Strategiska brädspel

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Jag skulle väldigt gärna testa det, det har legat på wishlist länge... Problemet är att nuförtiden hitta spelgrupp och tid, för ett sånt omfattande spel. Kanske dags att besöka Stockholm Boardgames på Bishops Arms snart igen, och hoppas att någon där äger det.

Tyvärr lider Game of Thrones av massor brister imo. Otroligt lång speltid, AP, mekaniker som i princip alltid garanterat 3 steg fram och 2 steg bakåt.
Vill man ha konfliktspel idag, som man är klar med på 60-120min, alltså en vanlig vardagkväll så är det Root eller Pax Pamir 2nd Edition som gäller.
Det innehåller allt man vill ha från Game of Thrones spelet men plockar bort sånt som gör det ospelbart!

Rekommenderar alla att skaffa!

Medlem
Skrivet av Ishnak:

A Game of Thrones, the boardgame, second edition. Väldigt mycket taktik, förhandlande, hugg i ryggen och planer som i kullkastas på grund av en ödes nyck. Roligt för massor av timmar och alltid är det någon som blir sur mot slutet. Extremt tillfredställande när ens taktik faller ut och man tar hem tronen.

Har bara spelat det en handfull gånger, och flera år sedan nu, men kan bara instämma att det är ett fantastiskt strategispel!
Men då det nästan helt och hållet går ut på diplomati spelarna emellan är det inte ett spel som passar/fungerar i alla grupper.

I min grupp spelar vi främst kooperativa spel, och när vi vänds emot varandra är det främst spel där man spelar brädet mot varandra och inte så mycket diskussion och förräderi då inte alla i gruppen uppskattar den typen av spel. Men jag har fina minnen från hur allt gick så bra, för att bara vändas helt åt helvete när någon inte gjorde vad de lovat, och jag fick en läxa i att inte lägga alla ägg i samma korg

Jag har nyligen skaffat nyutgåvan av Dune och ser verkligen fram emot att få spela det men ack, min spelgrupp är nog inte den bästa för det spelet. Men med allianser och möjligheten för flera att "vinna" spelet tillsammans så kanske jag kan lura dem till det!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Haddock:

Otroligt bra spel! Mycket tight ekonomi. Kommer med typ 6 kartor, så man kan spela allt från 1-6spelare. Kommer vara svårt att spela sig trött på, detta kommer definitivt att få en hyllplats även om jag har Steam.
Steam är fortfarande ett mycket bra spel, men som en kompis sa ”Steam mjukisbyxor” AoS är 70-tals jeans som kan spricka precis när som” mycket trevligt!

Låter ju onekligen intressant, tåg är ju alltid skoj Det får jag lägga på wishlist (finns ju också på TTS tror jag, kanske värt att prova).


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men med allianser och möjligheten för flera att "vinna" spelet tillsammans så kanske jag kan lura dem till det!

Haha, ja det är ju en metod 😆


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Såg den här tråden på huvudsidan.
Rätt kul faktiskt, under lång tid har jag suttit och lekt med en brädspels-variant från ett gammalt PC-spel, som både kräver strategi och taktik utan tärningar eller slump mellan två spelare (förutom initial placering på kartan då för att skapa lite variation). Spelet går nästan direkt att implementera som en brädspels variant, och tycker att det är riktigt bra. Har funderat på att göra om spelet från ett två-spelar-spel till att stödja fler spelare, antingen i lag eller alla mot alla, men det krävs noggrann testning.

Det som hållt mig under stasis just nu är att jag hittar inga hjälpsamma företag som kan printa ut kartan i rätt material och storlek, samt den mängd pjäser som krävs (det måste testas hur mycket pjäser man behöver minst, och det kan bli rätt många vilket är största problemet). Har försökt en gång att printa ut kartan (som är rätt stor, men ska få plats på ett lite större matrums-bord) hos ett lokalt företag, men fick inget svar från det företaget, dom hade nog för mycket att göra, och ignorerade mig. Ska väl kanske ge mig på det nån gång igen senare, största problemet är väl att kunna hitta ett företag som stansar pjäserna åt en till min prototyp.

Prototypen är just nu bara under teori, men skulle varit kul att testa den i verkligheten.
Dock kan jag se en risk att ett spel kan nog ta längre än 2-3 timmar, men fördelen med utveckling är allt kan testas och tweakas till att göra det mer roligt, och se hur det är i realiteten. Har än inte gjort klart spelkorten för länderna, då jag inte kommit på bästa designen för dom än, och dom är också halvt dynamiska i förhållande till ekonomi-status m.m. Om jag minns rätt är det runt 16 länder på nuvarande karta, och det gäller att få en bra överblick av dom från båda spelarna.

