Vad klipper du film i?

Skägg.
10 Chambers
Vad klipper du film i?

Vi klipper en del film på FZ, allt från gameplay till korsklippta intervjuer med flera scener, och genom åren har jag personligen använt två mjukvaror för detta. Sony Vegas och Adobe Premiere.

Jag började klippa i Premiere, både den fullfjädrade Pro-versionen och den mer slimmade som jag inte ens vet om den finns längre. När vi flyttade till Geeks för fyra år sedan bytte vi till Sony Vegas då alla andra körde det och licenserna var bra mycket billigare. Jag märkte dock att den allmänna kunskapsnivån kring Vegas på internet var låg, det fanns få tutorials på Youtube och stötte man på patrull fanns det få forum med lösningar. Eftersom jag klipper mest på redaktionen fick jag gå tillbaka till Premiere och har sedan dess lärt mig otroligt mycket.

Det tisslas och tasslas dock mycket om Da Vinci Resolve, där en enklare basversion är gratis och Studio-versionen kostar 300 dollar. För en licens, inte per år. Jag har precis börjat titta närmare på det men är nyfiken på om någon annan använder det, både professionellt och på hobbynivå.


signatur
Medlem

använder hitfilm pro. hört att det ska vara ganska likt davinci resolve, fast mer användarvänligt (kanske på gott och ont, vet ej).

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av quadratis:

använder hitfilm pro. hört att det ska vara ganska likt davinci resolve, fast mer användarvänligt (kanske på gott och ont, vet ej).

Aldrig hört talas om, är det gratis eller engångskostnad?


signatur
Moderator | Testpilot

Själv använder jag Vegas och har inga större problem att hitta tutorials om jag vill lära mig något, men vi har väl kanske olika ambitioner.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Aldrig hört talas om, är det gratis eller engångskostnad?

€300 (har jag för mig) engångskostnad.

Medlem
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Jag använder Windows Movie Maker till mina gameplay videos, enkel men fungerar .

Medlem

Jag kör på Sony Vegas. Det duger gott för mina behov. Men som du säger, ibland kan det vara svårt att hitta facit på internet. Särskilt om man, som jag, inte riktigt har rätt filmklippar-vokabulär på engelska.

"How to, liksom, change:a the hastighet på a klipp" är inte en optimal googling.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Använde Sony Vegas förut, men redigerar så sällan film så har inte direkt någon användning för det längre. Som bäst vill jag oftast bara trimma ned ett klipp, och då räcker det gott och väl med videoredigeraren i Microsoft Photos.

Brukade köra Windows Movie Maker förut, men orkar inte mecka med att ladda ned gammal mjukvara som saknar stöd.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Jag kör på Adobe Premiere men har hört mycket gott om DaVince Resolve. Kan vara värt att ge den ett försök.

Medlem

Sony Vegas,
Inte använt det så mycket som jag trodde jag skulle göra och de första projekten "krävde" massor av YT guide tittande för att få till, men kunde ändå lösa det jag ville med gps tracks (extern soft for dessa) m.m.

Var mer ville lära mig tror jag.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Premiere då det pratar med After Effects och Photoshop, samt lite andra saker som behövs för jobbet.

Men, om det är pris du vill åt, har du kikat in Lightworks? Aldrig använt det själv, men hört bra saker. Gratis redigeringsprogram som ska vara väldigt bra, och har för mig det var open source, och då brukar det finnas tutorials och dylikt.

Iofs samma deal som Da Vinci (som jag också hört gott om, men aldrig använt), men ändå.


signatur

Videomupp

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sky one:

@Carl Johansson-Sundelius: Jag använder Windows Movie Maker till mina gameplay videos, enkel men fungerar .

Inte använt det på åratal men man ska inte underskatta enkelhet. Gör mycket i Imovie på språng.


signatur
Medlem

I kalsonger.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Resolve.

Har har flera år kört Premiere och innan dess Final Cut Pro. Tycker Black Magic på senare tid varit bäst på att utnyttja olika datorers hårdvara vilket just Premiere varit dålig på. Resolve rullar OK på förvånansvärt klena burkar och finns dessutom i gratisversion som klarar det mesta.

På andra plats kommer LumaFusion på iOS. Förvånansvärt användbart och hanterar flera videospår simultant i 4K från min Pana GH5.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tranceiztor:

Resolve.

Har har flera år kört Premiere och innan dess Final Cut Pro. Tycker Black Magic på senare tid varit bäst på att utnyttja olika datorers hårdvara vilket just Premiere varit dålig på. Resolve rullar OK på förvånansvärt klena burkar och finns dessutom i gratisversion som klarar det mesta.

På andra plats kommer LumaFusion på iOS. Förvånansvärt användbart och hanterar flera videospår simultant i 4K från min Pana GH5.

Intressant! Ska ta och testa Resolve och använder vanligtvis Imovie, med just den begränsningen att det inte pallar flera spår.


signatur
Medlem

Kör oxå LumaFusion på iOS


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Jag har klippt en del i Resolve. Användarvänligt samt mycket guider på youtube.

