Global Series – Apex Legends blir esport med 3 miljoner dollar i prispotten

Robot
Global Series – Apex Legends blir esport med 3 miljoner dollar i prispotten
Medlem

Har själv spelet en hel del Apex, tog upp det igen efter ett långt uppehåll för några veckor sen, men tagit uppehåll nu igen.

Det är ett kul spel, men ljudbuggar och en dålig nätkod kan göra spelet väldigt frustrerande ibland.

Att e-sporten växer är alltid kul och bra, men ett spel där loot är random och en nätkod som inte är så värst stabil är väl sisådär för en competitive esport skulle jag säga.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Vet inte hur tävlingsreglerna är men vet att tidigare tävlingar har utspelat sig så att dom som tävlar spelar mot randoms och man räknar helt enkelt vem som vunnit mest.
Otroligt dåligt, ser hellre att det är lagen som tävlar som är inne i samma match.
Det kan ju som sagt bli orättvist med tanke på all random drops men andra sidan är det ju det som är Battleroyal


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Random loot tycker jag rimmar dåligt med esport, även om Apex är det jag spelar absolut mest idag.

Medlem

Nej detta var då inte någon vidare nyhet, Apex legends är skitkul tycker jag men spelet är rent tekniskt inte alls redo för att blandas in i esport, det är obalanserat, för många buggar, rutten nätkod och rent allmänt dålig kontakt mellan utvecklarna och spelarbasen. Sen som vissa andra säger så håller jag med, Battle royale spel är inge vidare i esport då spelen kräver tur (dvs loot ingame).

Medlem

Är ju turen som ger sporten lite extra krydda, istället för ”bollen är rund” så får man säga ”loot är random”


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Inaktiv

Håller med allt som sägs här kring random loot men det är väl därför man kör en del rundor. Alla spel har ett visst inslag av random även om det ibland kommer från spelarna och samtidigt kan man ju påstå att spel som texas hold em har random loot

Medlem

Tror man behöver ett smart upplägg här. Alla spel har randomness även om det är oerhört tydligt i Apex, men det innebär också att man får utvärdera sin situation och strategiskt attackera eller bygga upp sitt team innan man gör vissa saker. Att rusha direkt mot mitten och panga på alla man ser kanske inte är en bra strategi ifall man har en pistol och vit armor.

I StarCraft finns också en del randomness eftersom du kan ha ren otur över vissa engagements eller att du tittar bort i precis fel millisekund osv. Därför kör man best-of-X. Man får försöka skräddarsy ett rimligt upplägg som adresserar just den randomness i Apex på liknande sätt tänker jag.

Medlem

Självklart finns det tur inblandat i spel, även competitive e-sport, men randomness(med att få bättre förutsättningar) hör inte in i alla dom större esporterna. Te.x. CS.

Ska vi jämföra med riktig sport ta t.ex. fotboll, det finns självfallet tur inblandat ibland men båda lagen börjar med samma förutsättningar.

Så borde esporten också vara enligt mig personligen, samma förutsättningar och där teamplay samt individuell skill är dom stora faktorerna som spelar in, INTE att du får t.ex. bättre gear p.g.a. randomiserad loot i Apex.

Med det sagt så tycker tydligen folk att BR med randon loot kan fungera som e-sport och tycker det är kul att titta på, inget ont om det för mig personligen passar det inte in bara.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

1
Skriv svar