Den stora Death Stranding-tråden

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Linusenen:

Jag har inte stött på några elakheter.
Bara nyttiga saker som jag utnyttjar flitigt. Jag själv har väl vart lite för dålig på att hjälpa till. Förutom några stegar och rep då. Och lämnat kvar fordon på några ställen.

Hur många timmar klockade du in på? Gjorde du mycket sidogrejer?

Tråkigt att inte ps4an kan visa speltid på enskilda titlar

Du kan se din speltid för varje enskild sparfil. Själv klockade jag in på drygt 60 timmar.

Ska bli kul att diskutera lite spoilers när fler börjar bli klara.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Testpilot

I dag på månadsdagen från release blev jag klar med spelet (åtminstone huvudstoryn, har en del kvar att göra för 100%!). Min speltid hittills för story, en hel del vägbyggande och ett gäng sidogrejer var runt 60 timmar.

Jag förstår varför @Gustav Höglund hade så svårt att beskriva spelet utan att gå in i spoiler-zonen. Visst själva gameplay är ju ta paket från A till B och undvika monster, jobbig terräng eller folk som blir höga på att sno paket. Men allt är så sammanhängande och detaljrikt i både miljöer och världsbyggande att det ger en skön tillfredsställelse när man klarar uppdragen, svårt att sätta ord på det i en text tänker jag.

Storyn är väldigt bra och spännande, gillar verkligen hur Kojima tar sig an story i sina spel. Det funkar på något bra sätt bara. Plot twisten var jag inte förberedd på och den var riktigt bra gjord, slutet var väldigt känslosamt och fint med. Jag gillar också att det finns en del mysterier kvar som vad det är som skapar och driver en EE och hur "den" egentligen agerar. På det sättet jag ser det, är det en form av mekanism som tvingar evolutionen att skapa starkare och smartare individer, det var väl även det som Amelie sa.

Svårt att komma på något negativt att säga om spelet mer än att det visst kan bli repetitivt emellanåt, men de som påstår att spelet enbart är en walking simulator måste jag säga har helt fel, du kan styra hur du vill spela rätt fritt. Mot slutet av spelet blir det rätt mycket action med, krigssekvenserna var snygga och rätt krävande.

Skriver säkert mer när spelet har sjunkit in lite mer

Lite korta tankar om spelet (spoiler!)
Medlem
Skrivet av Mutumba:

I dag på månadsdagen från release blev jag klar med spelet (åtminstone huvudstoryn, har en del kvar att göra för 100%!). Min speltid hittills för story, en hel del vägbyggande och ett gäng sidogrejer var runt 60 timmar.

Jag förstår varför @gh0glund hade så svårt att beskriva spelet utan att gå in i spoiler-zonen. Visst själva gameplay är ju ta paket från A till B och undvika monster, jobbig terräng eller folk som blir höga på att sno paket. Men allt är så sammanhängande och detaljrikt i både miljöer och världsbyggande att det ger en skön tillfredsställelse när man klarar uppdragen, svårt att sätta ord på det i en text tänker jag.

Storyn är väldigt bra och spännande, gillar verkligen hur Kojima tar sig an story i sina spel. Det funkar på något bra sätt bara. Plot twisten var jag inte förberedd på och den var riktigt bra gjord, slutet var väldigt känslosamt och fint med. Jag gillar också att det finns en del mysterier kvar som vad det är som skapar och driver en EE och hur "den" egentligen agerar. På det sättet jag ser det, är det en form av mekanism som tvingar evolutionen att skapa starkare och smartare individer, det var väl även det som Amelie sa.

Svårt att komma på något negativt att säga om spelet mer än att det visst kan bli repetitivt emellanåt, men de som påstår att spelet enbart är en walking simulator måste jag säga har helt fel, du kan styra hur du vill spela rätt fritt. Mot slutet av spelet blir det rätt mycket action med, krigssekvenserna var snygga och rätt krävande.

Skriver säkert mer när spelet har sjunkit in lite mer

Lite korta tankar om spelet (spoiler!)

