10-talets bästa spel!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Ska fundera lite mer men spontant ser jag en del som nämner Spider Man, men tar ni verkligen Spider Man framför Batman: Arkham City?

Även om Spider-Man var grymt så måste jag sätta Arkham City något snäpp högre.

Problemet många har med City är den öppna världen, vilket även jag (som är en Arkham dyrkare) kan hålla med om. Nästan allt annat är bättre från föregångaren, men den öppna världen är extremt tråkig och känns väldigt tom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Utan ordning:
Dark Souls 3
Dark Souls 2
Dark Souls 1
Bloodborne
Witcher 3
God of War
The last of us
Skyrim
PlayerUnkown's Battleground
Total War Warhammer II
Civilization V

Medlem

Mycket trevliga listor. Många bra tips på vad man kanske borde plocka upp.

Jag saknar dock ett av mina absoluta favoritspel:
Shadow Tactics Blades of the Shogun
Det verkar alltid flyga under radarn. Kanske inte många som gillar det, men jag har sällan haft så skoj med ett spel som det.

Även Tomb Raider 2013 var ett favvo.

Medlem

Gjort ett med mina favoritspel som kommit ut, per år.

2010 BF:BC2
2011 Skyrim
2012 CK2 (Satan va många bra spel kom detta året)
2013 BF4 (DET HÄR ÅRET OCKSÅ?! Liksom Bioshock Infinite, BF4, Wolf Among Us, GTA 5, Black Flag, EU4)
2014 Divinity: Original Sin (Det här året var rätt kasst? Original Sin var typ det enda jag kände levde upp högt)
2015 Life is Strange (Fallout 4 strax bakom)
2016 Overwatch
2017 Ass:Creed Origins
2018 Kingdom Come: Deliverance
2019 Apex: Legends

Skribent
Skrivet av Maysay:

Folk kanske inte har spelat Batman?

Jag antog att man spelat den serien som rankas som den bästa inom genren man tycker om. Det är inte direkt okänt spel och blivit väldigt hyllat.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Problemet många har med City är den öppna världen, vilket även jag (som är en Arkham dyrkare) kan hålla med om. Nästan allt annat är bättre från föregångaren, men den öppna världen är extremt tråkig och känns väldigt tom.

Pratar du om City eller blandar du ihop med Knight?

Jag tyckte det var alldeles lagom med grejer i City. Spider Man blev det bara upprepningar för att få världen "levande", älskade spelet men tröttnade mitt i dlc 2 när jag insåg att det bara var mer av samma. Samma med Arkham Knight men där ledsnade jag ca 50 % in, när det blev massa biluppdrag och försvara områden. City tog jag absolut allt i dock.

Edit: omformuleringar.

Ambassadör
Xbox

Väldigt trevlig artikel, kul att läsa!

Mycket svårt att koka ner till 5 spel, det har ju varit ett riktig bra spelårtionde. Men här är min topp-5:

  • The Witcher 3

  • Red Dead Redemption 2

  • Europa Universalis IV

  • Fallout New Vegas

  • Mass Effect 2


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Shadee:

Pratar du om City eller blandar du ihop med Knight?

Jag tyckte det var alldeles lagom med grejer i City. Spider Man blev det bara upprepningar för att få världen "levande", älskade spelet men tröttnade mitt i dlc 2 när jag insåg att det bara var mer av samma. Samma med Arkham Knight men där ledsnade jag ca 50 % in, när det blev massa biluppdrag och försvara områden. City tog jag absolut allt i dock.

Edit: omformuleringar.

Näe jag pratar om City. Nog fanns det saker att göra, men den öppna världen kändes bara allmänt dött och trist. Det gav som ingenting att ha en öppen värld, annat än att den var "öppen". För Batman tillför det inte så mycket i just det här spelet i jämförelse med föregångaren.

Öppna världar är överlag tomma och tråkiga. i Spider-mans fall stämmer det du säger, men charmen är ju att man kan svinga runt helt fritt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Näe jag pratar om City. Nog fanns det saker att göra, men den öppna världen kändes bara allmänt dött och trist. Det gav som ingenting att ha en öppen värld, annat än att den var "öppen". För Batman tillför det inte så mycket i just det här spelet i jämförelse med föregångaren.

Öppna världar är överlag tomma och tråkiga. i Spider-mans fall stämmer det du säger, men charmen är ju att man kan svinga runt helt fritt.

Ok, kanske jag som ser på spelet med "retroglasögonen" men då det begavs sig så hade jag mycket skoj med att bl.a. jaga runt efter riddlers gåtor i den öppna världen och jag gillade att man inte var lika låst som i Arkham Asylum. Tyckte även det var häftigt att glidflyga och tyckte striderna var riktigt tuffa. Bossfighterna var sådär dock.

Däremot som du säger så var det extremt tillfredställande att svinga sig runt i staden under senare delen av Spider-Man.

Det som på det stora hela fäller avgörandet i favören för Arkham City för mig är de tvingade episoderna i Spider-Man där man spelar som andra karaktärer. Riktigt tråkiga imo.

Medlem

-The Last of Us
-Metro 2033
-Red Dead Redemption 2
-Witcher 3 (skulle nog kunna sätta 2 där också)
-The Walking Dead säsong 1

Skägg.
10 Chambers

Nu med 100 % mer Joel, som vi hade missat!


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Davisx3m:

Gjort ett med mina favoritspel som kommit ut, per år.

2010 BF:BC2
2011 Skyrim
2012 CK2 (Satan va många bra spel kom detta året)
2013 BF4 (DET HÄR ÅRET OCKSÅ?! Liksom Bioshock Infinite, BF4, Wolf Among Us, GTA 5, Black Flag, EU4)
2014 Divinity: Original Sin (Det här året var rätt kasst? Original Sin var typ det enda jag kände levde upp högt)
2015 Life is Strange (Fallout 4 strax bakom)
2016 Overwatch
2017 Ass:Creed Origins
2018 Kingdom Come: Deliverance
2019 Apex: Legends

En årlig lista var ingen dum idé, följer ditt exempel.

2010: Mass Effect 2
2011: Batman: Arkham City
2012: The Walking Dead
2013: The Stanley Parable
2014: The Banner Saga
2015: The Witcher 3
2016: Doom
2017: Dominions 5
2018: Subnautica
2019: Disco Elysium

2013 och 2018 står ut med massor av fantastiska spel, medan exempelvis 2014 och 2016 var desto svagare.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag antog att man spelat den serien som rankas som den bästa inom genren man tycker om. Det är inte direkt okänt spel och blivit väldigt hyllat.

Jo. Själv har jag inte spelat något av spelen. Samma med The Witcher, kan vara därför den inte finns med hos mig.

Medlem

1. Skyrim
2. Red Dead Redemption 2
3. Mass Effect 2
4. Portal 2
5. GTA V


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

1. Bloodborne
2. The last of us
3. God of war
4. The Witcher 3
4.5 Dark souls
5. Tellatales TWD se1

Medlem

Ska låta lite tråkig men kommer bara på ett spel som tagit "ALLA" med storm och det är Minecraft.

Medlem

1. Witcher 3
Riktigt bra story, vackra miljöer och andra härliga system.
2. Skyrim
Endast för möjligheten och tillgängligheten till mods är detta spel på min topplista.
3. Minecraft
Behöver inte säga så mycket mer.
4. Zelda: Breath of the Wild
Helt annat jämfört med något annat Zelda man spelat. Stor sandlåda, möjligheten att lösa pussel på flera sätt. Riktigt bra spel.
5. Svårt att välja mellan Dota 2 och CS:GO
Inte ett år går förbi då man tittar på turneringar (eller spelar för den delen) något av dessa spel. Man har verkligen lyckats med att göra en uppföljare från WC3 Dota och CS1.6.

Värda att nämna:
GTA V - Behöver inte säga mycket mer.
Amnesia: The Dark Descent - Lyfte verkligen fram skräckspel till en ny nivå den tiden det släpptes. Inga vapen, det var springa eller dö.
Diablo 3 - Väldigt osäker start, men med Reaper of Souls och seasons så är det idag ett spel som jag spelar några gånger per år i och med ny season.
No Man's Sky - Man kände sig lurad när det släpptes, men passionen från Hello Games och de kontinuerliga stora uppdateringarna har fått mig att börja spela spelet. Stor skillnad från release, känner mig inte lurad längre.

Medlem

Mass effect 2
The bananer saga
Pubg
Dota 2
Total war warhammer 2

Medlem

Älskar att ni nämnde Bad Company 2, spelar det fortfarande!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Jh
Medlem

Bra läsning 👌🎅

Det finns ett spel som står ut mer än andra tycker jag - The Witcher 3: The Wild Hunt.

Min lista hade säkert sett något annorlunda ut om jag hade hunnit med vissa titlar..

Min top tio utan övrig ordning:

• The Witcher 3: The Wild Hunt

• Thimbleweed Park

• Last of Us

• Mass effect 2

• Hotline Miami

• Red dead redemption 2

• Uncharted 4: A Thief's End

• Fallout: New Vegas

• Gta 5

• God of War


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem

Svårt att komma ihåg allt på 10 år, men dessa är de jag minns starkast:

1. Mass Effect 2-3
2. Deus Ex: Human Revolution
3. SOMA
4. XCOM 1-2
5. The Wolf Among Us
6. Killing Floor 2
7. Sins of a Solar Empire
8. Destiny 2
9. Batman: Arkham City
10. Borderlands 2

Spel som borde vara med på listan: Firewatch, Dishonored, Far Cry 3 och DOOM.

Medlem

Mina topp 5 i slumpmässig ordning.

  • The Witcher 3

  • Deus Ex: Human Revolution

  • Dishonored

  • Bioshock 2

  • Skyrim

Värda att nämna är också:

  • Brothers: A tale of two sons

  • Europa Universalis IV

  • Cities: Skylines

  • Metro 2033

  • The Wolf among us

Backloggens befriare

Svårt.. På rak arm: The Witcher 3: Wild Hunt, Divinity: Original Sin 2, Fallout: New Vegas, Sid Meier's Civilization V och Alan Wake.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hur kan God of War inte ens nämnas en enda gång av någon av er??
Ni satte dessutom GoW på 2:a plats som årets spel 2018...

Top 5 2010 - 2019:

1. Dark Souls 3
2. God of War
3. Bloodborne
4. Terraria
5. The Witcher 3
(6. Red Dead Redemption 2)


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag förstår att det är otroligt svårt att nämna så få spel av alla som kommit men jag tycker att spel som God of War, Journey och The Witness borde nämnts minst någon gång och att Bloodborne borde figurerat lite mer.

Medlem

Portal 2
Minecraft
Rocket League
Black Mesa
Quake Live
Fallout New Vegas
Bad Company 2
Subnautica
Kingdome Come Deliverance
GTA 5
StarCraft 2
Witcher 2-3
Mass Effect 2
Mafia 2
Hotline Miami
Doom
The Stanley Parable
Anno 2070

Ganska tråkig lista dock. Allt för många uppföljare och flera utav dem lever inte alls upp till föregångaren. Spelårtionden var dock också sämsta jag upplevt.

Tänkte även på hur många utav AAA-liren också var från början av årtiondet. Detta känns inte som en slump, då speciellt kvaliteten för AAA-lir generellt enbart blivit sämre och sämre för varje år. Shit 2007 eller 2004 ensamt är bättre än hela det här årtiondet ur ett AAA-perspektiv.

Bara insikten för några år sedan när jag lira första delen av Black Mesa, och tyckte det var bland det absolut bästa jag lirat på flera år. En bitterljuv reflektion, en remake borde inte ge den känslan. Nu när man kollar tillbaka och inser att Black Mesa fortfarande hör till bland det bästa som släpps detta årtiondet och känslan av hopplöshet slår in.

Något är otroligt fel, men nästan alla låtsas som det regnar eller att indie-spelen kan ersätta det som vi förlorat.

Ursäkta att det som vanligt blir massa drygt gormande, lyssnade på den här videon nyss och blev igångtriggad...

Aja, får hoppas 2020 kan vända lite på steken med Cyberpunk 2077, Doom Eternal och kanske HL Alyx...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Margy:

Jag förstår att det är otroligt svårt att nämna så få spel av alla som kommit men jag tycker att spel som God of War, Journey och The Witness borde nämnts minst någon gång och att Bloodborne borde figurerat lite mer.

Skrivet av T.Mani:

Hur kan God of War inte ens nämnas en enda gång av någon av er??
Ni satte dessutom GoW på 2:a plats som årets spel 2018...

Top 5 2010 - 2019:

1. Dark Souls 3
2. God of War
3. Bloodborne
4. Terraria
5. The Witcher 3
(6. Red Dead Redemption 2)

Vi har våra åsikter, precis som ni har era. Mer än så är det egentligen inte Bara för att God of War var topp tre 2018 betyder det inte att det ska vara i topp fem för hela decenniet, för oss då.

Kul att höra om era, och alla andras favoriter ändå. Intressant att se vad folk anses vara bäst och varför.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

Precis som jag nämnde i ett annan tråd så tycker jag Assassins Creed Odyssey slår witcher 3 rejält. Större värld, två expansioner och det går även att spela om hur många gånger som helst. Bättre story med för den delen och båtar! Inte riktigt lika bra sjöstrider som i AC 4 men dom duger ändå. Sen uppdateras det fortfarande varje vecka och kommer nya weekly quests man kan göra för att få gear och kosmetiska saker till båten.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

1: The Elder Scrolls V: Skyrim (överlägset allt annat under decenniet)
2: Fallout 4
3: Fallout New Vegas
4: Elite: Dangerous
5: Civilization V


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Tack för bra artikel!
I inledningen tar ni upp en mycket viktig detalj, nästan bara i förbifarten. En detalj som många speljournalister inte tar hänsyn till många gånger:
"mäta fördelningen mellan fysiska och digitala köp, och i USA var den 80 mot 20. I dag är siffrorna mer än omvända."

Eftersom nu de flesta inköp är digital, varför fortsätter nästan alla sajter / speljournalister att rapportera statistik som enbart täcker fysisk försäljning? Även om det står "fysisk försäljning" i artikel-texten, så står det ofta inte i rubriken, och även om det gör det, så är det lätt att missa; de flesta läser nog bara "Modern Warfare knuffar ner Fifa 2020" eller liknande, även fast kanske Fifa säljer mycket mer digitalt och totalt sålt mer än Modern Warfare. Detta är inte en icke-fråga, eftersom dessa artiklar höjer risken att fel information sprids. Innan digital försäljning inkluderas, för ALLA platformar, så bör dessa försäljnings-statistik-artiklar hållas till ett minimum.

Best of 2010-talet för min egen del (utan inbördes ordning):
Dark Souls
Last of Us
Xcom 2
Horizon Zero Dawn
DooM
Bastion
God of War
Portal 2
Alan Wake
Life is Strange
What Remains of Edith Finch

123
Skriv svar