inte träffat någon som spelat igenom ett helt spel med t.ex. odödlighet eftersom det blir tråkigt i längden när utmaningen är borta, ingenting spelar någon roll och man har tröttnat på de häftiga explosionerna. Jag själv har svårt att spela GTA seriöst för kan inte hålla mig från att göra massa sattyg för att få snuten efter mig och se hur länge jag kan hålla mig undan. Det är det jag tycker är roligt med dem spelen.

Lite fel med hela diskussionen är att på något sätt så har ordet utmaning sammanlänkats med Dark Souls och brutalsvåra saker. En utmaning behöver inte vara svår men den måste finnas där för att intresset ska vara kvar. Även spel utan någon som helst mening (t.ex. "Human fall flat" som jag spelade med två kompisar i går) har en gradvis ökande utmaningskurva för att hålla spelaren kvar och göra det intressant. Spel utan en grundläggande utmaning och tanke är väldigt sällan bra spel och inget som många spelar en längre tid eller ens någon bryr sig om det fuskas i.

se min edit, skrev nog den efter du tryckt på citatknappen. Lite klumpigt uttryckt, det var inte riktat mot dig.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Och exakt det här skulle du sagt från början. Det här var mycket mer vettigt skrivet än det som kom fram i början. Även om jag inte håller med i din slutkläm är det här ändå ett bättre sätta att uttrycka sig på. Nu låter jag säkert dryg (det är inte min tanke) men bra jobbat att äntligen sätta en bra text för din åsikt.

Nja, nog var mitt första inlägga relativt likt det jag skrev nu fast lite mer utförligare och en annan formulering för diskussionen hade utvecklats, men grundpoängen är densamma. Tanken var ju att lägga ett snabbt inlägg och gå vidare men nu är jag ju fast här

Skrivet av uberpwnage2.0:

...
Nu är det inte jag som håller i utmaningen så jag kan inte yttra mig i vad som är tillåtet, dock kan jag ju dela min åsikt.

Min syn på det hela är att det inte riktigt går att säkerställa om någon fuskat eller inte. Personer skulle i praktiken bara kunna lägga in att de ska spela ett spel på PC, dra upp eftertexterna på Youtube, slå på helskärm och sedan fota som att de spelat klart allt. Vad @WildThing: sedan anser vara fusk är upp till honom då han håller i eventet. Får man köra emulator? Är det okej att använda save-states? Är det okej att använda sig av spola tillbaka-funktionen? Jag skulle säga - ja, mest för att det går i linje med vad jag pratat om tidigare tråden. Oavsett hur du väljer att spela så borde du får vara med. Så länge du tar dig till slutet och kan visa det med en bild.

Någon gräns måste mest troligen dras om det skulle bli problem. Skulle det finnas en "beat a game button" skulle den mest troligen inte tillåtas, just för att vi vill folk ska spela spelet och inte bara se eftertexterna.
https://youtu.be/mUeeFybkRxA

Nej, det är ju en fråga för samvetet. Jag skulle ha svårt att slänga med ett spel där jag vet med mig att jag har fuskat. Att spela på emulator tycker jag är helt ok (förutsatt att man äger spelet sedan innan såklart annars är det ju olagligt ).

Skribent
Skrivet av Jonny Myrén:

Och där har vi en helt annan diskussion. När NES var aktuellt var det många av mina polare som hävdade att "varva" innebar att man klarade spelet två gånger i rad.

Oj, den gamla klassikern. Jag och några kompisar tyckte varva = klara spelet, sedan började man på ny skola då var man helt plötsligt i underläge för då var varva = klara spelet två gånger irad

Medlem

@Shadee (ev. m.fl.): Jag har skummat igenom tråden, och jag köper inte riktigt din/er logik.
Vissa speedrunners ex. använder sig av glitchar och exploits för att nå sina låga tider, detta är något vedertaget och inbyggt i spelen från början.

Dessa är inte implementerade fusk eller tänkta som sådana, då börjar vi prata var gränserna faktiskt ska dras. Hur mycket är det okej att utnyttja ett spels mekaniker, spelmotor, buggar, etc. etc. etc. innan prestationen inte blir värdig längre? Jag ser att du och flera andra drar en tydlig gräns, men var går den egentligen? Inte ens i multiplayer och/eller tävlingar är ju precis allt inräknat, mycket som nerfas och förändras efter att spelare "missbrukar" dessa aspekter. Blir eventuella prestationer ogiltiga efter en nerf på något som använts i dessa gjorts? Genuint nyfiken!

