Vad har definierat 10-talet i spelbranschen?

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Med tanke på vad du sa under senaste FF; Återkomsten av turbaserade taktiska actionspel och rollspel. En subgenre som knappt synts sen 90-talet men som tack vare XCOM och D:OS med flera är inne i en ny era med flera kommande på horisonten.

Skrivet av mrbananpappa:

Förbannat välskrivet!

Jag hade till denna listan velat lägga till utvecklingen av e-sport. För tio år sedan var e-sporten knappt erkänd som något seriöst. Folk gjorde sig lustiga över de som försökte satsa på en karriär inom datorspelande. Medier gjorde sig lustiga över när folk samlades för att dela sin passion för spel. Utvecklingen har gått från små LAN-turneringar med ett flak jolt-cola som prispott (ungefär) till att fylla de största arenorna med miljontals kronor i potten!

EDIT: Såg att e-sport redan nämnts, men tycker att det är en av de roligare utvecklingarna! (:

Jag sticker ut hakan och menar på att acceptansen av e-sporten stammar ur framväxandet av "influencers". Företag har fått nys om att det är en guldgruva för PR, vilket i sin tur genererar både tittare och pengar, vilket gör det "på allvar".

Jag borde också ha nämnt den explosionsartade utvecklingen av digitala memer över internet, då detta häktar in ganska duktigt i de rådande kulturyttringarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@hannes.theorell: Riktigt bra skrivet och sammanfattat.

Skulle vilja utveckla Nostalgipunkten något - under 2010 kom retrospelssamlandet att bli snudd på populärkultur.

I Sverige bör Retrospelsmässan uppmärksammans och dylika mässor och samlingar, namn som Martin Lindell, David "Dave" Boström och Carl Michael "Lirod" Sahlberg bör nämnas samt spelbutiken Spel & Sånt som alla gjort mycket för den svenska spelsamlarkulturen i olika forum och medier. Men även på en global nivå har det märkts - genom främst de olika mini konsolerna som släppts av främst Nintendo men även Sega, Sony och även mindre företag som Retro-Bit.

Den stora målgruppen för detta är 80-talisterna - så kanske kommer 90-talisterna att ta över under 2020-talet? Eller är det pixelgrafiken och spelkassetter som är grejen? För mig slutar retrospel med Nintendo 64 - men det har diskuterats i andra trådar, det behöver vi inte ta här.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Games as a service 🤮

Medlem

10-talet är det decennie där spel började släppas i en exponentiell takt, omöjligt för en enskild individ att kunna hänga med ens i sin favoritgenre.

Under tiden det var tar att spela igenom ett spel,
hinner det släppas tre nya!
Minst!

Sen sitter folk med backloggar med över 20 spel de köpt och vill spela, men aldrig ens startat.

Inaktiv

Loot boxar är något av det som uppmärksammats mest. Framför allt när det har blivit en fråga om hazardspel kring det och om det ska förbjudas enligt lag.

Inaktiv

Det var mycket retro under förra årtiondet med men det som har varit nu har väl varit alla företag som släpper klassiska konsoler igen i mini format. Nes, super nes, playstation, mega drive med mera. Även Nokia 3310 kom tillbaka i en lite modernare tappning men fortfarande som knapptelefon.

Medlem

1) Den uppsjö av indiespel som nu finns. Det är en mycket större indiemarknad nu än för 10 år sedan.

2) Öppna spelvärldar. För 10 år sedan så var Elder Scrolls och GTA nästan ensamma, nu kommer det mängder av öppna spelvärldar varje år, speciellt från Ubisoft.

3) Microtransactions, lootboxes osv. Fanns ju inte förut.

4) Retro minikonsoler.

Medlem
Skrivet av Nichegamer:

10-taler är Decenniet där spel började släppas i en exponentiell takt, omöjligt för en individ att hänga med ens i favoritgenren.

Under tiden det var tar att spela igenom ett spel,
hinner det släppas tre nya!
Minst!

Sen sitter folk med backloggar med över 20 spel de köpt och vill spela, men aldrig ens startat.

Stämmer inte. Hade folk inte köpt allt som rör sig på alla reor så hade detta inte varit ett problem.

Så då kommer min nominering : folk som skryter om alla bundels och 3000 spel dom köpte den rean men ändå inte kommer ha tid över för, för du vet..

Medlem

E-sport, reboots och retro har nog präglat 10-talet mest i mitt tycke.

E-sport har fullkomligt exploderat, vart och vartannat spel med mulitplayer som släpps får minst en turnering i något slag. Publiksiffror och rekordstora prispottar kommer locka folk i lång tid framöver.

Reboots har varit ohyggligt populära med CoD:MW, DOOM, Tomb Raider, Hitman, XCOM mfl.
Spelserier har fräschats upp till höger och vänster, och det känns inte som att det är någon nedgång på det inom en snar framtid.

Retro-vågen verkar inte vilja släppa heller, pixelart och svinsvåra 2D-plattformare har nog aldrig varit så populärt som det är nu (inte ens när de faktiskt hade känts som nya).


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Rogue-likes uppgång och fall.

I decenniets början blev de extremt populära när titlar som FTL: Faster than Light, Don't Starve och The Binding of Isaac släpptes. Hypen varade ju något år och jag vet inte hur många titlar som släpptes men kändes som om vartannat indiespel på Steam var ett rogue-like.

Sen dog det av, folk fick väl nog. Visst, det släpps rogue-likes än i dag men inte i samma utsträckning som förr och de får inte lika stor popularitet heller.

Medlem

Ang esports så har league gjort en wholesome video om utvecklingen :')


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Trådlösa handkontroller kanske? Fast det blev iofs en standard redan på 00-talet... Hela online-biten, inkl digitala köp samt alla jävla uppdateringar att behöva ladda ner och installera innan man kan köra igång spelen.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Trådlösa handkontroller kanske? Fast det blev iofs en standard redan på 00-talet... Hela online-biten, inkl digitala köp samt alla jävla uppdateringar att behöva ladda ner och installera innan man kan köra igång spelen.

Online har det varit sen 90-talet och idag är det mycket lättare med uppdateringar.
Tänk förr fick man gå tex hit på FZ i deras filarkiv för att ladda ner senaste patchen till ett spel
Sen var inte alla servrar uppdaterade när en ny patch kom så var man för snabb att uppdatera kunde man inte spela för servrarna inte var uppdaterade, dom skulle uppdateras manuellt också


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Flygsims: Börjar hända grejer där som man inte sett sen 90-talet.
From Software souls spel.

12
Skriv svar