TOP 10 årtiondets bästa spel

Medlem

1. Path of exile. Utan tvekan det spel jag sänkt tid i. Trots brister.
2 red dead 2 och gta 4.
3. Last of us.
4. ARMA 3. Så annorlunda upplevelse
5.Pubg + apex bara för att battle royale kändes så fräscht då.

Medlem

Call of duty modern warfare
Red dead redemption 2
Alien isolation
Grand theft auto v
DayZ
Project cars 2
Dying light
Uncharted 4
Hunt showdown
Dirt rally


signatur

"High life on low budget"

Medlem

@GhostfaceMain:
Mycket bra lista, jag skulle vilja blanda in några fler i högen (som jag tycker sticker ut från vanliga AAA titlar och genrer) - utan att rangordna dom;

- Shovel Knight - vilket får representera hela 10-talets retro-gaming trend! Om man skulle göra en topp 10 svenskutvecklade spel skulle jag ranka Alwa's Awakening högt!

- Total War Warhammer - ett fräscht tillskott i den mäktiga TW familjen, både för Games Workshop fantaster och folk utan tidigare erfarenhet från genren innan

- Rocksmith 2014 - 00-talet hade Guitar Hero, men 10-talet fick äntligen till det med att spela med en riktig gitarr och dessutom lära folk att spela gura! För mig som spelar gitarr har det varit otroligt roligt att lära sig nya låtar och lira sina favoriter.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

1. Dark Souls
2. Bloodborne
3. God of War
4. Breath of the Wild
5. Sekiro
6. Dark Souls 3
7. Spider-Man
8. Arkham City
9. Dark Souls 2
10. AC: Odyssey

Medlem
  • Mass Effect 2

  • DmC: Devil May Cry

  • Zelda: Breath of the Wild

  • Dark Souls*

  • Portal 2

  • Titanfall 2

  • Final Fantasy XIV: A Realm Reborn*

  • Diablo 3*

  • Monster Hunter World*

  • Warframe

  • Witcher 2

*Dark Souls 3 hade jag nog sagt är det bättre spelet i helhet men Dark Souls var ett spel jag inte hade någon aning om vad det var för sorts spel när jag och min bror först köpte det. Det var en total överraskning och det satte sig hårt i minnet. Finns ju en remake nu så varför inte.

*FFXIV hade jag nog inte sagt var ett så värst bra spel just idag, men med Shadowbringers - absolut. Jag har även så många viktiga minnen och första-gången upplevelser i FFXIV A Realm Reborn. Det för mig är vad WoW var för många andra, men kanske inte på samma skala.

*Diablo 3 var dåligt på release, utan tvekan, men ändå har jag många bra minnen och spelade det så in i bara helvete. Reaper of Souls gjorde det till ett utmärkt spel och utan tvekan mitt favorit dungeon-crawler/ARPG. Just idag vettifan, de har spårat ur en del med power creep:en.

*Monster Hunter 4U var spelet som fick mig att komma in i Monster Hunter men World är utan tvekan spelet jag anser det bättre av de två. Jag kan inte återgå till 4U idag, för många bra saker i World.

Medlem

En annan har ju ett redigt gäng lir från decenniet kvar på ”att spela-listan”, men för tillfället gäller ungefär följande:

1. Portal 2
2. Mass Effect 2
3. Witcher 3
4. Red Dead Redemption (1)
5. Legend of Zelda: Breath of the Wild
6. The Talos Principle
7. Journey
8. Horizon Zero Dawn
9. Tales from the Borderlands
10. Mass Effect 3

Räknar med att bl a RDR2 (som jag spelar just nu), God of War, Dark Souls (1-3) och Bloodborne så småningom tar sig in på listan.


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Finns så många bra spel jag ännu inte hunnit lira men här kommer min top 10 hursomhelst:
1. The Witcher 3
2. Skyrim
3. Red Dead Redemption (2010 right?)
4. Divinity OS2
5. Fallout NV
6. Dishonored
7. Battlefield 3
8. Doom
9. Mass Effect 2
10. Dark Souls

Wolfenstein New Order, GTA 5, Metro 2033 och Bioshock Infinite är några som också är där uppe och sniffar enligt mig men det får räcka såhär. Intressanta listor för övrigt. Har så mycket schyssta spel att lira sen när jag tillslut skaffar en PS5:a och Switch.

Medlem

Bara för att nämna några som inte har nämnts och som är uppe och nosar på min topp 10:
* Guild Wars 2
* Rising Storm 2: Vietnam
* Alpha Protocol
* The Walking Dead (Telltale)
* Torchlight II
* Star Wars: The Old Republic
* Company of Heroes 2
* Warhammer: End Times - Vermintide

Avstängd

Jag tar bara spelen jag spelat mest själv.

1. The Witcher 3
2. AC Odyssey
3. AC Origins
4. FIFA 14-20
5. RDR 2
6. Football Manager
7. Final Fantasy XV
8. ES skyrim
9. Spider-Man
10. The division

Som ni ser älskar jag stora open world spel och fotboll. RDR 2 kom så långt ner för att dom fullständigt sket i oss som gillade single player storyn och inte släppte någon dlc eller dylikt.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Dishonored gjorde ett enormt intryck på mig, spelat igenom det åtminstone 10 gånger, utan tvekan mer än något annat spel från det senaste årtiondet.

Medlem

*Ping alla moderatorer

Är det auto-bann på alla som inte har med Dark Souls på en topp 10, eller nöjer vi oss med en varning?

Tacksam för svar.

Avstängd
Skrivet av Vamp:

*Ping alla moderatorer

Är det auto-bann på alla som inte har med Dark Souls på en topp 10, eller nöjer vi oss med en varning?

Tacksam för svar.

Haha Dark souls rör jag inte ens i med tång. Såååå kasst!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Haha Dark souls rör jag inte ens i med tång. Såååå kasst!

Låter som någon behöver 'git gud'. =D


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd

3) Last of Us
2) Skyrim
Och så....
1) WoW Classic

Medlem

Ion Fury
Civilization 5
Quake Live

Finns fler bra spel, men ja...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

När jag tittar tillbaka på året så märker jag att jag knappt köpt några nya spel alls i år.
Köpt lite äldre spel och mest spelat spel ifrån min backlog.

Så de ända spel jag köpt nya detta år är dessa:

1. Apex Legends
2. Red Dead Redemption 2
3. Islanders
4. Wow Classic

Medlem

Jag är lite gangster och kör en top 20-lista istället för top 10. Här kommer den:

1. The Witcher 3
2. Path of Exile
3. Fallout: New Vegas
4. Disco Elysium
5. Stardew Valley
6. Terraria
7. Europa Universalis 4
8. Battlefield: Bad Company 2
9. Doom
10. Red Dead Redemption 2
11. Pillars of Eternity
12. Subnautica
13. SOMA
14. Mass Effect 2
15. Divinity: Original Sin 2
16. Dead Cells
17. The Binding of Isaac: Rebirth
18. Diablo 3
19. No Man's Sky
20. Slay the Spire

Ska ju dock sägas att listan över spel jag inte spelat är enorm. Ett smakprov:

God of War, Dark Souls (hela serien), Bloodborne, MGS 5, Monster Hunter: World, XCOM 1 och 2, Hollow Knight, Titanfall 2, Kerbal Space Program, Dishonored 2, Outer Wilds, Journey, Nier: Automata, Return of the Obra Dinn, Uncharted 4, Horizon: Zero Dawn, samt alla Nintendo-spel.

Medlem
Skrivet av Oddjob:

När jag tittar tillbaka på året så märker jag att jag knappt köpt några nya spel alls i år.
Köpt lite äldre spel och mest spelat spel ifrån min backlog.

Så de ända spel jag köpt nya detta år är dessa:

1. Apex Legends
2. Red Dead Redemption 2
3. Islanders
4. Wow Classic

Det här är ju dock en tråd om årtiondets bästa spel

Medlem

Någon annan som har märkt att Xboxs servrar har varit ovanligt sega på sistonde? Tror det var 2-3 dagar då hastigheten låg på runt 20-40mbit. Lyckligvis så låg det på runt 194mbit igår då jag laddade ner Batman:Arkham City igår efter alla positiva kommentarer i tråden. PS, comhem routern är bryggad och jag brukar få runt 899mbit enligt xboxens egna test
Edit: Kör comhem och tele2 600mbit men som kund hos båda så får jag 2 förmåner (dubbla mobildata, 30gb) och dubbla hastigheten på bredbandet, dock "bara" upp till 1000mbit eftersom deras 600mbit router stödjer inte mer och vill inte betala 899kr för 1200,eller låsa mig i 12 månader för att få den nya routern, vill inte heller betala runt 1599kr för deras router så att jag kan få 200mbit till. PS, nämner bara detta för att det är relevant kring det hela, annars hade jag bara låtit som ett arsle som berättar hastigheten och Xbox One X utan anledning. Dock är jag glad och älskar och är tacksam för dom förmånerna. Tyvärr låst till comhem eller studentnät på 100mbit.

Medlem

@Rafner: Doh! Läste alldeles för snabbt

Medlem

@GhostfaceMain: poetisk och substansfylld artikel som faktiskt fick mig över, och nu tänker jag lägga mina händer och utforska 5 av de. Jag söker min kärlek till spel igen. Och jag tror att en del titlar du skrev ner, kan vara grunden och en underbar upplevelse bortom alla fantasier.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

I vanlig ordning svarar jag först, innan jag läser tråden. Således överhängande risk för uppdatering av nedanstående lista.

