Star Wars: The Rise of Skywalker är sjuukt bra!

Medlem
Star Wars: The Rise of Skywalker är sjuukt bra!

Jag har nyligen sett The Rise of Skywalker. Och jag kan direkt säga att detta är Disneys svar på det stora fiaskot med The Last Jedi. Tillsammans med Empire strikes Back och The Return of the Jedi så är detta den näst bästa Star Wars-filmen. Allting är en emotionell resa med action i non-stop. Jag gick ut ur biografen med ett brett leende. Det är så här Star Wars ska vara. Ett perfekt slut på Skywalker-sagan.

Vad är era tankar om filmen? Kommentera gärna!

Medlem

Jag har inte sett den och kommer nog inte gå på bio för att se den.
De senaste två filmerna i den nya trilogin har gjort mig riktigt besviken, speciellt The Last Jedi, det var så mycket i den filmen som gjorde mig frustrerad och besviken.

Det blir nog en dag då det regnar rejält och jag är uttråkad då jag tar å ser på denna nya, tyvärr.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Senaste star wars var så tramsig på nå sätt.
Du menar att allt skit rättas till i denna, låter ju intressant


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nyligen hemkommen efter kvällsbion. Gick in med noll förhoppningar vilket man gjorde rätt i.

Vad ska man säga? Tomhet och besvikelse, sorgligt att säga men skönt att det äntligen är över.

Var den bättre än The Last Jedi? Jo, det tycker jag nog, men inte med mycket.

Kathleen Kennedy och Disney tillsammans med JJ och Rian Johnson har förstört Star Wars tyvärr.

Om The Last Jedi är en 2/10 så är nog The rise of Skywalker 3.5/10.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Helt Ok film, en 8,5 / 10 (Last Jedi var nog en 6,5-7/10). Kan nog säga nu efterhand att JJ skulle gjort alla tre filmerna för att få en röd tråd i det hela, då det var mycket "checka av listan" i sista filmen.

Lite komiskt dock hur del 7 fick kritik av fans att den var för lik originalet, att andra filmen, som tog ut svängarna, var för olik och att tredje är samma sak som första. Går inte blidka inbitna fans verkar det som, utan de har redan bestämt sig. För övrigt var ju del 1-3 rena skräpet i jämförelse med del 7-9.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Helt Ok film, en 8,5 / 10 (Last Jedi var nog en 6,5-7/10). Kan nog säga nu efterhand att JJ skulle gjort alla tre filmerna för att få en röd tråd i det hela, då det var mycket "checka av listan" i sista filmen.

Lite komiskt dock hur del 7 fick kritik av fans att den var för lik originalet, att andra filmen, som tog ut svängarna, var för olik och att tredje är samma sak som första. Går inte blidka inbitna fans verkar det som, utan de har redan bestämt sig. För övrigt var ju del 1-3 rena skräpet i jämförelse med del 7-9.

Om du menar "tog ut svängarna" med att förstöra Star Wars och göra en totalt värdelös film, visst. ^^

Och håller inte med alls, ep 1-3 är nästintill mästerverk i jämförelse med den nya trilogin.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Det underbara med fritt tänkande, att vi alla har olika åsikter, där ingens åsikt är mer värd än den andra.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Helt Ok film, en 8,5 / 10 (Last Jedi var nog en 6,5-7/10). Kan nog säga nu efterhand att JJ skulle gjort alla tre filmerna för att få en röd tråd i det hela, då det var mycket "checka av listan" i sista filmen.

Lite komiskt dock hur del 7 fick kritik av fans att den var för lik originalet, att andra filmen, som tog ut svängarna, var för olik och att tredje är samma sak som första. Går inte blidka inbitna fans verkar det som, utan de har redan bestämt sig. För övrigt var ju del 1-3 rena skräpet i jämförelse med del 7-9.

Är lite mer komplicerat än så.
Min kritik mot TFA var att den var helt generisk hollywood-ungdoms-smörja typ. Känns inte som det fanns någon större vision eller en bra story de ville berätta utan det var en säker blockbusterdussinfilm i Star Wars-setting. Kändes som att titta på dålig fan fiction. Sen idiotiska grejer som att Rey utan någon förklaring kunde allting vilket förstör Star Wars-mytologin lite, att de onda var så patetiska, Finns karaktär var helt ologisk o.s.v.
Kritiken mot TLJ var knappast att den var för olik de andra utan att det bara var en massa random bullshit som inte made sense.

Föredrar prequels då George Lucas iaf försökte berätta någon slags historia. De nya filmerna är menlösa, mesiga och impotenta. Nästan omanliga...

Den tredje läste jag nyss en plot summary för då jag var nyfiken, då slipper jag se den överhuvudtaget.

