Allt tvivel är nu bortröjt

Medlem

Jag ser konsolfördelar med switch.
Jag ser faktiskt inga fördelar med Playstation och Xbox idag.
Enda Playstation har sina exlusiviteter eller några få spel som vägras släppas på PC pga inkompetenta utvecklare (EA Sports NHL)

Xbox har inget exlusivt nå mer(?)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

jbx
Medlem

Jag har ps4 pro, Xbox One, Switch och 2080Ti-PC. Ps4an har inte används sen spiderman, Xbox One är min bluray-spelare, switchen används en del men datorn går varm varje dag. Jag klarar inte av 30fps sen datorn kom in i höstas, den har med sina 144hz förstört min konsol-upplevelse. Switchen är jag mer förlåtande mot då jag endast spelar i bärbart läge.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jo nog är det enkelt men vill du köra trådlöst med en xbox one dosa behöver man köpa till en adapter.

Nej, allt en trådlös kontroll kräver för att fungera är Windows 10 och bluetooth. Adapter behövs bara om du sitter på eventuell Xbox 360 kontroll eller äldre operativsystem.

(Kan inte svara på absolut första generationens Xbox one kontroller, dom kanske kräver adapter.)

Medlem
Skrivet av jbx:

Jag har ps4 pro, Xbox One, Switch och 2080Ti-PC. Ps4an har inte används sen spiderman, Xbox One är min bluray-spelare, switchen används en del men datorn går varm varje dag. Jag klarar inte av 30fps sen datorn kom in i höstas, den har med sina 144hz förstört min konsol-upplevelse. Switchen är jag mer förlåtande mot då jag endast spelar i bärbart läge.

Dig kan man kalla fullkittad
Kör du VR också ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag ser konsolfördelar med switch.
Jag ser faktiskt inga fördelar med Playstation och Xbox idag.
Enda Playstation har sina exlusiviteter eller några få spel som vägras släppas på PC pga inkompetenta utvecklare (EA Sports NHL)

Xbox har inget exlusivt nå mer(?)

PC + Nintendo allt som har betydelse idag. Förr när även Commodore, Amiga, Sega och Atari var stora, kom nya koncept, ideer och spelutvecklare från alla håll och kanter.

Allt Sony och Microsoft kan göra är att kopiera och leva på andras skapelser och köpa upp föredetta PC/Nintendo-utvecklarer.

Streaming kommer till slut ta ihjäl konsolerna. "Hardcore" spelarna kanske protesterar, majoriten kommer bara tycka det är smidigare och billigare.

Medlem

Samma töntiga diskussion år ut och år in. Växer inte folk upp med tiden?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

En föredömlig tråd att starta om man vill förstöra julefriden.

Själv ser jag inga som helst fördelar med konsoler, inte ens om man nu vill sitta i soffan med handkontroll framför TV:n - det är inga extra steps att göra detta med en PC. På sin höjd är chassit marginellt större, men inget som skulle reta gallfeber på en.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Samma töntiga diskussion år ut och år in. Växer inte folk upp med tiden?

Det är ingen töntig diskution.
Älskar man nått försöker man sprida vidare så andra ska få det bästa.
Samma med VR varenda negativ kommentar mot VR här på FZ försöker man motargumentera.
Ja man kanske är nöjd med konsol men man kan kanske alltid omvända en till den ljusare sidan, varför ska man nöja sig "bara" och inte prova det bästa:)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Shadee:

En annan sak är att när ett spel släpps på konsol så är det klart. Inge "early access",

Är det inte precis det som Xbox Game Preview är?

... Early access program known as Xbox Game Preview in 2015, which allows developers to launch unfinished games for consumers to purchase and beta test before its official launch"

Skribent
Skrivet av jawik:

Är det inte precis det som Xbox Game Preview är?

