10-talets bästa spel!

Robot
10-talets bästa spel!

FZ:s medarbetare listar sina favoriter från decenniet.

#10-talets-bästa-spel, #årets-spel-2019


NuZ
Testpilot

Mycket mycket trevlig läsning! Bra med text till titlarna, blir intressant som tusan. Go fortsättning på er!!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Mycket mycket trevlig läsning! Bra med text till titlarna, blir intressant som tusan. Go fortsättning på er!!

Kul att du gillade den!


signatur
Medlem

Fantastisk artikel. Därtill hittade jag ett antal speltitlar som jag bara måste köpa. Vissa som jag hade missat helt, men som låter underbara. Andra som jag tidigare tänkt köpa men sedan glömt. Så nu blir den här artikeln ett bokmärke i inköpslistan.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Kul artikel, ni glömde att nämna att det var 2019 som strömmande spel tog sina första stapplande steg. Kommer bli spännade att se vad 2029 årskrönika kommer bjuda på. 80% streamade spel och 20% blir köpta online?

Medlem

Först av allt:
Tack för ännu ett fantastiskt decennium FZ!
Hängt här sen 90-talet och har nog inte gått en vecka sen dess som man varit inne en runda och tagit sig en titt

Kul och inspirerande läsning, ett par spel där som jag inte haft tid eller möjlighet att testa ännu som jag måste göra.

Här är min egen lista av de spelen jag tyckt varit mest minnesvärda detta decenniumet:
Brothers - A Tale of Two Sons
Spec Ops: The Line
Hotline Miami
Total War: WARHAMMER
Hollow Knight

Det jag lagt mest tid på enligt steam är Dota2, det är även det spelet jag tvingat mig själv avinstallera flest gånger med för det är fan inte bra för den mentala hälsan!

Andra honorable mentions är Dishonored, Wolfenstein: The New Order, Rayman Legends och Speedrunners

Skribent

HUR KUNDE JAG MISSA MASS EFFECT 2???

Edit: Tack alla ni fina människor jag lärt känna under dessa år och tack för ert engagemang under mina recensioner och artiklar.


signatur

I am the black wizards.

Geeks Gaming

Många bra spel kul!
Men min egna lista kommer nog se ut så här(utan inbördes ordning)

  • Minecraft

  • Mech warrior online (2013 EA)

  • Factorio (2014 EA, 2020 full)

  • Subnautica (2014 EA,2018 full)

  • Player unknown battlegrounds, PUBG (2017)

Alla dessa är indiespel från början, men är också de som på riktigt har gjort något som är helt annorlunda och väldigt väldigt bra.
Minecraft massor med timmar ännu fler med moddar och så många olika nivåer av spelande i samma spel.
MWO spelet som inte är för alla med tröskel på säkert 100 timmar men som när man kommer över det blir fantastiskt roligt.
Factorio kan beskrivas som OCD simulator för att det går ut på att bygga fabriker och göra det så bra som möjligt.
Sen har vi PUBG som fångade alla som älskat de gamla battlefield spelen men tröttnat på de senare utgåvorna och satte igång köpandet av nya datorer så man kan spela pubg, något som inte hänt i stor massa sen Battlefield 3.
Något alla spel har gemensamt är att de går att köra tillsammans med andra. Vilket är det absolut roligaste jag vet. Att pilla med moddar och simulatorer är väldigt kul men att kunna bygga upp något i Minecraft med en kompis eller bli räddad av en annan när man är precis påväg att bli avrättad i mwo gör spelen så mycket roligare och bättre. Något jag inte upplevt ensam i många av de spel jag kört.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Johan Olander:

HUR KUNDE JAG MISSA MASS EFFECT 2???

Haha det är svårt att komma ihåg allt!

I efterhand skulle jag nästan ha velat lägga till League of Legends. Spelet släpptes Oktober 2009, men allt som spelet är känt för idag hände 2010 framåt. Osäker på om den skulle ha fått vara med, men då spelet existerat hela det här decenniet och bara 3-4 månader i det förra som det släpptes i skulle det nog inte ha varit några problem.

Gjort är gjort


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ett spel jag har spelat mer än andra spel, sedan jag började gamea som ung, är ett spel som kom ut 2015.
Rainbow Six Siege.

Det är mitt CS (jag avskyr CS) så jag tokälskar det. Det är inte alla veckor jag spelar det men när jag väl spelar det är det som att komma hem.

Cities Skylines är också ett spel jag lagt ner ett antal timmar på. Lugnt spel där man behöver tänka till och bygga om och ja.. det blir kaos fast man vill väl men sen blir det, kanske, bra.

Eller vad sägs om ARK?
Det är ett sådan där bygg-din-bas-och-överlev-spel som jag lagt ner alldeles för många timmar i. Har varit riktigt kul i många vänners sällskap också.
Extra roligt att vara admin på en server och lura en av sina äldre polare att en drake eller DodoRex jagar just honom

Mitt favoritspel när det kommer till VR är utan tvekan Elite Dangerous...
Jisses vad bra detta spelet blir med VR och hotas.
Även det minsta skeppet blir megastort med VR-glasögonen på.
Det är några saker jag önskar att de lägger till på ED men, so far so good!

PUBG är PUBG. Simple as that!

Då jag skaffade mig ett PS4 Spider-Man Edition så blev det såklart ett antal timmar i det senaste Spider-Man-spelet.
Lätt i nivå med Rocksteadys Batman-spel.

Red Dead Redemption 2 är inte fy skam det heller och jag njuter av det på nytt på PC sedan över en månad tillbaka. Storyn är magisk för mig. Gameplay är som det är ibland, särskilt Red Dead Online.

Finns säkert många fler titlar men det är dessa som dyker upp på rak arm.


signatur

Halo kompis!

Skägg.
10 Chambers

Jag velade länge kring GTA V eller Titanfall. Det kändes lite överdrivet att ha med två Rockstar-spel men för mig är GTA och Red Dead så pass olika varandra. Eller, jag spelar dem väldigt olika.

Och, på tal om att missa saker i artikeln: tack till alla er som hängt med i antingen sedan 90-talet, senaste decenniet eller är nytillkomna. Det är tack vare er vi kan fortsätta göra Sveriges bästa spelsajt.


signatur
Medlem

Thimbleweed Park och Zelda BOTW helt klart!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Lite tråkigt att inte se en av de häftigaste upplevelserna för mig personligen under 2010-talet på listan, Horizon: Zero Dawn med DLC.

Witcher 3 var ju givet, Massa Effect 2 likaså,men väldigt förvånad att ingen tog upp God of War (2018)

Väldigt glad att Mike tog upp Marvel's Spider-Man då det är ett av de spel jag haft som roligast med.

Skulle nog inte välja bara 5 spel som jag tycker bäst om från detta decennium. Behöver nog 10 spel för att göra årtiondet rättvisa. Måste dock tänka ut vilka.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Geeks Gaming

@Johan Olander: Bland de roligaste eventen eller artiklarna skulle jag nog säga vårt quiz i göteborg samt den digitala varianten efteråt, fantastiskt roligt!
https://www.fz.se/nyhet/274424-quiz-dodsquizzet-fran-gg-bar

Moderator | Testpilot
Skrivet av Grukk:

Lite tråkigt att inte se en av de häftigaste upplevelserna för mig personligen under 2010-talet på listan, Horizon: Zero Dawn med DLC.

Witcher 3 var ju givet, Massa Effect 2 likaså,men väldigt förvånad att ingen tog upp God of War (2018)

Väldigt glad att Mike tog upp Marvel's Spider-Man då det är ett av de spel jag haft som roligast med.

Skulle nog inte välja bara 5 spel som jag tycker bäst om från detta decennium. Behöver nog 10 spel för att göra årtiondet rättvisa. Måste dock tänka ut vilka.

Verkligen. Jag hade mått bäst att få göra en top 10, men samtidigt kul att man måste välja.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Extremt förvånad att ingen valde God of War! Men väldigt spännande listor. Min personliga favorit för decenniet blir utan tvekan Mass Effect 2, kul att se att spelet får den kärlek som det förtjänar i listorna.

Medlem

1. Battlefield 4 - efter medioktert BF3 thank god något man kunde lira igen. (alltime BFBc2 ofc)
2. Apex - Underskattat , får dom bara ordning på skutan kan det bli riktigt kul tog alla med storm
3. Diablo 3 - Förbannat irriterande vid release men återkom (stort diablo fan)
4. Assasins creed Origins - rolig serie generellt
5. Pillars of eternity - Tack gode gud att dom fått upp ögonen för RIKTIGA rpg igen skulle även kunna slänga in Baldurs gate enchanted edition med icewind dale.

