Dokumentär: Hur en vit lögn fick Bergsala att bli Nintendos bundsförvanter

Robot
Dokumentär: Hur en vit lögn fick Bergsala att bli Nintendos bundsförvanter

En charmig dokumentär om hur Ove Bergsten lyckades övertala Kyoto-företaget i början av 80-talet.

#bergsala, #nintendo


Medlem

Ja jäklar du, det var mig en riktigt intressant historia det dära.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Kul historia för resten av världen, i Sverige har man ju läst och hört den rätt många gånger senaste 30 åren.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Aloysius:

Kul historia för resten av världen, i Sverige har man ju läst och hört den rätt många gånger senaste 30 åren.

Hade rätt dålig koll faktiskt, trots att man snart firar 20 år som spelskribent.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hade rätt dålig koll faktiskt, trots att man snart firar 20 år som spelskribent.

Det kanske lät drygt? 🙂 Men jag tror jag läst historien i nån av Martin Lindells böcker och i Super Play och (tror jag) i Reset.

Medlem

Jag hade inte hört berättelsen tidigare.
Ett riktigt guldkorn.

Tack för att ni delade!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Aloysius:

Det kanske lät drygt? 🙂 Men jag tror jag läst historien i nån av Martin Lindells böcker och i Super Play och (tror jag) i Reset.

Näedå


signatur
Medlem

Haha...Blir en tråd om vem som hörde det först.

P3-spel gjorde ett program på detta. Tv-spelens återuppståndelse heter avsnittet. Där hörde jag det.
Kul att det uppmärksammas även utanför våra gränser.

De har många guldkorn.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har du inte läst Martin Lindells böcker Calle? Om inte, så köp ett dussin, dela ut på FZ och ha sedan bokklubb!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Roten:

Har du inte läst Martin Lindells böcker Calle? Om inte, så köp ett dussin, dela ut på FZ och ha sedan bokklubb!

Känner Martin sedan många år men nej, har inte läst någon hans böcker


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känner Martin sedan många år men nej, har inte läst någon hans böcker

Dom är riktigt bra, Martin skriver väldigt bra och brinner verkligen för retrospelskulturen i Sverige. Alltid lika kul att träffa honom på mässor och motsvarande! Se till att läsa "8 bitar på 80-talet" för bövelen!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Blandade känslor, det var både bra att det hände men även otroligt irriterande hur Nintendo inte ville ha någon konkurrens alls för priser, vilka ju var otroliga om man räknar med inflationen, i alla fall då NES/SNES-eran ankom. För att inte tala om vilka spel som tilläts ta in osv. Det var lätt att man klagade på Bergsala då, men det kan inte varit lätt att hävda sig gentemot Nintendo på den tiden speciellt, så åsikten har kanske ändrats genom åren.

Medlem

Kände till lite av det här med Bergsala men inte att det var så unikt och fick ett sådant inflytande.

Medlem
Skrivet av toern:

Blandade känslor, det var både bra att det hände men även otroligt irriterande hur Nintendo inte ville ha någon konkurrens alls för priser, vilka ju var otroliga om man räknar med inflationen, i alla fall då NES/SNES-eran ankom. För att inte tala om vilka spel som tilläts ta in osv. Det var lätt att man klagade på Bergsala då, men det kan inte varit lätt att hävda sig gentemot Nintendo på den tiden speciellt, så åsikten har kanske ändrats genom åren.

Nintendo och Bergsala är lite väl anti-consumer, bakåtsträvande och totalitära ibland.
Ett bra exempel är när dom försökt förbjuda försäljningen av begagnade spel:

https://www.fz.se/nyhet/10121-nintendo-begagnade-spel-ar-inte...
https://web.archive.org/web/20100528012328/http://www.notisum...

Sen så var det väl flera som blivit hotade av Bergsala, men jag upplever att det är lite besvärligt att hitta referenser till det.

Medlem
Skrivet av toern:

Blandade känslor, det var både bra att det hände men även otroligt irriterande hur Nintendo inte ville ha någon konkurrens alls för priser, vilka ju var otroliga om man räknar med inflationen, i alla fall då NES/SNES-eran ankom. För att inte tala om vilka spel som tilläts ta in osv. Det var lätt att man klagade på Bergsala då, men det kan inte varit lätt att hävda sig gentemot Nintendo på den tiden speciellt, så åsikten har kanske ändrats genom åren.

Skrivet av Fearnox:

Nintendo och Bergsala är lite väl anti-consumer, bakåtsträvande och totalitära ibland.
Ett bra exempel är när dom försökt förbjuda försäljningen av begagnade spel:

https://www.fz.se/nyhet/10121-nintendo-begagnade-spel-ar-inte...
https://web.archive.org/web/20100528012328/http://www.notisum...