Ja, vi får ser hur det går, i väntan på att man får energi att ge sig på prototypen igen.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem
Skrivet av Vantskruv:

Såg den här tråden på huvudsidan.
Rätt kul faktiskt, under lång tid har jag suttit och lekt med en brädspels-variant från ett gammalt PC-spel, som både kräver strategi och taktik utan tärningar eller slump mellan två spelare (förutom initial placering på kartan då för att skapa lite variation). Spelet går nästan direkt att implementera som en brädspels variant, och tycker att det är riktigt bra. Har funderat på att göra om spelet från ett två-spelar-spel till att stödja fler spelare, antingen i lag eller alla mot alla, men det krävs noggrann testning.

Det som hållt mig under stasis just nu är att jag hittar inga hjälpsamma företag som kan printa ut kartan i rätt material och storlek, samt den mängd pjäser som krävs (det måste testas hur mycket pjäser man behöver minst, och det kan bli rätt många vilket är största problemet). Har försökt en gång att printa ut kartan (som är rätt stor, men ska få plats på ett lite större matrums-bord) hos ett lokalt företag, men fick inget svar från det företaget, dom hade nog för mycket att göra, och ignorerade mig. Ska väl kanske ge mig på det nån gång igen senare, största problemet är väl att kunna hitta ett företag som stansar pjäserna åt en till min prototyp.

Prototypen är just nu bara under teori, men skulle varit kul att testa den i verkligheten.
Dock kan jag se en risk att ett spel kan nog ta längre än 2-3 timmar, men fördelen med utveckling är allt kan testas och tweakas till att göra det mer roligt, och se hur det är i realiteten. Har än inte gjort klart spelkorten för länderna, då jag inte kommit på bästa designen för dom än, och dom är också halvt dynamiska i förhållande till ekonomi-status m.m. Om jag minns rätt är det runt 16 länder på nuvarande karta, och det gäller att få en bra överblick av dom från båda spelarna.

Ja, vi får ser hur det går, i väntan på att man får energi att ge sig på prototypen igen.

Kul! Har du några bilder eller annan info att delge om projekt?
Det låter väldigt mycket som "Strategist" till PC, enkelt men riktigt bra spel, som jag nog var den sista att spela innan de verkade stänga ner sin multiplayerserver...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

@BlackBozze
Är inte hemma nu, så jag kan inte just nu delge det jag har gjort med bilder, men jag har designat prototyp pjäser samt en karta, samt förskrivit en manual (som behöver förbättras och designas).
Massive Assault Network 2 står till grund till min prototyp, och spelas fortfarande online av en liten grupp spelare som söker nytt folk. Själv spelar jag dock ej aktivt, då jag inte är den som är lagd åt att köra turneringar m.m..

Har för mig spelet går att köpa på GOG, men utvecklas inte och är lämnad åt döden. Servrarna är uppe dock.

Skulle vara intressant att se hur spelet skulle vara med flera spelare samtidigt istället för bara två. Dock har jag inte tänk på hur det skulle vara i praktiken än.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Veckans spel blir:
Up Front, Age of Steam (x2) och Pax Pamir. För mig de hetaste spelen just nu!

Medlem
Skrivet av Haddock:

Veckans spel blir:
Up Front, Age of Steam (x2) och Pax Pamir. För mig de hetaste spelen just nu!

Up Front, det har några år på nacken Ser hyfsat komplext ut, riktig sifferexercis


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Up Front, det har några år på nacken Ser hyfsat komplext ut, riktig sifferexercis

Ja Up front är gammalt, regelboken är verkligen lite av en hinderbana. Men det generella spelflödet är faktiskt väldigt enkelt. Spelar man med någon som kan spelet är det enkelt. Eftersom det är gammalt finns inte några vettiga player aids samt att strukturen på korten inte alltid är logisk, lite för mycket regler som man bara måste hålla i huvet plus undantagen till dessa. Men tar man sig genom detta är det fantastiskt!
Mitt absoluta favorit spel är Combat Commander, och det är en direkt avkomma av Up front, så det är därför även gamle Up front faller mig i smaken

Medlem

Lite tips på klockrena köp efter vad som spelats sista tiden.

