När du ramlar av stolen den gången du upptäckte/upplevde...

Medlem
När du ramlar av stolen den gången du upptäckte/upplevde...

Som rubriken lyder, dela med dig utav den där gången du blev så imponerad av den där nya tekniken att du knappt trodde det var sant.

Mobiltelefon:

Jag kommer ihåg första gången jag använde en mobiltelefon, alltså en mobiltelefon som faktiskt var mobil. Inte de första med en väska till batteri. Denna mobil var alltså en Ericsson 198 (tegelstenen).

Hur som helst så hade min pappa skaffat en, han var hantverkare och tyckte väl han behövde en. Jag fick direkt testa denna apparat, och bestämde mig för att spela min kompis ett spratt (pranka).

Jag sprang hem till min kompis, han bodde i ett hus i ett villaområde, och jag ställde mig utanför hans dörr. Tog upp mobiltelefonen och slog han en signal.

- Tja det är jag.
- Tja!
- Kan jag komma över och latja?
- Ja gör det!

Och så ringde jag på dörren, varav min kompis öppnade och han höll på att tappa hakan bär han såg mig och utbrast. Hur faaan kom du hit så snabbt!? Jag skrattade och visade honom mobiltelefon, som vi båda tyckte var hur häftig som helst.


signatur

IDKFA

Medlem

Senast var nog när man körde VR hemma första gången.
Både glädje och "fan vad häftigt"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Smartphones, mer specifikt iPhone

Touchskärmen och konceptet med appar var helt fantastiskt i mina ögon. Kändes som början på något stort som var öppet för hur mycket kreativitet som helst

Xbox Live

Kommer aldrig att glömma första tiden med Xbox360 då jag och brorsan spelade Gears of War och Crackdown co-op över Xbox Live. Fy fasen vad smidigt och bra det kändes

World of Warcraft

Mitt första MMORPG som vände upp och ner på min värld och mitt liv

Bredband

Gick från 56k modem till Bostream 2.5mb och jag svär än idag att jag hörde änglarna sjunga gospel i himlen när jag laddade ner min första låt på nya linan

Vuxenfilm

Kommentarer överflödiga

Thailändska grytor

Röd eller grön curry med kyckling. Åt inget annat under en lång tid efter första smaket

Berusningsmedel

I olika former. Där är tillfällen där hjärnan har varit 100% övertygad om att den har sett sanningen om universum. Den har alltid haft fel, men känslan alltså. Damn.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Berusningsmedel

I olika former. Där är tillfällen där hjärnan har varit 100% övertygad om att den har sett sanningen om universum. Den har alltid haft fel, men känslan alltså. Damn.

Detta är nog det enda jag någonsin tappat hakan över. Diverse psykedelika. Finns inget som klår det

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Detta är nog det enda jag någonsin tappat hakan över. Diverse psykedelika. Finns inget som klår det

Det är väldigt starka upplevelser. Kan dock meddela att det går att finna liknande rus i nyktert tillstånd. Hjärnan är grym


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det som jag har fått återberättat för mig otaliga gånger, som förmodligen vinner priset för min del, är första gången jag drack kolsyrad läskedryck.

Av förståeliga skäl minns jag inte detta själv, men berättelsen säger att jag med tårar i ögonen, och en röst som sprack av vördnad (bildligt talat) för detta mirakel lär ha sagt "Meeeeer!"


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Det som jag har fått återberättat för mig otaliga gånger, som förmodligen vinner priset för min del, är första gången jag drack kolsyrad läskedryck.

Av förståeliga skäl minns jag inte detta själv, men berättelsen säger att jag med tårar i ögonen, och en röst som sprack av vördnad (bildligt talat) för detta mirakel lär ha sagt "Meeeeer!"


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Med risk att för att ej bli tagen på allvar:

Första ejakuleringen

Låg i min säng och drog snabbt som tusan i den. Hade sett på tv att det är så man gör.

Det kändes inte ett skit.

Tills en dag.

Det pirrade till i hela systemet på ett sätt jag ej tidigare hade upplevt. Detta trots upprepat juckande mot plancher av Pamela Anderson och Carmen Electra under ett par års tid. Även en del juck direkt mot tv'n under nattliga repriser av Baywatch.

Det kändes som att portarna till himlen öppnade sig och Guds godhet strömmade genom hela min kropp och ut genom urinröret.

Har aldrig slutat sedan dess.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Berusningsmedel

I olika former. Där är tillfällen där hjärnan har varit 100% övertygad om att den har sett sanningen om universum. Den har alltid haft fel, men känslan alltså. Damn.

Det var inte det första jag tänkte på, men upplevelsen finns varmt kvar i mitt hjärta över 10 år senare, så den ska såklart vara med här.

Den andra får bli Doom (1) på multiplayer mellan 2 datorer hos min kusin 1993 någon gång. Det var den undantagslöst mest häftiga spelupplevelse jag varit med om fram tills dess.

Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Det var inte det första jag tänkte på, men upplevelsen finns varmt kvar i mitt hjärta över 10 år senare, så den ska såklart vara med här.

Den andra får bli Doom (1) på multiplayer mellan 2 datorer hos min kusin 1993 någon gång. Det var den undantagslöst mest häftiga spelupplevelse jag varit med om fram tills dess.

Vill du berätta mer om hur din upplevelse var?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Vill du berätta mer om hur din upplevelse var?

Det var en solig sommardag ute på landsbygden. Jag vandrade ut själv en bit i skogen och insåg hur allt hörde samman. Naturen, jag, universum. Om det finns "en" "gud" så träffade jag "det" där och då. Det var en spirituell upplevelse som jag önskar att alla fick uppleva.