Flera MMO har genom åren haft cheese builds, och jag själv har använt en del av dem för att genomföra något löjliga prestationer (själv-heal DK när den var som bäst kunde lalla med en hel del bossar i princip själv) - är det okej? Inte? Hur mycket "får" jag cheesa innan prestationen inte blir en prestation längre?

Sällar mig till dem som tycker att försöka definiera var gränsen går för hur andra ska spela (undantaget tävlingar och/eller multiplayer, där regler ändå kan vara hyfsat specificerade) eller vad deras upplevelse ska räknas som är raktigenom löjligt. Jag har klarat en jävla massa singleplayerspel genom åren - hur jag har spelat dem? Helt upp till mig, har fått utmaning och underhållning så jag varit nöjd, och jag har upplevt verken i sin helhet. Säkert inte exakt som tillverkaren tänkt sig, då spel blir en individuell upplevelse, men tillräckligt för att jag ska ha klarat av dem. Tycker inte det är svårare än så.

Skrivet av Shadee:

Oj, den gamla klassikern. Jag och några kompisar tyckte varva = klara spelet, sedan började man på ny skola då var man helt plötsligt i underläge för då var varva = klara spelet två gånger irad

Där håller jag dock med helt - om man ser ett spels förlopp som en cirkel har man ju gjort ett varv när man är klar och tillbaka vid början igen. Så varva = klara en gång, i mina ögon.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

jag har aldrig fuskat eller använt en save i hela mitt liv börjar alltid om från början, men priset av det är inte sällan att jag bara inte orkar köra klart hela spelen.


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av Shadee:

Oj, den gamla klassikern. Jag och några kompisar tyckte varva = klara spelet, sedan började man på ny skola då var man helt plötsligt i underläge för då var varva = klara spelet två gånger irad

Men vi har ju RÄTT! Visst sjutton har man varvat spelet när man klarat det en gång

Skribent
Skrivet av Jonny Myrén:

Men vi har ju RÄTT! Visst sjutton har man varvat spelet när man klarat det en gång

Det är sällan det finns rätt och fel men här är det ju, precis som du antyder, glasklart ! Det heter varva, går även att säga klara men menar man att varva betyder två varv på samma spel direkt efter varandra då är man ute och cyklar!

Ambassadör
Xbox

När eftertexterna rullar så har man klarat ett spel. När man når 100% achievements/trophies så har man besegrat spelet. För min del då.


signatur

Jump in.

Skribent

@PeTTs0n: Intressanta frågor! Får fundera lite och svara senare, precis på väg igång med både tvätt och matlagning så lite upptagen för att skriva långa inlägg just nu.

Medlem
Skrivet av Shadee:

@PeTTs0n: Intressanta frågor! Får fundera lite och svara senare, precis på väg igång med både tvätt och matlagning så lite upptagen för att skriva långa inlägg just nu.

Det är en intressant diskussion om den hålls på en vettig nivå, och vi måste inte hålla med varandra - utom när det kommer till vad varva spelen innebär, d.v.s.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det är sällan det finns rätt och fel men här är det ju, precis som du antyder, glasklart ! Det heter varva, går även att säga klara men menar man att varva betyder två varv på samma spel direkt efter varandra då är man ute och cyklar!

Varva heter det när man klarar det mer än en gång. Man tar ett varv till. Logiskt!

Klarat – Du ser eftertexterna och antingen uppskattar (eller ångrar) den tid du lagt ner.

Varvat – Av någon anledning så hatar du allt som är rimligt och måste köra igenom ett spel till 100 %, plus de där påskäggen du sett på Youtube.

Tillintetgjort – 100 % är larvigt såvida du inte lyckas nå det genom att naken spela med två händer bakbundna och utan datorstol. Toalettpaus är fusk.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag håller med i den mån att om spelet är designat utan save states (ex: dark souls) så är det inte fusk att använda savestates men du kan inte heller säga att du "klarat" spelet så som det var tänkt. Man får såklart njuta av spel som man vill men om du säger till mig att du klarat Ghosts 'n Goblins med hjälp av savestates så har du fan inte klarat spelet.

De enda spel jag kan tycka att man kan säga att man "klarat av" spelen trots savestates är RPG spel likt Final Fantasy eller Breath of Fire, men det är oftast för att man kan hamna i en situatiuon där en sparpunkt kan vara en timme speltid bort, klockan är två på natten och du vill gå och lägga dig. Kommer själv ihåg hur jag lämnade min PS1 igång i två dygn för att jag inte kunde hitta en sparpunkt i Breath Of Fire 3 (mer specifikt när man spelar som Nina ensam i slottet) en gång i tiden.

Däremot tycker jag att funktioner som god mode, rewind och liknande är i samma anda som att köra cheatcodes i GTA och då har du inte klarat spelet överhuvudtaget. Du har fuskat. Som sagt, för din egen njutning är det helt OK, men du har allt annat än klarat av spelet.

