Nvidia PhysX 5.0 demonstreras i ny video

Robot
Nvidia PhysX 5.0 demonstreras i ny video

Flamingos, solstolar och plastbollar är lovligt byte när fysik ska demonstreras.

#Nvidia, #Physx, #fysik


Medlem

Absolut positivt. Om det är nåt som förstör inlevelse och snygga assets så är det hair clipping och taskig klädfysik.

Nåt som vore ännu mer intressant skulle vara bättre vätskefysik - har svårt att tro att det kan bli så mycket bättre än Sea of Thieves om man inte ger sig på att faktiskt ge vattnet massa som interagerar med sig själv och andra objekt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Meh, lägg krutet på gameplay istället för realistiska solstolar och svajande hår.

Medlem

PhysX användes rätt bra för 4-5 år sedan men nu är det sparsamt. Använder själv ett GTX 970 som dedikerad PhysX-kort (jämte RTX 2080) och det funkar skitbra i äldre spel som använder GPU baserad PhysX. Dessvärre är PhysX i dagens spel endast CPU baserad, hoppas GPU-användning kommer tillbaka.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Meh, lägg krutet på gameplay istället för realistiska solstolar och svajande hår.

Det är knappast Nvidias jobb.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Meh, lägg krutet på gameplay istället för realistiska solstolar och svajande hår.

Det är ju lite som att klaga på att de inte ska lägga så mycket krut på ljud i spel och mer på det luddiga konceptet "gameplay".

Jag tror inte programmerarna hos NVIDIA hade suttit och arbetat på gameplay oavsett. Det är upp till spelutvecklarna hur (och om) de vill använda den här teknologin.

Dessutom så kan välprogrammerad fysiksimulering göra väldigt mycket för det du kallar gameplay.

Medlem

Känns inte som ett jättestort steg framåt med tanke på vad som demonstrerades på PS3:an för så många år sedan:


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Absolut positivt. Om det är nåt som förstör inlevelse och snygga assets så är det hair clipping och taskig klädfysik.

Nåt som vore ännu mer intressant skulle vara bättre vätskefysik - har svårt att tro att det kan bli så mycket bättre än Sea of Thieves om man inte ger sig på att faktiskt ge vattnet massa som interagerar med sig själv och andra objekt.

Medlem
Skrivet av A1200G:

PhysX användes rätt bra för 4-5 år sedan men nu är det sparsamt. Använder själv ett GTX 970 som dedikerad PhysX-kort (jämte RTX 2080) och det funkar skitbra i äldre spel som använder GPU baserad PhysX. Dessvärre är PhysX i dagens spel endast CPU baserad, hoppas GPU-användning kommer tillbaka.

Eftersom PhysX är hårdvaruexklusiv för nVidia blir det bökigt för utvecklarna att porta spelen till konsoller (Playstation = AMD).
En PC har processorkraft nog att köra mjukvaruversionen men den lyxen har man inte på konsollerna, som redan pressas till max. Därför förblir PhysX en gimmick/extra godis i nVidia-sponsrade titlar.

Medlem

@Ahris: Det är bara exklusivt om det körs GPU-accelererat.

CPU-baserad PhysX är standardmotorn för fysik i både Unreal Engine och Unity så det finns i många konsolspel, inkkusive för PS4.

Medlem

Ja tack. Jag tycker fysiken i ett spel är bland det viktigaste för spelkänslan. Fysiken på fordonen i Death Stranding är så pass dålig att jag är mer irriterad på den än jag njuter av den vackra naturen


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Problemet är att de flesta spel idag designas för att funka på konsoll, vilket innebär att tunga fysikberäkningar osv får bli simplistiska så att de _tekniskt gamla_ konsollerna orkar med. Jag tror inte utvecklarna alls hade haft några problem att inkludera tung fysik i spelen, men då hade det krävt en kraftig dator och konsollerna hade varit helt uträknade och omöjliga att köra spelet på. Och i som så mycket annat när det gäller pengar så är det kvantitet som gäller, inte kvalitet.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Problemet är att de flesta spel idag designas för att funka på konsoll, vilket innebär att tunga fysikberäkningar osv får bli simplistiska så att de _tekniskt gamla_ konsollerna orkar med. Jag tror inte utvecklarna alls hade haft några problem att inkludera tung fysik i spelen, men då hade det krävt en kraftig dator och konsollerna hade varit helt uträknade och omöjliga att köra spelet på. Och i som så mycket annat när det gäller pengar så är det kvantitet som gäller, inte kvalitet.

Fast Physx finns i många moderna spel.

Medlem

Ett av de bästa exemplen av GPU-baserad Physx är Nvidia VR Funhouse med Steam VR. Jag kör det på ultra med dedikerad Physx-kort (GTX 970) och GPU-Usage ligger mellan 30-50 % vilket är det högsta jag sett för dedikerat kort.

Emuleringen av vätskan när man fyller ballonger mha. vattenpistol är helt otrolig. Likaså bågskytte med eld eller när man boxar de där huvudena (speciellt efter att momentet är slut och man vidrör huvudena med handsken - responsen är exakt som i verkliga livet). Pistolskytte är också väldigt bra. Alla som har testat blir förvånade hur bra det funkar - känns som man är verkligen på cirkus. Otroligt bra demo av Nvidia måste jag säga!

Inaktiv

Kanske ett av de sämsta fysikdemos jag någonsin sett. Otroligt tråkig video med idiotiska effekter som chromatic aberration. Bättre kan dom imo

Medlem

Jag kommer ihåg något fysikdemo i samband med releasen av Half-Life 2. Visst var det ett demo där man kunde skjuta tunnor som ramlade ner i vattnet?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Alltid trevligt med fysik. Älskade Flatout just av den anledningen när det kom. Tycker dock att man har sett demon från 5-10 år sedan som varit minst lika imponerande. Utvecklare verkar ju inte vara jätteintresserade av att implementera avancerad fysik, och det behövs säkert inte i de flesta fall.

eld
Medlem
Skrivet av Banzeken:

Känns inte som ett jättestort steg framåt med tanke på vad som demonstrerades på PS3:an för så många år sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=7UaDvIPpQnQ&t=14s

Dag och natt,

Ett gäng otroligt simpla (sfärer, kapslar) geometriska kollisionsobjekt i en relativt statisk miljö är väldigt annorlunda från den typen av kollision som sker i deras nya techdemo, att allt vilar på en fysisk korrekt gummipool, och då har jag inte gått in på den komplicerade kollisionen som sker med stolen.

Det är sånt som hade fått ett rum fullt med ostar att explodera i skyrim.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag kommer ihåg något fysikdemo i samband med releasen av Half-Life 2. Visst var det ett demo där man kunde skjuta tunnor som ramlade ner i vattnet?

Avstängd

Fysiksimulering på en STRAND har aldrig sett sämre ut (titta på sandens "fysik")!

Medlem

Tack!!!! Herregud vilket spel. Lightning in a bottle.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Håller med om att fysiken i spel har tagit stryk pga. konsoller. Hoppas PS5 och nya Xbox kan förbättra läget då de är mer i paritet med kraftfulla PC.

Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast Physx finns i många moderna spel.

Ja, men CPU-baserad sådan, inte GPU-baserad vilket är vad vi behöver. Och konsollerna är ju bra svagare rent CPU-mässigt också vilket drar ner vad du kan göra med Physx.

Medlem

@eld: Visst. Det är en uppgradering, men inte särskilt stor med tanke på att det har gått 14 år. PhysX hade världens chans att visa något stort (d.v.s. något nytt inom fysiksimulering, vilket de inte gjorde) och därför känns deras småskaliga 5.0 trailer jävligt mesig.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det är knappast Nvidias jobb.

"Vad säger ni, är fysik något spelutvecklare borde lägga mer krut på?"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Fysiksimulering på en STRAND har aldrig sett sämre ut (titta på sandens "fysik")!

Vilken fysik? Håller helt och hållet med dig, känns som en mesh som är helt och hållet statisk.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ja, men CPU-baserad sådan, inte GPU-baserad vilket är vad vi behöver. Och konsollerna är ju bra svagare rent CPU-mässigt också vilket drar ner vad du kan göra med Physx.

Kommande konsoller och moderna datorer har CPU-kärnor i överflöd. Bättre att använda dem istället för att slösa GPU-kraft på fysik. Låt grafikkort hålla på med grafik och lämna resten till CPU; fysik, nätverk, logik, audio bara släng allt på kärnorna. Vad är annars vitsen med 8 kärnor?

Medlem

Så nu kommer vi få ännu bättre tuttgung i spel, tackaarr!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av AplAy:

Fysiksimulering på en STRAND har aldrig sett sämre ut (titta på sandens "fysik")!

Hade det varit ett japanskt stranddemo hade det handlat mer och studdsande bröst


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Troll1:

"Vad säger ni, är fysik något spelutvecklare borde lägga mer krut på?"

Ja? Han svarade ju på den frågan.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

12
Skriv svar