Kan inte annat än att hålla med dig. Det är ingen walking sim.
Och sin vana trogen får Kojima en som att sitta på nålar. Och man funderar varje gång om han kommer lyckas sy ihop allt detta på nåt sätt.

Under vissa konversationer över radion i akt 7 så trodde jag nästan att det va mgs1 jag spelade och att det var David hayters röst jag hörde och inte Norman reedus 😂 ni som spelat akt 7 kanske kan känna igen er.

Hade jag haft mer tid på kvällarna hade jag sett eftertexterna för länge sen

Medlem

Spelade klart igår - drygt 50h, tog min tid med lite sidoquests.

Detta är nog bland de bästa spelen jag lirade i mina 35 år spelande på egen hårdvara.
Youtube och alla recensioner kan inte återge spelet tillräckligt bra. Jag tyckte antingen de överdrev (bl.a. här på FZ - jag ber om ursäkt i efterskot) eller så såg det trokigt ut när man tittade på när ngn annan spelade på tex Youtube.

Nej, man måste testa själv för att kunna bedömma. Och det är helt ok att det tar "10h att öppna upp".

Avstängd
Skrivet av Rh3nium:

Spelade klart igår - drygt 50h, tog min tid med lite sidoquests.

Detta är nog bland de bästa spelen jag lirade i mina 35 år spelande på egen hårdvara.
Youtube och alla recensioner kan inte återge spelet tillräckligt bra. Jag tyckte antingen de överdrev (bl.a. här på FZ - jag ber om ursäkt i efterskot) eller så såg det trokigt ut när man tittade på när ngn annan spelade på tex Youtube.

Nej, man måste testa själv för att kunna bedömma. Och det är helt ok att det tar "10h att öppna upp".

Jag är i början än, har inte spelat mer sedan mitt senaste inlägg. Finns ju så mycket goa andra spel just nu men gör inget om detta får vänta lite. Kul att höra att det är bra trots allt.


signatur

PS5 och inget annat.

Inaktiv

Byggt upp ett rutnät med ziplines i bergen för att kunna ta mig omkring smidigare och är nästan klar med alla vägbyggen. Lite drygt att samla på chiral bara då det behövs så mycket till en del områden. Finns lite småsaker kvar att göra och platium trophien börjar närma sig. Har kvar 20 Legends trophien och några till.
Men har fortfarande grymt skoj med det.
Faktiskt första Kojima spelet på väldigt många år jag gillat.
Skönt när någon vågar och får gå sin egen väg i ett AAA spel.

Medlem

I går tröttnade jag nog för gott på Death Stranding. För långt för min smak och livssituation. Jag har inte ork eller tålamod med så här stora spel.

Medlem

Klarade spelet igår, ca 60h. Vilken upplevelse! Jag var nära att ge upp i början, men så fort man kom till kapitel 3 och spelet öppnade upp (efter ca 10h!) så släppte det. Bygga vägar, maxa lastbilar med paket, bygga nätverk av ziplines över bergen, glida runt och samla likes. Egentligen hur tråkigt som helst på pappret, men i praktiken otroligt tillfredsställande.

Stötte inte på några problem alls, bara några instanser av fel i terrängen där jag kunde se in under bergstexturer. Ganska säker dock på att jag gjorde fel i slutet av kapitel 8

Spoiler:

När man ska korsa tjäran så hintade spelet om att man skulle använda en BT för att få byggnader att stiga. Jag fattade inte vad man skulle göra (kollat på en video nu i efterhand) och testade att bara gå. Fungerade, så jag traskade i 5-10 min spikrakt ut i tjäran mot markeringen på kartan, och där stod Amelie snällt och väntade och nästa cutscene startades

Medlem

Känns riktigt bra när man får info om att någon använder vägen du har byggt, känns bra i kistan liksom


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Spelade klart det förra veckan (79h), väldigt bra och slutet fick mig att börja gråta. Längesen jag hade en sån spel upplevelse. Ska gå för platinum trophy


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

SoL
Medlem

Japp, jag precis som du gjorde och det kändes inte som det korrekta sättet..