Tycker Star Wars-spel som Jedi knight-spelen och Knights of the Old Republic har haft betydligt mer Star Wars-känsla än de nya filmerna.

Skrivet av Molotov:

Senaste star wars var så tramsig på nå sätt.
Du menar att allt skit rättas till i denna, låter ju intressant

Tyvärr den rättar inte till nånting och för mej var den sämre än den förra och förstör dom få bra sakerna som fanns i last jedi.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Ska se den imorgon, fredag. Känner typ noll hype dock. Vill mest bara få det över med. Men det ändå alltid kul med bioupplevelsen i sig. Stor skärm, mörk sal, mysfåtöljer, godis, popcorn... Allt DET ser jag nog mer fram emot än själva filmen faktiskt.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Helt klart bättre än TLJ. Men tempot, holy. Det känns som det är två filmer intryckt i ett.
Början av 9an skulle IMO passa bra som 8an. Slutet av 9an som.. 9an. Fast med mer fyllning i båda och betydelsfull plot. Hade blivit en bättre trilogi överlag.

Fuck TLJ <.<


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av matt76:

Helt Ok film, en 8,5 / 10 (Last Jedi var nog en 6,5-7/10). Kan nog säga nu efterhand att JJ skulle gjort alla tre filmerna för att få en röd tråd i det hela, då det var mycket "checka av listan" i sista filmen.

Lite komiskt dock hur del 7 fick kritik av fans att den var för lik originalet, att andra filmen, som tog ut svängarna, var för olik och att tredje är samma sak som första. Går inte blidka inbitna fans verkar det som, utan de har redan bestämt sig. För övrigt var ju del 1-3 rena skräpet i jämförelse med del 7-9.

Nu förenklar kritiken mot filmerna rätt mycket, eller missförstår vad den handlar om.

För övrigt så blev Force Awakens, även om den fick kritik för att den kunde vart en remake på ep4, ändå relativt väl mottagen även av inbitna fans. Den öppnade iaf för en intressant fortsättning...
...som sedan sköts i sank fullständigt av den komplett värdelösa TLJ.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Precis kommit hem från filmen. Den här filmen var inte bra. Fick aldrig nån investering i karaktärerna vilket innebär att det var 0 tension för mig under hela filmen. Man känner även väldigt tydligt att denna trilogin är inte genomtänkt från start. Det känns som 3 seperata filmer som de försöker sätta ihop vilket resulterar i chaos. De tog även säkra kortet vilket är fullt förstårligt men det skadar filmen enligt mig. Max 2/5 för mig. Nu är jag klar med star wars. Det känns skönt.

Medlem

Jag gillade filmen som en film, däremot ritar den om kartan om man säger så, och med tanke på det vet jag inte var jag lägger den, mellan stark 3 till svag 4, men brorsan gav den 2 så stor spridning verkar det vara.

Avstängd
Skrivet av Ghost Writer:

Ska se den imorgon, fredag. Känner typ noll hype dock. Vill mest bara få det över med. Men det ändå alltid kul med bioupplevelsen i sig. Stor skärm, mörk sal, mysfåtöljer, godis, popcorn... Allt DET ser jag nog mer fram emot än själva filmen faktiskt.

Agreed. Även om filmen kändes extremt framrusad så var den helt okej imho. Var ju inte svårt att slå TLJ som kändes som en dålig parodi på Spaceballs vilket bådade illa. Musiken var riktigt trevlig i salongen även om jag undrar på om ljudet inte är tillräckligt balanserat vid min bio (såg i största salongen) Jag satt i mitten mitten i salongen.

Jag var säker på att

Hamill skulle få dyka upp igen och Harrison Ford var en trevlig överraskning. De fick till ett fint avslut för Carrie Fisher. Även coolt den lilla stund man fick se unga versionen av Luke & Leia. Smart val att ha stylad belysning där så CGI:n inte såg för illa ut. Det jag undrar är om det var tonvis med tidigare skådespelare som ADR:ade när Rey försökte ta sig upp vid sista striden? Tänker mig Christensen och company? Hörde iaf Yoda!

Allt som allt så är det skönt att Star Wars-sagan är över även om det garanterat kommer att pumpas ut spin-offs vilket det redan har gjort. The Mandalorian tycker jag hittills är det bästa spin-off för det.

En sak jag sedan funderade på är hur sjutton man gör en film idag med bra story när attention-span är så lågt? Varje scen, varje kameravinkel och akt har kortats ned med flera sekunder och minuter de senaste decennierna vilket gör att filmerna upplevs för oss äldre som "speedade".

För dagens yngre upplevs det säkert som, "Aight, you still got my attention". De yngre skulle säkerligen må illa av hur långsamma de första Star Wars-filmerna var med tanke på hur långsamma filmer på den tiden var när folk hade mycket högre/bättre attention-span.