Kan ju dra den halvt kontroversiella "Har du använt god mode för att klara ett spel är du kass på det spelet och det finns inget försvar".


signatur

STADIA | PC | PS4 PRO | XBOX ONE S | NINTENDO SWITCH

Streaming är framtiden, du äger inte dina spel på steam, skivläsare är högljudda och förlegade och horisontellt linjerade thumbsticks är bäst.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

@Shadee (ev. m.fl.): Jag har skummat igenom tråden, och jag köper inte riktigt din/er logik.
Vissa speedrunners ex. använder sig av glitchar och exploits för att nå sina låga tider, detta är något vedertaget och inbyggt i spelen från början.

Dessa är inte implementerade fusk eller tänkta som sådana, då börjar vi prata var gränserna faktiskt ska dras. Hur mycket är det okej att utnyttja ett spels mekaniker, spelmotor, buggar, etc. etc. etc. innan prestationen inte blir värdig längre? Jag ser att du och flera andra drar en tydlig gräns, men var går den egentligen? Inte ens i multiplayer och/eller tävlingar är ju precis allt inräknat, mycket som nerfas och förändras efter att spelare "missbrukar" dessa aspekter. Blir eventuella prestationer ogiltiga efter en nerf på något som använts i dessa gjorts? Genuint nyfiken!

Flera MMO har genom åren haft cheese builds, och jag själv har använt en del av dem för att genomföra något löjliga prestationer (själv-heal DK när den var som bäst kunde lalla med en hel del bossar i princip själv) - är det okej? Inte? Hur mycket "får" jag cheesa innan prestationen inte blir en prestation längre?

Sällar mig till dem som tycker att försöka definiera var gränsen går för hur andra ska spela (undantaget tävlingar och/eller multiplayer, där regler ändå kan vara hyfsat specificerade) eller vad deras upplevelse ska räknas som är raktigenom löjligt. Jag har klarat en jävla massa singleplayerspel genom åren - hur jag har spelat dem? Helt upp till mig, har fått utmaning och underhållning så jag varit nöjd, och jag har upplevt verken i sin helhet. Säkert inte exakt som tillverkaren tänkt sig, då spel blir en individuell upplevelse, men tillräckligt för att jag ska ha klarat av dem. Tycker inte det är svårare än så.

Där håller jag dock med helt - om man ser ett spels förlopp som en cirkel har man ju gjort ett varv när man är klar och tillbaka vid början igen. Så varva = klara en gång, i mina ögon.

Det finns speedruns med glitchar och speedruns utan glitchar. Det är två olika kategorier inom speedrunning där glitchspeedruns är mer populärt då fler tycker det är underhållande att titta på. Det är okej att göra vad man vill i ett singleplayerspel, men ska man tävla i speedrunning måste man bestämma regler först.

Saken är att dessa glitchar är en del av spelet, klarar man spelet med hjälp av glitchar har man fortfarande klarat spelet för det är en del av själva spelet.
Save states är inte en del av något spel utan är ett fusk som ligger utanför spelet. Man modifierar spelupplevelsen utifrån.

Cheesebuilds har inget med saken att göra, det är en del av spelet. Save states är mer som att använda maphacks i Diablo vilket också är fusk, man modifierar spelupplevelsen utifrån för att göra spelet enklare.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Klarat – Du ser eftertexterna och antingen uppskattar (eller ångrar) den tid du lagt ner.

Varvat – Av någon anledning så hatar du allt som är rimligt och måste köra igenom ett spel till 100 %, plus de där påskäggen du sett på Youtube.

Tillintetgjort – 100 % är larvigt såvida du inte lyckas nå det genom att naken spela med två händer bakbundna och utan datorstol. Toalettpaus är fusk.

Haha kunde inte sagt det bättre själv 😂

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det finns speedruns med glitchar och speedruns utan glitchar. Det är två olika kategorier inom speedrunning där glitchspeedruns är mer populärt då fler tycker det är underhållande att titta på. Det är okej att göra vad man vill i ett singleplayerspel, men ska man tävla i speedrunning måste man bestämma regler först.

Saken är att dessa glitchar är en del av spelet, klarar man spelet med hjälp av glitchar har man fortfarande klarat spelet för det är en del av själva spelet.
Save states är inte en del av något spel utan är ett fusk som ligger utanför spelet. Man modifierar spelupplevelsen utifrån.

Cheesebuilds har inget med saken att göra, det är en del av spelet. Save states är mer som att använda maphacks i Diablo vilket också är fusk, man modifierar spelupplevelsen utifrån för att göra spelet enklare.

