Nya uppgifter om prestandan på nästa Xbox - eller kanske Xboxar
Project Scarlett är två olika enheter enligt nya källor.
#anaconda, #lockart, #project-scarlett, #xbox
Hade det inte varit bättre att välja en anakonda istället för en skallerorm på bilden? Eller missade jag något?
Det kanske var slut på anakondor?
Det kanske var slut på anakondor?
Nu tycker jag ni slingrar ifrån ämnet.
Nu tycker jag ni slingrar ifrån ämnet.
Detta är vad jag kallar snokande speljournalistik! Vilket är skönt för man har inte hört mycket väsen kring anaconda. Verkar ju väsentligt mycket bättre.
Nu tycker jag ni slingrar ifrån ämnet.
Sicka glidare...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Vad känner ni egentligen inför nästa generations konsoler, tycker det är lite växelvarmt.
Vad känner ni egentligen inför nästa generations konsoler, tycker det är lite växelvarmt.
Att de släpper en konsol som är klenare än One X känns lite ormigt..
Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch
Att de släpper en konsol som är klenare än One X känns lite ormigt..
Jag tror de försöker ömsa skin och gå vidare.
Vad betyder ens terraflops?
Man kan ju inte ens få fram ett skit utav den där listan, det är som att säga att min dator har 320 terraflops, Intel Processor och ett Nvidia Grafikkort. 16Gb Ram var ju standard för datorer för ungefär 10 år sen? Kostar ju inte ens en tusenlapp
Flops står för "floating point operations per second" och tera är enheten för en miljard.
Men Terraflops, som du nämner, är mycket mer intressant. Det är en teologisk teori om hur många gånger Gud måste skapa jorden tills han lyckas få bort all synd ur mänskligheten. Alltså utan att skapelsen floppar. Det kan man diskutera i timtals. Kul att du tog upp det.
@fishfugg: nja, 16 GB RAM var inte standard för ett årtionde sedan, då hade en 10 år yngre jag varit väldigt lycklig Det har börjat bli något av en standard först på senare år.
Teraflops är ett mätvärde som säger hur många flyttalsberäkningar en krets kan utföra, och värdet brukar användas för att ge ett mätvärde för vilken prestandaklass en grafikkrets befinner sig i. Men samtidigt är det ett "dumt" värde då det inte tar arkitektoniska framsteg i beaktande.
En PS4 Pro kan exempelvis beräkna 4,12 teraflops, vilket är något mer än Xbox "Lockhart" på cirka 4 tflops. Men Lockhart använder processorkärnor baserade på AMD:s senaste Zen 2-kärnor som är många resor mer kraftfulla än de Jaguar-kärnor som sitter i Xbox One X och PS4 Pro. Jaguar baserades på lågenergiprocessorer för bärbara datorer och var inte ens snabba när konsolerna släpptes.
Samma sak gäller grafikdelen som i PS4/Xbox One baseras på lastgamla arkitekturen GCN 2.0. Även om den i rena teraflop-tal har ett högre värde än Lockhart (enligt rapporten) är den Navi-baserade grafikdelen i Xbox Anaconda/Lockhart och PS5 på samma sätt många resor mer effektiv i hur den exekverar kod. Så 4 teraflop för gamla maskiner är inte samma sak som 4 teraflop för nya maskiner.
Det är dock svårt att gå in på på djupet i en nyhet av det här slaget. Vad du kan använda dessa siffror till är egentligen att konstatera att Anaconda och Lockhart kommer skilja sig åt en hel del sett till prestandapotential, 12 teraflop mot 4 teraflop på samma hårdvara är mycket bättre. 12 teraflop mot 4 teraflop på gammal hårdvara är inte lika relevant.
Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.
Vad betyder ens terraflops?
Man kan ju inte ens få fram ett skit utav den där listan, det är som att säga att min dator har 320 terraflops, Intel Processor och ett Nvidia Grafikkort. 16Gb Ram var ju standard för datorer för ungefär 10 år sen? Kostar ju inte ens en tusenlapp
Hjälper det dig ifall jag säger att det är en 512-bitars maskin?
Skämt åtsido så är det inte 16GB vanligt RAM det handlar om, utan GDDR6 som är betydligt dyrare, snabbare och nyare.