Skrivet av Matthias:

Klarade spelet igår, ca 60h. Vilken upplevelse! Jag var nära att ge upp i början, men så fort man kom till kapitel 3 och spelet öppnade upp (efter ca 10h!) så släppte det. Bygga vägar, maxa lastbilar med paket, bygga nätverk av ziplines över bergen, glida runt och samla likes. Egentligen hur tråkigt som helst på pappret, men i praktiken otroligt tillfredsställande.

Stötte inte på några problem alls, bara några instanser av fel i terrängen där jag kunde se in under bergstexturer. Ganska säker dock på att jag gjorde fel i slutet av kapitel 8

Spoiler:

När man ska korsa tjäran så hintade spelet om att man skulle använda en BT för att få byggnader att stiga. Jag fattade inte vad man skulle göra (kollat på en video nu i efterhand) och testade att bara gå. Fungerade, så jag traskade i 5-10 min spikrakt ut i tjäran mot markeringen på kartan, och där stod Amelie snällt och väntade och nästa cutscene startades

Medlem

Såja! Nu har jag fått platinum trophy i Death Stranding.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

@Blackrabbit2: Imponerande! Hur många timmar tog det till slut?


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

@Gustav Höglund: 141 timmar.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Dags för kapitel 10! Sakta men säkert går det framåt. Riktigt jädra kul spel!

Helt magisk stämning ute i naturen och spännande story som ska bli riktigt kul att se hur det knyts ihop.

Edit: Färdig! Så jävla bra spel!


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Fick äntligen tummen ur och började spela Death Stranding igår. Köpte det för några månader sedan men har inte känt att det varit läge förrän nu. Har liksom känt att det här spelet kräver en viss sinnesstämning för att det ska kännas tillgängligt. Full fokus. Har spelat 3-4 timmar och tycker hittills att det är helt makalöst bra. Jag har inte läst tråden eftersom jag inte vill spoila något men jag kan förstå kritiken över att det känns segdraget eller repetitivt. För en som uppskattar "slow burners", vare sig det gäller spel eller film, känns detta spelet dock helt gjutet.

Återkommer längre fram med fler intryck.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Knalle:

Fick äntligen tummen ur och började spela Death Stranding igår. Köpte det för några månader sedan men har inte känt att det varit läge förrän nu. Har liksom känt att det här spelet kräver en viss sinnesstämning för att det ska kännas tillgängligt. Full fokus. Har spelat 3-4 timmar och tycker hittills att det är helt makalöst bra. Jag har inte läst tråden eftersom jag inte vill spoila något men jag kan förstå kritiken över att det känns segdraget eller repetitivt. För en som uppskattar "slow burners", vare sig det gäller spel eller film, känns detta spelet dock helt gjutet.

Återkommer längre fram med fler intryck.

Kul att höra! Death Stranding är ett av spelen jag önskar att jag kunde uppleva för första gången igen.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Avstängd
Skrivet av Gustav Höglund:

Kul att höra! Death Stranding är ett av spelen jag önskar att jag kunde uppleva för första gången igen.

Du jobbar väl för postnord nu så du får uppleva det varje dag? Degraderad från fz till postnord kan inte vara lätt!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

https://kotaku.com/cyberpunk-2077-comes-to-death-stranding-on...
Kul med lite Cyberpunk 2077 innehåll till Death Stranding, men verkar bara vara till PC.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem
Skrivet av Blackrabbit2:

https://kotaku.com/cyberpunk-2077-comes-to-death-stranding-on...
Kul med lite Cyberpunk 2077 innehåll till Death Stranding, men verkar bara vara till PC.

Vill minnas att det kom lite half life innehåll till spelet också när senaste half life släpptes?

Kanske nått jag bara fått för mig jag vet inte

Death stranding är fortfarande på "att spela" listan för mig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vill minnas att det kom lite half life innehåll till spelet också när senaste half life släpptes?

Kanske nått jag bara fått för mig jag vet inte

Death stranding är fortfarande på "att spela" listan för mig

Hann spela det några kvällar innan Cyberpunk dök upp och försenade paketleveranserna. Det är en annorlunda upplevelse. Stämningen är fantastisk och jag berörs på riktigt. Redan en av mina starkaste spelupplevelser de senaste åren.

Kör!