Väntar spänt på 2020 med min förbokning av warcraft III remaken sen tycker jag det ser rätt mörkt ut.

Medlem

Inge God Of War, Sekiro eller Nioh. Bara en Bloodborne? Okej vi har haft ett sjuhelsikes 10-tal men ändå lite överraskande. Gott nytt på er alla!


signatur

Fueled by coffee.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Mina 10(?) cent:

1. Persona 5
Har alltid svårt att välja mellan detta och Nier, men Persona 5 är så jädra starkt på alla punkter att det nog får norpa förstaplatsen för min del. Allt från berättelsen till den otroligt lyckade estetiken och musiken och den mer intressanta "dungeon"-strukturen gjorde Persona 5 till en bättre helhet än Persona 4/Golden, vilket i sig är ruskigt bra. Ett JRPG som kanske inte passar den bredaste målgruppen, men för den som tilltalas av Persona-stuket är det här inget annat än fenomenalt bra. Ni som missade att uppleva originalet kan snart få chansen igen med Persona 5 Royal, vilket likt Persona 4 Golden är en förbättrad och utökad version av originalet. Det är också det enda rojalistiskt präglade som hittar innanför mina dörrar.

2. Nier: Automata
Med det första Nier lyckades den briljanta och udda fågeln Yoko Taro skapa en väldigt intressant berättelse, stöpt i ett spel som inte riktigt nådde hela vägen fram. Med Nier: Automata tog han hjälp av de spelmekaniska genierna hos Platinum Games och skapade en väldigt fascinerande och djuplodande berättelse, som man som spelare ska uppleva genom flera genomspelningar och perspektiv på berättelsen. Tekniskt är det inte alltid fulländat, men det är hur som helst ett av de mest minnesvärda spelupplevelserna jag haft de senaste tio åren, och med därtill.

3. The Last of Us
Före TLoU trodde jag att Final Fantasy VII skulle vara det enda spelet som fick mig att känna känslor, få "the feels" som kidsen säger, om ett spel. Men TLoU slog till som en jädra råsop i solar plexus inom spelets första kvart, och när eftertexterna rullade fick jag kämpa för att hålla vattenfallen bakom dammarna. Många kritiserar svårighetsgraden och spelmekaniken, men detta var inget som störde mig. TLoU har en annan sak gemensam med tidigare nämnda FFVII: den fenomenala temposättningen. Som spelare kan man utforska och försöka samla på sig så mycket material som bara möjligt, och få ångest när man måste lämna kvar något (skyldig!). Men det är inte nödvändigt, och precis som i FFVII är upplevelsen fenomenalt temposatt, oavsett om man väljer att vika av på sidospår. Än idag ett av blott två spel som på riktigt påverkat mig känslomässigt.

4. God of War 2018
När jag såg den första trailern för 2018 års upplaga av God of War var jag intresserad, men något skeptisk. GoW Ascension var något av ett sömnpiller, kompetent komponerat men också vääääldigt bekant. När serien skulle få en nystart på PS4 tänkte jag att det bara skulle bli snyggare och förlagt i den välkomna nordisk mytologin, men annars vara bekant. Men GoW 2018 var mycket mer än bara en nytändning. Det ändrade perspektivet, gjorde striderna tyngre och introducerade en stor semi-öppen spelvärld som inte bara var fylld med tidödande fluff. Sidoinnehållet var engagerande, och endgame-material som valkyriorna och utmaningarna i Muspelheim för att nämna några exempel gav väldigt mycket extra till upplevelsen. God of War till PS2 var ett av två spel som fick mig att överge mina vänner hos Nintendo för Sonys lockande stränder, och med 2018 års GoW fick jag en anledning att inte sätta mig i båten mot nya horisonter igen.

5. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Att Nintendo skulle ge sig på open world-upplägget i en Zelda-titeln kändes på förhand aningen oroande. Serien har aldrig varit särskilt fokuserat på berättande, och med open world-spel där just fokuserat berättande brukar vara ett problem kändes det som att risken var stor för ett stort men oengagerande äventyr. Men på något sätt lyckades de med hjälp av Monolith Softs mästerliga världsbyggande skapa ett stort öppet äventyr, utan fokus på berättande, som ändå var helt orimligt engagerande. Det fanns massvis av roliga aktiviteter att hänge sig åt, och trots att berättandet inte var i fokus kände jag mig hela tiden engagerad i att ta mig vidare och se vad upplevelsen skulle bjuda på härnäst. Med det här som fenomenal mall ser jag verkligen fram emot att se vad BotW 2 ska tillföra.

6. Bloodborne
Souls-liknande spel har aldrig riktigt varit min grej. Visst är de spelmekaniskt lyckade och det finns en viss belönande faktor i att lyckas ta ned fiender snyggt, men jag avskyr också att förlora investerad speltid. Därför fastnade jag aldrig för genren, men med Bloodborne föll jag pladask. Den gotiska viktorianska designen är urläcker, och visuellt var Bloodborne tillsammans med några få ansvarigt för att få mig att inse potentialen hos den nya generationens konsoler (som PS4 var då). Spelmekaniken och uppgraderingssystemet var så pass givande att det kliade min jrpg-ådra, vilket också är anledningen till att många sajter räknar med Bloodborne på listor över jrpg-titlar. Jag har inte fallit för senare stortitlar som Sekiro eller Nioh, men ett Bloodborne 2 skulle jag förboka samma sekund som det utannonseras.

7. Death Stranding
Gurra uttryckte förtjänsterna med Death Stranding fenomenalt bra i sin recension. Jag har varit ett stort fan av Kojimas verk sedan det första MGS, och med Metal Gear Solid 3 blev han en (av många) husgudar i min spelhimmel. När han och hans medarbetare fick sparken från Konami var jag initialt nedstämd för att jag inte skulle få ta del av Silent Hills, men när jag i år fick veta att hans tid fjättrad vid MGS-varumärket skulle kunnat ägnats åt att skapa nya originella upplevelser som Death Stranding kändes det plötsligt väldigt ok att han visades dörren. DS visade att jag kan ägna 50-talet timmar åt att leverera paket, uppbrutet av myskobriljant berättande ála Kojima, och det är ett av årets och årtiondets bästa upplevelser. Hatten av Kojima, din gamla regissör-wannabe-auteur.

8. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch
Det här spelet hade redan på förhand alla förutsättningar att bli briljant. JRPG-mästarna Level-5 vid utvecklingsrodret? Check. Animations-legendarerna Studio Ghibli ansvariga för mellansekvenserna? Check! Kompositörsgeniet Joe Hisaishi ansvarig för musiken? Check! Samtliga tre huvudkaraktärer i den här listan levererade så bra som det blir i genren, och helheten blev därmed också alldeles briljant. No No Kuni berättande en charmig och stundtals ledsam berättelse, vilken förstärktes av Hisaishis briljanta kompositioner. Det Pokémon-liknande monstersamlandet var enormt givande och gjorde mina 60-70 timmar med spelet underhållande, in till sista sekunden. Att det var bedårande vackert med läcker karaktärsdesign och bra röstskådespeleriet gjorde inte saken sämre. Har ännu inte hunnit hugga tag i remastern till PS4 eller återlanseringen till Switch (köpte så klart båda), men när jag väl tar mig tid till det ska jag mysa precis lika mycket igen.

9. Dragon Quest XI: Echoes of an elusive age
DQVIII till PS2 är ett av mina favoriter i JRPG-genren någonsin. Det är inte utan brister, men spelvärlden är fylld av intressanta saker att ägna sig åt, humorn är bland det roligaste jag upplevt i ett spel någonsin, och karaktärsgalleriet bra. DQIX till DS var jag däremot inte alls imponerad av, och då DQX inte släpptes i väst var jag nästan helt distanserad från Dragon Quest-serien när del elva släpptes. En kombination av urläcker och detaljerad presentation, charmig musik, intressanta och roliga karaktärer (hej Yolando!) och ett minimum på 100 timmar för att få ut allt ur upplevelsen var precis vad som krävdes för att jag skulle falla pladask för serien igen. Att DQXI S till Switch ytterligare förbättrade helheten (jo @uberpwnage2.0, du har fel) cementerade bara ytterligare spelet som ett av de bästa de senaste tio åren.

