Måste ha-spelen för VR

Testpilot
Måste ha-spelen för VR

Tjena på er!

Tomten har precis beställt ett Oculus Rift S åt mig.

Då uppkommer frågan.
Vilka är de där toppspelen man inte skall missa då man nu börjar leka med VR ?

Jag har tittat lite och för mig verkar dessa självklara:

* Superhot VR
* Ashgards Wrath
* Beat saber
* Lone echo
* Job Simulator

Sedan har jag Elite Dangerous sedan innan. Och givet köp av Half Life Alyx då det dyker upp.

Man vill ju ha lite mera story i sina spel och inte bara nåt man tröttnar på efter 15 minuter.
Boneworks verkar ju intressant.

Kör hårt , gärna med motivation.

Releasehästryttare

Plocka upp Duck Season när det är på rea, inte värt 20 euro, men 5.

https://store.steampowered.com/app/503580/Duck_Season/

Medlem

Arizona Sunshine om du vill skjuta zombies.
har inte det själv har alltid velat fram och tillbaka om jag ska skaffat det.
Men har nyligen provat hos en kompis på PSVR och det var riktigt kul, tror PC versionen gör sig bättre.
Job simulator har en uppföljare som heter Vacation simulator som kanske kan vara nått.

Ett bra gratis-spel som är extremt bra imo att visa nybörjare är The Lab från Valve.

Beat Saber är ett spel som du kommer återkomma till mycket

EDIT. om du är ny till VR så bör du börja spel med där man står still, sen gå vidare till teleportering och sist "Free locomotion".
man kan bli rejält "åksjuk" om man inte är försiktig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Climbey har hjälpt mig bygga upp "VR legs". VRChat är ju ett måste men se upp för furries och annat.

Testpilot

@Devan Duck season såg helt galet ut. Tvivlar om det är kul i längden.
@Molotov @aakerlind Tack för tipsen , skall ta det lugnt i början med sådana titlar och vänja mig vid det hela.

Releasehästryttare

@Harakiri: Det är ett kort spel, därför jag säger att jag kan rekommendera det om du plockar upp det på rea.. är inget spel du kommer få 100 tals timmar från som typ Beat saber.

Medlem

Någon kanske kan tipsa mig om ett vr spel där man kan få leva ut sina fantasier som kejsare palpatine i star wars. Där man kan skjuta blixtar ur sina händer och smälta ansiktena på folk allt medans man har ett lätt maniskt skratt och skriker "UNLIMITED POWER". Närmaste jag har kommit är att modda upp skyrim. Men ger inte samma effekt som jag är ute efter.

Skribent

Moss kan inte rekommenderas nog. En riktigt härlig och magisk upplevelse. Även Chronos är riktigt bra och stämningsfullt, och båda är bra för nybörjare inom VR eftersom kameran inte flänger runt.

Medlem

Fallout 4 är hyfsat bra i vr och modbart som fasen samt med skyrim vr

Medlem

Min röst faller också på Moss.
En ordinär pusselplattformare men som lyfter till skyarna tack vare hur kameran styrs.

Testpilot

Gillar verkligen Asgards Wrath hittills.
Tar det dock lugnt då jag kände efteråt att det var lite som att man varit på tivoli hela dagen i kroppen

Medlem

Superhot VR kostar runt en hundralapp på Humble Bundle just nu, 50% rabatt!

https://www.humblebundle.com/store/promo/superhot-flash-deal/


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem

Pallar du yrseln så är Dirt Rally 1 o 2 klockrena om du tycker om racing. Speciellt om du har tillgång till ratt osv. Lite lättare är ju Project Cars. Grym support för VR och att köra Nordschleife
är episkt.

Problemet i Dirt Rally är när man hoppar med bilen. Det blir rätt stark "berg o dal bana"-effekt när man gör det.

Medlem

Robo Recall


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Lånar tråden lite, hur mycket utrymme ska man helst ha hemma för att använda VR? Och hur ser kvoten ut för sittande/stående läge i VR-spel?