Medlem

En fråga till den samlade expertisen.

Jag stöter på en aldrig sinande ström av lost cargo och har förstått konceptet. Det jag undrar är hur viktigt det är för spelets gång att dessa plockas upp och avlämnas? Kan man t.ex. strunta i dem och ändå nå 100% completion? Gillar att gå långsamt men vill samtidigt inte fastna i något som i slutändan inte är av betydelse.

Än så länge toknöjd med spelet. En unik upplevelse, verkligen, och kommer fortsätta dela mina intryck i tråden oavsett respons

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Knalle:

En fråga till den samlade expertisen.

Jag stöter på en aldrig sinande ström av lost cargo och har förstått konceptet. Det jag undrar är hur viktigt det är för spelets gång att dessa plockas upp och avlämnas? Kan man t.ex. strunta i dem och ändå nå 100% completion? Gillar att gå långsamt men vill samtidigt inte fastna i något som i slutändan inte är av betydelse.

Än så länge toknöjd med spelet. En unik upplevelse, verkligen, och kommer fortsätta dela mina intryck i tråden oavsett respons

Lost cargo är en valfri syssla! Om du vill kan du (med gott samvete) strunta i att ta hand om andra kurirers bortglömda paket och köra på.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Lost cargo är en valfri syssla! Om du vill kan du (med gott samvete) strunta i att ta hand om andra kurirers bortglömda paket och köra på.

Nu har du överträffat alla förväntningar jag hade i min önskan om ett snabbt svar. Tack ska du ha! Härligt att se att man dessutom hade fel vad gäller intresset kring spelet, som jag trodde svalnat av vid det här laget. Verkar helt klart finnas en hängiven skara Death Stranding-fans här

Nu kör vi!

Flakmonkey

Efter ca 70 timmars spelande belönades jag häromkvällen med slutet i Death Stranding. En otrolig upplevelse som jag inte är person nog att lyckas beskriva på ett bra sätt. Enda jag kan säga är att det är en av de där spelupplevelserna jag kommer minnas länge länge. Spelet är frustrerande, enformigt, flummigt och förvirrande, det är svårt att argumentera mot det, men ändå är det i mina ögon (och inte minst öron) magiskt bra.

Förresten, känns inte Death Stranding som ett fantastiskt spel för Dual Sense?

Medlem

Jag spelade nog ca 7-9 timmar innan jag gav upp, tyckte spelet var grymt bra men då jag spelar nån timme hit i dit så kändes det som jag glömt bort kontrollen varje gång.

Måste ge det en chans till, men har inte fattat riktigt... har för mig att man kunde välja online eller offline, måste man ha ps4plus för att köra online.?


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Någon sa att han var glad då andra använde hans motorväg eller nåt. Men är det inte miljoner Motorvägar redan uppbyggt nu. På populära sträckorna ? Jag fattar inget😀


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Någon sa att han var glad då andra använde hans motorväg eller nåt. Men är det inte miljoner Motorvägar redan uppbyggt nu. På populära sträckorna ? Jag fattar inget😀

Tror saker går sönder efter ett tag, inget är beständigt.. lär ju varit lite enklare att ha tagit dig fram direkt efter release, ekar kanske lite mer tomt nu 😅

Medlem

Efter en och en halv månads intensivt spelande är det dags att dela med mig av min upplevelse med det här helt sanslösa spelet som är förvånansvärt svårt att lägga ifrån sig och ens sluta tänka på. Jag spelade ut storyn för några dagar sedan och fällde fan i mig ett par tårar. Det är nog första gången någonsin jag gör det i ett spel och det ska vanligtvis mycket till men Death Stranding slår an något i en som gör det svårt att inte påverkas emotionellt, speciellt med tanke på hur världen och samhället sett ut det senaste året. Det är nästan kusligt hur aktuellt budskapet är.

Nu kommer jag bli lite personlig här. Det här spelet har hjälpt mig genom en hittills jobbig vinter. Mitt liv vändes upp och ner för några månader sedan p.g.a. ett kraschat förhållande och flytt, och detta i kombination med distansundervisning och avsaknad av ordentliga vardagsrutiner har gjort att jag känt mig ensam. Har nog varit på randen till depression om jag ska vara ärlig men Death Stranding har hjälpt mig tillbaka, hur löjligt det än kan låta för utomstående.
Jag skaffade en PS4 förra sommaren efter att inte ha ägt en konsol eller spelat aktivt på nästan 10 år. Jag har bara periodvis följt vad som hänt i spelvärlden och har givetvis missat oerhört mycket. Det som slår mig mest efter denna långa frånvaro är hur långt branschen kommit när det gäller saker som berättande, karaktärer och användande av musik - tv-spel har blivit en konstform och för mig är Death Stranding ett klockrent exempel på detta.

Jag vet att detta aldrig kommer vara ett lättillgängligt spel och att många anser det vara tråkigt, repetitivt och konstigt och det har jag full förståelse för. Det är inte för alla och kan kräva tid och tålamod att komma in i. Den vackra spelvärlden är karg och död och utöver de fiender man stöter på är interaktionen med andra karaktärer i princip avgränsad till filmsekvenser och hologram. Det förstärker känslan av att människorna inte vågar ge sig ut och verkligen lever i isolering. Ändå är man aldrig helt ensam för spår efter andra porters finns utströdda lite här och var och även om man aldrig direkt stöter på andra spelare finns ändå känslan av sammanhållning och ett community där man hjälps åt. Känslan när likes från andra spelare trillar in efter att man byggt en bro över en flod, lagt ut en stege eller ett rep vid ett brant stup eller byggt klart en bit motorväg är väldigt tillfredsställande. Likaså blir man lika glad när man hamnar i knipa och kvarlämnad utrustning eller ett fordon från en annan spelare blir ens räddning.

Att planera sin rutt inför leveranserna är en stor del i spelet och även om konceptet är simpelt så är uppdragen riktigt beroendeframkallande. I början hamnade jag i flera jobbiga situationer eftersom jag inte var tillräckligt väl förberedd, men efter ett tag när man låst upp ny utrustning samt lärt sig kartan och hur landskapet är utformat blir det lite lättare och mycket roligare. Eftersom fast travel är begränsat så lär man känna världen på ett helt annat sätt än i andra stora spelvärldar, trots att det inte finns så mycket tydliga landmärken. Jag är väldigt imponerad över hur Kojima och hans studio har lyckats göra världen intressant, trots att det inte finns städer att utforska eller människor att prata med överallt. Det är själva resandet genom landskapet som är det viktiga här, och hur man väljer att ta sig an det - vilka vägar man tar, vilken utrustning man tar till hjälp. Frihetskänslan är enorm. Det är egentligen helt otroligt hur kul det kan vara att leverera x antal paket från punkt A till punkt B. Känslan när man till slut kommer fram efter att ha smugit sig förbi BT's och kämpat genom en snöstorm med tung packning som man lyckats hålla helt intakt är oslagbar! En annan höjdpunkt för mig var när jag efter många timmar slutligen färdigställde mitt linbanesystem (zip-lines) i området kring Mountain Knot City. Det är svårt att sluta leverera även efter att storyn spelats igenom.

Death Stranding är ett spel som fått mig att skratta, gråta, känna mig frustrerad, berörd och glad. En upplevelse som jag uppriktigt kan säga inte liknar något annat, både spelmässigt och emotionellt. Det har gett mig en påminnelse om betydelsen av mänsklig kontakt, vänskap och sammanhållning. Även i den konstiga värld vi själva levt i sedan början av 2020 finns det hopp och man är aldrig helt ensam.

Det finns givetvis mycket mer att avhandla vad gäller story, karaktärer, skådespelarnas insatser o.s.v. men jag nöjer mig med att säga att det är jävligt välgjort och engagerande. Jag var lite orolig över hur de skulle knyta ihop säcken men det gjordes med bravur. Oförglömlig spelupplevelse!

Tack för mig och trevlig helg!

Medlem

Har köpt spelet på Steam tidigare i veckan då det var rea och spelat en del.
Riktigt bra spel hitils. Snacka om att kojima varit i toppform
Riktigt kul och när man inte spelar längtar man bara tills man får börja spela igen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar