Ny patentansökan från Sony stärker misstankarna om trådlöst VR-headset till PS5

Robot
Ny patentansökan från Sony stärker misstankarna om trådlöst VR-headset till PS5

Slipper vi sladdarna nästa generation?

#playstation-vr


Medlem

...Det här med att sitta korrekt på huvudet. Det finns INGEN som har ett huvud som på bilden...kolla öronen.

Självklart är det en skiss men...

Medlem

Varför är de här patent ansökningarna ofta så fult ritade?

Medlem

Betyder detta trådlöst överföring från ps5 hur går det till i praktiken?
Är det som streaming med Oculus Quest?
Eller är det frågan om en egen enhet också likt Oculus Quest?

Oavsett trådlös från konsol/dator utan kompromisser skulle ju vara en dröm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

NuZ
Testpilot

Skulle vara nice som tusan men förstår att det blir kompromisser när det är trådlöst. Någon VR guru som kan berätta hur Quest är att spela i? Bara kört Vive och PSVR


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av John7612:

Varför är de här patent ansökningarna ofta så fult ritade?

Troligen för att man inte vill avslöja designen i förväg

Medlem

Kommer det komma något VR till Xbox tro?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Kommer det komma något VR till Xbox tro?

Phil Spencer har sagt att de inte kommer fokusera på VR nästa generation för att det inte är något som är efterfrågat. Dock måste ju PSVR ha varit en succé om Sony planerar en uppföljare. Vi får väl helt enkelt vänta och se.

Medlem

Detta hoppas och tror jag på. Det behövs fler prisvärda och trådlösa headsets.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Dessa ritningar fick mig att gråta lite grann , inte för att på något sätt har någon rätt att dömma andras verk, men Jesus..

Medlem
Skrivet av Parabellum87:

Dessa ritningar fick mig att gråta lite grann , inte för att på något sätt har någon rätt att dömma andras verk, men Jesus..

Det är en skiss för patent. Det är inte en slutgiltig design.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Phil Spencer har sagt att de inte kommer fokusera på VR nästa generation för att det inte är något som är efterfrågat. Dock måste ju PSVR ha varit en succé om Sony planerar en uppföljare. Vi får väl helt enkelt vänta och se.

Jag tror nog PSVR har sålt så bra eller bättre vad Sony räknat med.
Men det är helt rätt av Sony att satsa, oavsett vad vissa tycker om VR så är det bra att utvecklingen går framåt på det området.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av NuZ:

Skulle vara nice som tusan men förstår att det blir kompromisser när det är trådlöst. Någon VR guru som kan berätta hur Quest är att spela i? Bara kört Vive och PSVR

Långt ifrån guru men Quest är nice. Svårt såga vad som är bäst, beror på vad du har. Om du har PS4 Pro kan du få fler, mera spännande titlar till en billigare peng. Har du gaming dator får du bästa av två världar med Quest, inside out tracking, trådlöst med lite enklare men mkt roliga spel och media och möjlighet att koppla till burken för alla dess muskler. Har du ingen pc eller Ps4 Pro gå för Quest.
Hursomhelst är vr sjukt kul!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Skulle vara nice som tusan men förstår att det blir kompromisser när det är trådlöst. Någon VR guru som kan berätta hur Quest är att spela i? Bara kört Vive och PSVR

Quest är ruggigt bra. Har både psvr o Quest. Mycket bättre upplösning och all mjukvara känns extremt optimerad. Hittills och antagligen framöver så finns inga riktigt långa o stora spel( skyrim, borderlands2 etc) Och det är väl egentligen den stora bristen hos Q. Trackingen, upplösningen och helt sladdfritt är ruggigt bra som sagt.
Rekommenderar alla att köpa i väntan på PSVR2.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kaffeglass:

Quest är ruggigt bra. Har både psvr o Quest. Mycket bättre upplösning och all mjukvara känns extremt optimerad. Hittills och antagligen framöver så finns inga riktigt långa o stora spel( skyrim, borderlands2 etc) Och det är väl egentligen den stora bristen hos Q. Trackingen, upplösningen och helt sladdfritt är ruggigt bra som sagt.
Rekommenderar alla att köpa i väntan på PSVR2.