Sen så var det väl flera som blivit hotade av Bergsala, men jag upplever att det är lite besvärligt att hitta referenser till det.

Det var just det beteendet som fick mig att överge konsoler i största allmänhet och Nintendo i synnerhet till förmån för först Amiga och sedan PC i ren ilska & protest! Än idag känner jag ett stort agg mot Nintendo, som grundlurade mig och andra barn genom både priserna på spelen och speciellt den marknadsföring Nintendo & Bergsala riktade mot barn, detta i ett länge där man hade nästan totalt monopol på konsol-marknaden. När man som liten grabb sparat ihop i pengar i ett drygt år och sedan kunde köpa ett (skit)spel för stabila 599 kr i slutet på 80-talet & början på 90-talet var tårarna inte långt borta. Att det sista spelet jag köpte till NES dessutom hade tokhyllats av Nintendo själva genom sin egna "tidning" för medlemmar i Nintendoklubben, gjorde inte saken bättre direkt när man insåg hur enormt jävla lurad man hade blivit...

Att reklamera ett spel för att de var totalt genomusla var inte direkt genomförbart och någon andrahandsmarknad fanns det inte just då för dessa överprisade skitspel till NES. Vad falsk marknadsföring är för något, ja det lärde jag mig bittert den hårda vägen tack vare just Nintendo. För min egen del kan Nintendo ta dra dit pepparn växer och medan de tar sig dig, kan de betala tillbaka ett par tre tusen kronor omräknat till dagens svaga kronkurs jämfört med 1990, samt ytterligare ett antal 10-tusen lappar till i skadestånd för den mentala sveda och värk jag fick utså.

Kronan på svenska Nintendos/Bergsalas girighet var givetvis när de försökte sig på tjäna ytterligare en hacka på den andrahandsmarknad på konsolspel som växte fram på 90-talet genom att dra det till rätten. Jag kommer inte ihåg vilka/vilket företag de gav sig på men jag njöt länge när de förlorade vill jag minnas. Kul att faktiskt få se åtalet, tack för länken Fearnox. Det var inga dåliga summor de tjänade (850 miljoner kr i Sverige år 1992 enligt åtalet) så självklart ville de ha totalt kontroll och ett totalt monopol. Någon borde intervjua denna moderna David som stred och vann mot jätten Goliat, för utan honom så hade vi alltså inte kunnat sälja/byta in spel i andra hand utan att de skulle få en del av kakan varje gång.

Att de sedan åkte dit (2002) för att ha manipulerat marknaden tillsammans med deras Europeiska distributörer för hålla uppe priserna i vissa länder, visar ju hur enormt falska och giriga de faktiskt var. Tyvärr åkte Bergsala bara på att betala ynka 11 miljoner i skadestånd, det borde varit minst 1 nolla till bakom den summan, både för svenska Bergsala och ännu mer för Nintendo själva. Ser man på siffrorna (dryga 40% dyrare i Sverige kontra Storbritannien) på priserna när man jämför Sverige och andra länder så kom Bergsala jävligt billigt undan! De lär ha tjänat enormt mycket mer pengar på deras artificiellt höga priser än de ynka 11 miljoner de fick i böter sedan de startade sin verksamhet i Sverige.

Från wiki;

2002 beslutade EU-kommissionen att bötfälla Nintendo och sju av deras partner, däribland Bergsala AB, med 1,5 miljarder kronor för att olagligen hållit priser på TV-spel uppe genom kartellbildning.[6][7] Japanska Nintendo hade tillsammans med sju europeiska distributörer samarbetat för att hindra att spel och tillbehör såldes från Storbritannien till andra EU-länder med högre prisnivåer. En parallellimport skulle ha ökat konkurrensen och pressat priserna i de dyrare länderna. Kartellen med Nintendo och de sju europeiska partnerna motverkade sådan handel. Företag som inte lydde kartellen straffades med sämre villkor.

Nintendo tros genom detta ha gjort stora vinster. Under 1996 var priserna, jämfört med Storbritannien, runt 39 procent högre i Sverige, 54 procent högre i Italien och 67 procent högre i Spanien.

Merparten av bötessumman på 1,5 miljarder drabbade Nintendo. Bergsala ålades att betala 11 miljoner kronor. EU:s konkurrenskommissionär Mario Monti sade "Varje år spenderar europeiska familjer stora summor på TV-spel. De har rätt att få köpa spelen till lägsta möjliga pris".

1
Skriv svar