Sen så är inte konsoler och PC uppbyggda på samma sätt riktigt, konsoler har inte RAM och Grafikminne, utan det finns bara en min minnespool där.
Har ni kontaktat Microsoft för en kommentar?
Dom kanske slingrar sig ifrån att svara iofs...
Men Terraflops, som du nämner, är mycket mer intressant. Det är en teologisk teori om hur många gånger Gud måste skapa jorden tills han lyckas få bort all synd ur mänskligheten. Det kan man diskutera i timtals. Kul att du tog upp det.
Gud kanske bara kan skippa trädet med ormen 🐍, herpa derp människorna fattar inte ens att de är nakna, vad kan gå fel xD
Vad känner ni egentligen inför nästa generations konsoler, tycker det är lite växelvarmt.
och
"Med ett uttalat fokus på bakåtkompatibilitet med Xbox One (och utvalda Xbox 360 titlar) och Xbox One X-släppet mitt i generationen, känns det uppenbart att nästa skifte kommer vara betydligt mjukare."
^ifrån artikeln.
Jag tycker helt tvärtom, jag ser det här som en mycket större uppgradering än vad det var från xbox 360 till Xbox one. Det här är en riktig konsoluppgradering och det kommer både synas och kännas. Processorn har varit en betydlig flaskhals i nuvarande generation och den nya kan leverara uppåt 4-5 ggr högre prestanda vilket innebär ännu fler 60 fps titlar och möjlighet med 120hz+ om så önskas. Och mycket mer processor-intensiva kalkyleringar som kan innebära mycket större skala i objekt/personer/AI osv. Grafikprestandan kommer inte öka lika mycket men i mycket bättre balans med processorn och då pratar vi "bara" 2-3ggr prestandan här. Och till sist det som jag väntat väldigt länge på är att laddningstiderna kommer få det största lyftet på jag vet inte hur många år. Vem kommer ihåg Bloodbournes laddningstider? Tidiga cuphead innan patching? Förhoppningsvis kan de där minut-långa laddningstiderna vara ett minne blott helt och hållet. Blixtsnabba transitions och inga "hack" varje gång nya terräng laddas in under open world exploration.
Så ett mjukt skifte vet jag inte om jag kan hålla med om, jag tror nya generation kommer krossa den nuvarande och det kommer visas speciellt några år in i nya konsol-generationen då spel utvecklas helt från scratch med ny hårdvara.
Jag välkomnar våra nya konsol-regenter och har aldrig varit så intresserad av att byta upp mig :).
Vad betyder ens terraflops?
Jag utförde lite skjutjärnsjournalistik och frågade redaktionen.
Flops står för "floating point operations per second" och tera är enheten för en miljard.
Men Terraflops, som du nämner, är mycket mer intressant. Det är en teologisk teori om hur många gånger Gud måste skapa jorden tills han lyckas få bort all synd ur mänskligheten. Alltså utan att skapelsen floppar. Det kan man diskutera i timtals. Kul att du tog upp det.
Du gjorde min dag!!! Hahahahaha
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Jag utförde lite skjutjärnsjournalistik och frågade redaktionen.
https://youtu.be/ARGogeVKP70
Haha trodde Jonas skulle svara rätt. Är väl ett sett att skriva flyttal. Så mer Flop, mer flytals beräkningar per cykel. Rätta mig om jag har fel någon?! Vet att mer teraflop är bättre iaf.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
@NuZ: Det är en teoretisk beräkningsmetod som om och om igen visat sig vara otillräcklig. Man blir bara dum i huvudet om man försöker finna ett enda simpelt svar. Men att räkna flops är ett enkelt sätt att veta vilken processor inom samma arkitektur (generation av en tillverkare) som är kraftfullast, men inte mer än så.
T ex kan du aldrig jämföra Nvidia mot AMD och tro att du får den kraftfullaste GPU:n om du tar den som marknadsför mest flops. Inte heller kan du jämföra flops mellan generationsskiften inom samma utvecklare. Och vill du göra det ännu värre, jämför då en CPU från Intel och en GPU från Nvidia. En CPU kan visa teoretisk beräkningskraft på 1 TF, medans en GPU visar en teoretisk beräkningskraft på 5. Uppenbarligen är GPU:n mycket bättre, låt oss skrota CPU:n. Men GPU:n klarar inte av de beräkningar som CPU:n gör i närheten lika effektivt och vice versa.
