Nioåring vill lära sig programmera

Skägg.
10 Chambers
Nioåring vill lära sig programmera

Yngsta grabben vill lära sig göra spel och har redan snappat upp att Unity används till mycket. Spontant känns det som en lite matig första tugga, har ni några bra tips? Han har redan latjat runt i Scratch sedan något år tillbaka men jag tror han är redo för nästa steg.

Sä i vilken ände börjar man med en nioåring som vill lära sig göra spel (programmera)? Och som inte riktigt klarar av engelska tutorials på Youtube än.


signatur
Moderator | Testpilot

Gamemaker tycker jag alltid varit enkelt att komma in i själv https://www.yoyogames.com/gamemaker


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag pysslade mycket med RPG Maker 2003 när jag var yngre, det var rätt så kul och kan vara väldigt simpelt. Man kan även göra lite mer avancerade grejer längre fram.

Det finns i lite nya upplagor nu för tiden: https://www.rpgmakerweb.com/


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

En bra inkörsport för vidare programmering senare i livet skulle kunna vara javascript. Enda du behöver är en webbläsare och du kan skapa spel i den. Lite hög tröskel för en nioåring kanske.

Jobbar med data

Du kan ju ta dig en titt på Kodcentrum, en ideell förening som introducerar barn för programmering.

https://www.kodcentrum.se/

Medlem

Om du inte kan programmera själv eller inte kan språket ni bestämmer er för så kan det ju vara en kul grej att göra tillsammans. Unity har ju haft Javascript men jag tror att det har försvunnit nu, och att jobba med C# i Unity kanske är en hög tröskel för en 9-åring. Jag vet dock inte hur andra spelmotorer är att jobba med.

Förmodligen är det bästa att leta kurser och liknande som är anpassade för barn, då de som har skapat dem förmodligen är insatta i pedagogik och vad som passar just barn, t. ex. som det som @jreklund länkade. I annat fall, om det bara handlar om programmering så skulle jag främst kika på språk som inte är hårt typade, alltså att man som programmerare inte ska behöva hålla koll på om en variabel är ett heltal, decimaltal, hur många bitar som går åt för att lagra variabeln osv. Kort sagt ett språk som har så låg tröskel som möjligt för att grabben ska tycka att det är kul att hålla på med utan att tröttna. Javascript, som nämnts tidigare, kan mycket väl vara ett bra språk att börja med. Jag skulle dock lyfta Python högre, då jag personligen tycker att det är lättare att använda, har mer stilren kod och kanske är lättare att hitta bibliotek till. För just spel hittade jag efter en snabb googling detta till Python, ett bibliotek som verkar relativt lätt att använda och som inte kräver så mycket kod för att få ett enkelt spel att rulla. Det finns garanterat annat liknande.

Det finns ju många guider online för att lära sig. En sån är codecademy, där man lär sig grunderna i olika programmeringsspråk interaktivt. Sidan är på engelska, men det kan vara ett sätt för dig att kika lite på vad som finns för olika språk, hur enkla de är att lära sig och vad som passar honom bäst, och om ni vill lära er tillsammans kan det vara ett verktyg som funkar även för honom. Det finns ju massor med grejer på the interwebz som jag inte har nån aning om, så om någon som läser det här har nåt bättre förslag så skriv gärna era förslag och att jag är en tönt som inte kan någonting!

1
Skriv svar