Det är helt klart ett sätt att se på det - men det går ju att göra en del spel oförskämt lätta genom att "missbruka" glitchar, buggar, cheesing (bara att ex. trolla AI:ns pathfinding på olika sätt är ju en klassiker i många spel), på vilket sätt blir det bättre än att regelrätt fuska? Visst finns extrema exempel, att ex. starta varje karta i Warcraft 2-kampanjen med "unite the clans" eller att köra "there can be only one" från första banan... där kan jag väl också hålla med om att det är långsökt att hävda att man klarat spelet. ^^ Men att köra en "glittering prizes" på en av banorna i hela kampanjen? Tar det bort hela prestationen?

Jag ser givetvis skillnaden, som vi verkar vara överens om, i miljöer där tydliga ramar är uppsatta och där målet är förhållandevis enkelt. (Att ta sig från punkt X till punkt Y i spel på kortast möjliga tid ex. - speedruns alltså.) Men vi kommer tillbaka till den egna upplevelsen vad gäller singleplayer, och att om någon hävdar att denne "klarat" ett spel, vad som kan "ogiltigförklara" detta påstående.

För övrigt bannas ju spelare tämligen ofta som utnyttjar exploits i spel för egen vinning, trots att de finns där "från fabrik" och i teorin är öppna för alla.

Ser själv en större gråzon än vad en del vill hävda. Men det är givetvis helt okej att inte hålla med om detta också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Exakt samma sekund som eftertexterna börjar rulla. Uninstall. NEXT!!!

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Men vi kommer tillbaka till den egna upplevelsen vad gäller singleplayer, och att om någon hävdar att denne "klarat" ett spel, vad som kan "ogiltigförklara" detta påstående.

Det är väl lite där kärnan ligger, vad man menar när man säger att man "klarat ett spel".
Enligt mig betyder klara någonting att man överkommit en utmaning eller liknande. När någon då säger att den klarat ett spel utgår jag ifrån att den inte fuskat för att göra det. Om den har det krävs det enligt mig ett tillägg som "klarat det med save states", "spelade igenom det med fusk" eller liknande för att jag ska anse att kommunikationen var ärlig. För annars kommer jag missförstå vad personen faktiskt har gjort.

Medlem

Använder man funktioner som inte finns i spelet så tycker jag inte heller att man "klarat" spelet.

Med det sagt så använder jag det själv ofta när jag kör emulator för att jag vill själv spela genom hela spelet själv men har inte det tålamod eller tid som krävs när man dör på bana 19 av 20 för 3de gången och måste börja om från början.

Sen får folk spela sina spel hur de vill. Gillar de god mode och oändligt med ammo, kör på.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det är väl lite där kärnan ligger, vad man menar när man säger att man "klarat ett spel".
Enligt mig betyder klara någonting att man överkommit en utmaning eller liknande. När någon då säger att den klarat ett spel utgår jag ifrån att den inte fuskat för att göra det. Om den har det krävs det enligt mig ett tillägg som "klarat det med save states", "spelade igenom det med fusk" eller liknande för att jag ska anse att kommunikationen var ärlig. För annars kommer jag missförstå vad personen faktiskt har gjort.

Fair point. Och det brukar ju oftast räcka, även om jag personligen skulle likställa vissa glitchar med fusk trots att de är en mer "naturlig" del av spelen. Känns ju dessutom lagom orimligt att specificera varje liten detalj där man känner att man utnyttjat aspekter av spelet för att få en fördel som nästan känns orättvis. (Pathfinding i RTS kommer osökt på tanke igen - en hel del spel går att göra ganska mycket lättare med lite medveten kiting, även på högre svårighetsgrader.)

Men det finns lite andra sidor av det också - ibland pratas det ju om att sänka grafikdetaljer för att få ett rent objektivt övertag i multiplayer, där har vi en gråzon till. (Behöver inte vara så extremt som Battlefield V.) Med det sagt har jag svårt att se definitionen av att "klara ett spel" i multiplayer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tekniskt sett har du väl klarat ut spelet när spelet säger det i form av en slutsekvens eller "The End/Fin." text. Vägen dit är väl individuell. Många utvecklare har ju förstått detta och erbjuder därför DLC weapon packs osv. för att kapitalisera på att du som spelare ska få det lättare.

Själv är jag mest intresserad av vanilla experience och använder inte cheat codes då jag tycker att det försämrar spel.

Medlem

När alla siffror är 9 och slutat ändrats

Inaktiv

Mike skriver till och med "beat the game" i tweeten vilket gör det ännu tydligare vad som menas.
Att man övervinner spelet, slår det. Det gör man inte om man fuskar.

Skriv svar