Så jag kan garantera dig, Sony och MS kommer inte använda flops i sin marknadsföring som de gjorde med Pro och X, de kommer använda sig av praktisk output. Men den grafiska outputen är bara en liten del. Vad som gör ett spel är CPU:n. Det är CPU:n som bygger världen och sätter de verkliga begränsningarna på vad du kan göra, GPU:n bara ritar och gör världen fin.
@NuZ: Det är en teoretisk beräkningsmetod som om och om igen visat sig vara otillräcklig. Man blir bara dum i huvudet om man försöker finna ett enda simpelt svar. Men att räkna flops är ett enkelt sätt att veta vilken processor inom samma arkitektur (generation av en tillverkare) som är kraftfullast, men inte mer än så.
T ex kan du aldrig jämföra Nvidia mot AMD och tro att du får den kraftfullaste GPU:n om du tar den som marknadsför mest flops. Inte heller kan du jämföra flops mellan generationsskiften inom samma utvecklare. Och vill du göra det ännu värre, jämför då en CPU från Intel och en GPU från Nvidia. En CPU kan visa teoretisk beräkningskraft på 1 TF, medans en GPU visar en teoretisk beräkningskraft på 5. Uppenbarligen är GPU:n mycket bättre, låt oss skrota CPU:n. Men GPU:n klarar inte av de beräkningar som CPU:n gör i närheten lika effektivt och vice versa.
Så jag kan garantera dig, Sony och MS kommer inte använda flops i sin marknadsföring som de gjorde med Pro och X, de kommer använda sig av praktisk output. Men den grafiska outputen är bara en liten del. Vad som gör ett spel är CPU:n. Det är CPU:n som bygger världen och sätter de verkliga begränsningarna på vad du kan göra, GPU:n bara ritar och gör världen fin.
Ja precis. Så jag tolkar det också Tack för svar
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
@NuZ: Det är en teoretisk beräkningsmetod som om och om igen visat sig vara otillräcklig. Man blir bara dum i huvudet om man försöker finna ett enda simpelt svar. Men att räkna flops är ett enkelt sätt att veta vilken processor inom samma arkitektur (generation av en tillverkare) som är kraftfullast, men inte mer än så.
T ex kan du aldrig jämföra Nvidia mot AMD och tro att du får den kraftfullaste GPU:n om du tar den som marknadsför mest flops. Inte heller kan du jämföra flops mellan generationsskiften inom samma utvecklare. Och vill du göra det ännu värre, jämför då en CPU från Intel och en GPU från Nvidia. En CPU kan visa teoretisk beräkningskraft på 1 TF, medans en GPU visar en teoretisk beräkningskraft på 5. Uppenbarligen är GPU:n mycket bättre, låt oss skrota CPU:n. Men GPU:n klarar inte av de beräkningar som CPU:n gör i närheten lika effektivt och vice versa.
Så jag kan garantera dig, Sony och MS kommer inte använda flops i sin marknadsföring som de gjorde med Pro och X, de kommer använda sig av praktisk output. Men den grafiska outputen är bara en liten del. Vad som gör ett spel är CPU:n. Det är CPU:n som bygger världen och sätter de verkliga begränsningarna på vad du kan göra, GPU:n bara ritar och gör världen fin.
Tror Microsoft redan har pratat om 4x snabbare än One X, vilket då troligtvis handlar om processorkraft. Är nog det tillsammans med snabbare lagring som kommer bli främsta skillnaden för pro/one x ägare.
Kan tänka mig de även kommer snacka om 10x i grafik-prestanda mot vanilla Xbox One.
Jag tror det är ett dåligt beslut att ha två konsoler med så pass olika prestanda. Kommer de tvinga in alla utvecklare att släppa spelen så det fungerar till båda eller kommer utvecklare som vill maxa grafik kunna släppa bara till den snabbare konsolen? Vi får se hur detta blir men är inte helt hundra på att detta är ett bra beslut av Microsoft.
Så en 1080p 30-60fps och en 4k 60fps maskin då kanske ?
Lockhart lär vara snabbare än en xbox one x trots lägre Tflops.
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB