Hearts Of Iron 4 - Den skandinaviska onsdagsgruppen

Medlem
Hearts Of Iron 4 - Den skandinaviska onsdagsgruppen

Hej, Vill bara ge en shout-out, till er som är intresserade av att spela Hearts of Iron 4 multiplayer.

Vi är några personer (10-12 pers) som kör HOI4 med en avslappnad attityd och löst historisk inriktning.
(kan ha med ålder och mognad att göra, vi snittar nog på en medelålder runt 35+).

Vi kör alltså inte ett rent tävlingsinriktat spel (även om vi är uppdelade på två sidor Axis vs Allies där båda sidor naturligtvis vill vinna), vi har en del house-rules(husregler) som mestadels är till för att styra utvecklingen i början av åren fram till 'krigets' utbrott.

Vi använder även en mod som heter 'Improved Historical MP av Myzael (och Alex Brunius)' som reglerar och styr upp en del saker från 'vanilla' HOI4 . Vi kommer att hoppa på och testa en ny MOD, 'Total War mod av Stjern'.

Vi kör varje Onsdag 19:00-24:00 (23:00 beroende på) och tuffar på i hastighet 3-4 när inga stridigheter pågår, för att sedan ofta gå ner på hastighet 1-2 när krig bryter ut. Detta gör att en helt ny omgång med början 1936 inte blir klar på en onsdagskväll, utan spänner oftast över flera veckors onsdagsspel.

Vet man med sig att man troligtvis inte kommer att kunna vara närvarande regelbundet på onsdagar så brukar det inte vara ett hinder, då får man helt enkelt välja att spela någon av dom 'Minors' (mindre nationer) som finns i spelet och som kanske inte påverkar så mycket av att tas över av AI vid dessa tillfällen. Det bästa alternativet är dock att spela COOP (2+ pers) med en annan spelare på samma nation om man vet att man kommer ha oregelbunden närvaro, COOP är även ett bra alternativ om man aldrig spelat MP i HOI4 tidigare.

Vi brukar för övrigt rekommendera att börja köra som en minor-nation om man inte kört så mycket multiplayer i HOI tidigare, i övrigt är både nybörjare som veteraner välkomna, vi balanserar upp lagen så gott det går.

Nybörjare = Är för oss någon som har tillräckligt med timmar (Singleplayer/Multiplayer) i spelet för att ha koll på alla grunderna och funktioner/spelmekanik. Vi i gruppen har begränsad tid till att 'lära' folk spelet eftersom studier/jobb/familj tar upp våran tid utanför HOI4, Strategiska/Taktiska diskussioner och små tips under spelets gång är dock något som alltid dyker upp. Man behöver inte ha samtliga DLC's eftersom host/server har dessa och gör dom tillgängliga i Multiplayer.

Vi använder Discord för kommunikation i spelet.

Tycker man detta låter intressant och vill veta mer så hojta till i ett PM/meddelande...

Medlem

Kan lätt vara med på Hoi 4 multiplayer games ,
Har spelat ett antal games på multiplayer delen mest som majors på axel makterna sida.
har även samt spelat runt 1900 timmar i hoi4
jobbar udda tider men ska nog klämma in det på onsdagar att spela

Härligt initiativ Önskar man hade tid över för detta.

Medlem

Amagad. Skrivsbordsgeneralen i mig blev half-chubbed av denna läsning.
Synd att man atm arbetar 6 dagar i veckan......

Medlem
Skrivet av Chimaera72:

Väldigt kul initiativ!

PS. Länken till Paradox forumet verkar ha blivit avhuggen och fungerar inte.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Väldigt kul initiativ!

PS. Länken till Paradox forumet verkar ha blivit avhuggen och fungerar inte.

Tackar för heads-uppen, uppdaterade länken till Paradox forumet, just den delen av forumet kräver ett konto, men det brukar inte vara något problem om man är intresserad. Våra nuvarande hus-regler ligger där, skriver nuvarande eftersom vissa reglerna är flytande beroende på antal spelare etc.

Medlem
Skrivet av zumo:

Amagad. Skrivsbordsgeneralen i mig blev half-chubbed av denna läsning.
Synd att man atm arbetar 6 dagar i veckan......

Samtliga nuvarande 8-10 spelare i 'kärngruppen' jobbar (skulle gissa att åldersspannet i gruppen ligger mellan 25-48år) , men vi försöker få till det ändå, ibland kommer verkliga livet emellan och då kan vi behöva börja lite senare än 19 eller avsluta tidigare än 24:00 (någon behöver jobba över/någon behöver gå upp tidigare etc.), ibland planerar vi om till en annan veckodag eller så får vi sitta och längta till nästkommande onsdag istället

Medlem

Hur kommunicerar ni med varandra? Sitter ni alla i VOIP och avslöjar strategier för varandra?