1. Horizon: Zero Dawn är utan tvekan det spel som har gett mig störst behållning på senare år. Inte bara är den öppna världen precis lagom stor, sidouppdragen få och välskrivna och gameplay makalöst roligt. Storyn ger mig dessutom en slags kalla kårar som jag inte känt sedan Massa Effect (1!). Och sade jag att det är makalöst vackert, dessutom?

2. The Last of Us må ha samma tämligen stela gameplay som gjorde att jag stängde av de tidigare Uncharted-spelen efter någon timma. Men den emotionella slagkraften i detta berättartekniska mästerverk går inte att värja sig mot. Magnifikt. Och tårdrypande. Måstespel för alla pappor.

3. The Witcher 3 är precis så bra som alla säger. Vackert, hjärtskärande och grafiskt bländande. Och därtill något i hästväg. En huvudkampanj så lång att jag trodde mig ha nått slutet flera gånger innan dess faktiska klimax - och därtill två expansioner som om möjligt är ännu bättre. Själva sinnebilden av en tiopoängare.

4. Mass Effect II når inte samma fantastiska höjder som det första spelet, vilket beror på ett delar av mystiken från den första installationen har skingrats. Men gud vad bra det är, ändå.

X. Skyrim. Underbart spel, taffligt Main Quest till trots.

X. StarCraft 2 (för multiplayern, vad Blizzard gjorde med storyn är en skam)

X. Heroes of the Storm. Roligaste MOBA:t som jag någonsin spelat.

X. Mass Effect 3. Slutet är förstås tveksamt. Men nog fan är det underbart ändå.

Lämnar två platser tomma för spel som jag ev. glömt.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Kingdom Hearts 3
The wolf among us
Fallout New Vegas
Fallout 4
The Division
The Division 2
Uncharted 4
Diablo 3

Kingdom Hearts ligger mig varmast om hjärtat, resterande spel utan någon direkt rangordning.
Kanske en aningen udda list men det är i princip de enda spel jag spelat de senaste 10 åren.

Medlem

Var tvungen att göra en lista.

1. The Witcher 3: Wild Hunt (PL, 2015)
2. Bloodborne (JP, 2015)
3. Last of Us (US, 2013)
4. Dark Souls (JP, 2011)
5. Mass Effect 2 (US, 2010)
6. Uncharted 4: A Thief's End (US, 2016)
7. Dota 2 (US, 2013)
8. Journey (US, 2015)
9. Grand Theft Auto V (US, 2014)
10. God of War (US, 2018)

Andra favoriter 2010-2019:
Battlefield: Bad Company 2 (SE, 2010)
Hotline Miami (SE, 2012)
SOMA (SE, 2015)
Overwatch (US, 2016)
What Remains of Edith Finch (US, 2017)
Forza Horizon 4 (UK, 2018)

Medlem

Souls-spelen (med Bloodborne), Slay the Spire, Mass Effect 2, Arkham City och Brothers a tale of two Sons är de jag kommer minnas mest.

Medlem

Spelen är inte rankande utan det är bara dem tio bästa spelen i mitt tycke de senaste tio åren.

1. The last of us
2. Skyrim
3. Telltale The Walking Dead säsong 1
4. Telltale The Walking Dead säsong 2
5. Red dead redemtion
6. The witcher 3
7. Dark souls
8. Destiny
9. Battlefield 1
10. Rocket League

Medlem

Skulle vara mera intressant med en lista över de bästa nya spelen, utan att det får vara uppföljare eller dylikt. Då försvinner en massa "bra" spel, t ex GTA, Witcher, Starcraft, Skyrim, Quake, Battlefield, Doom, Diablo, RDR, Civ, blir typ bara massa telltalespel och mobas kvar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Skulle vara mera intressant med en lista över de bästa nya spelen, utan att det får vara uppföljare eller dylikt. Då försvinner en massa "bra" spel, t ex GTA, Witcher, Starcraft, Skyrim, Quake, Battlefield, Doom, Diablo, RDR, Civ, blir typ bara massa telltalespel och mobas kvar.

Vad menar du?

Medlem

Lite oblandad ordning då det är svårt att ranka, men top 10 med symboliska nummer:

1. Guild Wars 2
2. Bloodborne
3. Stellaris
4. Total War: Warhammer 2
5. Elder Scrolls: Skyrim
6. Battlefield : Bad Company 2
7. Portal 2
8. Witcher 3
9. Fallout: New Vegas
10. Don't Starve Together

Nära men inte riktigt top 10:

Payday 2, Killing Floor 2, Horizon: Zero Dawn, Divinity: Original Sin 2, Apex Legends. Säkert glömt ett antal spel med.

Medlem

Är förvånad att ingen har nämt Kingdom come,
Ett i mitt tycke, 2010 talets bästa spel.


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

123
Skriv svar