Quartermaster General, samt dess bror Quartermaster General 1914.
Bland det bästa man kan spela i konfliktspel. Iaf om man vill spela med många kamrater på 2 timmar.
QMG är WW2 och man bör nog absolut vara 6 personer när man spelar. Mycket lätt att lära sig och otroligt kul! 10 av 10

QMG1914 är som namnet baserat på WW1. Här är man 5 spelare, mycket bra spel även det. Lite fler regler som gör att man har några extra variabler att ta hänsyn till, men inte svårt.

Själv har jag båda för att kunna täcka upp för fler spelarantal.

Ett annat nytt spel är Bus. Mycket trecligt rutt-byggar spel där man kan vara riktigt taskig mot varandra. Obs! Undvik att spela på 5. 3-4 är kanon!

Sen vill jag puffa igen. Ett kanonbra lunchspel för två personer, Undaunted: Normandy

Kika in denna recension: https://www.youtube.com/watch?v=TssB-ZTtlys

Medlem
Skrivet av Haddock:

Quartermaster General

Det såg intressant ut. Att det inte heller var ett renodlat combat game var också intressant. Hur blir det i realiteten, får man ändå känslan av strid? Kan man eliminera andras trupper med hjälp av kort, eller hur funkar det?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Har ni spelat något kul på sistone?

Jag köpte det svensk designade spelet Ski Tour Biathlon. Kanon bra familjespel, men även bra för oss lite mer seriösa spelare.

Har också spelat en del gammal Up Front, ett av världens bästa spel.

Och nu i veckan är det inplanerat Combat Commander: Europe, världens bästa spel imo.

Medlem

Har någon nämnt Memoir 44 i den här tråden?

Medlem
Skrivet av Soulless:

För tillfället tyvärr inget alls men så småningom kommer Crusader Kings hamna på bordet så ofta jag kan arrangera det

Skrivet av AHTF:

Kommer också spela crusader kings. Men som rent krigsspel var starcraft brädspelet bra, om jag minns rätt. Spelade det inte tillräckligt för att upptäcka om något var broken.

Vad tyckte ni om Crusader Kings? Jag var tyvärr lite missnöjd med det. För lång speltid utan att det händer speciellt mycket. Intressant spelmekanik dock.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Augustus:

Har någon nämnt Memoir 44 i den här tråden?

Tror inte det. Det är ett trevligt spel, även om det känns som lite väl mycket slump inblandad ibland (för min smak). Roligt med ryska expansionen, även om jag bara spelat den online.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Soulless:

(Game of Thrones)
Har bara spelat det en handfull gånger, och flera år sedan nu, men kan bara instämma att det är ett fantastiskt strategispel!
Men då det nästan helt och hållet går ut på diplomati spelarna emellan är det inte ett spel som passar/fungerar i alla grupper.

Ett spel i samma genre som jag gillar väldigt mycket är Warrior Knights (nya versionen). Det finns många olika roliga mekaniker och händelser i spelet, och ett rådslag som är roligt om man kan leva sig in i det och ex rösta fram dina egna lagar och annat.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Vad tyckte ni om Crusader Kings? Jag var tyvärr lite missnöjd med det. För lång speltid utan att det händer speciellt mycket. Intressant spelmekanik dock.

Tror du frågade och jag svarade tidigare i tråden XD

Men om du undrar utifall jag ändrat uppfattning så nej, spelet har faktiskt inte fått en ärlig chans ännu. Har blivit nästan inget brädspelande för mig under våren. Hoppas få testa CK under sommaren men efter att ha lirat lite solospel, och gått igenom reglerna flera gånger, så får jag inte någon särskilt positiv känsla för spelet. Det känns som stelt och långtråkigt av någon anledning.

Det tråkiga är att spelet inte lockar tillräckligt för att kunna konkurrera med övriga spel i samlingen då vi väl lyckas dra ihop en spelkväll.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Om ni vill stötta svensk brädspelstillverkning så kan jag rekommendera Ski Tour: Biathlon, skidskytte, kanonbra familjespel

Medlem

@BlackBozze:

Tyvärr benäggen att hålla med om crusader kings, blir kanske roligare efter några rundor, men finns bättre att spela känns det som :/

Medlem

Inte ett strategispel och en aning dyrt...

Men jag köpte ett Crokinole bräde idag! Sanslöst kul och totalt beroendeframkallande!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Inte ett strategispel och en aning dyrt...

Men jag köpte ett Crokinole bräde idag! Sanslöst kul och totalt beroendeframkallande!
https://youtu.be/0JZrGKn66mI

Ja det ser riktigt kul ut, som en bordsvariant av curling. Men är man duktig på det så är det ju absolut ett strategispel! Vad kostar ett bräde?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Ja det ser riktigt kul ut, som en bordsvariant av curling. Men är man duktig på det så är det ju absolut ett strategispel! Vad kostar ett bräde?