10. Xenoblade Chronicles X
Många höjer säkert på ögonbrynen över att jag lyfter XCX före Xenoblade Chronicles, där det senare utan tvekan har den bästa handlingen. Men XCX bjöd på en stor, detaljerad och öppen spelvärld som verkligen bjöd in till utforskande. Att man senare i äventyret kunde hoppa in ett stort mecha-fordon kallade skells och blåsa fram genom de utomjordiskt formade trädtaken var inget annat än fantasieggande. Handlingen var ok, inte mer, men jag tog med mig mer från den här upplevelsen än första och andra Xenoblade Chronicles, och därför norpar XCX också topp 10 före syskonen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Hmm skulle säga
• The last of us (amazeballs)
• god of war 2018 (kan vara mitt årtiondets spelupplevelse)
• Spider-Man PS4 (helt fantastiskt gameplay och story)
• BF 1 (spenderade otroligt många roliga timmar ihop med mina bröder)
• Dota 2 (hatkärlek)

Medlem

1. Bloodborne
2. The last of us
3. Dark souls 3
4. Uncharted 4
5. Hellblade
6. Horizon Zero Dawn
7. Dark Souls
8. Dark Souls 2
9. The Walking Dead
10. Until Dawn

Skribent

Okej, nu utgick jag ju att Minecraft kom ut 2009. Så då står det mellan Reach och Minecraft alltså. Hmm..


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vilken kvalitetssmak Bennet har! Det baserar jag givetvis enbart på att den överensstämmer med min. Jag hade nog valt exakt samma spel om jag gjorde en topp 5, möjligtvis med Subnautica istället för Warhammer.

Medlem

Kollade igenom mitt spelbibliotek och försökte dra ner den till top 5-spel:

Deus Ex: Human Revolution (2011)
Dragon's Dogma: Dark Arisen (2013)
Bioshock Infinite (2013)
Rust (2013)
Life Is Strange (2015)

Har säkert missat något.

Medlem

Bloodborne Dragon Age Inquisiton Nioh Diablo 3 och Last of US är nog mina topp 5

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Mellan serien på Netflix och att författa min lista till den här artikeln har jag nog aldrig varit så sugen på att lägga +100 timmar på The Witcher igen.

Och dra kalvbrässen genom lösgruset så många bra spel som släpptes det här årtiondet. Nästan så att man blir religiös.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Minecraft med moddar
Skyrim med moddar
Fallout 4 med moddar

Det tre spel jag antagligen lagt ner mest tid på och haft otroligt skoj med, är väl en av dom få som föredrar Fallout 4, men gillade även Fallout 3 och Vegas något otroligt mycket.

BF:BC2 är det bästa spelet i hela BF serien även för mig.

Finns många spel jag lagt otroligt mycket tid på med men som jag numera avskyr, till exempel LoL (tydligen 2009) och Planetside 2, men det är ingen tvekan på att det har varit en stor del av mitt spelliv. Andra tidstjuvar har varit diverse MMORPGn, men dom mäter sig sällan i kvalité.

Annars finns det så många mer eller mindre flummiga indietitlar jag varit väldigt förtjust i alla möjliga genre, för att nämna några: 7days to die, Chivalry, Dead Cells, A Hat in Time, Kenshi, Natural Selection 2, Stardew valley, Starbound, They Are Billions, Underrail.

Overwatch är det spel som jag konstant återkommer till när jag inte känner för något annat specifikt.

Många besvikelser har det varit över åren med, hade nog haft det enklare att göra en top 5 största spelbesvikelser för dessa 10 år. Men stannar där, och hoppas att Dice, Bethesda, Bioware och Blizzard hittar tillbaka till sina rötter.

... Och så antar jag att jag måste installera Witcher 3 och ge det en ärlig chans, då jag absolut avskytt Withcher 1 när jag försökt tvinga mig igenom det för att kunna ta mig ann hela serien i ordning.

Skribent

Ska fundera lite mer men spontant ser jag en del som nämner Spider Man, men tar ni verkligen Spider Man framför Batman: Arkham City?

Även om Spider-Man var grymt så måste jag sätta Arkham City något snäpp högre.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ska fundera lite mer men spontant ser jag en del som nämner Spider Man, men tar ni verkligen Spider Man framför Batman: Arkham City?

Även om Spider-Man var grymt så måste jag sätta Arkham City något snäpp högre.

Folk kanske inte har spelat Batman?

Medlem

Oj detta är inte lätt alls. Steam's nya spel lista på lanseringsdatum år för år hjälpte fantastiskt:

1# Mass Effect 2

2# Elite Dangerous

3# Deus Ex Human Revolution

4# The Witcher 3

5# Divinty Original Sins 2

6# The Elder Scrolls V: Skyrim

7# SOMA

8# GTA V

9# Trine 2

10# Wolfenstein The New Order

123
Skriv svar