Min kompis "träffade" dock sitt personliga helvete och det är ju å andra sidan inget man vill att någon ska behöva uppleva. (även om jag sett att man diskuterar nyttan med det också)

Vill man göra en sådan resa så gör man nog bäst i att läsa på först. Det finns jättemycket goda råd erfarenhet och kunskap att ta del av på nätet. (bara ett tips för den som bestämmer sig för att testa)

Medlem

@apocalypse101: Tack för svar


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Första gången jag upplever något HELT NYTT.
Må det va mat, dryck, musik, film, spel, upplevelser eller resmål.

Det är också sjukt tillfredsställande att äntligen nå något mål man satt upp varesig det är nya kunskaper, relationer, färdighet eller träning. Det är så gutt när man kan mäta vad man hade för 3 månader sedan och se att man stadigt blir starkare, bättre eller mer kunnig än då! Sjukt underskattad och bra känsla.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är väldigt starka upplevelser. Kan dock meddela att det går att finna liknande rus i nyktert tillstånd. Hjärnan är grym

Har läst och hört om det också. Låter inte så uppnåeligt för en normal person dock. Om man nu inte lägger hela sitt liv på paus och går full retard på meditation och liknande. Klarar mig som det är nu med lite svamp då och då

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Har läst och hört om det också. Låter inte så uppnåeligt för en normal person dock. Om man nu inte lägger hela sitt liv på paus och går full retard på meditation och liknande. Klarar mig som det är nu med lite svamp då och då

För ungefär 6 år sedan gick jag en 10-veckors kurs i meditation.
Det var mot slutet av kursen så gjorde jag en 40-minuters meditation hemma, jag minns att jag var lite hungrig och att det var kallt i lägenheten.
Det är ju svårt att beskriva känslan efteråt men den kommer i alla fall i närheten av den där sommardagen på landet. Vid det laget hade jag inte precis mediterat som en munk heller. Kanske 2-3 gånger per vecka.
Det var i alla fall en känsla av ren harmoni och även om jag inte upplevt något liknande igen så har jag haft stor nytta av meditation sedan dess. Kan starkt rekommendera!!

jbx
Medlem
Skrivet av apocalypse101:

För ungefär 6 år sedan gick jag en 10-veckors kurs i meditation.
Det var mot slutet av kursen så gjorde jag en 40-minuters meditation hemma, jag minns att jag var lite hungrig och att det var kallt i lägenheten.
Det är ju svårt att beskriva känslan efteråt men den kommer i alla fall i närheten av den där sommardagen på landet. Vid det laget hade jag inte precis mediterat som en munk heller. Kanske 2-3 gånger per vecka.
Det var i alla fall en känsla av ren harmoni och även om jag inte upplevt något liknande igen så har jag haft stor nytta av meditation sedan dess. Kan starkt rekommendera!!

Spännande! Vad kostade den kursen? Skulle behöva lära mig detta för att kontrollera diverse oönskade känslor.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Spännande! Vad kostade den kursen? Skulle behöva lära mig detta för att kontrollera diverse oönskade känslor.

Det var en läkare i min stad som höll den till typ självkostnadspris, om ens det. Minns jag rätt så kostade den 1500 - 2000:- för alltihop. Jag vet att det finns studiecirklar via ABF etc som erbjuder inte så dyra kurser. Har du en arbetsgivare bör du kunna använda eventuellt friskvårdsbidrag till avgiften också.

Att lära sig meditera kan vara en rejäl utmaning i början. Jag somnade de första kurstillfällena, men håll ut. Till slut går det.

jbx
Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Det var en läkare i min stad som höll den till typ självkostnadspris, om ens det. Minns jag rätt så kostade den 1500 - 2000:- för alltihop. Jag vet att det finns studiecirklar via ABF etc som erbjuder inte så dyra kurser. Har du en arbetsgivare bör du kunna använda eventuellt friskvårdsbidrag till avgiften också.

Att lära sig meditera kan vara en rejäl utmaning i början. Jag somnade de första kurstillfällena, men håll ut. Till slut går det.

Tack för ditt svar. Ska absolut kolla upp det!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

VR var det senaste (Vive, 2016). Får mig fortfarande att tappa hakan ibland!
Tidiga wow-teknikupplevelser var väl annars att se Out Run första gången. Och VIC-20. Eller Amigan när den kom.

Inaktiv

Enda jag kan komma på ligger nära i tid och det är Britternas kommande ubåt HMS Dreadnaught och tekniken bakom.

I spelsammanhang så vetefan minns dock att när jag körde Oblivion första gången blev jag sjukt imponerad. Blev det även när jag spelade Bolling Point för första gången.

Farornas Konung

Första gången jag käkade sushi!! Var kärlek från första tugga och den enda "craving" jag har, om man inte räknar andas, vatten och mat vilket man inte klarar sig utan.
Ska gå med min bror och käka på en snofs sushi nån dag, kan knappt bärga mig.

jbx
Medlem
Skrivet av Freakon:

Med risk att för att ej bli tagen på allvar:

Första ejakuleringen

Låg i min säng och drog snabbt som tusan i den. Hade sett på tv att det är så man gör.

Det kändes inte ett skit.

Tills en dag.

Det pirrade till i hela systemet på ett sätt jag ej tidigare hade upplevt. Detta trots upprepat juckande mot plancher av Pamela Anderson och Carmen Electra under ett par års tid. Även en del juck direkt mot tv'n under nattliga repriser av Baywatch.

Det kändes som att portarna till himlen öppnade sig och Guds godhet strömmade genom hela min kropp och ut genom urinröret.

Har aldrig slutat sedan dess.

Gissar att en och annan broder kan känna igen sig i detta. Thx for sharing.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

1
Skriv svar