Okej, jo nog är det strategi (eller taktik?) i spelet säkerligen men kanske inte ett strategispel som vi vanligtvis tänker oss i den här tråden

2500-3000kr för ett helt kit med bräde, brickor och alla tillbehör. Det finns "mini" varianter som är billigare, och om man söker ute på vida nätet finns det säkert billigare alternativ från utlandet.
Men jag ångrar inte att jag slog till på en "finare" variant, är ett riktigt snyggt bräde och kommer göra sig bra på väggen ovanför mitt backgammon


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

I dagens Fragzone Fredag så efterfrågades lite olika typer av brädspel.
Vi kanske kan lista några bra spel för julen?

Familjespel, spel med din partner, spel för dig med små barn, med mera.

Klockrena familjespel:
Ticket to Ride - Video hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=4JhFhyvGdik
Quacks of quedlinburg - Video hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=hcvK6ExuISM
Camel Up - Video hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=3ev30YPPPww

Spel för dig och din partner:
Patchwork - Hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=cwJHmdbTWbg
Jaipur - Hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=IuSYx2f_Co4

Spel för dig med små barn:
Hey thats my fish - Hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=w80iJHZmMNc
Pitchcar - Hur man spelar: https://www.youtube.com/watch?v=bzXqz4mguWk

Nytt svenskt spel som kom ut i somras om, skidskytte: https://www.youtube.com/watch?v=ZcjAhyNXNV8

För er som vill kliva ifrån RISK och börja prova lite andra bra spel.
Min grupps favorit för många spelare är Quartermaster General WW2, Man spelar genom hela andra världskriget på 60-120 minuter. Vi brukar hinna två partier på en vanlig vardag kväll! Rekommenderar varmt!

Undaunted: Normany eller Undaunted North Africa. Två superlätta spel men med väldigt mycket strategiskt djup för 2 spelare.
Dessa är också väldigt billiga för att vara brädspel!

Wingspan är ett spel som många familjer kommer tycka om, vackert och lätt att spela: https://www.youtube.com/watch?v=lgDgcLI2B0U

Ett spel att hålla ögonen på om man som jag är ett Alien fan är Aliens: Another Glorious Day in the Corps, släpps i början på December. Ett spel där man samarbetar och ska spela genom händelserna från filmen Aliens.

Fyll gärna på med fler bra tips!

Medlem

Watergate är också ett fantastiskt brädspel för två personer!

Innehåller även en del fakta från fallet!

Skägg.
10 Chambers

Snyggt! Har spanat på Wingspan länge, blir kanske en julklapp till mig själv.


signatur
Medlem

Flera bra tips ovan.

Vill tipsa om några favoriter:

Raptor: Någorlunda asymmetriskt spel för två personer - strid mellan raptorer och forskare. Mycket snillrik mekanik i grunden.
https://youtu.be/JIN2VBGQGfM

7 ronin: Också asymmetriskt spel för två. Ett spel om dold förflyttning och strid mellan 7 ronin och en ninja-klan. Vackert utformat tema:
https://youtu.be/MDBZMooTQGo

Neuroshima Hex: Stor favorit, kan spelas om och om igen Skulle vilja beskriva det som ett roligare schack:) Strid mellan två eller flera sidor på ett tajt bräde, där positionering och hotbilder spelar stor roll. Också snygg presentation av tema.
https://youtu.be/ZWHJA087iu0


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Snyggt! Har spanat på Wingspan länge, blir kanske en julklapp till mig själv.

Wingspan är ett briljant familjespel. Roligt tema, inte super komplex, men komplex nog för att inte bli långtråkigt om man gillar brädspel

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Snyggt! Har spanat på Wingspan länge, blir kanske en julklapp till mig själv.

Det låter smart! Kan starkt tipsa om Patchwork också!

Tittade lite på expansionerna till Wingspan. Men jag kommer iaf hålla mig borta från dem. De verkar lägga till en hel del nya regler och undantag. Vilket bara gör spel röriga.
Expansioner gör sig bättre med bara mer material utan nya regler.

Så när det kommer till Wingspan räcker grundspelet helt klart!

Medlem

Igår fick jag hem Aliens Another Glorious Day in the Corps! Jäklar vad fränt det här! Expansionerna är ett måste. Spelutvecklaren hade en "grand" design. Men det blev för dyrt att ha allt i samma låda, så de fick dela upp det lite.

Man klarar sig bra länge på spelet. Men expansionerna gör det i teorin omspelbart i oändlighet!

Skriv svar