Inför Netflix-Witcher – lär känna stjärntrion Geralt, Ciri och Yennefer

Robot
Inför Netflix-Witcher – lär känna stjärntrion Geralt, Ciri och Yennefer

Kända från spel och böcker, och snart på tv.

#netflix, #nyhetstips, #the-witcher


Medlem

Blev mer taggad!

Testpilot

Ska bli kul o lära sig historiken om Yennefer. Om serien är bra kanske man hugger till och läser igenom alla böcker.

Medlem

Jag är riktigt pepp på denna serie och hoppas den är riktigt bra, har ingen koll alls på böckerna och enda jag känner till är ju via spelen men av det jag sett än så länge så verkar den lovande

Man får nog bara gå in för det med ett öppet sinne och inse att den inte kommer att baseras på spelen.

Medlem

Expanse S4 och Witcher på samma månad!

Medlem

fan ta om dom smutsar ner witchers goda namn, förväntar mig 8/10 minst


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av peggleball:

Expanse S4 och Witcher på samma månad!

Expanse hade jag totalt missat!
Kommer bli GRYMT

Medlem

Grymt nice.. Allt såg tip top ut jag vill minst ha 10 seasons av denna serie minst..

Medlem

Jag har tänkt beställa böckerna åt mig och min sambo men vet inte riktigt vart det är bäst att beställa ifrån. Vill ju helst ha svenska men engelska funkar också bra. Några tips? 🙂

Geeks Gaming

Oooh, ser bara bättre och bättre ut. Snälla låt detta vara bra, fantasygenren behöver detta ❤️

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

fan ta om dom smutsar ner witchers goda namn, förväntar mig 8/10 minst

Steg för att inte "The Witcher" ska få sitt namn nedsmutsat.

1) Spela bara spelen - särskilt trean.
2) Läs inte böckerna.
3) om du ÄNDÅ läser böckerna - skölj bort besvikelse med att spela om The Witcher 3.
4) Bränn böckerna.

Frilansare
Skrivet av Sippil:

Jag har tänkt beställa böckerna åt mig och min sambo men vet inte riktigt vart det är bäst att beställa ifrån. Vill ju helst ha svenska men engelska funkar också bra. Några tips? 🙂

Amazon funkar bra! Skulle nog rekommendera de engelska översättningarna.

Medlem

Böckerna håller hög klass och har en egen feel över sig. Dessvärre är inte böcker för alla som gillar spel och smaken är som baken. Jag har alltid lyckats hitta inlevelsen i läsning, varav spelet och dess lore blivit bättre men jag vet även om en del som upplevt det tvärtom.

Medlem

Oh-la-la! Ser ju riktigt bra ut

Medlem

Skådespelare och visualiseringen av miljöer känns övertygande.
Håller även storyn måttet så tror jag att det blir bra.

Medlem

Jag är taggad men har inte stora förväntingar. Utan vill verkligen se den.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Skribent
Skrivet av zumo:

Böckerna håller hög klass och har en egen feel över sig. Dessvärre är inte böcker för alla som gillar spel och smaken är som baken. Jag har alltid lyckats hitta inlevelsen i läsning, varav spelet och dess lore blivit bättre men jag vet även om en del som upplevt det tvärtom.

Funderar också på det här. Jag började läsa böckerna i samband med Witcher 1, där kändes böckerna och spelet rätt lika. Men även om jag gillar 2an och 3an så tycker jag att de som skaffat sig en egen stämning och egen identitet. Det är på inget sätt dåligt, men är svårt att beskriva? Kanske som att de utspelar sig i en parallel-dimension? Det är som ändå lika på ett vis, men olika på ett annat.

Så till poängen, även om jag rekommenderar att läsa böckerna så kanske man inte upplever dem lika bra (Eller bra alls) efter man spelat spelen?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Steg för att inte "The Witcher" ska få sitt namn nedsmutsat.

1) Spela bara spelen - särskilt trean.
2) Läs inte böckerna.
3) om du ÄNDÅ läser böckerna - skölj bort besvikelse med att spela om The Witcher 3.
4) Bränn böckerna.

Smaken är som baken och allt det där.

Men böckerna är riktigt jävla bra! Så det enda som bör brännas är din smak i litteratur!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Smaken är som baken och allt det där.

Men böckerna är riktigt jävla bra! Så det enda som bör brännas är din smak i litteratur!

Du bör nog tänka på hur du uttrycker dig mot en annan person - att jag "bör bränna bort min smak" kan tolkas hotfullt

Medlem
Skrivet av Sippil:

Jag har tänkt beställa böckerna åt mig och min sambo men vet inte riktigt vart det är bäst att beställa ifrån. Vill ju helst ha svenska men engelska funkar också bra. Några tips? 🙂

Adlibris beställde jag ifrån, och precis som Jocke säger så rekommenderar även jag på Engelska.
Spelen är ju trots allt på det språket så det torde fungera. Man är ju van vid lingot. Med Svenska blir man bara konfunderad över "facktermerna" (fantasy).. Blir á la Diablo 1 på Svenska annars ; FÄRSKT KÖTT! Usch fy fan


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Funderar också på det här. Jag började läsa böckerna i samband med Witcher 1, där kändes böckerna och spelet rätt lika. Men även om jag gillar 2an och 3an så tycker jag att de som skaffat sig en egen stämning och egen identitet. Det är på inget sätt dåligt, men är svårt att beskriva? Kanske som att de utspelar sig i en parallel-dimension? Det är som ändå lika på ett vis, men olika på ett annat.

Så till poängen, även om jag rekommenderar att läsa böckerna så kanske man inte upplever dem lika bra (Eller bra alls) efter man spelat spelen?

Visst är det så. Tycker såväl personligheter, som relationer och andra väsentliga saker skiljer sig ganska nämnvärt i böckerna gentemot precis som du säger 2:an och 3:an som tagit sig mkt friheter, och dylikt för att knyta ihop story. Den Geralt man lär "känna" i böckerna är inte helt densamme som i spelen, även om det givetvis finns karaktärsdrag och likheter, och så vidare. Kommer inte på något konkret exempel, slutkörd efter jobb som man är, men tror många förstår vad jag menar.

Har man nästan aldrig läst en bok, och ogillar det överlag, och dessutom grundat sin uppfattning främst på spelet, kanske börjat med 3:an och sedan väckt mersmak för böckerna likt ett lore-wiki så är risken överhängande man blir besviken (Exempel på en vän som verkligen ogillade dem)

Jag växte upp med exempelvis LOTR-böckerna och sedermera filmerna (Och annat dylikt som filmatiserats) och man har ju alltid hyllat böckerna som original, och klagat över väsentliga delar ej tagits med, så man har väl en lite förutbestämd inställning i mitt fall till att böckerna ofta är mer gedigna.

Skribent
Skrivet av zumo:

Visst är det så. Tycker såväl personligheter, som relationer och andra väsentliga saker skiljer sig ganska nämnvärt i böckerna gentemot precis som du säger 2:an och 3:an som tagit sig mkt friheter, och dylikt för att knyta ihop story. Den Geralt man lär "känna" i böckerna är inte helt densamme som i spelen, även om det givetvis finns karaktärsdrag och likheter, och så vidare. Kommer inte på något konkret exempel, slutkörd efter jobb som man är, men tror många förstår vad jag menar.

Har man nästan aldrig läst en bok, och ogillar det överlag, och dessutom grundat sin uppfattning främst på spelet, kanske börjat med 3:an och sedan väckt mersmak för böckerna likt ett lore-wiki så är risken överhängande man blir besviken (Exempel på en vän som verkligen ogillade dem)

Jag växte upp med exempelvis LOTR-böckerna och sedermera filmerna (Och annat dylikt som filmatiserats) och man har ju alltid hyllat böckerna som original, och klagat över väsentliga delar ej tagits med, så man har väl en lite förutbestämd inställning i mitt fall till att böckerna ofta är mer gedigna.

Ja jag håller helt med dig där. Förstår att de ville knyta ihop sin trilogi, men Geralt är annorlunda i spelen och böckerna. Jag tror de plockat vissa karaktärsdrag de gillade, och som passade in i spelen, sen lämnat andra. På ett vis är det ju deras tolkning av Geralt och källmaterialet så jag köper det då de gör det otroligt bra.

Jag växte också upp med LOTR-böckerna och hade samma åsikt som där om att filmerna saknade vissa delar. Sen läste jag om böckerna och insåg att Jackson varit smart och tänkt efter, för de delar som han tagit bort. De är verkligen för det mesta utfyllnad i böckerna. Så jag ändrade lite uppfattning där och började nog uppskatta filmerna ännu mera efter det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Adlibris beställde jag ifrån, och precis som Jocke säger så rekommenderar även jag på Engelska.
Spelen är ju trots allt på det språket så det torde fungera. Man är ju van vid lingot. Med Svenska blir man bara konfunderad över "facktermerna" (fantasy).. Blir á la Diablo 1 på Svenska annars ; FÄRSKT KÖTT! Usch fy fan

Haha ja det vill man ju undvika. Tack för tips! 🙂

Medlem

Ser riktigt bra ut. Jag är en av dom som inte följde strömmen och ratade serien innan man knappt sett något från den. Många här skitade ner den totalt. 😂. Jag går alltid emot strömmen. För att det är kul. Skämt å sido så ser det här väldigt väldigt bra ut.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Du bör nog tänka på hur du uttrycker dig mot en annan person - att jag "bör bränna bort min smak" kan tolkas hotfullt

Snark.

Helt seriöst.

Snark.

I din anda ska jag dra ditt bokbrännande som en parallell till Nazisternas bokbränning?

Eller ska ja bara kanske inse att det är en liten tramsgrej på ett spelforum kanske och inte tas seriöst?

Att du en drar den parallellen är ju galet i mitt tycke. Men ok. Här kommer en klargörning för folk som älskar eller har ett behov av att feltolka:

Nej, jag menar inte det som ett hot utan var mest lustig.

Larvigt.

Tackar för mig.

Medlem

Larvigt.

Summerar ditt inlägg rätt bra

#styrkekram #okboomer

1
Skriv svar