Tyvärr tror jag attention-span är ett allvarligt problem med dagens filmer oavsett genre, oavsett big budget movie eller indies (även vissa indies känner ju att de måste "mata de med kort attention-span"). En story kmr upplevas som "speedad" när scener, kameravinklar och akter får färre sekunder och minuter vardera.

Medlem

Jag vill veta och jag bryr mig inte om spoliers: Den förra var skit, är denna bra? Jag förstod att lando var med, hur mycket är han med? Ingen hype alls har jag, men om ni säger att jag borde se denna så gör jag det heh


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker det är en bra star wars film 4 av 5.

Medlem

Väldigt tydligt att de haft panik vid klippbordet. Det är ett haveri med en massa scener utan substans. Vi ska känna känslor för karaktärerna men jag kände noll. De slänger in palpatine från ingenstans, verkligen malplacerad.
Bara måste vara en kyss på slutet...
Kunde inte Kylo bara få vara ond. Vi har skrikit efter gråa karaktärer i evigheter men de fegar ur.
Disney tror också att det räcker att proppa in massa nostaligmaterial men allt är bara igen, malplacerat.

Supertunn story med en assasin och gammal kniv som ska lösa gåtan. Hade varit så mkt bättre om Reys föräldrar varit nobody.

Sedan på 30 sek gör de prinsessan till jedimästare, wtf..

Medlem

Jag tyckte filmen var kanon. Värdigt avslut på Skywalker-sagan. Enda jag kan tycka var lite tråkigt var att filmen levde väldigt mycket på throwbacks till de gamla filmerna.

8/10


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Jag kan ha missat helt, men vad hände med han "codemaster-snubben" dom letade efter i förra filmen. Och fick man någonsin veta varför C-3PO hade en röd arm i första "nya"?


signatur

Mjölk är inte gott

Moderator | Testpilot
Skrivet av kaffepuffen:

Jag kan ha missat helt, men vad hände med han "codemaster-snubben" dom letade efter i förra filmen. Och fick man någonsin veta varför C-3PO hade en röd arm i första "nya"?

De åkte i finkan och fick aldrig tag på honom. Hittade en annan snubbe i en cell, blev förrådd av honom, han fick ett skepp och stuff av the First Order, och stack iväg någonstans.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag har inte sett den än. Måste se.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Gnällkuk

Verkar vara väldigt polariserande film, antingen verkar de flesta avsky den eller tycka att den fantastisk. Tveksam om det blir biobesök, kanske. Men se den ska jag göra åtminstone.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bättre än star wars 7 och 8. Jag tårar minst 4 gånger.

Medlem

Helt okej action full av klichéer. Den var underhållande och välgjord, så tänker inte klaga. Vissa scener var faktiskt emotionella för ett gammalt Star Wars-fan. 3/5.

Medlem

Såg filmen igår. Väntade lite på när det skulle vara över. Väldigt mycket handling i komprimerat format. Här hade dom lugnt kunna göra några filmer till. Dessutom tyckte jag att Rey's bakgrund var alldeles för simpel då jag hade listat ut det redan i början av filmen (Eller nåja, gissat mig till).

Men jämfört med övriga i nya trilogin så är den riktigt bra. 3.5 igelkottar av 5.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Tänk att åsikter och smak kan variera så. Ser att många tycker att den var ok eller rent av "sjuukt bra". Själv tyckte jag nog att det var den näst sämsta Star Wars filmen av de 1-9. Bara TLJ slår den...
I mitt sällskap var det helt skilda betyg, allt från sämsta star wars filmen till en av de bästa någonsin. Gick faktiskt in med noll förväntningar och tänkte att det nog inte kunde bli mycket sämre än det redan var, och det visade sig stämma, men det var inte mycket bättre heller. Smått besviken i slutändan, aja nu är det över iaf och vi kommer ju alltid att ha de första 1-6.
5/10

Medlem

Följt resan och för mig är det Lucas Starwars och Disney Starwars.
Kommer inte se den, politik och agenda kan jag få till livs på annat sätt än via en numera förstörd IP.

GL. var inte inbjuden till premiären, säger en del.

Men Mandalorien är riktigt bra, men där har JJ inte varit inblandad och härjat.

"Blue checks" på Rotten sågar den oväntat vid fotknölarna vilket brukar indikera sevärt men inte i detta fallet som jag ser det.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

The Last Jedi gjorde inget för att öka suget efter denna. Får se om den landar på Netflix någon gång i framtiden, annars blir det pass.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Star Wars har blivit precis som Bondfilmer eller porrfilm, du vet vad du får och det underhåller för stunden, men inget man bär med sig efter.

Skriv svar