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av mooxie:

Någon kanske kan tipsa mig om ett vr spel där man kan få leva ut sina fantasier som kejsare palpatine i star wars. Där man kan skjuta blixtar ur sina händer och smälta ansiktena på folk allt medans man har ett lätt maniskt skratt och skriker "UNLIMITED POWER". Närmaste jag har kommit är att modda upp skyrim. Men ger inte samma effekt som jag är ute efter.

Det finns en riktigt ball Star-Wars mod till Blade and Sorcery där du kan slåss med en mängd olika lightsabers, använda force lightning och plocka upp folk och vara en generell superskurk. Ansiktena smälter inte riktigt men det är det närmsta jag kan tänka mig!

I övrigt ska Boneworks vara ett jäkla bra spel, dock bör man vara rätt van vid VR innan man provar sig på det.

I Expect you to Die har jag lirat också, det är ganska kul. Beat Saber är såklart ett måste. Annars håller jag med tidigare inlägg

Testpilot
Skrivet av Dohman:

Lånar tråden lite, hur mycket utrymme ska man helst ha hemma för att använda VR? Och hur ser kvoten ut för sittande/stående läge i VR-spel?

Ytan jag har hemma är i form av 1.50m x 1.90meter stor yta och det räcker till sittande & stående VR o då är det precis. Hade gärna haft lite mer utrymme men det är svårt som vi har möblerat just nu.
Däremot behöver man mer om man skall ha full room-scale VR.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Ytan jag har hemma är i form av 1.50m x 1.90meter stor yta och det räcker till sittande & stående VR o då är det precis. Hade gärna haft lite mer utrymme men det är svårt som vi har möblerat just nu.
Däremot behöver man mer om man skall ha full room-scale VR.

Har 1.20m. Ridå. Får väl vänta tills nästa bostad och ha detta i åtanke.

On topic: Richie's Plank Experience, men testa inte det ensam, speciellt inte om du är ovan. Ha någon som passar dig ifall du trillar. Jag testade det på ett VR center och då la de jävlarna dit en riktig träplanka i hemlighet, jävlar vad jag ballade ur alltså. Sjuk upplevelse.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Spel man måste ha när man äger VR:
Superhot
Beatsaber

Andra rekommendationer:
I expect you to die (Escape room liknande 007-story spel)
The gallery serien (2 spel för tillfället, ettan är ett tidigt vr spel så är lite knackigt men tvåan är ett starkt story/pussel spel.)
Pavlov (CS i VR)
SKYRIM ( inte riktigt fullt vr support men duger fint + alla vanliga mods funkar till vr)
Payday 2 ( samma som skyrim inte riktigt fullt vr, men gillar det)
Karnage Chronicles ( spela Om du har polare med vr, Dungeon crawler med fin grafik.)
Arizona sunshine ( funkar bra och går att spela lika bra solo eller coop)
Killing floor: Incursion ( Zombies!!)
Arktika.1 ( Blev aldrig riktigt såld på detta men ett ganska bra spel)

Medlem
Medlem
Skrivet av Dohman:

On topic: Richie's Plank Experience, men testa inte det ensam, speciellt inte om du är ovan. Ha någon som passar dig ifall du trillar. Jag testade det på ett VR center och då la de jävlarna dit en riktig träplanka i hemlighet, jävlar vad jag ballade ur alltså. Sjuk upplevelse.

Besökte ett VR-Café i Örebro där dem gjorde precis likadant. Det var första gången jag testade VR och en av idioterna ryckte i plankan så att jag naturligtvis flyger i backen med headsetet på.

Efter det så har jag varit helt såld på att VR är framtiden för gaming.

Medlem

Blade and sorcery är rätt kull, onward också rätt kul onlineshooter.
Tror jag spenderat mest tid i Elite dangerous dock.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Robo Recall

+1

Det bästa VR-spel jag någonsin lirat. Robo Recall är ett extremt välpolerat shooter-lir som är definitionen av ”easy to learn hard to master”.

Om man nöjer sig med simpelt så kan man hålla två pistoler och pang-panga.

Vill man ta det ett steg längre kan man lyfta sin motståndare som en sköld. Fånga kulorna i luften och kasta tillbaka dem. Hoppa upp på stora mechs och ta kontrollen.

Med lite fantasi och kreativitet blir man snabbt en dirigent av galet robot-våld som både är responsivt, snyggt och riktigt beroendeframkallande.