... Early access program known as Xbox Game Preview in 2015, which allows developers to launch unfinished games for consumers to purchase and beta test before its official launch"

Verkar mycket väl vara exakt det, mer än vad jag visste. Har aldrig ägt en X-box så har ingen koll där. Synd om konsolspelarna om även Early Access och liknande finns även där.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Verkar mycket väl vara exakt det, mer än vad jag visste. Har aldrig ägt en X-box så har ingen koll där. Synd om konsolspelarna om även Early Access och liknande finns även där.

Det är väll inte dåligt att det finns Early Access.
Det dåliga är spel som fastnar i Early access-träsket.
Det finns däremot spel som är riktigt bra som borde lämna EA och det finns spel som är riktigt bra som börjat som EA och sen lämnat EA.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Molotov:

Det är väll inte dåligt att det finns Early Access.
Det dåliga är spel som fastnar i Early access-träsket.
Det finns däremot spel som är riktigt bra som borde lämna EA och det finns spel som är riktigt bra som börjat som EA och sen lämnat EA.

Du nämner alla problem som finns med Early Access. Det måste finnas ett bättre system. Crowdfunding av typen Kickstarter är ett bra system t.ex. Fast gamblingtrenden går ju över alla delar av samhället så det är väl naturligt att det blivit poppis med Early Access.

Du vet ju inte ens vad du köper när du lägger pengar på ett Early Access spel, eller om det ens någonsin blir färdigt.

Medlem

Visst finns det grafiska- och prestandamässiga fördelar med PC men jag höll på att spy när jag kollade lite i Red Dead 2-tråden. Inställningar hit, grafikkort dit. Krascher och lagg (pga av fel). För vissa är detta sätt något roligt att pilla med men hade jag behövt hålla på med sånt j*vla krångel hade jag aldrig orkat spela alls.

Ser man till spelglädje har det ingen större betydelse om man kör PC eller konsol.
Det finns mängder av spel som folk minns tillbaka på och älskar som varit på konsol (så även med PC).

Medlem

@Molotov: ja jag kan säga något konsol är 1000 gånger bättre på. Att inte tömma din plånbok och inte behöver uppgraderas var 5 år utan du kan njuta av spel på den i 20 år utan uppgradering för 15-20k. datorn kommer för alltid bli dyraste spel maskin som finns och kostar skjortan om man vill köra maxad grafik med 60-120+ fps. Så ska man enbart spela spel är dator överdrivet dyrt.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Du nämner alla problem som finns med Early Access. Det måste finnas ett bättre system. Crowdfunding av typen Kickstarter är ett bra system t.ex. Fast gamblingtrenden går ju över alla delar av samhället så det är väl naturligt att det blivit poppis med Early Access.

Du vet ju inte ens vad du köper när du lägger pengar på ett Early Access spel, eller om det ens någonsin blir färdigt.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker/menar.
du vill alltså att spelen inte ska vara spelbara och man ska kickstarta ist för att ha spelbara spel som man köper i EA?
Man vet ju inte vid kickstarter heller så fall vad man köper eller om det ens blir ett vettigt spel av det hela.

självklart måste man ju rannsaka sig själv lite när man väljer vilket EA spel man ska köpa.
Jag tänker på många indie-spel i speciella genrer som inte slår stort, dessa skulle tex inte existera utan EA.
stora delen av VR-Bilbioteket på steam tex är EA, hade säkert inte heller existerat utan EA och några har gått från EA till full release (även fast dom hade säkert kunnat göra det tidigare imo)

Så det finns spel som passar väldigt bra som EA och sånna som inte passar.
Jag gillade spelet Subnautica tex och uppföljaren Below zero är släppts som EA. Det är ett spel som jag väntar med till det är färdigt för det är den typen av spel jag själv skulle "spela mig mätt av" innan det blir officiell release men samtidigt är det bra att det finns folk som stödjer och vill vara del i utvecklingen i spelet genom att köpa det i EA.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

@Molotov: ja jag kan säga något konsol är 1000 gånger bättre på kosta midre och ej behöver uppgraderas vart 5 år utan u kan njuta av spel på den i 20 år utan uppgradering för 15-20k. datorn kommer för alltid bli dyraste spel maskin som finns och kostar sjkortant om man vill köra maxad grafik med 60-120+ fps.

