Svältfödd på RTS? Håll ett öga på Starship Troopers: Terran Command

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Robocop theme och The Hunt for the Red October är fantastiska. Och ja soundtracket till Conan the Barbarian är nog ett utav de bästa om inte det bästa som någonsin gjorts. Basil Poledouris var ett geni.

Medhåll, den mannen hade helt klart en stor musikalisk talang, så trist att han gick bort alldeles för tidigt bara 61 år gammal. :/

Just musik är väldigt viktig inte bara inom filmvärlden, utan även inom spelvärlden. Ett Skyrim utan den bombastiska musiken och manskörerna hade inte varit i närheten av att vara lika häftigt och bra spel. Ett annat bra exempel är Deux EX: Human Revolution, där ljudet (just Deux EX: HR har ett helt fantastiskt soundtrack) sätter pricker över i:er på just den "cyberpunkiga" stämningen man vill åt och ger därmed mer kraft åt den den grådaskiga framtidsvisionen/dystopin/världen spelet utspelar sig i. Musiken sätter helt enkelt stämningen och det gäller att välja rätt sorts musik/ljud till rätt scen, vilket är en konst i sig. Jag tycker att ljudet får alldeles för lite uppmärksamhet inom spelvärlden nu när jag tänker efter lite när jag sitter här och skriver.

Ljudet i trailern till det här spelet lät lite som musiken från filmen, men det kändes ändå inte riktigt rätt. Jag är tveksam om huruvida har råd att ha med det riktiga soundtracket från filmen faktiskt. Men om de nu verkligen har licensierat soundtracket också så gör bara det spelet genast mycket bättre, om det nu används på rätt sätt d.v.s.

Medlem
Skrivet av Chimaera72:

Wow! Wooosh! och där kom vi in på politisk korrekthet och SJW och hela konkarongen tror jag.

Alla får göra sin egen tolkning, gör man en hårdanalys av boken så kan man säkert hitta den typen av referenser, huruvida författaren själv hade för avsikt att lyfta eller trycka ner fascism i boken tror jag inte är bevisat, och för mig ointressant i sammanhanget, det är ju ingen Mein Kampf direkt.

Själv väljer jag att lyfta boken som ren spännande och aktionfylld läsning. Gillar dessa två recensioner som har en bra nyanserad ton och balans...

https://www.tor.com/2012/01/23/for-whom-the-space-beacon-toll...

https://www.theguardian.com/books/booksblog/2008/jul/23/blast...

Dom flesta böcker/filmer som behandlar ämnet Human vs Aliens har ju i grund och botten med Xenofobi att göra och bygger upp hela storyn runt detta. Skulle vara en väldigt tunn bokhylla med böcker och filmer om man skulle ta ställning till varje Human vs Aliens film/bok som kommit ut.

Lol extremt sent svar jag vet. Iaf det är mycket av ideologin och politiken som dryftas som är det fascistiska elementet, inte "humans vs aliens". Heinlein har själv sagt att han står bakom mycket av det. Plus, filmen är underskattad AF IMO, att kritikerkåren inte såg den uppenbara satiren när den släpptes är rätt komiskt.

Medlem

Själv fattar jag inte varför folk måste titta på filmer/läsa böcker med politiska glasögon. Oavsett vilken politik en film avhandlar, kolla på den för underhållningen om det inte är en dokumentärfilm. Sanslöst kortsynt att såga filmer/böcker pga egen politisk hållning.


signatur

I drank what?

12
Skriv svar