Hmm ok intressant. Så du tror psvr2 kommer vara bättre än Quest? De jag testade med psvr var ingen höjdare men de var inte Vive heller. Ballt men hade sina brister då jag testade. Tror på tekniken men blir lätt åksjuk också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Sonys VR headset är inget som stör mig då det bara är en sladd till själva hjälmen resten är ju i tv bänken.
Och jag undrar hur länge räcker batterier i det här trådlösa hjälmarna? Vore ingen höjdare om en behöver ladda dem efter 6-7 timmar redan.

Skrivet av Molotov:

Jag tror nog PSVR har sålt så bra eller bättre vad Sony räknat med.
Men det är helt rätt av Sony att satsa, oavsett vad vissa tycker om VR så är det bra att utvecklingen går framåt på det området.

Det har sålt väldigt bra om man ska tro Sony och som du säger helt rätt satsat. Jag tror inte VR någonsin kommer ersätta vanligt spelande och bli ngn sorts norm men det är definitivt här för att stanna och det är def en rolig bonus till sitt vanliga spelande så helt klart kul att Sony satsar och ger oss möjligheten att köra VR när man så vill.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Sonys VR headset är inget som stör mig då det bara är en sladd till själva hjälmen resten är ju i tv bänken.
Och jag undrar hur länge räcker batterier i det här trådlösa hjälmarna? Vore ingen höjdare om en behöver ladda dem efter 6-7 timmar redan.

Det har sålt väldigt bra om man ska tro Sony och som du säger helt rätt satsat. Jag tror inte VR någonsin kommer ersätta vanligt spelande och bli ngn sorts norm men det är definitivt här för att stanna och det är def en rolig bonus till sitt vanliga spelande så helt klart kul att Sony satsar och ger oss möjligheten att köra VR när man så vill.

Nej VR kommer inte ersätta "vanligt spelande".
Det är ett "nytt" sätt att spela bara som erbjuder andra upplevelser.
Och det kommer tilltala vissa mer än andra.
Som tex mobilspel, vissa gillar att spela på iPad och telefoner själv är det inte min grej iaf inte det som ses som vanligt "mobil spelande"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av SunShine:

Sonys VR headset är inget som stör mig då det bara är en sladd till själva hjälmen resten är ju i tv bänken.
Och jag undrar hur länge räcker batterier i det här trådlösa hjälmarna? Vore ingen höjdare om en behöver ladda dem efter 6-7 timmar redan.

Det har sålt väldigt bra om man ska tro Sony och som du säger helt rätt satsat. Jag tror inte VR någonsin kommer ersätta vanligt spelande och bli ngn sorts norm men det är definitivt här för att stanna och det är def en rolig bonus till sitt vanliga spelande så helt klart kul att Sony satsar och ger oss möjligheten att köra VR när man så vill.

Skrivet av Molotov:

Nej VR kommer inte ersätta "vanligt spelande".
Det är ett "nytt" sätt att spela bara som erbjuder andra upplevelser.
Och det kommer tilltala vissa mer än andra.
Som tex mobilspel, vissa gillar att spela på iPad och telefoner själv är det inte min grej iaf inte det som ses som vanligt "mobil spelande"

Jag tror nog att det kan ersätta vanligt spelande för många.
Det kommer nog inte hända än på kanske 10 år eftersom att kvalitén är lite för låg men annars så ser jag inga hinder.
Sen så beror det lite på vad man ser som vanligt spelande också, men när man sitter och spelar själv framför datorn och till viss del framför tv:n tror jag nog det kan ersätta.
Anledningen till att jag tror det är att man kan få vilken omgivning man vill till materialet som man konsumerar.
Spelar du T.Ex. Super Mario så kan du få ett tema som påverkas eller som stämmer överens med rutan i VR världen som du spelar spelet på.
Du får helt enkelt inget som distraherar dig från din upplevelse av det du vill se vilket skapar en bättre helhetsupplevelse.

Men just nu så är nog inte VR tillräckligt bekvämt för det för det och det kanske behövs någon kamera som man kan koppla upp sig imot för att se vad som händer i rummet, typ en snabbknapp för att kunna kolla över vad som händer runt omkring än.