Ja vill du spela 20år gamla konsolspel så måste du ha en 20år gammal konsol.
på en pc idag är det möjligt att spela 20år gamla spel

JAg förstår itne riktigt hur du menar, Vill du spela nya spel på PC så måste du uppdatera ja om din dator inte klarar specs (har man redan en pc behöver man sällan uppdatera allt), vill du spela nya spel till konsol måste du köpa en ny konsol ja?
1000ggr bättre blir inget pga det är billigare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Visst finns det grafiska- och prestandamässiga fördelar med PC men jag höll på att spy när jag kollade lite i Red Dead 2-tråden. Inställningar hit, grafikkort dit. Krascher och lagg (pga av fel). För vissa är detta sätt något roligt att pilla med men hade jag behövt hålla på med sånt j*vla krångel hade jag aldrig orkat spela alls.

Ser man till spelglädje har det ingen större betydelse om man kör PC eller konsol.
Det finns mängder av spel som folk minns tillbaka på och älskar som varit på konsol (så även med PC).

Ja RDR2 var verkligen en dålig release av rockstar.
Problemen är dock fixade till stor del och nu är pc-versionen överlägsen konsolversionen inkl Xbox one X.
enda som varit värre i "modern tid" är releasen av Batman Arkham Knight. men det är också fixat och spelet är bättre än konsolversionen. stort sett samma spel men bättre utsseende och bättre flyt på pc.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Jo för PC är en snuskigt dyr hoppy för priset av 1 jävla bra PC kan jag köpa 3 ps4 konsoler. En ennan sak PC mobilitet suger balle även en laptop är smäre för spela på tåg eller buss än vad en switch är. PC må vara bra för vad den skiten kostar men om men har saker den är värdelös på som mobilitet och är en överdrivet dyr hobby som hockey och rally och warhammer .

Okej jag ge ett bra exemple för 14 år sedan köpte jag en gaming laptop för 15000kr riktigt bra spel bar dator och den hade 2 år garanti 8 månader efter garantin gick ut paja grafik kortet och skulle kosta mig 10000kr att laga eller ja 15000kr att köpa ny.

Skulle nu min xbox one paja när garantin gått ur kosta det mig 2500kr att införskaffa en ny.

Spel datorer i all ära men det är en satans jävla dyr sak för att kunna spela spel som konsoler kan visst du kanske inte får ut 120 fps och 8k men måste du ha det ? Nä

Så min mening är konsoler är mer mobil och gör ens spel hobby ja 12000kr billigare.

om jag ska förklara mig ytligare PC må vara bra men mobilitet dålig och gör ens hobby mer kostsam än det behövs men skiter du pengar spelar det ingen roll.

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

@Molotov: Jo för PC är en snuskigt dyr hoppy för priset av 1 jävla bra PC kan jag köpa 3 ps4 konsoler. En ennan sak PC mobilitet suger balle även en laptop är smäre för spela på tåg eller buss än vad en switch är. PC må vara bra för vad den skiten kostar men om men har saker den är värdelös på som mobilitet och är en överdrivet dyr hobby som hockey och rally och warhammer .

Okej jag ge ett bra exemple för 14 år sedan köpte jag en gaming laptop för 15000kr riktigt bra spel bar dator och den hade 2 år garanti 8 månader efter garantin gick ut paja grafik kortet och skulle kosta mig 10000kr att laga eller ja 15000kr att köpa ny.

Skulle nu min xbox one paja när garantin gått ur kosta det mig 2500kr att införskaffa en ny.