Medlem
Skrivet av Timotheus:

Hur kommunicerar ni med varandra? Sitter ni alla i VOIP och avslöjar strategier för varandra?

Vi sitter med Discord (körde Teamspeak tidigare). Vi samlas i en allmän kanal för att sedan hoppa över i två separata kanaler Axis / Allies och pratar ihop oss med med våra bundsförvanter

Medlem

Ska ni köra imorgon då, och hur bra måste man vara på spelet för att få vara med?

Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

Ska ni köra imorgon då, och hur bra måste man vara på spelet för att få vara med?

Imorgon blir det faktiskt ett uppehåll eftersom Tyskland är bortrest med jobbet . Ju närmare vi brukar befinna oss storhelger/semestrar desto mer flytande brukar onsdagstiden bli och som denna vecka så utgår den helt, vi kunde inte hitta en alternativ dag helt enkelt.

Vi sätter inga direkta krav på hur bra man ska vara, men en förutsättning är ju att man iaf spelat en del HOI4 och har koll på grunderna, det finns alltid mindre länder man kan värma upp med som inte stjälper den sida man är allierad med om man skulle göra för stora misstag

Sen ser vi inga problem med att köra coop med någon annan om man känner sig överväldigad av att gå in lira HOI4 MP.

Medlem

@Chimaera72: Jag har kört en del, fast det var ett bra tag sen så jag har glömt bort mycket. Jag skulle kunna tänka mig att testa att vara med någon gång om det skulle funka för er? Har du någon discord eller något jag kan joina sålänge så att jag inte tappar bort er?

Medlem

jag och eventuellt en kompis skulle vara sugna att hoppa på er, vi måste dock träna lite då vi har väldigt lite tid i spelet men det hinner vi kanske till nästa "reset"

skicka gärna discord i pm!


signatur

treat others as you want them to treat you

Medlem
Skrivet av Dahnajz:

jag och eventuellt en kompis skulle vara sugna att hoppa på er, vi måste dock träna lite då vi har väldigt lite tid i spelet men det hinner vi kanske till nästa "reset"

skicka gärna discord i pm!

PM med länk till vår Discord grupp skickad...

Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

@Chimaera72: Jag har kört en del, fast det var ett bra tag sen så jag har glömt bort mycket. Jag skulle kunna tänka mig att testa att vara med någon gång om det skulle funka för er? Har du någon discord eller något jag kan joina sålänge så att jag inte tappar bort er?

PM med länk till våran Discord grupp skickad...

Medlem

Hej,

Är själv en inbiten lirare. Dock har jag just nu ej samma intresse som förr, ej heller tid

Vet ni några som vill spela detta spel, men även Stellaris och EU IV? Har ett presentkort med kod till samtliga spel och detta är över från en tävling. Tänkte mig 100 kr för alla tre spel /värde kirng 800-900 kr).

Mvh
Sofokles

Medlem
Börjar snart ny session....

Nu börjar vi närma oss slutet på våran nuvarande spelsession, vi har bedömt 1-2 onsdagar kvar att spela och kommer därefter dra igång en ny session med början 1936 och håller redan på att titta på dom länder vi vill spela när vi drar igång ett nytt spel.

Så är man intresserad av HOI4 MP (onsdagar mellan 19:00-24:00) så får man hojta till i ett PM/meddelande....

Medlem

Då var vi där igen, Axelmakterna föll ikväll, vilket innebär att nästa onsdag 20/1 27/1 blir ny startomgång från 1936...

Vi kommer ägna dagarna fram tills dess med att välja länder, och diskuterar även huruvida vi ska testa att spela med en annan MOD för variation (Total War mod av Stjern), normalt använder vi Improved Historical MP av Myzael (och Alex Brunius)

Så vill man vara med och lira så får man passa på och hojta till i ett PM/meddelande...

Vi kör som vanligt onsdagar mellan 19:00-24:00.

För tillfället är vi 10 pers, deltagarantalet svänger mellan 10-12 personer från omgång till omgång.

OBS! Vi kommer växla över till modden 'Total War mod av Stjern' och skjuter därför på spelstart till 27/1 så att alla hinner bekanta sig med ändringarna och hinner 'öva' på respektive land man valt.

Medlem

Sådär, då är dom flesta Majors/Minor nations valda, men det finns några fåtal kvar att spela om man är intresserad (och kan spela på våra udda tider ), alternativt om man är intresserad av att hoppa på och spela COOP på en Major nation. Spelstart som tidigare nämnt på onsdag 27/1.

Ska man vara med så bör man ha bekantat sig med MODen som tillför en del förändringar (Focus träd, Forskning).

1
Skriv svar