Jag tror inte att man behöver kompromissa så mycket med kvalitén när det kommer till trådlöst över korta distanser heller.
WiFi 6 och kommande nätverksteknik har väldigt höga överföringshastigheter och över korta distanser så tror jag inte att det blir många ms i fördröjning, förhoppnings tillräckligt låg för att inte märkas av ens i VR.

Jag tyckte inte att PSVR verkade tillräckligt bra men jag är helt klart intresserad av PSVR 2, det kan till och med blir förhandsbokning.

*edit:
Sen så tycker jag att 6-7 timmar är väldigt lång tid, spelar man verkligen så många timmar i streck?
och i värsta fall så skulle dom kunna ha en batteritid på ca 4 timmar men med utbytbart batteri, så kan man ha den man inte använder på laddning, man behöver alltså bara switcha imellan batterierna och kan på så sätt spela hur länge man vill.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror nog att det kan ersätta vanligt spelande för många.
Det kommer nog inte hända än på kanske 10 år eftersom att kvalitén är lite för låg men annars så ser jag inga hinder.
Sen så beror det lite på vad man ser som vanligt spelande också, men när man sitter och spelar själv framför datorn och till viss del framför tv:n tror jag nog det kan ersätta.
Anledningen till att jag tror det är att man kan få vilken omgivning man vill till materialet som man konsumerar.
Spelar du T.Ex. Super Mario så kan du få ett tema som påverkas eller som stämmer överens med rutan i VR världen som du spelar spelet på.
Du får helt enkelt inget som distraherar dig från din upplevelse av det du vill se vilket skapar en bättre helhetsupplevelse.

Men just nu så är nog inte VR tillräckligt bekvämt för det för det och det kanske behövs någon kamera som man kan koppla upp sig imot för att se vad som händer i rummet, typ en snabbknapp för att kunna kolla över vad som händer runt omkring än.

Jag tror inte att man behöver kompromissa så mycket med kvalitén när det kommer till trådlöst över korta distanser heller.
WiFi 6 och kommande nätverksteknik har väldigt höga överföringshastigheter och över korta distanser så tror jag inte att det blir många ms i fördröjning, förhoppnings tillräckligt låg för att inte märkas av ens i VR.

Jag tyckte inte att PSVR verkade tillräckligt bra men jag är helt klart intresserad av PSVR 2, det kan till och med blir förhandsbokning.

*edit:
Sen så tycker jag att 6-7 timmar är väldigt lång tid, spelar man verkligen så många timmar i streck?
och i värsta fall så skulle dom kunna ha en batteritid på ca 4 timmar men med utbytbart batteri, så kan man ha den man inte använder på laddning, man behöver alltså bara switcha imellan batterierna och kan på så sätt spela hur länge man vill.

Quest liggger nu på ca två timmar och det är ok. Har haft ett 8-timmmarspass i Skyrim, endast hungern som var ett ptoblem. Finns redan du hjälmar med "pass-through" så du ser omvärlden. Quest har det bland andra. Även hand-tracking finns till Quest. Jag tror många har missat hur VR förhöjer den sociala aspekten online. Och med ögonrörelseteknik implementerad (finns redan i vive pro) blir det ännu bättre + mindre krävande för hårdvaran.

Helt ersätta skärm-gameing nej men kommer bli primära sättet att spela för många.

Medlem

@Fearnox: Om man skulle få stå för egnab batterier man byter är det en sak tyvärr så brukar allt mer trådlösa ting ha inbyggda batterier numer och med tiden slits de och blir allt sämre vilket inte är roligt alls.
Det jag menade är att man kanske inte spelar så länge men låt os säga du lirar en fyra timar en dag och sedan hinner man inte köra så mkt förrän man måste ladda och sluta spela såvida man inte vill ha laddkabeln i men då försvinner ändå poängen med "trådlöst".

personligen stör jag mig inte på PS VRs sladden då det bara är en sladd till hjälmen som är lätt att fixa till bakom ryggen däremot så kan det bli trevligt med PSVR2 om de grejar än bättre OLED skärm osv. Dock tror jag PS VR hjälmen av idag klarar bra fin grafik. Det är mer hårdvaran i konsolen som är klen idag än hjälmen tror jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar