Jag gjorde en VR Lego prototyp

Medlem
Jag gjorde en VR Lego prototyp

Hej. För något år sedan så gjorde jag detta.

Jag tog det en bit men sen hamnade det på hyllan. Eftersom det ändå bara låg där så tänkte jag någon kan säkert uppskatta det. Det är ganska opolerat men det funkar, iaf med vive. Ha så kul 😁 och posta gärna om ni bygger något

https://drive.google.com/file/d/1GTn7ND3sqxkLgdJO7RrsnQ-BhmQj...

Medlem

Du borde ju först kontakta Lego. De kanske ser potentional och vill utveckla det? Såg ganska coolt ut.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Du borde ju först kontakta Lego. De kanske ser potentional och vill utveckla det? Såg ganska coolt ut.

Tack. Och ja, det har jag självklart funderat på att göra. Men det blev att det rann ut i sanden. Får se om jag tar upp det igen.

Skribent

Ser riktigt, riktigt häftigt ut. Måste prova med min Rift när jag får tillfälle. Stort tack för att du delade med dig.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Du borde ju först kontakta Lego. De kanske ser potentional och vill utveckla det? Såg ganska coolt ut.

Skrivet av Bumbibengt:

Tack. Och ja, det har jag självklart funderat på att göra. Men det blev att det rann ut i sanden. Får se om jag tar upp det igen.

Lego håller redan på med det, och även AR.

De har ju tidigare släppt LEGO BrickHeadz Builder VR och LEGO BrickHeadz Builder AR. De har dock också tagit bort båda från Google Play, men kan fortfarande hittas på nätet.

Lego vore ju utmärkt för VR, men det kan ju finnas en viss oro här, de tjänar inte några pengar på digitala bitar...

Medlem

Jag tror VR Lego kan vara något som faktiskt skulle kunna få mig att överväga ett VR-headset. Tänk att kunna sitta skräddare på golvet och bygga med Lego igen. <3


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Riktigt häftigt. Helt klart något som kommer gå hem i Lego-communityn. Rekommenderar dig att länka detta på /r/Lego på Reddit, och även olika VR subs som /r/Oculus, /r/Vive och r/ValveIndex.

Det är ett coolt koncept, och framför allt att det är fysikbaserat. Får det tillräcklig spridning så kanske Lego kommer kontakta dig i stället för tvärt om.

Medlem

Tycker du ska ställa ödmjukheten åt sidan och promota detta på reddit + kontakta LEGO som folk ovan sagt. Allvarligt.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Tycker du ska ställa ödmjukheten åt sidan och promota detta på reddit + kontakta LEGO som folk ovan sagt. Allvarligt.

Låter som ett bra sätt att få LEGO advokater efter sig.

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Låter som ett bra sätt att få LEGO advokater efter sig.

Lego har inga patent på byggklossarna. Allt som är skyddat är namnet och byggsatser. Så Bumbibengt behöver i stort sett bara döpa om spelet till något som inte är skyddat och sälja det.

Medlem

Kul att ni gillar det. Man blir ju lite mer taggad på att fortsätta med det efter responsen 😀 Vi får se vad som händer helt enkelt

Medlem
Skrivet av Bumbibengt:

Kul att ni gillar det. Man blir ju lite mer taggad på att fortsätta med det efter responsen 😀 Vi får se vad som händer helt enkelt

Tyckte det var riktigt coolt så gjorde en tråd på /r/valveindex. Hade varit riktigt nice att se mer, verkar som folk där är också intresserade!

Moderator | Testpilot
Skrivet av adde111:

Tyckte det var riktigt coolt så gjorde en tråd på /r/valveindex. Hade varit riktigt nice att se mer, verkar som folk där är också intresserade!

Reddit-tråden för de som är nyfikna: https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/egr83h/vr_lego_p...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av Bojkott:

Lego har inga patent på byggklossarna. Allt som är skyddat är namnet och byggsatser. Så Bumbibengt behöver i stort sett bara döpa om spelet till något som inte är skyddat och sälja det.

Jag måste fråga dock - är det verkligen ingen patent alls på hur byggklossarna ser ut förutom Lego's varumärkesnamn på topparna på klossarna? Jag kan tycka att många delar i deras Technic är tillräckligt unika för att kunna ha egna patentskydd.

Medlem

Coolt.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag måste fråga dock - är det verkligen ingen patent alls på hur byggklossarna ser ut förutom Lego's varumärkesnamn på topparna på klossarna? Jag kan tycka att många delar i deras Technic är tillräckligt unika för att kunna ha egna patentskydd.

Legos sista patent gick ut 1989, och sen dess har ett flertal företag släppt egna klossar, där de flesta är helt kompatibla med Lego. Det är däremot olagligt att marknadsföra sina klossar som Lego, eller plagiera deras byggsatser, vilket bland annat Lepin gör.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tack. Det va kul att läsa ☺️

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Legos sista patent gick ut 1989, och sen dess har ett flertal företag släppt egna klossar, där de flesta är helt kompatibla med Lego. Det är däremot olagligt att marknadsföra sina klossar som Lego, eller plagiera deras byggsatser, vilket bland annat Lepin gör.

Googlade lite men vad jag förstått så har dom fortfarande många aktiva patent och jag kan alldeles för lite om det. Oavsett så skulle det ju såklart vara riktigt häftigt att kunna göra något officiellt med lego.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Lego håller redan på med det, och även AR.

De har ju tidigare släppt LEGO BrickHeadz Builder VR och LEGO BrickHeadz Builder AR. De har dock också tagit bort båda från Google Play, men kan fortfarande hittas på nätet.

Lego vore ju utmärkt för VR, men det kan ju finnas en viss oro här, de tjänar inte några pengar på digitala bitar...

Jag gissar att de skissar på någon form av microtransaction system this very moment...

En sak saknas dock i denna demo, möjligheten att pulverisera sina skapelser med en mighty doom fist of the överlord då man tröttnat på dem.

1
Skriv svar