Medlem

Kanske upprepande men här är några:

Boneworks - Allt är 100% fysik så allt går att röra lyfta etc. Spelet har en story med fiender och fysik pussel. Måste dock varna att man måste vara en van VR spelare för det kan vara avancerat för en ovan spelare. Jag har haft min HTC Vive sen release och blir ganska åksjuk av det också.

Onward - realistiskt taktisk online shooter. Har även online co-op där man kan vara fyra spelare som ska döda alla fiender eller överleva tills en evakuerings helikopter kommer. Co-op är roligast tycker jag personligen för online kan vara svårt att komma in i då det är stora banor och svårt att se fienden.

Pavlov - Enkelt svar: CS för VR. Längre svar: Ett ett spel som har öppnat för moddar så finns sjukt många spellägen som t.ex. prison break, TTT, battler royal och annat. En av dom roligaste spelen till VR pga av alla moddar.

Tilt brush -3D Paint i VR Finns många avancerade verktyg så man kan skapa helt fantastiska saker om man är ett kreativt sinne.

Batman VR - Inget "wow!" spel men finns det under en rea kan det vara kul att leka lite batman

Borderlands 2 VR - Har faktiskt inte testat det men vad jag har förstått så är det ett 100% borderlands 2 spel fast i VR och BL2 är ett sjukt bra spel.

DCS world - Ett spel jag heller inte har testat men är man en NÖRD när det kommer till flygplan då är det här ett spel för dig.

theBlu - Är ett jättebra spel att ha om man vill visa VR till någon som aldrig har testat det. Man är under vattnet och tittar på fina fiskar. Man behöver inte styra eller trycka på några knappar. Perfekt för någon som vill uppleva VR för första gången.

Medlem

Nu var det ett tag sedan jag spelade VR.
Min HTC Vive står bara och samlar damm. Borde kanske ha sålt den.
Borde kanske köpa Boneworks - det verkar intressant.

Jag måste i alla fall rekommendera A Chair in a room
Riktigt bra sätt att få ut rumskala och ett riktigt bra spel.
Finns det fler spel som behandlar rumskala på samma sätt?
Känns som att jag inte riktigt har hängt med i VR-spel marknaden.
Bra tråd!

Medlem

Finns sjukt mycke spel och roliga program därute. Blev klar med boneworks och det va sjukt coolt. Ska lätt spela om det för att samla grejer till sandboxen. No mans sky är sjukt coolt. Nått jag ser framemot är low-fi och halflife samt mmorpg:n ilysia. Men det finns så mycket mer därute.

Medlem
Skrivet av sk4sure:

Besökte ett VR-Café i Örebro där dem gjorde precis likadant. Det var första gången jag testade VR och en av idioterna ryckte i plankan så att jag naturligtvis flyger i backen med headsetet på.

Efter det så har jag varit helt såld på att VR är framtiden för gaming.

Idiot var det rätta ordet. Sånt kan bli traumatiskt för många.

Samma här, helt såld. VR är absolut framtiden. Hade svårt att acceptera det innan. Testade också The Lab (bågskyttsgrejen) och störtälskade det. Har sedan dess alltid velat ha VR men alltid haft dåligt med utrymme, tyvärr.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Subnautica är fortfarande det bästa VR-spelet jag vet. Det är inte designat primärt för VR och har en del mindre brister (Som dock nyligen till viss del har patchats bort) samt måste köras med handkontroll men upplevelsen är total.

Förutom den detaljerade världen och det fantastiska ljudlandskapet gör det nog ganska mycket att VR-headsetet faktiskt påminner om ett cyklop eller en dykarmask så det känns helt naturligt att ha ett begränsat synfält.

Medlem

Assetto corsa.

Medlem

Många bra spel som nämns i kommentarerna ovan. Ett spel jag inte har lirat men som jag tycker ser najs ut är Adr1ft. Kolla upp det!!

Kan även rekommendera Apex Construct. Säger inte att det är världens bästa spel, men det är mysigt. Sedan utspelar det sig i ett apokalyptiskt Stockholm. Alltid kul när man känner igen arkitektur osv. Pilbåge, spindelliknande robotar och pussel.


signatur

I want to play a game.

12
Skriv svar