SoL
Medlem

Bra ämne! Skulle också vilja veta vad det finns för gratis program till iPad Pro. Bara på hobby nivå, spelar in en del klipp från go pro.

Kontot avslutas

Jag tänkte själv på att börja använda Da Vinci Resolve, men det verkade som att jag hade ett för klent grafikkort för att kunna starta upp det.

Nu är jag ute efter Filmora 9 istället. Har testat gratis versionen och är väldigt nöjd med den men för att slippa vattenstämpel så måste jag köpa det, så nu funderar jag på att göra när jag känner att jag har råd.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Intressant! Ska ta och testa Resolve och använder vanligtvis Imovie, med just den begränsningen att det inte pallar flera spår.

Testa Resolve och ge det lite tid. Tröskeln är något högre än iMovie men programmet kan så mycket mer. Sedan tror jag Resolve är begränsat kring export av tyngre upplösning vilket inte är något problem för nätvideo.. Dessutom saknas lite verktyg kring grading och 3D. Tror också det finns en spärr att jobba med 10-bitsformat i gratisversionen.

Medlem
Skrivet av SoL:

Bra ämne! Skulle också vilja veta vad det finns för gratis program till iPad Pro. Bara på hobby nivå, spelar in en del klipp från go pro.

LumaFusion är inte gratis men bra verktyg kostar, du betalar en gång så ingen större kostnad


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Då vi använder Adobe på jobbet så blir det samma hemma. Jag tycker det fungerar mycket bra och många tips på internet. Kan tänka mig byta men bara till något bättre... 😉


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av DKvarn:

LumaFusion är inte gratis men bra verktyg kostar, du betalar en gång så ingen större kostnad

Håller med, LumaFusion är värt pengarna. Dock funkar det olika bra med olika format. Jag har alltid haft stora problem med material från Sonys a6500 samtidigt som allt från Panasonic fungerat smärtfritt. För att få material från a6500 att fungera var jag tvungen att installera Pinnacle Pro som kan hantera Sonys container..

Medlem

Ok, såg att denna tråden kom upp för några dagar sedan, jag klipper just nu en video och har gjort sådant länge till våra trailers etc.
Alltid kört Premiere. Ett stort problem jag har med det är att jag inte kan flytta mina videos på ett bra sätt, för Premiere vill typ alltid ha exakta sökvägar, går det att komma runt detta med t ex Resolve (som jag JUST laddade ner och skall testa exakt nu).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Vem vill ha tre månaders prenumeration på Adobe Premiere Rush och Adobe Spark? Fick med när jag köpte ny skärm men har ingen användning för det.

Jag gissar att det går bra för vem som helst att lösa in den. Först att kommentera gets it.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Ok, såg att denna tråden kom upp för några dagar sedan, jag klipper just nu en video och har gjort sådant länge till våra trailers etc.
Alltid kört Premiere. Ett stort problem jag har med det är att jag inte kan flytta mina videos på ett bra sätt, för Premiere vill typ alltid ha exakta sökvägar, går det att komma runt detta med t ex Resolve (som jag JUST laddade ner och skall testa exakt nu).

När jag flyttat filer från lokalt till exempel NAS, har Premiere bara bett mig om att lokalisera filerna?


signatur
Medlem

Testade det där resolve, vad snabbt det är på denna gamla datorn, premiere går väldigt segt, cpu från 2013 och bara 8 i ram. Nu kör jag dock Premiere 5.5, men det nya lär inte funka bättre.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

När jag flyttat filer från lokalt till exempel NAS, har Premiere bara bett mig om att lokalisera filerna?

Det suger, jag vill inte behöva göra det. Det är så jävla många klipp när man spelar in trailers, bilder, texter etc. Jag löser det genom att ersätta med texteditor, men ja.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Det suger, jag vill inte behöva göra det. Det är så jävla många klipp när man spelar in trailers, bilder, texter etc. Jag löser det genom att ersätta med texteditor, men ja.

Jag finner att Premiere är väldigt snabbarbetat när man lokaliserar filer, för hittar man en hittar den gärna resten på en gång. Och skulle den inte göra det kan programmet själv söka en disk efter rätt filer baserat på filnamn. Men du menar att det inte är smidigt nog?

För jag tror det du söker inte riktigt finns. Det närmsta jag kan komma på är Avid, men det är för programmet importerar och skapar nya filer i sin egen codec och lägger dessa på förutbestämt ställe. Då spelar det ingen roll om du deletar originalfilerna, programmet har sina egna grejer ändå på annat ställe. Men det är ett ruggigt dyrt program, och används mest när man klipper TV då tiotals redigerare kan alla använda samma filer och projekt samtidigt via en server utan problem.


signatur

Videomupp

Fragtjuv

Jag går fint pris på Adobe Creative Cloud med min lärarlicens så jag kör på Premiere PRO och After Effects. Jag använder det förstås endast på hobbynivå men det finns ett bra community och mängder av hjälp att få på Youtube så jag har lärt mig enormt mycket.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

12
Skriv svar