Spel datorer i all ära men det är en satans jävla dyr sak för att kunna spela spel som konsoler kan visst du kanske inte får ut 120 fps och 8k men måste du ha det ? Nä

Så min mening är konsoler är mer mobil och gör ens spel hobby ja 12000kr billigare.

om jag ska förklara mig ytligare PC må vara bra men mobilitet dålig och gör ens hobby mer kostsam än det behövs men skiter du pengar spelar det ingen roll.

Detta handlar främst om att folk har en otrolig tröttsam dubbelstandard.

Konsoler kan köras i low-medium inställningar, 20-30fps i 720p-900p, och sega laddtider. En spel-PC förväntar sig de flesta ska minst alltid klara senaste spelen i high-settings, 60fps, 1080p eller mer, och ha snabba laddtider. Klart som fasen det blir dyrare!

Varför är konsoler så "billiga", jo för en stor del av hårdvaran var billigt skräp redan när konsoler var nya. Har du sett hur illa dagens vanilla konsoler lirar merparten av dagens AAA-lir? Även Pro och One X prestanda i CPU-delen och lagringen är horribel för något av det här årtiondet. Det fanns SSD och snabbare CPU:er 2009!

Sen har vi det här med hur man struntar i fördelarna med PC och samtidigt ignorerar nackdelarna med konsol. Att man tex kan återanvända, uppgradera och köpa begagnade PC-delar glöms bort. Eller hur priset på en bra spel-TV nästan aldrig tas upp i sådana här diskussioner.

Kan man acceptera liknande prestanda på PC och köpa begagnat, kan man komma billigt undan. Det är inget nytt, den här videon är över 5år gammal nu...

Sen har vi det här med mobiliten. Okej vad jämför du egentligen med här? Du verkar förvänta dig mid-end spel-PC med samma mobilitet som en Switch. Dvs 10-20x prestanda(?), fast den ska tydligen ha samma format och pris? Hur fasen ska det gå till?

Vad gör det sen omöjligt att ha en Switch och en PC? Tycker de kompleterar varandra mycket väl. Och merparten av de bästa PC-spel som någonsin gjorts funkar ju fortfarande bra på en billig skräplaptop.

PC-spelande kan vara en dyr hobby, men den måste inte vara det!

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

PC är bäst för shooters, Konsol är bättre för annat

Skriva noveller!


signatur

Niet.

Testpilot

Det som är bäst med FZ som site är att de flesta här skiter i vilken plattform de spelar på. Det är spelen som räknas.

Att njuta av goa spel oavsett vad man spelar på är poängen.

De flesta här skiftar mellan plattformar som fyller deras behov och krav , det är så det skall vara.

För min egen del är jag PC master race med flera försök att köra på konsoller.
Jag är bara glad alla njuter av spelandet oavsett vad de spelar på sålänge det går att spela på.

Jag påpekar gärna till kompisar att PC är överlägset men att alla andra plattformar är fullt okej om det fyller deras behov och krav och prislapp. Huvudsaken de får njuta av spelen och ha kul på sin fritid.

Njut av spelen på ditt sätt helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det som är bäst med FZ som site är att de flesta här skiter i vilken plattform de spelar på. Det är spelen som räknas.

Att njuta av goa spel oavsett vad man spelar på är poängen.

De flesta här skiftar mellan plattformar som fyller deras behov och krav , det är så det skall vara.

För min egen del är jag PC master race med flera försök att köra på konsoller.
Jag är bara glad alla njuter av spelandet oavsett vad de spelar på sålänge det går att spela på.

Jag påpekar gärna till kompisar att PC är överlägset men att alla andra plattformar är fullt okej om det fyller deras behov och krav och prislapp. Huvudsaken de får njuta av spelen och ha kul på sin fritid.

Njut av spelen på ditt sätt helt enkelt.

Förutom alla hardcore sektpersoner som skriker #pcmasterrace hela tiden såklart. Annars håller jag med dig

Testpilot
Skrivet av HallonTreo:

Förutom alla hardcore sektpersoner som skriker #pcmasterrace hela tiden såklart. Annars håller jag med dig

Där finns det lika många skränande personer på bägge sidor. Låt oss koncentrera oss på spelen istället och mindre på vad de spelas på.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Där finns det lika många skränande personer på bägge sidor. Låt oss koncentrera oss på spelen istället och mindre på vad de spelas på.

Helt enig. Har alltid förespråkat multiplatform så

Skribent

@Sapiens:
Fast i diskussionen PC vs Konsol så brukar största argumenten från väldigt många för att använda PC vara att man får mer FPS, bättre flyt, snabbare laddningstider och att den är kraftfullare vilket i alla fall jag då tolkar som att det är fet gaming PC man menar och inte en färdigbyggd Elgiganten dator.

Gällande TV så brukar argumentet vara att man spelar PC på TVn och inte på en liten skärm. Det är i alla fall vad jag fått höra varje gång jag yppar att det finns en del titlar jag föredrar att sitta i soffan och spela och därför hellre har dem till PS4.

Det är korrekt att det inte behöver vara en dyr hobby, men vill man inte sätta sig in PC-världen med delar och liknande för att bygga ihop en egen prisvärd burk med bra prestanda så blir det till att köpa en färdig burk som oftast är överprisad. Prioriterar man användarvänlighet, enkelhet och smidighet framför prestanda, bakåtkompatibilitet och möjlighet att uppgradera/modifiera så kan jag förstå att man hellre spelar på konsol (förutom FPS, där kommer jag aldrig förstå människor som använder handkontroll istället för mus+t-bord).

Skribent
Skrivet av Molotov:

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker/menar.
du vill alltså att spelen inte ska vara spelbara och man ska kickstarta ist för att ha spelbara spel som man köper i EA?
Man vet ju inte vid kickstarter heller så fall vad man köper eller om det ens blir ett vettigt spel av det hela.

självklart måste man ju rannsaka sig själv lite när man väljer vilket EA spel man ska köpa.
Jag tänker på många indie-spel i speciella genrer som inte slår stort, dessa skulle tex inte existera utan EA.
stora delen av VR-Bilbioteket på steam tex är EA, hade säkert inte heller existerat utan EA och några har gått från EA till full release (även fast dom hade säkert kunnat göra det tidigare imo)

Så det finns spel som passar väldigt bra som EA och sånna som inte passar.
Jag gillade spelet Subnautica tex och uppföljaren Below zero är släppts som EA. Det är ett spel som jag väntar med till det är färdigt för det är den typen av spel jag själv skulle "spela mig mätt av" innan det blir officiell release men samtidigt är det bra att det finns folk som stödjer och vill vara del i utvecklingen i spelet genom att köpa det i EA.

För att få igång t.ex. en kickstarter så krävs en idé, en plan om hur det ska fram, ett mål med insamlingen under en speciell tidsrymd. Allt det är saker man kan läsa om och acceptera om man tycker det verkar vara ok. Med den informationen så lägger man sedan dit en peng. Nås inte målet inom bestämd tidsrymd så betalas pengarna tillbaka.

Med en EA-titel (känns skumt att skriva EA och mena Early Access, min hjärna läser det som Electornic Arts VARJE GÅNG ) så finns det oftast inte så mycket till tidsaspekt eller plan. Det finns något spelbart, ibland bra och ibland kasst, som man får prova efter att man betalat. Sedan som du säger så om du har otur så är spelet fast i EA och det kommer aldrig bli något mer.

Det är i alla fall mina erfarenheter och personligen så är jag positiv till crowdfunding av typen Kickstarter och negativ till Early Access spel, även om det börjar bli svårt att inte köpa "Secrets of Grindea" nu snart.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Detta handlar främst om att folk har en otrolig tröttsam dubbelstandard.

Konsoler kan köras i low-medium inställningar, 20-30fps i 720p-900p, och sega laddtider. En spel-PC förväntar sig de flesta ska minst alltid klara senaste spelen i high-settings, 60fps, 1080p eller mer, och ha snabba laddtider. Klart som fasen det blir dyrare!

Varför är konsoler så "billiga", jo för en stor del av hårdvaran var billigt skräp redan när konsoler var nya. Har du sett hur illa dagens vanilla konsoler lirar merparten av dagens AAA-lir? Även Pro och One X prestanda i CPU-delen och lagringen är horribel för något av det här årtiondet. Det fanns SSD och snabbare CPU:er 2009!

Sen har vi det här med hur man struntar i fördelarna med PC och samtidigt ignorerar nackdelarna med konsol. Att man tex kan återanvända, uppgradera och köpa begagnade PC-delar glöms bort. Eller hur priset på en bra spel-TV nästan aldrig tas upp i sådana här diskussioner.

Kan man acceptera liknande prestanda på PC och köpa begagnat, kan man komma billigt undan. Det är inget nytt, den här videon är över 5år gammal nu...
https://youtu.be/DH6FCgqQB_s

Sen har vi det här med mobiliten. Okej vad jämför du egentligen med här? Du verkar förvänta dig mid-end spel-PC med samma mobilitet som en Switch. Dvs 10-20x prestanda(?), fast den ska tydligen ha samma format och pris? Hur fasen ska det gå till?

Vad gör det sen omöjligt att ha en Switch och en PC? Tycker de kompleterar varandra mycket väl. Och merparten av de bästa PC-spel som någonsin gjorts funkar ju fortfarande bra på en billig skräplaptop.

PC-spelande kan vara en dyr hobby, men den måste inte vara det!

ja du ärligt talat vete fan vad eller hur jag tänkte.

Inaktiv

En grej jag tycker är intressant är de få åren i spelhistorien då konsolspel haft bättre grafik än PC-spel.

1995-1997 då Playstation (Ridge Racer, Wipeout) och N64 (Super Mario 64, Lylat Wars, Wave Racer) var nya, innan typ Unreal släpptes på PC.

1999-2001 med först Shenmue och Sonic Adventure på Dreamcast och sedan Halo på Xbox och kanske speciellt Rogue Squadron: Rogue Leader på GameCube som var snyggare än allt.

2006 när Xbox 360 släpptes med spel som Ghost Recon: Advanced Warfighter och de flesta datorer fortfarande hade enkelkärniga processorer. Ett år senare släpptes Crysis och sedan dess har väl fenomenet aldrig skett igen.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

En grej jag tycker är intressant är de få åren i spelhistorien då konsolspel haft bättre grafik än PC-spel.

1995-1997 då Playstation (Ridge Racer, Wipeout) och N64 (Super Mario 64, Lylat Wars, Wave Racer) var nya, innan typ Unreal släpptes på PC.

1999-2001 med först Shenmue och Sonic Adventure på Dreamcast och sedan Halo på Xbox och kanske speciellt Rogue Squadron: Rogue Leader på GameCube som var snyggare än allt.

2006 när Xbox 360 släpptes med spel som Ghost Recon: Advanced Warfighter och de flesta datorer fortfarande hade enkelkärniga processorer. Ett år senare släpptes Crysis och sedan dess har väl fenomenet aldrig skett igen.

På 90-talet var pc och konsolspel inte samma/portar av samma spel.
PC-Versioner av spel var ofta helt gjort efter PC och samma för konsol. Det gjorde att Konsoler och PC drog nytta av sina respektiva fördelar som i interface osv.
Men jag vill nog påstå att när PC-datorerna fick "voodoo grafikort" med voodookortens intåg så blev PC-spelen snyggare och snabbare. Före det var det "Software" som såg ut som Playstation 1


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

123
Skriv svar